Un gigant auto ar putea veni la Iasi!?!

O importantă companie internaţională din industria auto tatonează terenul pentru a înfiinţa o linie de producţie pe platforma combinatului Fortus * dacă negocierile vor avansa favorabil, cei 500 de angajaţi ai combinatului vor avea un loc de muncă stabil, precum şi alte 900 de persoane, ce vor fi angajate din rândul meseriaşilor disponibilizaţi.

opel-corsa-limited-edition-1

Pe platforma industrială de la Fortus ar urma să fie lansată o linie low-cost produsă sub marca Opel, care să concureze modelele realizate de grupul francez Renault la Uzinele „Dacia”. Compania care intenţionează să acapareze acest segment de piaţă, a maşinilor ieftine din Europa, General Motors, şi-a arătat intenţia de a concesiona sau cumpăra terenurile de la Fortus pentru a deschide această profitabilă afacere şi, totodată, de a redresa din punct de vedere economic acest fost colos industrial al Iaşului.

„Pentru General Motors, dezvoltarea segmentului low-cost şi entry level este foarte interesant de produs pe o piaţă în colaps, în care putem găsi foarte uşor piaţă de muncă calificată. Tocmai de aceea ne-am gândit să dezvoltăm această afacere la graniţa de est a României”,a declarat recent Karl-Thomas Neumann, director executiv Opel, divizia europeană a General Motors.

 

Atuurile oferite de Fortus

 

Surse din interiorul General Motors au precizat în exclusivitate pentru cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei” că Iaşul este principalul oraş pe harta viitoarelor investiţii prefigurate de conducerea companiei, iar terenurile de la Fortus, cu deschiderea acestora către noduri importante de cale ferată şi cu accesabilitatea şoselei de centură spre vămile de la graniţa de est a ţării, constituie atuuri importante pentru afacerea ce tinde să acapareze piaţa de profil din Europa şi partea răsăriteană a acestei părţi a continentului. Compania americană intenţionează să fructifice în primul rând terenurile generoase de la Fortus, să reabiliteze liniile feroviare din incinta combinatului şi să restabilească legătura cu calea ferată aflată în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate, dar, în acelaşi timp, să profite şi de perspectiva rutieră nou creată, prin intermediul şoselei de centură a Iaşului.

 

Pe ce au pus ochii americanii de la General Motors

 

Din activele deţinute încă în stare bună de conservare de către Fortus, se regăseşte corpul administrativ central, care ar urma să fie reamenajat în totalitate, dar şi halele de producţie. Cu girul administratorilor speciali ai fostului Combinat de Utilaj Greu, ar urma să ajungă pe mâinile americanilor de la General Motors şi alte bunuri din patrimoniul combinatului, în valoare de peste 70 de milioane de euro, de la pavilionul central, la terenuri de zeci de mii de metri pătraţi sau hale de producţie. Sindicatul de la Fortus a îmbrăţişat deja ideea preluării de către americani, atât a activelor combinatului, cât şi a celor 500 de salariaţi, întrezărindu-se speranţa ca investitorii de la General Motors să mai atragă de pe piaţa de muncă activă sau chiar din rândul foştilor angajaţi încă 900 de muncitori. Aceasta cu atât mai mult cu cât pierderile înregistrate lunar la Fortus, din cauza neaplicării planului de reorganizare, se ridică la aproximativ două milioane de lei. „Să ne ia orice investitor de bună credinţă, numai să se poată face ceva în acest combinat. Toate garanţiile guvernamentale de până acum au fost apă de ploaie. Activele s-au degradat şi s-au împuţinat, angajaţii sunt pe cale de dispariţie, iar acum, după anunţarea falimentului, asistăm la propriul sfârşit, ca profesionişti şi ca oameni, şi la împărţirea pe bucăţi a unui combinat care a fost timp de jumătate de secol, mândria acestui oraş”, a spus un reprezentant al sindicatului de la Fortus.

 

Evenimentul zilei.ro

30 de comentarii:

  1. Daca oficialii statului ar fi intelepti, ar incheia un parteneriat cu GM si ar pune la dispozitie gratuit aceste facilitati, partenerul american urmand sa dezvolte infrastructura si sa creeze linia de productie, statul roman urmand sa incaseze procentajul stabilit din profitul realizat.Sa nu mai vorbim de castigul obtinut din prezenta GM-ului in Romania pt foarte multe firme de profil din tara care ar realiza tot felul de piese pt producatorul american, consumul generat de angajatii fabricii si cei al firmelor romanesti care ar colabora cu americanii.Ar fi foarte frumos daca acest proiect ar fi realizat.
    Avem cale ferata functionala care leaga Iasiul de celelalte locatii importante din Romania insa este necesar ca Iasiul sa fie legat si printro autostrada de vestul tarii si de Bucuresti-Constanta.

    • Asta cu autostrada imi aminteste de ce sustineam la un alt articol, referitor la autostrazi.
      I-as aduce pe chinezi, cu tot cu muncitorii lor, si i-as pune sa construiasca o autostrada pe relatia Vama Albita- Iasi-Botosani-Suceava-Borsa-Baia Mare – Satu Mare – Vama Petea, cu conectare la autostrazile din Ungaria.
      In afara de faptul ca ar conecta zone turistice foarte importante (Bucovina, Maramures, Oas) si ar inlesni accesul investitiilor straine in zone extrem de sarace (SM, MM, BT etc), autostrada ar permite preluarea traficului din R.Moldova si sudul Ucrainei spre vestul Europei, pe o cale mai scurta si mai rapida decat prin Ucraina.
      Pentru o asemenea miza i-as da dracului cu procedurile lor de achizitie si as negocia direct cu chinezii pentru un pret cat mai mic. La nevoie pot sa-l tratez ca pe o sosea strategica, de o importanta deosebita pentru securitatea nationala si pentru NATO, avand in vedere situatia din Ucraina si R.Moldova.

      • Blasfemie!!! Băsescu spunea că nu avem nevoie de autostrăzi!

        • De ce trebuie sa ne demonstrezi in fiecare zi ca esti fan A3?
          Declaratiile au fost date in perioada 97-99 cand eram pe punctul sa intram in incapacitate de plata, deci nici vorba sa gasim finantare pentru autostrazi. Optiunea a fost atunci, cand erau prea putini bani, sa se mearga pe modernizarea drumurilor nationale.
          Probabil, urmeaza s-o zici si pe aia cu flota ……

        • A mai facut asemenea afirmatii parca si in anul 2007, nu imi amintesc excat perioada, cand a mai zis ca turistii straini vin cu avionul in Romania asa ca nu au nevoie de autostrazi.Nu sunt fan A3 sau PSD-PC, Tariceanu, samd.
          Cu banii nerambursabili de la U.E. si cu muncitori, chinezi, daca ai nostrii nu vor sa lucreze in acest domeniu, lucrand 24h din 24h, in cativa ani am avea toate autostrazile si caile ferate de mare viteza de care avem nevoie.Cum ar fi daca ai putea pleca cu TGV-ul din Botosani sau Satu Mare, respectiv oradea si Timisoara spre litoralul romanesc si sa ajungi acolo in cel mult 3 ore de calatorie?Eu zic ca ar fi grozav inclusiv pt dezvoltarea turismului in Romania.Cu autostrazile la fel.Din vestul Romaniei ajungi mult mai repede, usor si placut in vestul Germnaiei decat pe litoralul romanesc.

        • Noi, locuitorii din aceasta tara, nu contam.Trebuie sa calatorim foarte mult si sa ne facem praf masinile ca sa aiba atelierele auto ce lucra.Asta este curata nesimtire.

      • În altă ordine de idei,am întâlnit în două cărți despre CIA,scrise de foști ofițeri,aceeași informație : Bechtel este firma CIA -ului.Asta ar explica de ce au primit contractul fără licitație,de ce nu e judecat Năstase pentru asta,de ce a dispărut contractul de la Minister și poate și altele.

  2. Asta chiar ar fi o investitie strategica, macar ca semnificatie politica, daca initial investitia nu este foarte mare.
    Amplasata intr-o zona cu somaj ridicat si cu posibilitatea de a angaja si personal din R.Moldova, intr-o etapa ulterioara.
    La Tulcea, cei de la Santierul Naval (cred ca Vaard, ca l-au tot cumparat unii de la altii) au angajat muncitori ucraineni pentru ca nu mai gaseau localnici.

  3. GM a putut prelua actuala fabrica Ford de la Craiova.De ce nu au facut acest lucru si au cedat-o la Ford?Nu cred decat ca e o mare pacaleala!sa dea Domnu sa se faca dar m-as mira!

    • lasa ca partea de est are nevoie ca de aer de asa ceva…

      • cat timp partea de est nu este legata de partea de vest printr-o autostrada si o cale ferata de mare viteza estul va fi condamndat la saracie. Deja se fac presiuni ca 2 reactoare nucleare sa nu mai fie facute la Cernavoda ci in ardeal deoarece aici sunt grupati marii consumatori de energie

    • GM are linii de productie in Polonia, Ungaria si Serbia.Intrucat celor de la GM nu le mergea prea grozav atunci cand uzina de la Craiova era scoasa la vanzare, GM-ul nu a fost interesat de Romania.Sa nu uitam ca GM isi restrange activitatea in vest, dorind sa taie din cheltuieli si isi dezvolta capacitatea de productie la celelalte puncte de productie.

  4. LIpsa unei infrastructuri serioase blocheaza intradevar dezvoltarea Moldovei.

    • Lipsa unei infrastructuri serioase blocheaza dezvoltarea intregii tari.Daca tara asta ar fi foarte bine acoperita de autostrazi si cai ferate de mare viteza, ar fi grozav din toate punctele de vedere, pentru toti, inclusiv pentru investitori.
      Locuiesc intro zona unde la cel mult 1-3 ore sunt locuri foarte frumoase de vizitat insa majoritatea drumurilor sunt proaste asa ca prefer sa ma invart prin preajma localitatii de domiciliu deoarece nu am chef sa cheltui bani si timp prin service cu masina personala.Ca si mine gandesc si altii.Pierde inclusiv economia romaneasca insa cui ii pasa?Nimanui.

  5. Uitati-va ca toata tara e plina de maxi-taxi, dubite de transport, furgonete..etc.
    An avut si noi fabrica la Autobuzu dar mafia a demolat fabrica sa vinda terenu.
    De ce statu roman nu cumpara licenta sa faca furgonete si microbuze? in parteneriat cu mici actionari.E mai bine sa dai dolari si euro la altii si muncitorii romani sa moara de foame.Conducere total incompetenta a guvernului.

    • Asta este valabil doar in comunism. In capitaism statul nu cumpara licente de genul asta, nu este agent economic, el este doar administrator al taxelor si impozitelor si poate sprijini prin anumite politici dezvoltarea anumitor industrii.

      • Sa comentam afirmatia ca asta e valabil doar in comunism.
        Din pacate asa gandesc 99% din oamenii politici .
        In timpul Imperiului roman statul roman facea drumuri, facea constructii, facea sedii pentru posta unde erau carute si cai, facea fabrici de unelte , de acolovine si cuvantul fabrica de la latini,
        Pai romanii antici erau comunisti?
        Si noi nu suntem urmasii lor sau suntem numai ai dacilor care asteptam ca particularii sa ne faca fabrici de avioane, trenuri, tancuri etc.
        Romania a fost bombardata cu idei din afara ca sa ne distrugem singuri.
        Una din idei era ” Sa dam pentru un leu, asa cum s-a intamplat cu flota si multe fabrici.Realitatea este ca la straini daca o fabrica da faliment se scoate la licitatie si nu se vinde sub pretul terenului, plus valoarea unor utilaje care se vand tot la licitatie, valoare fierului vechi si materialelor lemnoase …etc
        Dar la noi venea Serbanescu se pare ca un evreu dupa cum am auzit , si ne invatam sa vindem pe un leu.Cine oare profita de asta.Duceti-va voi romani in Franta sau Italia si cumparati un hotel pe un franc. Rad aia de voi.Da noi am crezut .Asa ca nu conteaza ca face statu sau particularu , conteaza sa faca cine are banu sa investeasca si conteaza sa se faca locuri de munca.
        Politica este pentru fraieri, scopu si realizarea conteaza si unde merge profitu.
        Normal ca strainii vor zice sa nu faca statu roman , iar particularii romani nu au bani si vin ei cu banii lor si cumpara tot.
        Desteptarea.

      • Nu m-ai inteles! Sunt de acord cu tine, iti impartasesc opiniile si asta ar fi si dorinta mea. Dar capitalismul modern nu functioneaza asa si odata cu intrarea in UE nici nu se mai pune priblema ca statul sa devina agent economic. Statul poate face doar politici, Imi vorbesti despre romani dar nu-mi poti da nici un exemplu despre contemporanii vestici care sa corespunda afirmatiilor tale, Nici macar drumuri nu mai poate face statul roman, poate sa faca doar o licitatie la care sa se inscrie mai multe firme.
        Despre privatizarea pe un leu esti in eroare, nu este o idee noua, se aplica in occident, dar este valabila doar atunci cand este insotita de un caiet de sarcini foarte serios si se urmareste indeaproape indeplinirea conditiilor din acesta, Sunt sigur ca daca o sa te gandesti si o sa studiezi mai mult o sa vezi ca aceste privatizari pe un leu sunt benefice daca sunt facute cu seriozitate. Trebuie doar sa intelegi ca daca ai dat un leu iti asumi niste obligatii foarte serioase si nu esti stapan pe intreprinderea respectiva ca pe o varza cumparata de la piata si de a 2-a zi o poti vinde la fier vechi sau sa vinzi terenul de sub ea. Aici este hotia.

    • Nici macar n-au vandu terenul, locatia unde inainte vreme era Autobuzul e plina de balarii, undeva prin zona Ferentari, ajunsa un fel de depozit jerpelit.

      • Eu am inteles ca s-a vandut deja(cel putin o parte) si urma sa se dezvolte un priect imobiliar(asta in urma cu vreo 2 ani), Nu stiu cat este de adevarat dar vad ca nu se misca nimic, probabil a cazut afacerea sau a fost un zvon.

  6. Sa vedem contractul semnat si productia inceputa. Pana atunci vorbim doar de zvonuri. Nu va faceti marii iluzii ca sa nu aveti parte de deziluzii.

    • Este foarte posibil sa fie o fumigena electorala, inainte de alegeri s-au mai vazut proiecte asemanatoare care nu s-au concretizat niciodata.

  7. Ca un iesean sadea ce sunt, cu mare parere de rau trebuie sa va confirm faptul ca e doar dezinformare si nimic altceva. Nu de alta dar aici nu s-a auzit nicio vorba despre asa ceva, iar daca macar s-ar fi pus problema unei astfel de oportunitati, probabil ca presa locala ar fi scris zilnic despre asa o mana cereasca picata peste noi … din pacate ioc! In Iasi se construieste o fabrica de scaune de masina … cam asa e toata legatura orasului astuia cu industria auto.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *