Sistemele AA din Irak (era Saddam 1990-2002). Tipul si capacitatea

Harte preluata de la CNN
Pana in anul 2002 Irakul a modificat o gama larga de rachete sovietice, cumparand upgrad-uri din mai multe surse.
Rezultatul a fost o retea de aparare anti-aeriana cu rachete non-standard, folosind tehnologie din Europa de Vest, Est si Extremul orient.
O combinatie intre SA-6 si radar Cyrano 4MR/ AA-8
S-125 pe camion Iveco 4×4
Dassault Falcon 50 cu radar Cyrano 4MR
Aceste modificari au facut SAM-urile irakiene mai putin previzibile, pentru avioanele USAF si RAF ce reuseau tot mai greu sa contracareze atacurile acestor ,,mutanti”.
Cu asistenta din China, irakienii au reusit sa implementeze o retea de fibra optica pentru a face inutil atacul electronic din partea SUA, au redus emisiile produse de instalatiile anti-aeriene si au impiedicat culegerea de date secrete.
Wikipedia sustine ca NATO a pierdut in timpul invaziei 129 de elicoptere si 24 ade avioane (eu am auzit din alte surse ca numai USAF a pierdut 64 de avioane, dar istoria o scriu invingatorii)
Roland a avut un scuces de palmares reusind sa doboare singurul A-10.
Alte sisteme folosite:
~6.000 de piese de artilerie AA calibru 23-130mm (cele mai importante au fost KS-19, S-60, ZSU-57-2SP, ZSU-23-4SP, M-1939)

~2.000 de rachete SAM: SA-2 (125); SA-3 (100); SA-7,-8,-9 (1.500) versiuni locale Aspide, Crolate si Roland.

Pana la razboiul din 1991 Irakul a avut si 2 aparate de tip AEW. Doar unul a reusit sa scape, fugind in Iran. Avioane erau versiuni modificate ale IL-76MDs si supravietuitorul a fost IL-76MD Bagdad-1


Sistemele nu si-au facut bine treaba in fata USAF-ului si in prezent diviziile de SAM Irakiene au fost desfintate. Conform unui acord semnat intre Irak si SUA, dupa retragerea trupelor in Kuweit, USAF pastreaza controlul asupra spatiului aerian irakian.
Citeste si
 NeroFlash

Un comentariu:

  1. Există un proverb cei ce te laudă nu o fac niciodată sincer. Iar Sărăm Husein a aflat asta prea tîrziu. ..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *