SAAB Gripen E primul zbor

La ora 10:32, joi, pe 15 iunie, Gripen E a decolat în zborul său inaugural, având la manşă un pilot de teste al Saab. Aeronava (cu indicativul 39-8) a decolat de pe pista Saab din Linkoping, Suedia, şi a zburat peste zonele de est ale regiunii Östergötland, timp de 40 de minute. În timpul zborului, aeronava a efectuat o serie de acţiuni pentru a demonstra diferite criterii de testare, inclusiv deschiderea şi retragerea trenului de aterizare.

„Zborul a fost exact aşa cum ne aşteptam, iar performanţa avionului a fost pe măsura experienţei din simulările noastre. Performanţa sa de accelerare este impresionantă, iar manevrarea este foarte flexibilă. Nu e nevoie să spun că sunt foarte fericit că am pilotat acest zbor inaugural,” declară Marcus Wandt pilot de încercări al Saab.

„Azi am efectuat primul zbor al acestui avion de luptă de clasă mondială. Am realizat asta cu un software deplin calificat pentru sistemul revoluţionar de avionică. Este vorba de a le oferi clienţilor noştri un sistem inteligent de avioane de luptă, în care viitorul este conceput încă de la început. Activităţile zborurilor de încercare vor continua pentru a consolida această realizare, iar programul este în parametrii optimi pentru a ne îndeplini calendarul de livrări în 2019 pentru clienţii noştri suedezi şi brazilieni”, spune Jonas Hjelm, Prim Vice Preşedinte şi Şeful Zonei de Business Aeronautică a Saab.

Saab

41 Comments:

  1. Sunt curios dacă are motorul F414 capabil de supercruise sau a rămas la F404.

  2. Cat cer pe unul?

    • http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3605595/Saab-rolls-latest-generation-fighter-Gripen-E-travels-1-522-mph-improved-sensors-weaponry-range.html

      85 de milioane de dolari, fara armament.

      „Selling for about $85 million excluding arms, the Gripen E is slightly cheaper than Rafale or Typhoon and significantly cheaper than the single-engined F-35, which is marketed for stealth, he added.

      • capatu' satului

        85 de meleoane gol pusca e cam scump
        Pretu prea apropiat de f15 Silent, iar Silentu este altceva, supremație, plus misiuni în care duce armamentu in nacelele din aripă la fel cu f22 si f35
        Plus senzorii de pe Silent sunt probabil mai performanți
        Se spune ca f15 are cel mai bun AESA,
        Este adevarat Silentu nu prea a zburat
        Dar Boeing face inca avioane si are ceva istorie in spate
        Iar pt. bani oricine produce,
        Numai de n-ar fi prea tarziu

        La ce aparate au rusii in Crimea si ce vor mai aduce in apropiat, probabil su35S
        Singurul care ar face fata, la mintea mea, ar fi Silentu
        Trebuie să recunoastem f16 ab xyz nu are ce face in fata su 30,32,35S
        Poti sa ai si 100 f16 e tot degeaba
        Americanii le pregătesc dosar de pensionare din moment ce vor sa mute linia de productie la oricine

        Este aceiasi situatie ca in razboiu de independența si noi si turcii aveam pusti winchester (este un articol mai vechi pe tehnomil pe chestia asta) ale noastre trăgeau un singur foc si trebuiau încărcate, cele turcești aveau magazie de munitie
        Nu-i scump ce-i scump ci-i scump ce-i ieftin
        Pt. ca produsu ieftin atata si face cat ai plătit pe el
        Iar la armata cat este de ieftin produsu ar trebui sa fie ultima chestie, la ce armata pregătesc rusii la MN

        • „Americanii le pregătesc dosar de pensionare din moment ce vor sa mute linia de productie la oricine”

          Americanii nu vor renunta prea curand la F-16, din contra vor sa prelungeasca „viata” acestor avioane prin programul F-16 SLEP.
          http://www.janes.com/article/71414/usaf-increases-scope-of-f-16-slep-to-include-more-aircraft-and-airframe-hours

        • Mai e o varianta pe langa F 15 Silent Eagle care sa concureze Gripen E la performante vs cost, anume F 18 Advanced Super Hornet, care e si mai ieftin!

          Eu as merge pe langa F 16 si pe o escadrila largita de bimotori american, insa unul dintre cele doua avioane noi, nu SH-uri. Sa poata sa le stea in fata la rusi peste balta neagra!!! 🙂

        • F-15 SE este un proiect care imi place foarte mult. Nu stiu de ce, dar americanii nu sunt prea dornici de export: i-au refuzat pe israelieni de doua ori (in 2009 si 2015), iar dupa ce Coreea de Sud l-a declarat castigator in competitia K-X, se pare ca au facut presiuni ca totusi F-35 sa fie declarat castigator.
          Ori F-15 SE este „state of the art” si nu vor sa dea tehnologia (gen F22), ori vor sa promoveze foarte tare F-35 astfel incat sa mai acopere costul de dezvoltare a acestuia.
          Oricum ar fi, F-15 SE in RoAF- un vis frumos! 🙂

            • Eu zic ca si F 18 Advanced Super Hornet ar fi demential, dar slabe sperante! 🙂

              • Armata romana are clar si obligatoriu nevoie de a avea in dotare un tip de avion supersonic de lupta multirol bimotor si pt suprematie aeriana, din tipurile mentionate in comentariile de mai sus : F-15 SE sau F/A-18 Advanced Super Hornet si ar mai fi EF Typhoon. O idee traznita, dar poate de luat in seama este si un Mirage-4000 redivivus modernizat si produs in Romania cu asistenta franceza. 36 (60 daca ar fi sa se produca noul Mirage-4000 in Romania) de avioane ar fi de dorit sa apere Romania impreuna cu 48 F-16 ABM/CD Falcon avand in vedere situatia si asezarea strategica a tari noastre !!! Bani sunt destui in Romania ca sa se achizitioneze cu off-set si sa se opereze aceste avioane !!!

            • In momentul asta ne chinuim cu orele de zbor, si abia daca avem trei duzini din cele mai ieftine aparate vazute.

              De ce am vrea ceva la care costa dublu ora de zbor?

              • faptul ca ne chinuim cu ora de zbor si la aparate ieftine arata cat de jos am ajuns, un obicei de neam prost.
                Pt. anii care vin si F-16 va deveni ce a fost candva MIG-21… posibil cel mai ieftin avion de zburat din tabara NATO. Asa ca sa mai ai o escadrila din ceva cam de 2 ori mai scump decat F-16 nu va fi mare branza…

                Sa vezi cat ajunge sa coste la Raptor sau F-35, la un moment trebuie sa ajungem la nivelul ala ca sa asiguram spatiul aerian… daca nu inchidem pravalia si gata!

        • În războiul de independență majoritatea soldaților au folosit in asaltul redutelor turcești, ghioaga. Cu sau fara puștile nu asigurau succesul manevrelor. Asta după mărturia participanților la luptă, nu după picturile lui Grigorescu.

        • @capatu
          F-16 cam are ce face vs Su-30. Vezi Area 51..

  3. Cat priveste pretul estimat eu zic sa mai asteptam pana vedem un client dieferi de Suedia si Brazilia ca astia au in pretul unui avion bagat si procent din R&D….

  4. Ceva noutăți de la Pentagon. Drone care zboară alături de F35 și conduc misiuni de luptă aeriană într-un sistem inteligent de roi. Pot acționa singure sau în grup și pot fi folosite ca platforme pentru rachete, independente de avionul cu pilot.
    http://www.kratosusd.com/capabilities/unmanned-tactical-systems

    Kratos va aduce la Salonul Aeronautic de la Paris cele doua modele: Mako (cu o anvergura a aripilor de 3 metri si viteza maxima de 1.125 km/h) si Valkyrie (cu o anvergura de 6,7 metri si viteza maxima de 1.050 km/h).

    Mako poate zbura pana la peste 16.000 metri altitudine si are o autonomie de 2.600 km, in timp ce Valkyrie poate ajunge la 15.000 de metri si are o autonomie de 3.425 km.

    Partea cea mai bună e că le poți trimite în misiuni cu risc mare (cum ar fi bombardarea unor ținte bine apărate antiaerian) fără să ai pierderi umane.

  5. Salut Tovarasi. Frumos pasaroi, dar hai sa lasam gargara la o parte si sa ne imaginam ce ar fi insemnat pentru industria romaneasca daca Romania sar fi inhamat si ia la acest proiect.

    • Adica sa participe la crearea si fabricarea avionului Gripen E impreuna cu suedezii? Asta poate in situatia in care am fi cumparat vreo 50-60 de Gripen C/D inainte de 2008 si doar cu acordul suedezilor. Desigur ca ar fi fost un pas inainte pentru industria noastra de armament.

  6. De cate avioane multirol are nevoie Romania,100 cred ca aceasta ar fi fost solutia.
    Le faceam la noi plus un procent di avioanele care ar fi fost cumparate de alte stata,asa mai recuperam din cgheltuiala.Nu stiu daca e sau nu prea scump dar pentru industria noastra ar fi fost parfum

    • Ce a fost, a fost, timpul nu mai poate fi dat inapoi. Gripen nu mai este o optiune pentru Romania, mergem cu SUA pana la capat.

      • Nu neaparat……F 16 MLU trebuie sa primeasa intariri, 24 de aparate sunt necesare, apoi pe termen mediu o sa mai vedem daca nu Gripen E/F va fi solutia cea mai fezabila financiar….vom vedea, F 35 est scump cu spume si nu ni-l permitem nici acum nici peste 10 ani.

        • Nu trebuie sa complicam lantul logistic prin folosirea de supersonice de la firme diferite. Daca avem F-16, cu el continuam pana la F-35. Nu suntem India sau Arabia Saudita.

  7. Rumania are nevoie peste vreo 15 ani de 36 F35,AMIN!

  8. Am si eu o curiozitate si va rog sa imi raspundeti. Cate baze militare are Romania. Aici sa se include, bazele terestre, aeriene si navale. Parca stiam ca inainte aveam in fiecare judet cate 1-2 baze dar in ziua de astazi chiar nu stiu. Sunt tare curios.

    • Aici gasesti tot ce-ti trebuie despre Fortele Terestre:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Structure_of_the_Romanian_Land_Forces

      La Aviatie…ce am avut la un moment dat:

      01. Timisoara – Giarmata (MiG-21, MiG-23)
      02. Caransebes (IAR-316)
      03. Craiova (IAR-93, MiG-15)
      04. Caracal – Deveselu (MiG-21)
      05. Campia Turzii – Luna (MiG-21)
      06. Cluj-Napoca – Someseni (Mi-8)
      07. Sibiu – Turnisor (IAR-316)
      08. Titu – Boteni (IAR-330)
      09. Bucuresti – Otopeni (IAR-316, IAR-330, An-24, An-26, An-30, SA-365, etc)
      10. Urziceni – Alexeni (Mi-8)
      11. Bacau (MiG-21)
      12. Boboc (An-2, L-29, L-39, IAR-99, IAR-316)
      13. Ianca (L-39, IAR-93)
      14. Borcea-Fetesti (MiG-21, Hong H-5, VR-3)
      15. Mihail Kogalniceanu (MiG-23, MiG-29)
      16. Tecuci (IAR-316)
      17. Focsani (Yak-52, IAR-823)
      18. Tuzla (IAR-316)
      19. Balaci / Silistea Gumesti

      • mersi frumos

      • Pe Sibiu erau IAR-330 Puma, nu shtiu ce erau pe Silistea Gumeshti poate An-2. personal cred ca mai trebuiau sa fie baze aeriene ale FARo pe Oradea, Baia Mare, Suceava, cu baze de rezerva pe Arad, Satu Mare, Iasi. La Focsani nu era pista betonata.
        Din pacate FARo nu a avut in dotare pana in 1990 Su-22, Su-25, mai multe MiG-23 si MiG-29 si dc nu avioane de origine chineza AQ-5, K-8 si FJ-8.
        La transport poate FARo poate ar fi avut nevoie de AN-12/Y-8 iar ca elicoptere mai multe Mi-8/17 Hip, Ka-31/27, Mi-24/25 si dc nu mai multe SA-365 Dauphin, plus SA-342 Gazelle, AS-350/355 Ecureil/2 si SA-321 Super Frelon.

  9. 07. Sibiu – Turnisor (IAR-316) E desfintata de milti ani Poate aveti o lista cu o data mai recenta

    • Pai a si zis omul : „ce am avut la un moment dat”….
      Din memorie ce a mai ramas acum
      Campia Turzii
      Bucuresti Otopeni
      Bacau
      Boboc
      Borcea Fetesti
      Mihail Kogalniceanu
      Tuzla
      Daca am gresit sau omis ceva, rog sa fiu corectat….

  10. Mah baietzi….Silent Eagle e bimotor. E scumpicel de operat. Asta daca ignoram faptul ca fost ingropat….. De ce visati degeaba?

    • eee daca nu in cel mai rau caz FARo sa aiba in dotare 36 F-15 AB Eagle modernizate, de preferiintza in Romania si achizitionate cu off-set…!!!

  11. Un avion de vis pentru noi ca și opțiunile americane. Realitatea este ca putem spera doar la mai multe F16 fata de ce avem în prezent…și cam atât.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *