Romania Military

A-10 Thunderbolt II. Sfarsitul se intrevede…

images

Poate cel mai bun avion de atac la sol din lume, A-10 ar putea sa fie retras din serviciul activ si sa intre direct in istorie. US Air Force nu este incantata de acest avion exceptional si a mai incercat sa-l dea la fiare vechi, dovada ca si americanii au idiotii lor, asta in conditiile in care F-35, aparatul care ar trebui sa-i suplineasca sarcinile, nu va putea niciodata sa faca ce face un A-10, in acelasi timp cu faptul ca A 10 este cel mai ieftin avion din cadrul fortelor aeriene americane din punctul de vedere al costului cu ora de zbor.

Desi acest superb avion are o capacitatea de transport impresionanta, un tun cu adevarat infricosator si poate patrula campul de lupta la viteza mica un timp indelungat, in ciuda faptului ca este cel mai iubit avion de catre militarii din fortele terestre, cei din US Air Forces, folosindu-se de taierile bugetare, vor sa-l taie si sa-l dea la fiare vechi, desi acest avion nu are in momentul de fata un inlocuitor pe masura lui.

Dronele, F-35, rachetele de croaziera sau elicopterele de atac sunt cu toate mult mai scumpe decat A-10 Thunderbolt II si nu-i pot atinge nici de departe eficienta mortala pe campul de lupta. Idiotii din Air Forces au incercat de mai multe ori sa-l scoata din dotarea dar au fost obligati sa-l mentina de evidenta necesitatii lui in conflictele din Irak, Afganistan, etc, dar cu toate acestea tot cauta motive sa-l scoata din inzestrare.

Astfel ca in anul 2015 este posibil ca intreaga flota de A-10 Thunderbolt II sa fie trasa pe dreapta, adica 326 de aparate, permitand astfel US Air Forces sa faca o economie de 3.7 miliarde de dolari, dintr-un total de 12 miliarde pe care Pentagonul trebui sa-i reduca in 2014, numai din bugetul Fortelor Aeriene. Principala plangerea fata de A-10 este specializarea acestuia doar pe suportul apropiat al trupelor la sol, avionul neavand capacitatea de a lupta si aer-aer, sau de a executa si alt tip de misiuni precum F-16, F/A-18 sau F-15.

Statistic vorbind acum, A-10 este responsabil pentru aproximativ 30% din totalul misiunilor de tip CAS executate de aviatia americana, iar calculele hartiei arata ca pentru a se atinge aceeasi economie, 3,7 miliarde de dolari, ar trebui retrase de 2-3 ori mai multe avioane F-16, tinand cont aici de contextul si misiunile pe care fiecare avion le poate duce la bun sfarsit.

Si desi F-16 sau F-15 nu sunt la fel de performante in CAS precum A-10, era avioanelor specializate se pare ca va apune odata cu retragerea unuia dintre cele mai legendare si bune avioane construite vreodata…

Cu toate acestea s-au propus deja anumite amendamente bugetare care aprobate ar permite flotei de A-10 sa mai zboara pana in nul 2020, cand ar trebui retrase oricum.

Langa superbul A-10 mai putem aseza un alt avion cu totul deosebit gandit exact pentru acelasi scop, sovieticul Suhoi-24, un avion subsonic la fel de remarcabil precum oponentul sau american, dar care spre deosebire de A-10 mai are inca un viitor in cadrul fortelor aeriene ruse, desi Su-34 ii cam sulfa in ceafa… Iar in acest caz am mai multa incredere in judecata rusilor decat in cea a americanilor, care se pare ca daca nu este stealth si nu face si prajituri nu mai este bun de nimic, dar cazul A-10 n-ar fi primul in care s-ar dovadi incapacitatea unora de a vedea realitatea campului de lupta, ca doar americanii au avut in dotarea unul dintre cele mai proaste tancuri din toate timpurile: Sherman zis si “Ronson”, ca doar se aprindea intotdeauna din prima si tot strategii lor au realizat si primul MLI cu blindaj din aluminiu, o caricatura de masina de lupta, cel putin in stadiul de inceput, “faimosul” Bradley!

 GeorgeGMT

 

Exit mobile version