Unda verde pentru programul KF X

kf_x_indonesian_variant_2_seater_by_stealthflanker-d4v6b8v

KF-X cu doua motoare, concept artistic

In sfarsit coreenii au dat unda verde inceperii dezvoltarii avionului national de generatie a V-a, program cunoscut sub numele de KF-X. Astfel guvernul a alocat primii 19 milioane de dolari, desi necesitatea si mai ales oportunitatea unui astfel de proiect este inca aprig dezbatuta.

Intentiile declarate ale coreenilor sunt sa produca 120 de avioane in cadrul acestui program, intre anii 2023-2030, insa anuntul in loc sa linisteasca intrucatva spiritele mai rau le-a incins, atunci cand s-au adus in discutie specificatiile viitorului avion.

Agency for Defense Development (ADD) a studiat doua variante pana acum, ambele cu doua motoare:

-prima varianta avea in vedere o  platforma stealth asemanatoare F-35 – C 103

-sau o varianta de inspiratie europeana -C203,  folosind canardurile

Pentru varianta bimotor se are in vedere folosirea unor motoare care dezvolta cate 80kN fiecare.

Korea Aerospace Industries, pe de alta parte ar prefera un proiect single-engine care sa aiba la baza avionul multirol usor TA-50, dezvoltat impreuna cu Lockheed Martin, si un motor cu o putere de 129kN, proiectul fiind desemnat – C501 si avand caracteristici care l-ar face greu observabil radar.

Astfel compania coreeana constructoare a avionului TA-50 sustine ca ar fi mai practic si mult mai ieftin sa vina cu o dezvoltare pe baza avionului sau decat sa se plece de la zero pentru un avion bi-reactor. In cazul in care se va opta totusi pentru un avion cu doua motoare costurile ar putea fi mult mai ridicate decat achizitia de avioane de la americani sau europeni.

In acelasi timp agentia de stat care se ocupa de dezvoltarea tehnicii militare (ADD) sustine in continuare ca se doreste un avion mai greu decat KF-16, cu o raza mai mare si cu capacitatea de a trasporta o incarcatura mai substantiala, insa adevarul este dat de urmatoarea fraza, scapata printre buze de catre oficialii guvernului de la Seul: “We’ve secured independent technologies enough to proceed with the KF-X.”

Adica o fi scump, dar astfel Coreea va fi stapana propriei sale tehnologii putand mai traziu sa-si dezvolte avioane relativ independent de vointa unora si a altora…

KF-X va fi in primul rand un avion foarte avansat, dar va fi totusi unul de generatie 4++ cu inmfluente de generatia a V-a, urmand insa sa evolueze rapid. Astfel daca KF-X Block I va fi cam pe unde sunt astazi Rafale si Typhoon, Block II va avea cale interne pentru armament, in timp ce Block III va fi un avion cu adevarat de generatia a V-a similar ca performante stealth cu B-2 si F-35, dar aici ar trebui sa tinem seama si de decalajul in timp, coreeni propunandu-si sa atinga aceste deziderate dincolo de orizontul anului 2025, dar daca lucrurile merg bine s-ar putea KF-X sa beneficieze mai devreme de anumite caracteristici foarte avansate.

In programul KF-X Coreea nu este singura, Indonezia fiind partener inca din 2010 cu 20% din costurile de dezvoltare, iar Turcia inca se mai gandeste, pretentia turcilor este sa aiba acces nelimitat la tehnologie si un cuvant mai greu de spus decat cele 20 de procente ale indonezienilor, mai ales ca si otomanii cocheteaza cu idea dezvoltarii unui avion indigen.

GeorgeGMT

 

2 comentarii:

  1. De fapt unda verde data KF-X vine de la achizitia de F-35. Coreenii s-au hotarat la cele 40 de F-35 (in loc de 60 cat ar fi vrut) cand LM s-a angajat sa-i ajute cu designul KF-X asa cum la achzitia de F-16 din anii 80 s-a angajat sa-i ajute cu T/FA/F-50. De-aici si insistenta KAI-ului pentru o dezvoltare a lui T-50. Prin Aviation Week de prin nov. era si un desen cu proiectul propus de LM. Era o vedere de deasupra si arata ca un F-16/T-50 cu aripile si ampenajele usor trapezoidale si doua ampenaje verticale, inclinate, ca la F-35.

  2. Sud coreeni au bani si vointa sa realizeze ce isi propun.Totul este doar chestie de timp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *