Una calda una rece, Slovacia va opta pentru Saab Gripen

images

Slovacia si-a exprimat din nou intentia ca pana in 2020 avioanele sale de vanatoare MIG-29 sa fie inlocuite cu aparate moderne, cel mai probabil furnizor fiind Saab. In prezent Slovacia opereaza o flota de zece MIG 29, dar conform Jane’s doar 2 aparate sunt operationale la capacitate maxima.

Intentia Bratislavei este sa inchirieze, pe model ceh si unguresc, un numar nespecificat inca de aparate Gripen, probabil C/D, astfel incat la orizontul anilor 2016-2017 avioanele de productie sovietica sa fie retrase definitiv.

Slovacia are in intentie si retragerea elicopterelor Mi-17 “Hip” si inocuirea lor cu platforme vestice tot la orizontul anului 2020, insa in aceasta privinta oficialii slovaci nu au lasat sa se inteleaga daca a fost deja ales un furnizor. La nivelul fortelor terestre BMP-1 va fi inlocuit cu transportoare blindate in configuratie 4×4 si 8×8, intentia fiind ca pana in 2020 lucrurile sa fie clare si contractele semnate, desi deocamdata bugetul apararii din Slovacia – in valoare de 988 milioane $ in 2014 –  este total insuficient pentru demararea simultan a trei programe majore de inzestrare, in conditiile in care 85% din suma este cheltuita pentru personal, mentenanta si operarea sistemelor.

Se asteapta totusi o crestere sensibila a la nivelul bugetului, de la 0,99% din PIB in 2014 pana la 1,02 in 2018.

Jane’s

GeorgeGMT

 

13 comentarii:

  1. Iti dai seama? In 4 ani vor creste de la 0,99 la 1.02 % !!! Cred ca va fi bataie pe contractele slovace de achizitii de armament 🙂 ))))))))

  2. Vad ca unii sunt mai prosti ca noi….dar noi nu suntem ‘unii’ si nu ne raportam la ei. Vrem si trebuie sa facem mai mult fara doar si poate fata de cat facem acum!!!

  3. Slovacii vor sa taie din cheltuielile pentru armata, respectiv modernizarea si exploatarea aparatelor MIG29, asa ca se orienteaza spre un monomotor usor de intretinut avand costurile de exploatare mai mici decat un bimotor asa cum este MIG29. Pentru nevoile reale ale Slovaciei, inclusiv Gripen C este un aparat mai mult decat decent. Cu siguranta ca suedezii vor sari la cap cu ceva offset daca bat palma cu slovacii.

  4. slovacii le vor opera probabil in colaborare cu cehii – mentenanta, training pe sistemele cehilor, astfel economisind bani seriosi.

    cordonul Gripen va cuprinde probabil si Croatia si Bulgaria – Romania ramanand cu grecii si turcii pe cordonul F-16 – insa noi vom fi junior user, ca aia au sute de avioane, asa ca ne vom lipi de ei pe ici pe colo.

    cred ca ar fi fost mai bine sa fim seniori la Gripen – cu 24-48 de avioane eram sefi in regiune – cu mentenanta la noi, training, etc, decat sa fim la mana turcilor sau grecilor.

    la 12 avioane vechi nu prea e economic sa dezvolti toate capabilitatile la tine in tara cand aia au 300.

    • sorin.vasile

      In cazul in care am avea probleme cu vecinul din vest,mergem la suedezi sa cerem ajutor?
      Cand cumperi un sistem de arme important factorul politic face 50% din afacere

      • am mai vazut argumentul asta – ca suntem obligati sa luam avioane americane ca altfel ei nu isi mai onoreaza angajamentele in NATO.

        fals, americanii nu au pus problema asa in nicio tara – si de altfel Romania nici nu a luat avioane americane, ci 12 avioane cam vechi de la portughezi.

        e adevarat ca fac si americanii un ban – Romania va lua un pachet de armament american de vreo 400 milioane dolari – insa Romania putea sa ia armament de aceeasi bani de la americani si daca opta pentru Gripen – erau compatibile.

        daca se voia un deal destept, care sa impace si nevoile si posibilitatile, si pe americani si pe europeni, eu cred ca se putea linistit opta pentru Gripen, cum au facut cehii cu solutia Gripen – Amraam si au obtinut si suport gratuit de la americani.

        relatia strategica nu depinde de avioane vechi sau de tancuri, sunt lucruri mult mai in adancime – scutul de exemplu.

        dar au sesizat portughezii un moment de slabiciune, dupa referendumul cu Basescu si Baroso le-a bagat pe gat lui Ponta, care s-a gandit ca asa o sa fie si el mai acceptabil in vest.

        problema e ca s-a intors o boala veche – si Nastase facea afaceri din astea paguboase in speranta ca va fi mai acceptat – mituirea asta ne va duce in sapa de lemn – asa s-au dat monopolurile de distribuita gazelor, Petromul, Sidex – la preturi derizorii, asa s-a semnat contractul pentru autostrada Bechtel, etc.

        In paranteza fie zis, daca tot avea de dat 5 miliarde pomana la americani, mai bine lua avioane de ei.

  5. Leasing de Gripen C/D e o slaba consolare pentru SAAB.
    Urmele lasate de briceagul elvetian sunt adanci, tare adanci … 🙂

  6. acuma daca tot este vorba de avioane

    de ce numai zboara l-39 albatros in fortele aeriene romane ?
    desi este un avion scoala la fel ca si iar99 soim si ambele pot fi folosite pentru atac usor in sprijinul trupelor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *