Ucraina trece la Comune, Municipii, Județe și Regiuni

proiectul-organizarii-administrativ-teritoriale-a-ucrainei-harta

Ucraina pune în aplicare o reformă administrativ-teritorială prin care renunță la împărțirea sovietică în sate, orașe, raioane și regiuni, instituind un nou sistem de organizare în comune (nivelul I), municipii (Kiev și Sevastopol), județe (nivelul II, ”повіт/povit” în ucraineană, уезд în rusă), regiuni (nivelul III, ”регiон” în ucraineană) și Republica Autonomă Crimeea (nivelul IV, special). Această reformă administrativ-teritorială este prevăzută în proiectul noii Constituții, care a fost deja aprobat de Comisia Constituțională de la Kiev în frunte cu președintele Radei Supreme, Vladimir Groisman. Preşedintele Radei Supreme susţine că circa 70 la sută din elementele acestei reforme au fost deja elaborate, iar până cel târziu la 15 iulie 2015 aceste modificări vor fi supuse aprobării finale a parlamentului ucrainean.

Evident, preocuparea noastră se îndreaptă către zonele în care populația românească are o pondere importantă.

În ceea ce privește sudul Basarabiei, cu cele 9 raioane actuale (Arciz, Bolgrad, Cetatea Albă, Chilia, Ismail, Reni, Sărata, Tarutin şi Tatarbunar), acesta va fi organizat în 2 unități de nivelul II: județul Cetatea Albă și județul Ismail. În linii mari, configurația acestor noi județe o reproduce pe cea a județelor interbelice românești Cetatea Albă și Ismail.

În regiunea Cernăuți, cu cele 11 raioane actuale (Adâncata, Chelmeneț, Chițmani, Herța, Hotin, Noua Suliță, Secureni, Storojineț,  Putila, Vijnița, Zastavna și orașele Cernăuți și Novo-Dnestrovsk), vor fi 2 unități de nivelul II: județul Cernăuți (pentru nordul Bucovinei și ținutul Herța) și județulNoua Suliță (pentru nordul Basarabiei).

Cele 2 actuale raioane din nordul Maramureșului (Rahău și Teceu) cu o importantă comunitate românească, care între 1918 și 1920 a făcut parte din România, vor fi organizate într-o singură unitate de nivelul II: județul Rahău, ca parte a regiunii Transcarpația.

Astfel, ca urmare a acestei reforme administrativ-teritoriale, comunitatea românească din Ucraina, constituind circa jumătate de milion de persoane și fiind numeric a doua în țară după minoritatea rusă, va fi cuprinsă, în principal, în 5 noi județe (Cernăuți, Cetatea Albă, Ismail, Noua Suliță, Rahău), ceea ce ar însemna o medie de 100 000 de români pe fiecare județ.

Reforma administrativ-teritorială din Ucraina, pusă în aplicare cu un substanțial sprijin consultativ și financiar din partea Poloniei, prevede o descentralizare simțitoare a procesului decizional, dar și o maximă descentralizare financiară.

Vlad Cubreacov

27 de comentarii:

  1. Teoretic as spune ca e de bun augur si de viitor o reorganizare pe sistem occidental european, dar… Dar avand in vedere ca ucraina e macinata de razboi civil si sfarsitul nu apare la orizont… Orice integrare in sistemele economice si de aliante occidentale ramane foarte improbabile. Asa ca disperarea populatiei ar putea pe viitor sa duca la manifestari locale de salvare… Dar e doar o parere. Strict pragmatic vorbind, mai rau nu poate fi pentru Romania, vechea organizare excludea din start minoritatea romaneasca din orice forma de conducere locala vom vedea cu noua…

    • decizia este necesara, din punct de vedere formal cat si practic.

      masura se poate aplica imediat teritoriilor necontestate (inca) si va duce la spargerea unor bisericute de corupti in alte tipuri de bisericute. confuzia va permite initierea unor reforme de fond. descentralizarea va face si tara mai usor de guvernat intr-un mod eficient, cu ajutorul polonezilor. este o masura necesara, tocmai pentru ca sunt in criza.

      masura ii ajuta si dpdv formal, pentru ca arata dispunerea ucrainei la a discuta pretinsele probleme ridicate de rusnaci. si aici consta toata treaba. atat timp cat ucrainienii fac tot ce tine de ei pentru a rezolva problema, rusia ce mai face? o sa fie interesant de vazut. dar chit ca nu se lua acest pas razboiul continue oricum. descentralizarea este necesara tocmai pentru ca tara este greu de guvernat eficient, deci de ce nu ai face reforma asta acum?? au toate motivele sa o faca si nici un dezavantaj suplimentar fata de situatia lor actuala daca nu pot aplica masura integral….

  2. Foarte bine face Kievul ca simplifica si descentralizeaza, poate astfel este redusa birocratia si se imbunatatesc finantele tarii. Ma surprinde implicarea Poloniei dar in fond ea are tot interesul sa ajute in intarirea Ucrainei.

    • „According to Komorowski, the Ukrainian question is of key importance for Poland’s security.

      „We can help Ukraine in the preservation of its independence, because it is in our national interest,” Komorowski said.

      „Poland supports reforms in Ukraine in the sphere of local government, as well as in the field of defense. However, there is no need to send Polish soldiers to Ukraine now,” he said.”

      „The main thing is the implementation of the strategic interests of Poland. It is in our interests that Ukraine is in the EU, and the war in the Donbas is not in our interests,” Duda said, and called for the Ukrainian question to be answered through the EU and NATO.”

      Cei doi sunt candidatii la presedentia Poloniei. Este natural sa fie asa Polonia si Romania nu pot aspira la securiate fara o Ucraina stabila si iesita de sub sfera de influenta ruseasca.

      Polonia incearca tot felul de colaborari politice, militare si in industria militara cu Ucraina, ei pun bazele unei (de fapt unor alinate impreuna cu baltici) alinte care poate schimba multe si aduce beveficii enorme acestor tari pe termen mediu si lung.
      Daca si Romania va intelege ca este ezistential ca si noi sa aderam la ‘alianta’ …

  3. Aurescu ii trage de maneca si pe sarbi 🙂

    „În contextul pregătirii de către Serbia a planului de acțiune pentru capitolul 23 (Justiție și drepturi fundamentale) de negociere și a planului de acțiune dedicat protecției persoanelor aparținând minorităților naționale, Bogdan Aurescu a reiterat importanța acestor instrumente pentru implementarea, pe întreg teritoriul Serbiei, a măsurilor destinate promovării drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale, criteriu esențial în cadrul negocierilor de aderare”

    http://www.agerpres.ro/politica/2015/05/18/aurescu-serbia-va-continua-sa-aiba-in-romania-un-partener-si-un-sustinator-al-parcursului-de-integrare-europeana-14-49-34

    • La sarbi trasul de maneca nu cred ca are efect, la astia e nevoie de suturi zdravene in” zone” sensibile…

    • Din pacate sarbii astia stiu numai de frica, nu de vorba buna. Timocul nici acum nu a primit ceea ce i s-a promis. Cand se intanlesc cu autoritatile romane promit marea cu sarea, iar cand se intorc acasa mai dau cateva suturi in fundul ‘vlahilor’ de acolo, mai inchid cate o biserica romaneasca si mai aduc cativa etnici romani pe la sediul securitatii si ii hartuiesc cu politia. Sa vedeti cum actioneaza diversionismul sarbesc, ei actioneaza in urmatorul mod cu programul pilot de invatamant in limba romana. Copii intra la ore la 8 dimineata, termina la 12 si trebuie sa astepte pana pe la orele 16-00 – 17-00 pentru a participa la cursurile de limba si literatura romana. Sarbii spera ca acesti copii sa plece acasa si sa arate ca acest curs este inutil/nefregventabil, ca sa-l anuleze incepand de anul viitor…..desi au promis ca-l vor extinde in toate scolile din Timoc din septembrie. Cand ma uit la evenimentele ultimelor sute de ani din balcani, imi dau seama ca oamenii aia merita o buna parte din ce li s-a intamplat. Ei insisi au creat tensiuni acolo, nu a venit nimeni sa le bage batul prin gard fara ca ei sa vrea asta! Pacat de oamenii aia, la fel cum e pacat de aromanii din balcani pe care statul roman astazi ii reneaga cu si mai mare tarie decat o facea acum 100 de ani! 🙁

  4. Nu era mai simplu si mai putina birocratie, respectiv cheltuire a banului public daca s-ar merge pe comune, orase si regiuni?Fara judete unde iarasi ai o prefectura, consiliu judetean si o armata de functionari publici, respectiv o cheltuire a banului public.La nivel de regiuni ai o prefectura si un consiliu regional iar la nivel de orase si comune, primari, viceprimari si consilieri locali.

    • nu.
      cheis clouzd

    • Ghita Bizonu'

      Regiunea este deja prea extinsa ca „reguleze” toate problemele.
      Mai degraba te dispensezi de regiune si regulezi la nivel judetean. Este o cestie ce depanda de calitatea comunicatiilor (drumuri, mijloace de trasport accesibile) si de cantitatea de birocratie ceruta de societate. In gnl de vreo 200 de ani se accepta ca omu poa pierde o zi (drum dus, intors, stat la coada , vorbit la ghiseu samd) INSA nu mai mult. Deci daca lumea merge cu caruta pe drumuri nepietruite centrele trebe sa fie mai apropiate (si in anii 1930 judetele romănesti erau impartite in plăși – sing plasă .. si tata a fost secretar de pretura in plasa Sadagura .. si pretor in nu mia stiu ce plasă din jud Chisinau asa ca sa nu prinz pe unu sa ma contrazica!) .. apoi raioanele in RPR erau mai maricele da acum erau si autobuze RATA …iar judetele reintroduse de sir Nae erau mai mari dar acum erau si mai multe autobuze (si „ia-ma nene”)

      Reiunea ramen insa ceva dubios .. Sa ci asa este echivameti „ducatului” din vremea faramitari feudale sau corespondentului unui „ducat” dintr-un imperiu – adica destul de mare ca sa fie mai putine (ca centrul sa le poa aia eficient) da nu destul de mari sa le mai treaca cine stie ce prin cap …

  5. au stat aia de la Kiev si s-au tot gandit ce mai lipseste in Ucraina. si au vazut ei ca bunastare este, coruptie niet, armata e la culmile dotarii, economia duduie, pace si liniste este.
    si atunci ce lipseste? evident reorganizarea teritoriala! astia sunt ca aia de la noi care instaleaza camere video si fac sali de sport in sate fara apa curenta, canalizare sau spitale…

  6. Ghita Bizonu'

    Si ca care este reforma bre ?!
    Ca in loc de „raioane” zice „judete” ? Pai ce daca scriu **LLL* devin mai viril si nu am nevoie de Viagra? (ha! Cu un infarct si stent la activ NU AM VOIE Viagra !!! sau Codabita ma cheama..)

    Hai sa va iecsplic. Sistemu „european” este ceva de genu: „regat” (centru) , „feuda”/ducat/comitat (judet, voivodat, departament, comitat) si localitate („comuna”/oras/municipiu). „Curios” asa era si vechiul sitem rusesc (tarist) : Imperiu – gibernie -localitati.
    Sovieticii au mai introdus o treapta „REGIUNEA” care sa reguleze „raioanele” . Ca erau prea multe gubernii sa poa sa fie ####te eficient de centru asa ca se introduc un numa mai restrans de regiuni care po fi ####te eficient (mai des!) de centru. Aceste regiuni au un numar de „rational” de raioane care pot fi si ele ####te eficient de regiune . In sfarsit dimensiunea raionului este data mai ales de capacitatea de transport .. adica ca raionu sa poa interveni rapid sa puna cu botu’ pe labe o localitate mai „agitata” sau/si ca locuitorii localitatilor sa poa isi poa regula intr-o zi trebile la raion (daca este nevoie de 2 zile se pierde economic plus se agita inutil spiritele)
    Acu ca regiunea era pe baza vechii gubernii si raionu era nou.. sau invers Naiba stie da io sunt Bizonu’ nu Naiba si nici Dracu’. Stiu doar ca la noi „regiunea” parea sa fie „noua”.

    Acu da Ucraina a „observat” (in fine!) ca soselele sunt mai bune ca in 1930 si autobuzele mai dese (in 90 mergeam de la Noua Sulita la Cernauti si de aici la Kamenita , vizitam orasu si ma intorceam .. total 14-15 ore DA in 46?!) si reduce numarul de raioane si rezulatul comasarii se numeste „judet” (уезд ) nu vaz ca care ar fi „renunțarea la împărțirea sovietică”.. Ma rog io fata de Cubreacov nu am facut alta scoala si cum zic nu crez ca daca mai pun 2 de LL devine mai .. lunga! (nu ii fac vina lu’ Cubreacov ci alora care au facut aceiasi scoala cu mine!!)

    PS . Cacofoniile sunt cautate ca sa imi „iecsprime aprecierea negativa”

    • Pe noi ce ne intereseaza, mai mult decat eficienta guvernarii ucrainene, este cat de bine se regaseste grupata minoritatea romana in noile structuri teritoriale, astfel incat sa aiba macar local o anumita pondere, in luarea deciziilor.

      • Ghita Bizonu'

        Iti faci cam multe iluzii in ce ii priveste pe malorusi. Aia sunt de un nationalism exasperat si f dornic de afirmare. Hai sa zicem ca ii inteleg – s-au nascut sub polonezi si lituanieni, au crescut cam sub pumu muscalesc, Stalin nu numa ca s-a tinut de un holodor ba si mai „bine” a resuist sa termine cu bolsevicii ucraineni intr-un stil sa fi facut si pe tar sa zica „da’ nici chiar asa!” (de fpta prin 35 eliminase cam te toti vechi bolsevici din 1910!!!) .. secunzi straluciti fara de care nu exist5a imperiu rus .. straluciti da cam .. desconsiderati. Si suib aspect cultural meru sub rusi – de ex Gogol a fopts si scriitor national ucrainean. Insa celebritatea mondiala o are ca rus (a scris in ambele limbi)

        Asa ca acugagii dopresc sa recupereze si nu prea cred ca sunt dispusi la multe concesii nationale

  7. Si sa nu uitam ca acum cateva luni o parte dintre romanii din Basarabia (Bugeac), cerea reinfiintarea regiunii Ismail, cu cele 2 judete (care intital erau 3, ultimul fiind mai mult in componenta R.Moldova acum)

    • Ma supara faptul ca n-am fost capabili prin institutiile noastre si prin serviciile secrete sa-i obligam pe cei din Rep. Moldova sa-si schimbe Constitutia ca sa dispara porcaria aia cu posibilitatea Gagauziei de a-si declara independenta in caz de Unire cu Romania si sa aiba si o schimbare la nivel administrativ, revenirea la judete (Gagauzia ca fiind parte integranta din judetul Cahul).

      • cand cei din Chisinau decid unirea, fac acolo repede o modificare sa scoata aia sau sa o impiedice, ca oricum ar urma unirea si constitutia lor nu ar mai fi valabila, logic…

  8. Se pare ca dpdv al situatie administrative a zonelor istoric romanesti, ucrainenii ne faciliteaza accesul la minoritatea romaneasca si cine stie…..poate pe viitor, in functie de context, o mult mai usoara decizie de luat a comunitatilor locale, care nu mai sunt legate de alte zone exclusiv ucrainene/rusesti. De exemplu regiunea Odesa. Nu prea era normal sa legi Bugeacul de Odesa! Altfel se vor supune la vot anumite decizii, atunci cand ele sunt loate cu adevarat de comunitatile locale, nu de o regiune mai mare! Doamne Ajuta! 🙂

  9. Sistemul, ca sa spun asa, pleaca de la cel consacrat de valahi, adica de romani, probabil prin secolele V, VI. Atunci existau obstile, targurile, cetatile voievodale, acolo isi aveau resedinta voievozii care numeau juzi dintre cei apreciati de comunitati. Asta se intampla la o vreme cand exista putina galceava fiindca lucrurile erau bine stiute si delimitate de Dreptul pamantului, neintelegerile locale se rezolvau in comunitati de Sfatul batranilor.

  10. Cine are senzatia ca oamenii de acum 500, 1000, 1500 de ani erau redusi, se insala amarnic. Practic pana pe la domniile fanariote, aproape toti Domnii pamanteni au cultivat meritocratia. Dupa ce ne mai intremasem putin cat sa faca generatia pasoptista Unirea de la 1959, urmand strategia lui Alecsandri care o continua pe cea a lui Sofronie, a venit lovitura in plin a debarcarii lui Alexandru Ioan care a deschis Cutia Pandorei pentru politicianismul cunoscut. Din fericire contrabalansul a fost talpa sanatoasa taraneasca. Cum s-ar fi scris istoria daca Romania se alia cu Poarta, ultima sansa, la 1877, eliberau Basarabia si obtineau pe cale pasnica Independenta stabilind frontiera pe Balcani…nu stie nimeni. Asa cum nu stie nimeni nici ce s-ar fi intamplat daca Mihai executa marsul asupra Vienei, ridica romanitatea din Balcani si alunga Imperiul Otoman stabilind frontiera pe Bosfor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *