Submarine ar mai avea, beleaua-i cu torpilele

In urma cu doar putin timp India a lansat la apa cel de-al doilea submarin din clasa Scorpene – INS Khanderi. Veselie mare cu aceasta ocazie pupaturi, strangeri de mana, batai pe umar, ca “uite bai fratilor ca se poate!”

Dupa baieram si o decenta mahmureala, unu”, mai rasarit la mine, a venit cu o intrebare: bre de lansat l-am lansat, de plutit pluteste, apa (deocamdata) n-a luat, frumos e, da” cu ce merge el la lupta in caz de (vorba lu” Becali parnaiasu”) PAC! PAC!?!

Intrebarea poate parea haioasa si mai ales inoportuna, ca si cum l-ai intreba pe un minstru roman al transportului – la inaugurarea a 4-5 km de autostrada – cand o sa se termine soseaua…

Adica este genul de interogatiune care efectiv strica omului cheful de viata si poate aduce…intrebatorului multe injuraturi si palme peste bot pentru o lipsa foarte evidenta de sensibilitate.

DAR…in cazul specific al sumbarinului hindus (si al autostrazilor noastre) intrebarea are sens, mai ales ca sumbarinele din clasa Scorpene nu sunt dotate (franco-spanioli tampiti) si cu tun de bord. Aici facem o paranteza si nu ne putem explica cum de s-au pacalit hindusii cu asa boanghina de sub fara tun, cand puteau cumpara de la nemti submarine U-boot VII/IX?!

Mai clar lansarea s-a facut cu ceva timp inainte ca indienii sa apuce sa cumpere si torpilele necesare pentru nava. Scandalul a inceput mai demult, prin primavara, cand contractul pentru livrarea a 98 de torpile grele Black Shark de la italienii de la WASS (subsidiara a companiei Leonardo) a fost anulat.

Indienii i-au prins pe unii de–ai lor si pe unii italieni misunand cu ceva spaga si foarte promt au reziliat contractul. Doar ca italienii banuiti a umbla cu sume prea mari de bani cash la ei nu sunt cel de la WASS ci cei de la AgustaWestland (si astia tot subsidiara a Leonardo). Adica cam ca la billiard cand dai cu manta. De dat dai da nu sti pe cine lovesti, sau pe romaneste “unde dai si unde crapa”…

Asadar, daca totul merge bine si INS Khanderi nu se scufunda de tot in probele de mare, spre mijlocul acestui an ar trebui sa fie livrat marinei indiene, vad ei cu ce-l inarmeaza si-l trimita la dreapta lupta intru…alea, alea.

Doar ca nu numai Khanderi are probleme cu torpilele pe care nu le are de fapt ci si frati-su Kalveri sta prost, adica are el ceva torpile da nu suficiente si cu aceast inconvenient in minte hindusii se uita (ca solutie temporara) dupa torpilele germane SUT, folosite deja de submarinele indiene HDW Shishumar-class, adica Type 1500 (un Type 209 mai greu ), patru la numar active.

Dupa cum stim indienii au ales, cu destul de mult timp in urma, compania franceza DCNS si al ei submarin Scorpene pentru un contract in valoare de 3,5 miliarde de dolari si sase bucati submarine. Totul parea ok, doar ca conditia ca navele sa fie construite in India a lalait programul cu multi ani si depasiri de costuri. Vedem cum o fi calitatea navelor…

Una peste totul e de bine, mai au ceva sub-uri, cu torpilele se vor descurca, vaslasii sa fie puternici si sa-si poata tine respiratia mult timp!

GeorgeGMT

6 comentarii:

  1. e kkt, rezolva problema foarte usor. vajnica mitraliera de 12,7 nu se poate monta la bord? pot monta chiar 2-3 daca se ambitioneaza. problem solved

  2. offtopic: submarinele din clasa Sea Wolf sunt tot in genul lui Scorpene sau cum? SUnt mai bune/mai slabe?

    • scorpene vs. seawolf? esti nebun? ca si cum ai compara type 22 din marina romana cu zumwalt.scorpene este un diesel-electric cu aip(derivat din mai vechiul agosta) iar seawolf un sub nuclear de atac dotat cu harpoon si tomahawk.

    • N-au nici o treaba unele cu altele. SeaWolf un sub de atac nuclear.

      • Am inteles. Multumesc
        Apropo, clasa A26 se fabrica? Ca nu prea am gasit nicaieri info.

        • dupa ce kockums(constructorul) a fost cumparat de thyssen au aparut frecusuri intre noii proprietari si guv. suedez care au culminat cu recrutarea a peste 200 de angajati si rechizitionarea planurilor de cei din urma.in cele din urma thyssen a revandut totul lui saab si se pare ca in 2022 va iesi primul sub a26.poate vom fi pe faza sa luam noi cele 3 gotland-uri pe care le are acum suedia ca tare bune sunt.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *