Suhoi 30MKI din nou cu probleme

1024px-Indian_Air_Force_Sukhoi_Su-30MKI_Lofting-4

De fapt problemele pentru avioanele Suhoi 30MKI indiene par sa nu se mai termine. Astfel intreaga flota de a fost blocata la sol, aproximativ 200 de aparate, datorita ultimului accident care a implicat acest tip de avion, un accident destul de bizar, as adauga eu.

Pe 14 octombrie, in apropierea orasului Pune, un Suhoi s-a prabusit dupa ce –se pare – secventa de catapultarea a scaunelor s-a declansat accidental. Ambii piloti sunt in viata, insa imediat India a retras din serviciul operativ toate avioanele de acest tip, incercand sa afle ce s-a intamplat.

Din pacate accidentele cu acest avion sunt destul de comune in India, problema cea mai acuta fiind defectiunile aparute la motoare in zbor, in ultimii cinci ani cinci avioane MKI prabusindu-se. S-a ajuns atat de departe cu problemele incat anul trecut pilotii de pe Su 30  refuzau sa mai zboare acest avion.

Desi inca nu se cunoaste de ce secventa de catapultare s-a activat fara comanda, defectiunile repetate par a avea legatura cu faptul ca o mare parte din avioane au fost asamblate in India de catre HAL, care se ocupa si de mentenanta intregii flote de Suhoi 30MKI, ori se stie ca HAL nu este chiar un exemplu de management si seriozitate.

Pentru ca desi India este cel mai mare operator de Su 30, problemele de tipul celor cu care se confrunta aviatia indiana nu au aparaut tot atat de frecvent la ceilalti operatori.

In viitor Fortele Aeriene Indiene mai asteapta inca 72 de aparate Su-30MKI, necesarul de escadrile de avioane vanatoare fiind de 44, in prezent existand 34 de escadrile operationale, fiecare cu 18 aparate.

 GeorgeGMT

 

 

 

24 de comentarii:

  1. O întrebare pentru cei ce le au cu aviația: cum credeți că s-ar prezenta avioanele sovietice/rusești (Mig-29/35 și Su-27/30/34/35) într-o luptă aeriană contra celor vestice (F15/16/17, Eurofighter, Rafale, Gripen)? Exclud din ecuație F-35 și mai ales F-22 deoarece sunt, totuși, din altă generație. Dacă nu sunteți prea ocupați 🙂 , ați putea face o comparație între aparatele menționate (și diferitele versiuni ale acestora)? Care aparat ar avea cel mai bun raport calitate-preț? Știu că toate sunt de generația a patra, că F-15 și Su-27/30/35 sunt mai specializate pe dog-fight și mai câteva chestii, dar nu sunt vreun expert.

    • F-18*, nu F-17.

    • Pai uita-te la Cope India 2003 -” Cope India: when India’s Russian jets achieved a surprising 9:1 kill ratio against U.S. F-15s” sau la Red Flag – deci rezultatele amestecate dau nastere la concluzia ca daca ai pilotii si tactica potrivita poti fi campion, daca nu nu.
      Sistemul in care sunt integrate conteaza enorm si este mai important decat performantele individuale ale aparatului.

      • Exercitiul ala nu a fost deloc echilibrat, echidistant sau corect. Indienii aveau toate avantajele si americanii toate dezavantajele posibile. Indienii stiau de unde vin americanii, aveau AWACS si asa mai departe, intr-un razboi adevarat nu iti informezi inamicul din ce directie vii, cati sunteti, iar daca stii ca ala are AWACS iti duci si tu cel putin unul, americanii in particular si NATO in general au mult mai multe radare aeropurtate decat orice alta tara gen Rusia, India sau China.

        Pierderea aia de 9 la 1 a venit la fix pentru momentul in care Congresul taiase dur din fondurile programului F-22 si erau dezbateri aprinse despre anularea completa a programului sau oprirea dupa productia unui prim lot de avioane pentru care paremi-se deja se comandasera primele componente, etc… Asadar, Pentagonul a avut grija sa aranjeze un exercitiu in care cel mai puternic avion al sau (F-15C) a incasa-to aproape la zero de la un „inamic” inarmat cu avioane rusesti downgradate (Su-30MKI), aratand pisica Congresului: uite, actualele avioane nu sunt bune de nimic, am luat bataie aproape la zero de la indieni, oare cum va fi impotriva chinezilor sau a rusilor ?

        Si dupa asta, evident, programul F-22 a continuat, s-au produs toate avioanele planificate pe vremea aia si acum sunt in dotare. Bine, la Garda Nationala datorita unor probleme specifice oricarui avion nou, dar aia e alta discutie.

    • Acum depinde unde se desfasoara lupta si mai ales ce piloti se intanlesc. Daca avioanele si pilotii sunt rusi VS americani, atunci cred ca balanta e cam echilibrata. Intind totusi sa cred ca americanii castiga, nu de alta, dar au avioane teoretic mai bune si un intreg parc logistic in spate, care il cam depaseste de departe pe cel al rusilor. Cred, de asemenea, ca rusii au pilotii ceva mai buni, dar nu e suficient. Si romanii au piloti incredibili de buni, mai ales la cat se pot antrena ei, dar avioanele si logistica nu-i ajuta prea mult intr-un eventual razboi. Pe la exercitii gen Tracian Star, acolo unde avionul in sine(mai mult partea legata de radar si avionica decat structura) + indemanarea pilotului face diferenta, suntem campioni noi…si cred ca si rusii. Insa, intr-un razboi care se poarta cu multe alte ingrediente, daca nu ai sarea si piperul, esti sortit esecului. Poti castiga o lupta, dar nu si razboiul.

    • Apai pentru intrebarea asta au fost mii si mii de articole.
      E un fel de „daca s-ar bate rusii cu americanii care ar castiga?” 🙂
      Nu stiu daca este un raspuns clar la asa intrebare din moment ce avioanele rusesti moderne nu prea s-au intalnit in lupta niciodata cu avioanele americane moderne.

      • Mersi de răspunsuri, dar nu mă gândeam la o analiză a sistemelor și piloților în general ci la avioane în sine. Apropo, dintre cele vestice, ce preferați: Gripen, F-16, F-18 sau Eurofighter Typhoon? Și o ultimă întrebare- dacă pe viitor mai cumpărăm avioane, credeți că măcar un set de 12 aparate ar trebui să fie F-15? Mie parcă-mi place ideea.

        • Păi mai întâi holbează-te și tu pe undeva, cam cât costă exploatarea unui F-15, depinde și cât din logistică ne oferă americanii și mai ales ce tip de F-15 dorim să exploatăm, cel de vânătoare cu un singur loc în cabină sau cel destinat atacului la sol, cu două locuri… etc. etc…. la ora actuală, eu unul, sunt de părere că România, nu-și permite să opereze 12 bucăți de F-15… numai cât consumă cele două motoare de capacitate mare ale variantei de vânătoare cu un sigur loc să facă un singur tur…

        • Marcian
          daca vorbesti de avioane in sine, iarasi depinde de model, modificare…., F 15 este un avion superb, extraordinar de bun ( l-am tinut mult timp pe perete cind eram adolescent, versiune Eagle ) si totusi daca sa-l comparam cu Su 35, este inferior un pic ultimului in primul rind ca structura vorbind, Su 27, taticul lui Su 35 din start a fost proiectat sa fie superior lui F 15 , si chestia asta s-a cam reusit..
          Acum, daca comparam alti vis a vis -si MiG 29 ( 29K, 35 ) cu variantele lui F 16, desi rusii sustin ca MiGul este superior datorita la doua motoare si manevrabilitate superioara, eu ramand de parerea ca F 16 in ultima sa modernizare este superior MiGului… ( desi MiGul i-mi place mai mult cum arata… 🙂 )
          F 18 cam ar fi la egal cu Mi g 35 sau 29K cred la multe categorii
          Acum in privinta la F35, sincer cred ca T 50 ( Su 50 ) odata operational va fi mult peste el.

          Cu respect.
          Acum, in privinta Romaniei, cu totii stim ca daca Romania ar fi fost mai independenta in deciziile sale pilotii romani ar fi zburat pe MiG 29…. iar la viitoarele achizitii, eu as fi fost optat pe F 18… sau pe F 16 … DAR NOI….

  2. Ha! Si la SU 30 MKI – acum un an s-a ejectat i9n hangar la mentenanta scaunul la un Mirage 2000 indian, nimeni nu isi pune intrebarea de ce numai astora li se intampla?

  3. http://stirileprotv.ro/stiri/international/ambasada-sua-nato-este-in-stare-de-alerta-dupa-ce-avioane-rusesti-au-zburat-in-marea-neagra-marea-baltica-si-marea-nordului.html
    S-a unflat tarata-n rusi! Vad ca se dau la urs fara bata….ups…ei sunt ursul…atunci cine suntem noi? 🙂 Cred ca pe la noi n-au trecut, ca oricum nu aveau ce sa testeze! he ehe ehe ehe he……

  4. Lucrurile sunt relativ simple. Sunt doua viziuni diferite de a purta razboiul.US foloseste foarte mult Aviatia si Marina deoarece s-au obisnuit sa joace in „deplasare” iar Ursuletul fiind mai greoi foloseste cu precadere tot ce tine de terestru. Sigur este ca US are mult mai multe avioane si nave de razboi iar Rusia mult mai multe rachete si tancuri. Ai vazut probabil de cate ori a castigat KAMAZ in fata MAN,Mercedes…etc

  5. Un posibil scenariu , legat de articol …” uuuu , what this buton do ? …”
    Cine isi aduce aminte de desenele animate cu Dexter’s Laboratory [netitrate], stie cam despre ce e vorba .

  6. @Cezar , acum inteleg de ce intarzie atat programul f-35 … Asta era dom’le , nu le iesea plecarea de pe loc ha ha ha , se pare ca cumva or rezolvat-o …

  7. Sefu,
    Se scrie „as aduga” nu „a-si adauga” ca nu isi adauga nimeni nimic. Matale adaugi ceva la ceva.
    E treaba de la verbe cu „conditional optativul”!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *