Su-30MKI nu chiar ca în prospectele producătorului

descărcare

Flota de Suhoi 30MKI din dotarea Indiei suferă de defecțiuni repetate și destul de importante la display-urile din cockiptul aeronavelor, spun surse din cadrul FAI. Astfel conform cu corespondența dintre HAL și Irkut Corp. din 28 februarie, MC-1 (Mission Computer – 1) și display-ul central al Su 30 MKI s-au defectat într-un număr remarcabil de mare de ocazii sau pe…indiană “multiple cases of repeated failure”.

Dar indienii se plâng de toate display-urile din cockpitul aeronavei care, spun ei, se strică foarte des și în mod foarte repetat, deși hindușii au făcut toate demersurile necesare pe lângă responsabilii ruși pentru remedierea acestor probleme supărătoare. În aceeași corespondență cei de la HAL reproșează mai voalat rușilor că problemele respective au mai fost semnalate în martie și aprilie 2013, dar n-au primit nici un răspuns.

Documentele în care apare corespondența dintre indieni și ruși au fost „hakerite” de niște băieți răi și astfel au ajuns în presă și poate tocmai de aceea nu este foarte clar dacă problemele sus-menționate  sunt tipice întregii flote de Su-30 sau doar pentru aparatele construite în India sub licență. Pentru că avioanele indiene sunt echipate cu ceva avionică de origine israeliană, astfel HUD-ul central este produs de cei de la Elbit, ca și cele șapte  ecrane cu activare tactilă, pe bază de cristale lichide (AMLCD), în timp ce instrumentele primare ale cockpitului sunt de proveniență Thales, iar o parte din display-urile multifuncționale (MFD) sunt ale celor de la Samtel Display Systems. Bazar de bazar ce mai 🙂 .

Avionul dispune de un radar de tip PESA – N011M rusesc, OLS-30 (laser-optical locator system) și sistem containerizat Litening pentru ghidarea rachetelor și bombelor în IR și laser. Teoretic radarul PESA ar trebui înlocuit cu unul AESA de tip Zhuk într-un interval de timp cât mai scurt.

Epopeea Su-30 în India începe în 1996 când New Delhi a comandat 8 Su-30K direct din Rusia și alte 32 de avioane Su-30MKi care au fost dotate cu sisteme imbunatățite de avionică, motoare și sisteme de armament modern, iar în anul 2000 s-a semnat un contract prin care se prevedea că HAL să construiască sub licență MKI-ul.

La începutul anului 2013 India deținea o flotă de 150 Su-30MKI, urmând ca numărul acestor avioane să crească până la 222 de bucăți, din care 140 produse în India până în 2015. Primele Su-30MKI au venit din Rusia -€“ 10 bucăți a€“ în 2002, urmate de încă 12 aeronave în 2003, în timp ce primele avioane MKI produse de către HAL au intrat în dotarea FAI în 2005.

Sursa: Defencenews

GeorgeGMT

16 comentarii:

  1. Ma mira, citisem ca mai fac comanda de inca 30 buc. pana in 2015 de la rusi.
    Parerea mea e ca rusii sa lase prostiile si sa le exporte An-2 pe post de Mki, oricum nu fac dierenta, avioanele sunt super, au cea mai tare istorie in lume a unui avion produs in serie, poate lua multi piloti in zbor, zboara foarte incet si fac niste low-pass superbe pentru indience.
    Eu zic sa le exporte la inceput cate un tren de aterizare, o pala de la motor si asa in 50 ani se obisnuiesc si ei cu un avion supersonic!

  2. Nu este asa de grava situatia, si la MIG 21 LanceR se mai strica avionica israeliana, in plus daca au asamblat-o local poate fi proiectul cat de bun este inginereste posibil ca Dorel din India are alta mentalitate si la ei este la moda „Lasa mah ca me4rge si asa!”

  3. viitorul romaniei este intr-o armata europeana…altfel o sa se aleaga praful de tot
    https://www.youtube.com/watch?v=JB50EAzbNb0#t=487

    • Asta e mai mult o forta multinationala de reactie rapida, un fel de nucleu dur european, insa nu scuteste fiecare tara, mai ales cele de la granite, sa aibe armate bine puse la punct.
      Pentru viitor, ar fi poate interesant ca state din interiorul UE sa aloce o mica contributie anuala din bugetul lor catre statele aflate la periferie, pe granita, pentru securizarea frontierelor si o armata mai dotata in zonele cu risc, un alt pas fiind ca batalioane ale acestui battlegroup sa fie stationate permanent sau prin rotatie pe teritoriul respectivelor tari.
      Eu asa as vedea mai degraba o politica comuna de aparare a UE….

      Eu Battlegroup poate doar suplimenta forta existenta pe o anumita directie, alaturi de alte facilitati NATO, insa n-o poate inlocui!

    • Aveti dreptate doar ca s a ales deja praful de tot 🙂

  4. Fortele Aeriene Indiene trebuie sa initieze programul multi-anual „spalarea mainilor de Curry si taierea unghiilor inainte de pocanitul displayurilor cu deschetele”.

    Iar mecanicii dupa ce mananca rice si lentils prin cockpit sa dea cu aspiratorul odata la doua saptamani.

  5. da , da ,si ar trebui reproiectate si comenzile directiei sa le incapa slapii in pedale …

  6. Eu stiam ca MKI-ul se face sub licenta in India! Sau indienii doar le asambleaza? Ca mai multe tari cu clima similara folosesc Su-30, si n-am auzit de probleme de genul asta. Multe arme o iau razna cand intra pe mainile indienilor. Ori fac la ei unele componente sub offset si nu le fac bine, ori nu asigura cum trebuie intretinerea armelor importate, ori le fac la ei cu totul si nu le ies cum trebuie.

  7. @ Arhenghel .Asa-i,,aveam un lapsus cu denumirea si am zis ca suna mai bine de inteles , despre ce era vorba ., problema era in legatura cu slapii ,
    @ Dan Banan , da , sunt multe gauri in armata indiana .Imi amintesc cand au fost atentatele de la hotel , fortele de politie sau armata locale aveau in dotare cate o pusca cu incarcare dupa fiecare tragere , la 2 -3 oameni …or trebuit sa astepte vreo ceva ore bune sa vina fortele speciale , timp in care teroristii s-or facut de cap .Cred ca au oameni si tehnologii avansate suprapuse cu incompetenta si nepotisme .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *