Suhoi 35 pentru China

china-warplane-maiden-flight11.si

 J 11

Stim cu totii ca Beijingul a batut palma cu Moscova pentru achizitia a 24 de avioane de ultima generatie multirol Suhoi Su 35, desi la inceputul discutiilor se vorbea de 48. Pana la urma au ramas 24 si cele doua tari au batut plama. Contractul va fi semnat oficial cu ocazia Paris Air Show.

De curand insa Shenyang Aircraft Corporation a scos la lumina cel mai nou model al aparatului J 11 (un Suhoi 27 fabricat in China) iar noul J 11D pare a fi un avion foarte interesant dispunand inclusiv de un nou si foarte performant radar AESA.

Pe langa AESA, varianta “D” are si un nou senzor  IRST –  relocat fata de varianta precedenta – iar in structura aeronavei si-au facut loc materiale compozite si radar absorbante noi. De asemenea aeronava este considerata a fi cu adevarat performanta, scapata de unele boli ale copilarie de care avioanele chineze au suferit si inca mai sufera.

Insa aparitia lui  J 11D numai mira de fapt pe nimeni, chinezii fiind de fapt producatorii de avioane cei mai prolifici in ultimii ani, noi variante si chiar noi avioane aparand ca ciupercile dupa ploaie in ograda Beijingului. Faptul ca China cheltuieste foarte multi pentru noi avioane indica desigur incercarile supraomenesti ale Beijingului de a ajunge din urma Europa, SUA si Rusia in materie de tehnica aviatica si conexa aviatiei (tehnologii industriale care au in vedere materiale, electronica, etc).

Suhoi-35

 Suhoi 35S

Ori acest lucru nu-i deloc usor si nici ieftin. Asa cum stie orice impatimit de aviatie militara ca sa poti construi un avion ai nevoie de multe lucruri si de o industrie orizontala faraonica, dar pana la urma primul si cel mai important lucru este MOTORUL!

Si acum ajungem la intrebarea: de ce China a cumparat Suhoi 35?! Intr-adevar deocamdata Su 35 este superior J 11D, are o raza mai lunga, poate decola cu o incarcatura mai mare si este semnificativ mai manevrabil in lupta la vedere decat J 11D. Dar dupa enumerarea calitatilor Suhoiului putem intelege si ce anume le lipseste de fapt chinezilor si anume tehnologia de fabricatie a unui motor performant.

Daca in restul domeniilor s-au mai descurcat: materiale, avionica, radar, aerodinamica, etc, pe zona motoarelor stau foarte, foarte rau folosind inca motoare rusesti vechi, conceptual vorbind, chiar si pentru cele mai noi avioane ale lor.

Astfel J 20 si J 31 folosesc motoare rusesti  Saturn – Al 31 , respectiv Klimov RD 93, iar acest lucru trage in jos performanta acestor avioane, mai ales ca stim cu totii rusii au si ei pe zona aviatiei ca principala slabiciune tot motoarele.

Insa Suhoi 35 dispune de un nou si performant turbofan –  AL-117S. Chinezii se uita si la americani si au vazut ca atat F 15 cat si F 22 sunt niste avioane exceptionale si datorita faptului ca dispun de niste motoare exceptionale; si au mai remarcat chinezii cat s-au chinuit americanii pentru a dispune de o asa tehnologie, cu cata greutate au dezvoltat F 135, motorul pentru programul JSF; asadar vrei un avion care sa fie pe picior de egalitate cu ce au yankeii, atunci iti trebuie un motor la fel de bun cu al lor…

Astfel ca Beijingul are azi doar doua variante pentru a detine un motor performant: Rusia sau dezvoltarea proprie, dar asta cu dezvoltare – in ciuda banilor cu nemiluita – nu-i chiar asa simpla si cere foarte mult timp, daca tinem cont de unde au plecat chinezii, asadar ramane varianta cu Rusia, care Rusie nu este nici ea dispusa sa se lase furata la infinit si nici nu pare doritoare sa transfere tehnologia celor mai noi motoare ale sale catre China.

Rusia este de acord sa vanda motoare nu si tehnologia lor…

Daca insa ne uitam un pic in trecut observam ca desi chinezii au avut la dispozitie foarte multi ani pentru “surubarirea” motoarelor de pe Suhoi 27/30, mare lucru nu au obtinut si au fost nevoiti sa importe in continuare motoare din Rusia, astfel ca putem deduce faptul ca furtul de tehnologie nu-i intotdeauna o solutie viabila nici daca ai motorul respectiv in fata ta, desfacut pe bucatele.

Mai ai nevoie si de know-how, de industria orizontala care sa produca subansamblele, material, etc, lucru care se vede treaba e greu de obtinut.

Deocamdata singura victorie chineza pe aceasta zona strategica este proiectarea si fabricarea turbofanului WS-10, motor folosit pe destul de multe tipuri de avioane chinezesti printre care si unele  J 11, insa surse occidentale au raportat ca performantele acestuia nu sunt deloc incurajatoare si la fabrica ajung mai multe motoare trimise inapoi de Fortele Aeriene decat productia fabricii de motoare noi.

Pe langa fiabilitatea scazuta nici la capitolul putere WS 10 nu exceleaza, analistii militari vestici comentand ca motorul chinezesc este prea slab pentru a propulsa adecvat J 16, un avion mai greu decat Suhoi 27.

Deocamdata se afla in dezvoltare doua noi motoare chinezesti: WS 13 si WS 15, existand chiar zvonuri ca macar unul dintre prototipurile J 20 ar fi zburat cu un WS 15, in timp ce WS 13 a fost deja expus la  Zhuhai Air Show anul trecut (fara insa sa impresioneze pe nimeni), numai ca noul WS 13 pare a fi destul de invechit deja fata de motoarele vestice si rusesti si fata de noile rachete aer-aer si senzorii lor, cu alte cuvinte este un motor usor de detectat si nu foarte inovativ din punct de vedere tehnologic.

WS-13

Asadar este posibil ca achizitia Suhoi 35 sa aiba legatura mai mult cu motorul sau AL 41/AL-117S si mai putin cu perfomanta avionului sau a avionicii sale, chinezii incercand probabil sa se inspire macar din cel mai nou motor rusesc, de unde si lungile negocieri dintre cele doua tari, negocieri care au avut ca principal obiect garantarea de catre China ca nu se apuca – ca de obicei – sa incerce sa copieze avioanele si motoarele rusesti, asa cum au facut mai mereu…

Pe de alta parte China simte probabil nevoia unor avioane dotate cu motoare puternice, capabile sa faca fata avioanelor japoneze, sud-coreene si rusesti de ultima generatie.

Doar ca se vede treaba desi au avut la ei in ograda si avioanele si motoarele Moscovei, mare lucru tot n-au reusit deocamdata.

Pana in acest moment avioanele rusesti sunt inca superioare cam la toate capitolele celor fabricate in China, iar in privinta motoarelor nici nu mai are rost sa discutam.

Asa ca daca privim lupta la distanta intre Statele Unite si China prin prisma tehnologiei putem observa ca deocamdata Beijingul este foarte departe in urma americanilor, ei nereusind inca sa produca macar un motor de avion echivalent din punctul de vedere al calitatii si performantelor cu ce produceau sovieticii in urma cu 25 de ani pentru Suhoi 27…

 

GeorgeGMT

 

35 de comentarii:

  1. formatorul de opinii

    Chinezii au nevoie si de motor si de un avion care sa poata atinge insula pe care o construiesc in Marea Chinei si sa se intoarca inapoi cu un singur plin.
    Sukhoi-35 le are pe ambele,motor si raza lunga.

  2. formatorul de opinii

    24.Numarul mi se pare interesant.Liaoning transporta 24 J-15.Chinezii construiesc un geaman al lui Liaoning.Ma intreb daca nu cumva rusii o sa le livreze o varianta navalizata a lui Sukhoi-35 pentru noul carrier aka portavion.

    • Parca rusii au doar SU 33 avion ambarcat o dezvoltare a lui SU 27 pt asa ceva . Or o varianta navalizata a lui SU 35 inseamna aproape alt avion . Una e stuctura si retul unui avion pt portavion si alta a unui avion de uscat . Dintrunul de „marina ” faci mai usor unul pt aerodrom dar invers e mai greu . Nu cred ca chinezii au chef sa plateasca ca indienii astfel de costuri de reproiectare. Ei au vrut mai demult pe asta SU 35 . Care va putea sprijinii destul de bine si de pe aerodromuri datorita razei ce poate fi marita oricand prin realimentare ! Pilotii sa reziste cat mai multe ore pt o misiune daca e !

    • J 15 sau MIG 29K sunt suficiente pt portavioane.

  3. In timpul asta, General Electric a dezvoltat ADVENT ce ar putea deveni al 2-lea motor pentru F-35.
    http://breakingdefense.com/2015/06/ge-sets-aetd-record/
    China mai are un drum lung.
    Dar vorba chinezului, oricat de lung e drumul, important e sa faci primul pas 🙂

  4. https://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_2
    The Bulgarian ministry of defence has been interested in purchasing a minimum of 24 units of the Leopard 2A6 varient. The deal has received support from a military budget increase to 2.0% of GDP by 2016 in the new Bulgarian budget, and a military pledge to spend 2.2 billion Euros on new armaments for the Bulgarian military.[117]

    • hmm…acum aud pentru prima data de asta…dubios as spune…adica bulgarii au cateva sute de T-72…cu banii pe 24 Leo2A6 + munitii, piese, instructie etc, mai bine modernizeaza parcul de T-72 zic eu…ca 24 de tancuri, chiar si leopard, nu reprezinta cine stie ce forta de blindate…pe cand cu 100-200 de T-72 mai poti sa faci ceva

      • Nu cred ca au unde sa le modernizee la ei in tara. Exact situatia noastra: zero industrie grea, zero cercetare, zero zero pe linie.

        • ma gandeam la polonezi…daca au luat comanda de 300 de tancuri de modernizat de la ucrainieni inseamna ca au cu ce…si nu vad de ce nu le-ar moderniza si tancurile bulgarilor

          • Sau au ajuns la concluzia ca t72 nu e o platforma de viitor….

            • Am descoperit stirea acum 2 seri.
              24 Leopard 2A6 care pornesc la prima cheie, iti bubuie un T rusesc de nu stie de unde l-a bubuit, plus costurile mai scazute cred ca e mult mai realist pentru ei si ar cam trebui sa ne gandim si noi la asa ceva.
              Bulgaria are de pazit doar granita cu Serbia si Macedonia plus litoralul, toata partea de nord si de sud e granita NATO.

              • ..pentru ca la grantia cu Turcia au gardul … 🙂

              • bubuie bubuie un T, dar 24? e un numar foarte mic…ce faci cu atatea tancuri?

                • Daca tii 100 T-uri in dotare dar niciodata nu ai grupa sau batalionul intreg cand faci pregatiri si mereu iei de la o unitate si pui la cealalta, sau iei o piesa de pe unul si pui pe celalalt nu e o solutie tocmai fericita decat pentru a asigura densitate sau mai sa le poti imprastia pe o zona mai mare, dar indiferent ca le intalnesti cate 2 sau cate 10 rezultatul este acelasi, ca nu au valoare combativa decenta, iti consuma multe resurse si nu stii daca te poti baza pe ele atunci cand ai nevoie, mai ales sa le forjezi in situatie de real combat

                  • Iar daca iei acum 24 tancuri noi, mai cumperi un lot peste cativa ani si ai sa zicem 50 tancuri cu care defilezi timp de o generatie, 20-30 ani.

                    Gardul de la granita cu Turcia cred ca are mai mult rolul de a opri imigrantii care trec ilegal granita catre mUE

                    • da…asa, ceva multi-anual merge…dar 24 la cheie fara un viitor sigur nu prea suna ok

                  • hmmm, nu stiu ce sa zic…adica pana acum tancurile rusesti s-au dovedit a fi fiabile si longevive ( uitati-va la noi in ograda 🙂 )…deci daca ai vointa si oarecare suport material 100 T-72 sunt destul de usor de mentinut in stare operationala…si eu unul zic ca 100 de T-72 modernizate sunt peste 24 leo ca efect pe campul de lupta…si acum bulgarii nu cred ca o sa cumpere leo noi, o sa fie si alea uzate destul…

                    • fiabile longevive si tinte excelente pentru tancurile vestice mai ales in irak.

                    • @robi si bulgarii cu ce tancuri vestice se bat? 🙂 cu leopard grecesc? mai repede se iau de mana…cu leopard turcesc? ma indoiesc…in rest stim ce au vecinii…

                    • @vioniribu
                      Bulgarii nu se bat nici cu grecii nici cu turcii cat sunt in NATO.
                      T-urile oricat ai incerca sa le gasesti puncte forte fata de cele vestice, nu sunt decat tinte sigure, iar cand compari 100 cu 24 trebuia sa-ti dai seama ca ai o problema de gandire, pentru ca 24 de ceva daca pot face treaba la 100 sunt mai bune cele 24, nu o lua ca la numaratul banilor ca e mai bine sa ai mai multi decat mai putini, sunt chestii diferite.
                      Daca vrei sa ai in armata arma tancuri doar ca sa o bifezi, poti lua T-uri, poti lua si Sherman sau Chalenger 1, AMX-10, M48 sau M60 Paton care inca mai e la moda din diverse armate si ai bifat ca armata ca ai tancuri, e exact cum am procedat noi la multirol, doar am bifat ca avem asa ceva, dar nu inseamna nimic alea 12 actuale sau 24 in viitor, pur si simplu sunt depasite si nu mai pot face decat act de prezenta pe timp de pace, cand va fi nevoie de ele vor ramane tinute la sol pt ca sunt tinte sigure

  5. Tot respectul pentru cine incearca. daca nu incerci nu ai cum sa gresesti!

  6. Dacà tot vorbim de achizitii, ce mi se pare interesant:

    1- Israelienii au oferit la vânzare Croatiei F-16 A/B „în surplus”.

    2- LH Aviation a anuntat cà a semnat cu o societate indianà un „Memorandum of Understending” pentru fabricarea sub licentà în India a dronului LH-D derivat din LH-10 Elipse, faimosul avion cu elice propulsivà si cele douà locuri în tandem.
    Au mai comunicat o autonomie de 24 de ore, si un cost orar de exploatare de 100 € !!!

  7. Indienii care au tras si intins de productia Su-30 depasindu-i pe chinezi la numarul de aparate, se pare ca au iesit pe locul 2 dupa ce chinezii au luat 24 de Su-35, iar cum MRCA s-a dus dreaq, LCA Tejas e in pom iar Mig-21 la/in sol, granita de sud a Chinei e sigura, si mai cred ca e diferenta mare si la pregatirea pilotilor si nr de ore zburate/an.

    PS Daca erau chinezii asa buni copiatori, cum n-au reusit in atatea decenii sa copieze motoarele rusesti si cum de s-au uitat la acestea si nu spre tehnologia pe care o puteau copia din tara vecina si prietena Pakistan care are atat aparate americane F-16 cat si Miraje din European Califat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *