Ucraina va produce avioane de antrenament chinezesti Hongdu L 15

hongdu l 15

URSS s-a prăbușit în decembrie 1991 si uriasul  sau complex militar-industrial integrat a fost dezintegrat și împărțit între 15  noi tari independente. Ucraina a primit multe active importante,  avioane de lupta moderne si fabrici  de armament, inclusiv  șantierele navale cele mai avansate ale URSS aflate la Mîkolaiv.

Acum, China încearcă să înceapă construcția de avioane de antrenament si atac la sol  într-o fabrica  din Odesa, fiind  prima dată cand China se implica direct intr-o fosta fabrica parte componenta  a fostului complex militar-industrial sovietic.

Ucraina intenționează să inceapa  asamblarea de avioane  Hongdu L-15, pentru antrenament  si atac ușor incepand cu  2016. Discuțiile privind proiectul se află în etapa finală. Procesul de fabricație va fi efectuat la Odesaviaremservis Odesa,  o subdiviziune a complexului de apărare Ukroboronprom .

Noul avion va fi echipat cu motoare din Ucraina AI-222-25,  produse de fabrica Motor-Sich Zaporozhye,  motor care a fost  folosit pentru pentru proiectul Yak-130 si  al carui export a fost suspendat de Ucraina catre Rusia  dupa anexarea Crimeei.

Interesul Chinei în complexul militar-industrial al Ucrainei  este mai vechi.

In  1998, China a achiziționat  “asa numitul portavion”  nefinalizat  sovietic Riga, redenumit  Varyag in 1990 , din clasa  Kuznetsov,  construit la șantierele navale Mykolaiv Ucraina. Varyag a fost comandat  de marina sovietică în 1985, transferat incomplet în Ucraina în 1992, iar șase ani mai târziu vândut în China si  după o dotare completa, nava a devenit portavionul  Liaoning, în 2012 . A fost o intreaga epopee transferul sau din Marea Neagra, prin Bosfor, Dardanele, Canalul Suez, cu multe implicatii internationale mai ales ca a  fost transferat remorcat in China.

Ar putea fi subiectul unui film de aventuri si spionaj  :

https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_aircraft_carrier_Liaoning

Initial a fost cumparat de o companie din Honk Kong in ideea transformarii sale intr-un cazino in Macau.

De mentionat ca alte doua foste portavioane rusesti, respective Kiev si Minsk au fost transformate in puncte de atractie turistica in China. Chinezii au construit pentru scopuri turistice si o replica a Titanicului:

http://www.dailymail.co.uk/news/peoplesdaily/article-3110674/Chinese-company-builds-100-million-replica-Titanic.html

In final chinezii, au reusit sa il finalizeze, acum avand in dotare si  avionul lor multirol J 15, operational  pe acest vas.

https://www.youtube.com/watch?v=k29i3EI6c0I

Pentru a produce avionul L 15 in uzina de aviație Odesaviaremservis Odesa, China  a oferit asistenta tehnica pentru  creșterea capacității de productie a fabricii. Nu există detalii privind costul contractului sau numărul de aeronave.

Pierderea motorului construit de ucrainieni – AI-222-25 – pentru aeronave de antrenament si atac la sol   Yak-130, a forțat industria aeronautică din Rusia să caute alternative la producția din Ucraina.

Efortul a avut  succes  si un motor AI-222-25 construit cu componente rusești a fost expus la Salonul Aviației MAKS, ce a avut loc la 25-30 august 2015, în Zhukovsky, langa  Moscova.

Noile motoare AI-222-25 pentru Yak-130  au fost construite la uzina Saliute din Moscova.  Directorul general al Saliute, Aleksandr Artiukhov a declarat vizitatorilor expoziției  că „asimilarea motoarelor  construite in strainatate  este una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă producatorii rusi  de astăzi, și implică dezvoltarea întregii linii de productie si asamblare, precum și un upgrade major al  facilitatilor de producție “.

După ce a reușit să înlocuiască componentele din Ucraina, uzina din Rusia, Saliute este acum capabila sa produca toate  variantele  de motor, menționând că în timp ce  motorul original AI-222-25  a fost proiectat pentru instalare pe Yak-130, fabrica  a „dezvoltat mai multe modificări la motor, inclusiv AI-222-25F, care are  postcombustie ”  cu o crestere de 50% a tractiuni.

O altă variantă, AI-222-28, are un sistem  de control vectorial al tracțiunii.

În funcție de proiectarea aeronavei,  motorul  poate furniza devierea jetului de până la 20 de grade față de axa motorului,   asigurand decolare scurta STOL pentru avioanele echipate cu astfel de motor.

Rămâne de văzut dacă contractul de  avioane Hongdu  L 15  China-Ucraina  este doar inceputul unor mai profunde  relații in domeniul armamentului   intre cele doua tari.

Cu toate acestea, această afacere reprezintă o premieră în care China nu este nu  numai un element  al dezvoltarii  producției în comun al armamentului în spațiul post-sovietic, dar se implica în mod explicit intr-o țară  aflata in „sfera de interes privilegiat” al Rusiei, cu care Rusia are momentan relații proaste .

Ca un furnizor major de energie în China, Rusia are unele atuuri de jucat în cazul în care începe să vadă relația Chinei cu Ucraina ca o amenințare, dar, folosind aceste parghii  de presiune,  Rusia  ar putea ajunge la un cost economic dureros   într-un moment al prețurilor minime pentru gaze si petrol, combinate si cu eforturile Uniunii Europene de a-și diversifica sursele de energie independente de  importurile din Rusia.

Prin urmare, se pare probabil că Rusia, pentru moment, cel puțin, va  tolera contractul Hongdu L 15, în timp ce monitorizează cu atenție orice dezvoltare a relatiei Ucraina – China in domeniul armamentului.

Ivchenko-Progress Birou, Institutul de  de proiectare al Ucrainei și  fabrica  de producție Motor Sich, cu sediul în Zaporozhye, au avut programe  de dezvoltare  in China  pentru motorul AI-222-25 destinat  Hongdu L-15. Succesul acestui parteneriat a determinat conducatorii chinezi să solicite asistență companiilor ucraineane în stabilirea unei linii de producție de motoare în China.

Si acum un mic rezumat  :

In 1990 Yakovlev incepe proiectul unui avion de antrenament pentru inlocuirea L 39 si antrenarea pilotilor pentru noile avioane multirol.

Proiectul este finalizat in 1993, an in care Yakovlev incepe un parteneriat cu Aermacchi pentru dezvoltarea unui avion de antrenament inlocuitor al MB 339.

Asa apare YAK/AEM 130 al carui prototip zboara in 1996.

Cele doua companii prezinta separat YAK 130, respectiv MB 346.

In 2000 se separa si italienii platesc 77 milioane de dolari (o spaga mica in RO) pentru documentatie si teoretic isi impart si pietele.

Cu asistenta biroului Yakovlev, China construieste un avion similar, respective Hongdu L 15, al carui prototip zboara in 2006.

Mai jos sunt prezentate pe scurt caracteristicile tehnice ale celor trei avioane, evident inrudite genetic:

YAK 130

yak 130 - 1

Anvergura  — 9.84 m, lungime — 11.49 m, inaltime  — 4.76 m

Masa la decolare — 7230 kg., Masa maxima la decolare  — 10 290 kg.

Combustibil — 1700 l.

Motoare  — 2 turbofan AI-222-25  –  2X2500 kgf

Viteza maxima  — 1060 km / h

Raza operationala — 1600 km, cu rezervoare suplimentare  — 2300 km.

Plafon — 12,500 m

Crew — 2 people.

Armament: 9 puncte de acrosare  max — 3000 kg.

Operational: Rusia (79), Belarus (4) Algeria (16)  Bangladesh (16)

 

MB 336

 mb 346

Anvergura  — 9.72 m, lungime — 11.49 m, inaltime  — 4.76 m

Masa la decolare — 6700 kg., Masa maxima la decolare  — 9500 kg.

Combustibil — 1950 l.

Motoare  — 2 turbofan THD ITEC (Honeywell) F124-GA-200 — 2X2835 kgf.

Viteza maxima  — 1060 km / h

Raza operationala — 2000 km

Plafon — 13 700 m

Crew — 2 people.

Armament: 9 puncte de acrosare  max — 3000 kg.

Operational : Italia (18) Israel (30) Polonia (8) Singapore (12)  (observatie – unele sunt in curs de livrare)

 

HONGDU L 15

l 15

Anvergura  — 9.48 m, lungime — 13.27 m, inaltime  — 4.81 m

Masa la decolare — 6500 kg., Masa maxima la decolare  — 9500 kg.

Motoare  — 2 turbofan AI-222-25F, Rod — 2X2500 kgf., Afterburner 2X4200kgf

Viteza maxima  — 1715 km / h  (1.6M)

Raza operationala (de lupta) — 550 km

Plafon — 16 500  m

Crew — 2 people.

Armament: 6 puncte de acrosare  max — 3000 kg tun 23 mm

Operational: RPC (numar necunoscut), Zambia ( 6 buc) Venezuela ( 24 comandate)

Daca privim atent  aceste date, este evident ca cele trei  avioane sunt foarte apropiate ca si proiect, toate avand genele puternice ale biroului Yakovlev. Avionul chinezesc are avantajul de a fi supersonic si in plus fiind dotat cu un tun de 23 mm incorporat.

Nu este insa subiectul acestui articol sa detaliem comparatia intre aceste avioane de top in segmentul de training.

Stirea ca Ucraina va produce Hongdu L 15 in Odesa, desi pare ciudata, reprezinta o evolutie logica pentru aceasta tara. Ucraina are marele atu de a produce singura  motoare reactoare foarte performante pentru avioane si elicoptere.

China isi doreste foarte mult aceste motoare pe care nu le poate produce singura si de aici, din punct de vedere tehnic, totul are sens. Ucrainienii nu au bani sa importe avioane performante din Vest, de la rusi nici vorba, iar din China solutia L 15 contra motoare reprezinta o buna sansa, reusind astfel  probabil sa aiba in dotare un avion bunicel cel putin pentru  antrenament  si chiar mai mult.

O familie de motoare performante le poate aduce multe beneficii ucrainenilor, numai daca ne amintim problemele limitarii de tractiune si performanta ale Viperului in programele IAR 93, IAR 99 sau oprirea lui IAR 95.

IAR 99 TD  QUO VADIS

 

Grigore Leoveanu

IAR99SOIM.ro

Surse :

http://www.janes.com/article/55757/china-s-search-for-jet-engine-know-how-continues-in-ukraine

http://www.janes.com/article/56563/china-continues-to-depend-on-ukrainian-aero-engines

http://www.jamestown.org/single/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=44900&tx_ttnews%5BbackPid%5D=7#.VwV35ZyLRD8

62 de comentarii:

  1. Cum ar fi sa-i primim pe chinezi cu paine si sare la poarta fabricii din Moreni? Poate ne da ok-ul boss-ul de peste ocean. 😀

  2. Prezenta chineza, sub orice forma, intr-o fabrica din Odesa apartinand complexului militar ucrainean are si o componenta strategica pentru Ucraina vis-a-vis de o posibila expansiune ruseasca din Crimea spre Gurile Dunarii, fapt care nici pentru Romania nu este lipsit de relevanta. Ucrainienii ar trebui sa-si stoarca creierii si sa gaseasca un mod sa-i tina captivi pe chinezii in acest proiect… Nu stiu in ce masura este posibil sa le dai chinezilor know-how cu lingurita pentru ca astia sunt tatici la reverse engineering…

  3. stirea e o palma la adresa romaniei.
    1. ucraina prin capitalul pe care-l vor investi chinezii isi va moderniza armata ff rapid
    2. ucraina va deveni o putere regionala in maxim 10 ani, sporindu-si influenta in moldova, slovacia, belarus, georgia, azerbaijan si va devansa puternic romania
    3. ucraina isi va dezvolta puternic economia prin un anumit trasfer tehnologic din china
    4. china devine a treia putere economica si militara din regiune(in urmatorii 10 ani)
    5. presiunilela adresa romaniei vor creste, cat si izolarea
    6. in zona de influenta a ucrainei(in fapt a chinei), vor intra si bulgaria, serbia, macedonia
    7. chinei ii vor fi trasferate mai multe tehnologii militare cat si facilitati de comunicatii la granita nato si rusia
    8. china ar putea impune in viitorul mediu oameni fideli la bucuresti, tiraspol

    • Hai sa nu exageram acum. Dupa tine stirea asta cu colaborarea Chino-Ucraineana prevesteste apocalipsa…..

      • Am exagerat intentionat. Am omis Rusia din ecuatie. Nu-i bine sa-i subestimezi pe moscali. Vodka poate avea efecte adverse…la ei. Eu beau whisky

    • Palma ne-am tras-o singuri!

      Eram atar de obssedati sa facem pe placul lu Uncle Shylock (care se cam uita cu curul la noi!) incat ne-am batait joc de relatiile „speciale” cu China. ma neglijat pana si micul atu ca in China era un premier care vorbea .. romaneste (facuse facultatea la Bucale)

      Si cam scirs ca aveam relatii speciale cu China. Noi se pare ca eram pe lista f scurta a „:vechilor prieteni” .
      Adica :
      O tara cu care nua avusesera nici cel mai mic diferend
      O tara care fata de altele (Coreea sa zicem) nu aveau nici un motiv istioric sa o prveasca „de sus” „mda.. ompreseisonat. Dar sa nu uitam cine i-a invata sa prelucreze metalul, sa scirei si sa stearga la ##r!” [in gbl sunt prea politicosi sa zica asta. Dar nu ar fi oameni daca nu ar gandi-o. )
      O tara care le-a fost alaturi (in anii 60). O tara care le fusese furniozor de tehnologie (nu aveam noi capcitati ptr cate autcamonae Roman erau gata sa cumpere!) , care l;e-a pregatait inginerii in calculatoare si inca in catvea domenii.
      O tara care „lke-a facutlipeala” cu SUA (in anii 60. Noi eram „telefonul fara fir”. Si cand in fine China comunista a fots promita la ONU – pana atunci era China gomindanista- ghici cine kle-a inchirat sediul, birourile si automobilele? Cine vreo lun a l;e=-a fost ghid – la propriu !- o NY ? Cum cine? Amabasada Romanie!)

      Asa ca draga noi singuri ne0am tras palma…

      • +1 asa este si chinezii inca mentioneaza aceste lucruri (mai putin partea cu stersul la fund) la intalniri. Poate ca am mai avea o sansa. Memoria lor nu e la fel de scurta ca a altora. Dar nu o sa ne bage ei in traista cu forta.

      • La intrarea in Orasul Interzis din Beijing , turistilor li se ofera spre inchiriere un ghid electronic care prezinta muzeul. In total este disponibil in 16 limbi si in mod surprinzator e si in romana , desi nu cred ca este datorita numarului mare de turisti romani. Un gest marunt care spune multe.

        • pai nu urlau basishti shi macovishti plus ong-urili agreate de jwk ca sa nu ne bagam cu chinejii ca ne readuc la comunism prin maoistu de vv pontilika? io inca ma sper la un IAR-93 redivivus , modernizat, redesenat shi rematorizat a avion de CAS, vanatoare-interceptare-bombardament ushoare shi in varianta biloc de antrenament impreuna cu IAR-99 DT, precum au italienii : M-346 bimotor shi M-345 monomotor !!!

      • @Ghita

        Ca bine zici matale. Acum e tarziu iar purceaua e putreda in cotet.

    • andrei: e putin probabil din ce spui d-ta., probalitatea cea mai mare este ca Ucraina sa se destrame. Iar daca va fi cum spui d-ta., care este problema?
      Noi am trait, de peste 200 de ani, langa colosul rus si am facut istorie!
      Nu vad de unde apar ipotezele sugerate de d-ta., nu prea au suport logic in spate.

      • Suportul logic e simplu. Sunt slavi, sunt multi, au o oportunitate de a le trage una rusilor, sunt xenofobi si expansivi. Uita-te pe net, in afara de bulgari, ucrainienii si sarbii sunt cei mai anti-romani si… visatori la ucraina, bulgaria, serbia…mare. In ultimul an am sesizat o acutizare atat in presa cat si in online/bloguri/facebook din partea lor. Un „prieten” bulgar chiar mi-a trimis linkuri cu n discutii antiromanesti din bg, sr, ukr…

  4. Eu tot nu inteleg o treaba. Ucrainienii vor fabrica sau doar asambla L-15le? Ce se stie despre fabrica aia de la Odesa in clipa de fata? Ce s-a produs acolo in trecut?

    • Salut; in primul rand ; clasa politica a Romaniei ; nu doreste o economie de piata si o armata puternica ; o justitie corecta ; inca exista grupuri de interese care incearca subjugarea tarii si a banului public in interesul sau ; deci nu producem si noi pulbere avioane ; tancuri s.a.m.d avem material uman 🙂

      • Sincer ; imi e frica sa mai comentez de Armata Romana ; vom ajunge o armata cu fiare vechi de dat si ne vom mandri cu vanzarea fierului vechi

  5. Sa fiu sincer ma indoiesc ca or sa fie produse doar pentru Ucraina, sau chiar produse. Din cate stiu ucrainienii au peste 300 de L-39 pe stoc, din care au reusit sa modernizeze vreo 50. Iar ala chiar are valeitati de atac la sol, adica cam ce le trebuie la ucrainieni acum. Nici una din cele 3 variante de IAK nu da semne sa se preteze la asa ceva. Iar strict ca avion de antrenament nu cred sa se merite pentru chinezi o investitie exclusiv pentru ucrainieni, care au pe ce sa se antreneze berechet. Praf in ochi. O sa le dea niste echipamente de productie moderne contra tehnologie motoare. Simplu. Doar atat. Ca se chinuie saracii de chinezi pe toate modelele lor aflate in productie cu motoare rusesti sau ucrainiene. Cum vor sa mai traga la xerox un avion de la rusi, cum trebuie sa plateasca motoru” cat avionu”. Tragic nu alta 🙂

    • Cum adica L-39 are veleitati de atac la sol si asta nu? Esti paralel cred, L-39 este mai degraba un trainer pur-sange iar L-15 are veleitati si de atac la sol si de lupta aeriana. L-15 e si mai mare, e si supersonic, cara si mai mult. Daca pui radar pe el deja ai un F-16 mai mic. E ca si cum ai spune ca IAR-99 poate fi supersonic sau ca e avion de atac la sol, total absurd…

    • Vezi mai binme ca ca[pacotate de incarcae are L 39….
      Are ceva .. dar mai debraga ptr antrenament

      • L-39 – 284 kg armament pe 2 puncte de acrosaj

        L-15 – 3000 kg pe 6 puncte de acrosaj

        Nici macar L-159 ALCA(care e L-39 ajuns la maturitatea maturitatii) nu duce mai mult de 2340 kg armament, fata de L-15 cu 3000 kg. Unde e deci comparatia?

        Sa vedem L-15 cu motoarele ucrainiene cat va duce

        • @lool iti dau dreptate pe o parte. Respectiv wikipedia e de rahat la precia datelor. Dar sa lamurim cateva lucruri. L39 are 5 puncte acrosaj, 4 sub aripi, unul sub avion pentru container de 23mm. Intradevar la kg nu are 3000 ca L15, dar nici 300kg pe 4 puncte de acrosare. E o greseala. Are cam cat IAR99. Adica 250kg pe pilon de acrosare, total 1000kg fara central. http://www.airforce-tehnology.com, versiunea m1 de la ucrainieni are cam 1300kg.
          Trecand peste asta, nu stiu daca un radar pe L15 sau faptul ca e relativ supersonic il face mai capabil ca avion de antrenament, de atac la sol nici atat. Aia cu avion de vanatoare, eventual dupa drone, sau mig21 ale noastre ca altceva exclus. Aici te pot caracteriza si eu fiind paralel, dar sunt mai bine educat cateodata 🙂
          E un caz clasic de a da vrabia din mana pe cioara de pe gard. Sa modernizezi minim 100buc pe care le ai la un cost de 1mil us pe aparat (atata costa), sau sa astepti cativa ani pana cand apuci sa produci la un cost de cam 15mil pe aparat di sa vezi cate iti poti permite atunci. Toata discutia este inutila, asta cu produsul avionului de chinezi la ucrainieni e ca aia cu chinezii care investeau miliarde prin Romania acum vreun an

  6. Ucraina o sa ajunga un fel de paria a Europei. E un focar poate mai periculos decat fosta iugoslavie.
    S-a gresit in problema ucraineana, si pe noi ne priveste foarte tare.

  7. nu cred ca aceasta colaborare are vro insemnatate militara, cred ca e pur si simplu un contract economic. Chinezii isi formeaza in Europa capete de pod, desi Ucraina nu e chiar EU, dar nu strica sa fie pe aici, iar Ucraina e atit de incoltita, a se vedea rezultatul referendumului din Olanda, incit zice merci pt. orice deget intins.

    Aviatia din ziua de azi e electronica pura, se zicea ca Spitfire a fost triumful aerodinamicii, Jaguar triumful fortei, F16 triumful electronicii. Marsul electronicii continua si nici ucrainienii nici chinezii nu sunt prea tari in acest domeniu.

    • Dupa cate stou F4 Pahnatom a fots triumful tractiunii asuora awerodinamicii.. si parca din Top Gun „noi cu motoarele noiastrea facem si caramiziele sa zboare ” (referinta directa la F4 . Care nu era chiae asa de rau cat greu, scump, scum de intretinut . A ca a fots pus jos de MIG 17 da! Insa pilotii ricani erau antrenati sa e bvazeze pe Sparow … ca duoa ce i-ua chinuit din toate pozitiile pe la to gunuri samd a devenit si F4 mai agil .. si prutea profita de fopatul ca strictura sa supirtand mai multi G isi permitea sa vizreze mult mai strans ca un MIG 23 sau 21 [la aceiasi G un Mig 21 se .. indoia!] )

      • E posibil sa se fi spus si despre F4, nu toate avioanele sunt eroi de Hollywood, de fapt ideea conteaza, etapele tehnologice ale aviatiei.
        Un avion ideal nici nu prea mai are nevoie sa vireze, cu tractiune vectoriala si alte smecherii pur si simplu se misca dupa un plan pe altul stg.-dr. sus-jos fara sa piarda viteza, ca o farfurie zburatoare.

        Chestia cu Gul cred ca-i un pic de folclor, nu de multe ori Gul e limitat din motive de pilot, deja la 8 se poate intimpla ceva cu pilotul, si 8 ating mai toate avioanele de lupta care se respecta, asa spune regulamentul AvP970. Poate e vorba de altceva, un avion mai putin manevrabil pur si simplu nu reuseste sa atinga Guri mari chiar la bracaje bruste de comanda. La Guri mai mari pilotul isi poate pierde cunostinta, in ciuda costumului de suprasarcina.

      • intr-o zi la muzeul aviatiei am scapat de unele indoieli
        una e ca f 4 e mai fin in detalii aerodinamice per total decat mig 23 spre exemplu , sau mig 21
        a doua e ca are niste suprafete de comanda cat acoperisul unei case
        a doua e ca e de trei ori cat mig-ul 21 sau 23-ul
        la fel e greu
        asa ca trasele reale in aer se departeaza mult de cele imaginare ,parerea mea(derapeaza mult)
        eu as spune ca nu are probleme in a tinti „cu nasul” ci ca ar „sangera” mult in manevre
        si aici l-ar ajuta tractiunea mentionata

    • S-ar putea sa aiba insemnatate militara. Rusii cel mai probabil au intrerupt aprovizionarea Ucrainei cu piese de schimb si componente pentru MiG-29 si Su-27. Cat or sa canibalizeze la ele? Iar avioane vestice in clipa de fata nu isi permit. Asa ca L-15 supersonic, cu 3t de armament carat si cu botul umflat si un radar cat de cat decent bagat acolo ar permite Ucrainei sa aiba ce ridica in aer in urmatorii ani. Faptul ca va fi produs loco si intr-o fabrica departe de granita cu Rusia e in avantajul lor. L-15 militarizat ar fi o alternativa mai ieftina la T-50-ul Coreean.
      Bravo lor.

  8. O jucarie dragalasa Hongdu L 15….DeESI nu prea ma lamuresc cum sta cu viteza .. Ca se screi ca ar avea 1,4 Mach dar aici este o cioaca : Mach la ce inlatime?! Ca la peste 10.000 in gnl 1 Mach este 1000 km! Cetsie ce le-a [permis francezilor sa zicva despre un Etendard ca ar fi „supersonic” )

    Ia rusii? Rusii au toate motivele sa se faca ca ploua (vor sa vanda si in CHina si in India.. Dar China si India se „ignora” nu chiar din „amabilitate”…)

    POricum o performata ptr China – [pune picioru in Europa! SI daca BNATO devine nitel mai compataimitor cu Ucraina …… ? Poa ceva exporturi?! Totusui o jucarea din asta chiar daca doar de cca 1500 km /h maxim poa fi utila la politie aeriana si inca catesceva

    • Tocmai de aia se da viteza in Mach ca sa fie independenta de inaltime.

      • Dar Mach ul ..nu este depednent de inaltime? Adica e nityel mai mic pe la 10.000 si mai moc la 13.000 metri?
        Poa am incircat avionu dar iata o mostra de laudarosenie :
        Le Super-Mystère B2 (ou SMB2) est ..premier avion supersonique en palier mis en service dans l’Armée de l’Air française, c’est un développement du Super Mystère B1 équipé du réacteur SNECMA Atar 101 G et construit à un peu moins de 180 exemplaires. Il est aussi le premier avion supersonique à entrer en production massive en Europe de l’Ouest.
        Vitesse maximale 1 220 km/h

        Maximum speed: Mach 1.12 (1,195 km/h, 743 mph) at 11,000 m (36,000 ft)
        Mie totusi aia 1.200 [parca imi zic ca era transonic

        Cat despre Super Étendard …. Maximum speed: 1380 km/h (745 knots, 858 mph) at high altitude se traduce prin Vitesse maximale 1 560 km/h (Mach 1,3) !!!!! Eu as zice 1,3 Mach la peste 10.000 metri da io nu ma pricep..

        Si dragii mei nu m=am gandoit la voteza in picaj …. Nu de lata dar am citit Clostermann: Marele Circ . Unde Clostermann scrtia ca Hawker Tempest era singur aviopn aliat care in picaj putea depasi bariera sonicia … FARA SA FIE rablagit. Ca pe la jumatatea cartii descire vanarea unui Me 109 de observatie … un Spitfire ontra in piaj f lung, ajunge nematul il dileste , rueseste sa rederezze.. ajunge chiar la aeroprt si aterizeaza.. ca sa auza ca aviopnu ala e numa bun d e fiare vechi! nu numa ca se „botise” incat era inmpsobil „de calcat” dat se cam si strambase !!!!
        Derci in picaj … NU SE PUNE!

        • Ghità, revendicarea unei viteze supersonice, chiar dacà viteza relativà este în functie de altitudine, denotà cà au fost stàpânite fenomenele care apar la vitezele trans-sonice si supersonice. Cà numàrul Mach este în functie de altitudine (si temperaturà) e o altà poveste.
          Un avion care depàseste Mach 1, indiferent de altitudine si incidentà, este supersonic, chiar dacà poti sà precizezi altitudinea sau profilul de zbor (picaj).

    • Étendard IV si precedentele modele nu au fost date niciodatà ca supersonice.
      Super-Étendard da, si undeva ai dreptate, fiindcà zbura la Mach 1,3 în PICAJ, chiar la altitudine de 4-5.000 m.
      În zbor stabilizat (palier) Mach 1 la 10.000m, Mach 0,97 la joasà altitudine.

      • eu nu cred ca Super Etendard zbura la Mach 1,3 in picaj. In primul rand nu cred ca structura il tinea pt zbor supersonic. In al doilea rand, chiar daca ar fi putut atinge viteza supersonica in picaj, nu cred ca ar fi putut trece de Mach 1. Se spune ca si IAR-93 ar fi zburat supersonic in picaj(ultimele variante, la sarbi), asta dupa niste ranforsari majore si nu a atins mai mult de Mach 1. Mai este vorba si de grosimea aripii, nu cunosc foarte bine termenii insa vad anumite similitudini la aripa(raport grosime/suprafata) intre cele doua. Mai conteaza probabil si unghiul de sageata, mai accentuat la IAR-93, deci mai dedicat zborului supersonic decat Super Etendard-ul. In nici un caz SE nu cred ca ar fi putut atinge Mach 3 si tare ma indoiesc si de Mach 1

        • am vrut sa zic Mach1.3, nu mach 3

        • Cum doresti.

          Initial, Super-Éetendard trebuia sà preia 90% din Étandard IV. S-a ajuns pânà la urmà invers, adicà era „nou” la 90%.
          Pe lângà motorul mai puternic, au fost fàcute importante modificàri de structurà si mai ales ale sistemul de arme.

          Aripa a fost optimizatà pentru vitezele trans-sonice si pentru operatiile de pe portavion, la joasà vitezà.

          Cât despre informatia cà atingea 1,3 Mach ÎN PICAJ, nu am vàzut-o nicàieri scrisà, wiki multumindu-se sà dea 1.560 km/h pentru versiunea francezà, 1.380 km/h pentru cea englezà.

          Am asistat la o conferintà publicà comunà Dassault / Ministerul Apàràrii francez, cu ocazia scoaterii la pensie a SEM-ului (Super-Étendard Modernisé) si oamenii care l-au construit si pilotat au spus detaliul acesta. Dar poate ai dumneata alte surse…

          • wiki e atat de credibila… incat IAR-93 are 14,88 m lungime iar j-22 are 13 m, acelasi avion. tot pe wiki daca te uiti la super etendard, varianta in romana, scrie viteza maxima = 1.180 km/h. Iar legat de conferinta de presa, la final de cariera se pot spune multe, inclusiv ca avea placari de aur. stii ca si la IAR-93, zborul supersonic in picaj s-a reusit doar o data, cu un avion special pregatit pt asta, in nici un caz nu se putea face cu orice avion de serie.
            Si nu in ultimul rand, apropo de conferinta aia, francezi au un dar de a spune despre ei ca o au cea mai mare, sunt cei mai frumosi si destepti din lume, mai ales cand nu e asa… cele mai bune avioane la francezi s-au nascut, iar Henri Coanda era francez, cam ca si Brancusi…

            • Crezi ce vrei. Conferinta era mai ales pentru profesionistii care aveau o strângere de inimà la sfârsitul carierei acestui avion. Cam greu sà le vinzi gogosi unora care au lucrat sau pilotat acest avion.

        • loool,

          Citeva explicatii: peste un anumit numar Mach apar in anumite portiuni ale avionului viteze supersonice, deoarece fluxul de aer e accelerat pe suprafata superioara a aripii, de ex.. De aceea majoritatea avioanelor subsonice se opresc undeva la Mach 0,8. Exista si termenul de transonic in care anumite zone sunt totusi supersonice, se azicem ceva pe la M 0,9.
          La viteze supersonice structura nu e solicitata suplimentar ci apar alte fenomene. Viteza in sine nu solicita structura suplimentar ci factorul de sarcina. Pe de o parte focarul se muta extrem de rapid spre spate si apar fenomene de flutter, cu alte cuvinte avionul construit ca subsonic in supersonic devine pur si simplu de necondus, pilotul nu mai are nici o influenta asupra lui.
          Si despre picaj se poate povesti, desigur in picaj se poate ajunge la o viteza mare dar si asta e limitat, sa nu uitam ca avionul trebuie sa iasa din picaj deci trebuie sa aiba posibilitatea ca la inaltime mica sa se redreseze. Asta nu e prea usor cum pare la prima vedere. S-a incercat la 93 dar succesul a fost f. limitat.

          • Uitandu-ma la aripile lui SE:http://www.all-free-photos.com/images/ferte-alais-2012/PI67767-hr.jpg

            mie imi pare ca sunt foarte predispuse spre flutter. Vazuta de sus ea nu prea se ingusteaza atat de mult spre varfuri ca la IAR-93. La SE sectiunea aripii la varf e foarte aproape de sectiunea ei la incastrarea cu fuselajul ceea ce eu banuiesc ca duce la flutter. De asemenea aripile SE sunt foarte mari in raport cu fuselajul, pentru o portanta sporita, lucru prin care cred ca se diminueaza capacitatea unei viteze supersonice. Nespecialist fiind, aripa lui IAR 93 pare mai dedicata zborului supersonic decat cea a lui SE, inclusiv configuratia lui 93 este pt zbor supersonic, fata de SE care este atipic, prin diametrul fuselajului pe diferite zone sau deriva cu ampenajul orizontal in T mie imi pare ca duc la flutter. Mai este ideea ca intr-adevar zborul drept supersonic nu rupe avionul, dar cand plonjezi cu M 1.3 si se apropie pamantul si trebuie sa redresezi, nu apar G-urile alea cele mai periculoase pt structura, mai ales pt un ampenaj orizontal in T? Eu nu cred ca SE, avion facut pt 1.180 km/h poate sa atinga Mach 1.3, pt ca e prea mare diferenta, hai un Mach 1 sau 1.1 cu greu…

        • eu as spune ca nu se potriveste tonul si atitudinea „de sus” cand vorbesti cu @mircea s
          din cate mai citesc pe aici , cu toate ca nu sunt de acord total cu parerile lor @mircea s ,@arhanghel ..sunt totusi oameni ce inteleg si stiu ce vorbesc
          aparatele cu toate ca sunt iincadrate strict in niste date de proiectanti , de multe ori se duc in situatii ppunctuale peste
          citeste putin doru davidovici sa vezi cum faceau cu migul chestii pe care nu le avea in fisa tehnica
          la fel sunt multiple exemple cu aparate ce-si depasec limitele
          vezi tu nici c 130 nu a fost proiectat sa aterizeze pe portavion si totusi a facut-o
          si cazuri cu mig-ul 21 care a urcat mai mult decat plafonul si cu f 15 etc
          deci ..sa fii categoric cand spui 2 plus 2

  9. Date anterioare despre L-15… pe cand se intrezarea producerea in Ucraina:
    http://www.rumaniamilitary.ro/hongdu-l-15-pentru-ucraina-2

  10. capatu` satului

    este de subliniat pretu`platit de italieni pt. documentatie – 77 mil. ieuro,

    la noi numai ideea de a produce un succesor pt. IAR 93 le pare unora ca ar presupune un cost de cateva miliarde de ieuro,

    daca INCAS, COMOTI si restu` si`ar pune neuronii in functie ar trebui sa demonstreze ca pot produce un succesor pt. IAR 93 la un cost rezonabil al proiectului de 77 milioane ieuro – banii nu sunt totu` o dovedeste Suedia, pt. noi demararea unui continuator al 93 cu alte aripi 2 ampenaje verticale, alte motoare, amprenta radar redusa, si o modificare a pozitiei ajutajului motoarelor respectiv o ridicare sau apropiere fata de planul aripii ar insemna ca suntem inca vii,
    mai vii decat multi din Evropa de Est,

    respectu`castigat de catre cei care ar finaliza un astfel de demers nu se poate exprima in cuvinte,

    istoria si cei care vin dupa noi ar sti ca au avut pe cineva inainte care nu a dormit cu capu` pe masa ci a facut eforturi sa realizeze ceva,

  11. off topic: composite metal foam pt noul Saur TBT 8×8, azi noapte in vis http://phys.org/news/2016-04-metal-foam-obliterates-bullets.html

    • O intrebare mai nesimtita – noi nu facem spionaj industrial? Adica Franta, China, SUA, Israel intr-o veselie si noi nimic? Desi noua ne-ar prinde bine sa sarim peste niste etape in procesul de cercetare pt productie autohtona.

    • parca vad, aveam inca cosuri pe fata cind vedeam in Flug Revue o reclama cu o piine facuta din spuma de metal, se zicea ca asta ar fi viitorul. Au trecut peste 30 de ani de atunci, au sarit multi in barca cu Metalfoam, mai ales japonezii cu ALPORAS, dar prea multe aplicatii nu au aparut.
      De altfel tehnologia e etrem de simpla, chiar seamana cu piinea, se ia pulbere de alu si se amesteca cu hidroxid de titan, un fel de drojdie de bere, se-ncalzeste, se umfla si gata.

  12. legat de stire cred ca e doar o manevra de marketing din partea ucrainienilor.Uzina din Odesa a fost imiplicata in scandalul cu mig-urile croate,probabil incearca sa mai spele imaginea sifonata!

    • Ucraina s-a oferit sa cumpere inapoi toate MIG- urile croate . Oricum trebuie un pic de precautie la astfel de stiri. Receptia unor avioane implica o verificare atenta a documentelor si avioanelor inainte de livrare . E putin curios sa nu fi stiut ce primesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *