Tejas si Saab

LCA Tejas

De bun ce e, Tejasul are nevoie urgenta de o mica…upgradare. Adica de jaf ce-a iesit, nici macar nu l-au fabricat inca, nici macar nu a intrat in dotare si trebuie…modernizare.

Astfel fabricantul Tejas – HINDUSTAN Aeronautics Limited (HAL)- a vorbit deja cu suedezii de la Saab pentru carpirea avionului nenascut inca dar deja batran si bun de nimic. Astfel, Tejas Mk 1 va avea o varianta numita sugestiv 🙂 Tejas Mk 1A, adica sa vada ce-or putea sa faca ca aeronava sa poata fi folosita de fortele aeriene in te mir ce misiuni. Ca de lupta si antrenament nu poate fi vorba deocamdata, da” poate merge ca sonda meteo…

Insa suedezii sunt cirumspecti si (ii doar-n cot de Tejasul tigananesc) ar accepta o astfel de afacere doar in cadrul unui parteneriat guvern-guvern, in nici un caz printr-o colaborare directa intre Saab si HAL. Pe de alta parte Saabul tot insista ca Gripen E/F ar fi un avion perfect pentru FAI (al caror necesar pentru un multirol modern se situeaza la aproximativ 300 de aparate), dar deocamdata s-ar multumi si cu intrarea pe usa din dos, adica prin carpirea esecului national indian: Tejas LCA.

Indienii, pe de alta parte, cauta un partener extern pentru programul Tejas cam de un an de zile, de cand Congresul si-a dat seama ca dupa 30 de ani de dezvoltare s-a pricopsit cu o fierantaie inutila si o gramada de bani cheltuiti aiurea.

Acum, prima urgenta ar fi remotorizarea Tejasului, iar motorul General Electric F414-GE-IN56 ar fi tocmai bun, fata de actuala motorizare cu General Electric F404- GE-IN20, desi sperantele sunt cam desarte, noul motor ar avea nevoie de reproiectare a avionului, asa ca…

In principiu Tejasul ar trebui sa inlocuiasca in fortele aeriene aparatele sovietice MiG 21 si MiG 23, sa devina principalul aparat de antrenament avansat al Indiei si sa aiba si o varianta navalizata. Deocamdata nu prea zboara insa iar daca zboara este atat de ramolit si de prost conceput incat nu poate executa absolut nici un fel de misiune de lupta – asa zice Congresul indian, cel putin – si speranta este in Tejas Mk 2, dupa 2020 incolo, credem noi.

GeorgeGMT

19 comentarii:

  1. Congresul Indian e tipic pentru fenomenul „designed by comitee”. Tejasul in sine este tot ce trebuia sa fie: un MiG-21 mult mai modern. Dar apoi isi baga coada politicienii: de ce nu are Electronic Warfare. De ce nu are radar cat Suhoiu’. Maine o sa intrebe de ce nu poate face raiduri de 1500 km ca F-16.

    Daca vrei „light weight fighter” si ai 200 de MiG-21 de inlocuit, inca nu am vazut argument impotriva Tejasului. Daca iei si compari un LWF cu un Suhoi (asa ca Congresul Indian) se cheama ca bagi strambe.

    • Un fel de Bradley reloaded.Astia au o traditie in asa ceva,sa nu uitam Vikrant
      si toate pataniile lui.
      Admir totusi perseverenta cu care incearca,mai ne fac sa ridem ca si cu autotunu ala,ja’ la caruta da stii cum se zice chiar daca pare prostesc daca
      aduce rezultate e bun.

      • Hai da-ma incolo.Astia cica au integrat si stealth in asta.
        ”Stealth features have been designed into Tejas.Being small provides an inherent degree of visual stealth, the airframe’s high usage of composites (which do not reflect radar waves), a Y-duct inlet which shields the engine compressor face from probing radar waves, and the application of radar-absorbent material (RAM) coatings are intended to minimise its susceptibility to detection and tracking.”
        Si putin stealth si ambarcat si de antrenament,si suport aerian,interceptare
        si antinava.Un tun de 125mm ii mai lipseste.

        • Si despre MiG-21 se zice ca e stealth (pt ca e mic). Si despre Rafale (pt ca au avut grija sa puna ceva vopsea pe bordul de atac al aripii). „Stealth” inseamna „mai greu observabil decat altele”, nu inseamna „mai invizibil decat B-2”.

  2. Cred ca problemele Tejas sunt mult mai profunde de atat; mai bine pt indieni ar fi sa integreze local Gripenul, ar iesi mult mai bine. Suedezii sunt dispusi sa vanda tot pentru un pret bunicel.

    • Care ar fi problema aia asa profunda? Ca asta nu-i primul articol care injura Tejasu’, dar problema aia profunda inca nu am vazut-o numita.

      Avionul in sine este sigur peste LanceR. Poti zice ca e un LanceR al anilor 2000. Avem pretentia sa se paruiasca cu un F-18 sau ce?

        • In esenta, motorul si electronic warfare. Acuma fara suparare, dar e clar ca nu vei avea pe el electronica de Rafale. Si pentru asta s-au facut pod-urile detasabile. Daca vrei Rafale… cumperi Rafale. Daca vrei un super MiG-21, asta este (cu motor de import daca nu esti in stare de Kaveri).

          • Tu ai citit cu atentie sau deloc articolele respective, nu-i vorba doar de electronica si motor.
            E vorba de: anumite dispozitive nu incap efectiv in fuzelaj, avionul este mai greu, nu-i functioneaza sistemele de capcane, are raza mai scurta, etc, etc. Sunt probleme de structura si conceptie.
            Congresul Indian a gasit + 400 de defectiuni sau greseli de proiectare/executie, declarand avionul inutil. Nu ma astept sa fie Rafale, dar credeam ca macar va putea zbura.

            • gogu de la pascani

              @george GMT…eu cand aud de chestiile astea ca au gasit +400 greseli, samd. Iau cu o lingura de sare, nu cu un gram. Si la naveta spatiala dupa accidentul lui Challenger s-au gasit vreo 2000 de „erori de proiectare” si la Concorde, samd.
              Aici se aplica chestia aia cu „cine nu munceste nu greseste”. E usor sa vina cateva zeci de destepti cu titluri, doctori, academicieni, profesori, nu duce nici India lipsa, (eventual care n-au proiectat nimic in viata lor) si sa puna destu’ ici si colo sa arate ca nu e bine. Numai ca la modul asta si fratii Wright gresisera fundamental, Vuia era bolnav cu’ capu’, samd. Nu mai zbura nimeni nici la ora asta. Mai vazusem lunile trecute la un doc. niste „cercetatori” care facusera ei un studiu ca avioanele de pasageri sunt proiectate „fundamental gresit” cu „seat pictch” de doar 29” si „aisle” de doar 20” (50cm). Ca ar fi trebuit sa aibe culoarul intre scaune de 1.2m latime pt evacuare, de 3 ori mai multe usi, nush ce blindaje la fuselaj contra paletelor de turbina, samd. Da’ cum bre, voi confundati avionul cu vreun pachebot sau sala de sport. La modul ala poti sa-l pui pe un soclul in parc.
              Chestiile gen Tejas sau F-35 se intampla 80% din cauza clientului care nu e in stare sa se stabilizeze pe un caiet de sarcini coerent. Industria indiana e absolut capabila sa faca un supersonic gen MiG-21. Problema e ca probabil armata indiana vrea si aia si ailalta, pe urma cealalta si cu ailalta, etc.

              • 🙂 Adica tu compari o naveta spatiala (prima din istoria omenirii, Concorde – primul avion supersonic de pasageri, pe fratii Wright sau Vuia cu un amarat de avion de antrenament, ca multe altele de pe piata, dezvoltata in 30 de ani 🙂 ?!
                Compari programul LCA Tejas cu JSF F 35?!?!
                In fata unei astfel de…comparatii nu prea mai am ce sa spun…ai dreptate 🙂 !

              • blindaj pentru uncontained engine failure este – la nacela motorului nu pe fuselaj sau aripa
                Numai ca e greu ca naiba sa prevezi tot ce se poate desprinde, la ce regim etc
                Generatia noua – au tot soiul de inovatii care sa le previna – ventilatorul are viteza mai mica (asta il face si mai economic si mai silentios), au mai putine piese in miscare, folosesc tot felul de materiale SF pentru noi, compozite si aliaje de titan care sunt mai usoare si mai usor de „continut”, arborii se rotesc in directii opuse sa reduca momentele etc

                Asta nu inseamna totusi ca nu risti sa iti pice in cap o piesa de avion din cer 🙂 dar riscul e mult mai mic astazi decat in anii 80 de exemplu

                Si e si asta o problema, rezolvata insa altfel decat blindand avionul ca pe tanc

      • Trebuie sa recunosc,sint pe drumul cel bun.O mare realizare,piatra de hotar de altfel,Tejas a reusit sa doboare o tinta cu o racheta IR.Uraaa!
        http://www.indiastrategic.in/topstories3117_Light_Combat_Aircraft_Tejas_Fires_Missile.htm
        Din poza,daca e de atunci,pare o R73

  3. Am citit mai demult un articol, zicea de 57 „known deficiencies”

  4. Daca India ar integra local Gripen ul participand la program etc cred ca ar fi mult mai castigata.

    Parerea mea. N ar fi cu rusii, n-ar fi nici direct cu americanii si in timp ar putea sa invete meserie.
    Indienii nu-s deloc prosti dar problema lor e organizarea, in sensul cel mai larg si extins al cuvantului.

  5. Tejas e un esec daca il comparam cu avioanele moderne insa nu trebuie judecat asa de aspru.

    Este prima data cand India face un avion, trebuiau sa inceapa si ei de undeva.

    Din ce inteleg de prin presa indiana au destule probleme care trebuie corectate. Nu motorul e marea problema, e suficient de puternic pentru ce le trebuie lor, insa au tot felul de alte chestiuni care nu sunt finalizate, multa munca de integrare inca nu a fost facuta in special pe partea de electronica.

    S-ar putea sa iasa un LCA decent pana la urma, cine stie.

  6. The Indian indigenous Light Combat Aircraft Tejas is as capable of the French Dassault Rafale, Indian Defense Minister said Saturday.

    “Our Tejas is having the same qualities as Rafale does. Although Tejas is in light weight category, its range also half compared to Rafale, in terms of avionics, electronics and fire power it is no less than the Rafale,” Manohar Parrikar was quoted by The Hindu based on an interview with All India Radio Saturday.

    Source: http://defence.pk/threads/indian-tejas-as-capable-as-rafale-defense-minister.431780/#ixzz49UXeShLs

    :)))))))))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *