Romania Military

Agilisul luat un pic la bani marunti

Deocamdata cunoastem relativ putine lucruri certe despre viitorul Agilis 8×8, ce stim sunt cateva date tehnice (minus masa transportorului) si mai stim ca va fi in mod obligatoriu amfibiu si va avea tun calibrul 30mm, cerinta expresa a MApN.

Ok, nu cunoastem masa dar o putem aproxima destul de bine daca calculam volumul de apa dislocuit de transportor in plutire libera. Avem astfel o lungime de 8 metri, o latime de 3 metri si o inaltime de 2,5 metri, inaltime din care scadem garda la sol – aproximativ 0,5m- si ajungem astfel la un volum total de 48mc.

Dar transportorul va avea sub nivelul apei doar aproximativ 75-80% din totalul volumului astfel ca avem un volum de apa dislocuit de aproximativ 38m, adica 38 de tone masa maxima posibila pentru vehicul.

Daca insa mai scadem 2-3-4 mc datorati tesituri botului ajungem la o masa de apa dislocuita de, sa zicem, 30-32 de tone si cam aici s-ar situa masa maxim admisibila a Agilis amfibiu.

Discutam aici doar de masa maxima posibila, nu stim care va fi aceasta in realitate, dar la volumul de apa dislocuit, transportorul poate avea o masa maxima teoretica, cu tot cu echipaj, turela, munitie, combustibil etc de 30-32 de tone, dar aici mai trebuie sa tinem cont ca avem nevoie si de o rezerva de flotabilitate, astfel incat discutam probabil de un maxim in exploatare de 26-28 de tone.

Pana aici totul ok, dar daca ai nostri vor merge pe turela Lance 30 cu tun Mauser cal. 30 × 173-mm (MK-30-2/ABM cel mai probabil, acelasi cu cel de pe MLI Puma si Boxer CRV), am putea avea trei probleme:

 

-pretul – turela respectiva, magnifica din cam toate punctele de vedere – costa minim 1,5-2 milioane de dolari bucata, pret care se va adauga celui al transportorului si ajungem astfel la peste 5 milioane, poate chiar 6 milioane de euro per TAB. Cam scump, daca tinem cont ca Pirahna 5 va avea un pret (din auzite) in jurul valorii de 4,5 milioane de euro, nu stim daca cu sau fara turela.

Spre exemplu americanii s-au hotarat si ei sa-si doteze o brigada Stryker cu turela Protector MCT-30 (tun Bushmaster ATK Mk44 30mm) a celor de la Kongsberg, iar pretul per turela ajunge undeva la 4,22 milioane de dolari, pret care este compus din: turela in sine – 3,45 milioane de dolari si instalarea – 0,77 milioane de dolari. Masa turela, 2 tone la nivel de protectie STANAG 4, deci posibil ceva mai usoara decat Lance 30 cu acelasi nivel de protectie, ultima avand integrat si un lansatoar dublu de rachete antitanc SPIKE-LR.

-masa – turela cantareste 2,5-3,5 tone (in functie de echipare si nivel protectie), astfel incat daca scadem masa turelei din masa transportorului ajungem ca Agilisul sa aiba cam 24-26 de tone, cu tot cu trupe ambarcate, munitie etc, gol, probabil spre 22-24 tone si atunci despre ce nivel de protectie vorbim?

-echipajul – grupa de infanterie adica. Doar sapte oameni, intr-un transportor amfibiu dar cu un nivel de protectie mediu, dotat in schimb cu o arma foarte puternica care s-ar regasi mai repede pe Pirahna 5.

Ca sa ne facem o idee, Pirahna 5 are o masa cuprinsa intre 28 si 30 de tone fara turela, are un nivel de protectie in standard de STANAG 4b si poate transporta opt militari, asadar ce anume urmareste MApNul cu tunul de 30mm pus pe un APC?

Dar poate ca Rheinmetall va pune la bataie tehnologie ultimul racnet care ar putea sa faca flotabil Agilis-ul si la 30 de tone sau peste si atunci calculele noastre de mai sus ar fi complet perimate cu exceptia spatiului interior limitat la doar sapte militari. Grupa de sapte militari ambarcati intr-un TAB nu este ceva chiar neobisnuit, intrebarea este doar daca renteaza sa pierzi doi militari per grupa pentru un tun calibrul 30mm?

De ce nu folosim pentru versiunea APC tunul calibrul 25mm in turela usoara Fieldranger (care cantareste in jur de 500kg), cu atat mai mult cu cat puterea de penetrare intre cele doua calibre nu este chiar atat de mare (diferenta fiind intre STANAG 4569 balistic nivel 4 si 5), dar am avea un pret mult mai mic, o masa sensibil mai mica si o grupa de infanterie mai numeroasa sau o protectie superioara a compartimentului? Doi oameni in plus conteaza. De fapt cam asa si era propunerea initiala pentru Agilis

Ori daca am inteles noi bine si versiunea APC amfibie are tun cal. 30mm, cum o fi cea “IFV” (Pirahna 5)?

Numarul de militari dintr-o grupa de infanterie ambarcata variaza destul de mult, de la Pandur 2 care poate transporta 12 militari, Boxer IFV dotat cu exact aceiasi turela – 6, Strykerul american – 9 militari, Rosomakul polonez – 8 oameni si pana la LAV III cu doar 7, fiecare isi proiecteaza vehiculele in functie de necesitatile proprii, doar ca noi vom avea un numar limitat de transportoare blindate si daca presupunem ca Pirahna 5 va beneficia si el de o turela similara si va putea sa transporte tot 7 militari (cat transporta astazi si B 33 Zimbru sau TAB 77), vom ajunge la un total de doar aproximativ 4400 de soldati transportabili in transportoare moderne simultan. Nu discutam aici de viitorul transportor blindat 4×4.

O fi mult, o fi putin, habarnuam, de asemenea nu stiu daca se justifica un tun de 30mm pe un transportor blindat pentru trupe amfibiu. Adica de meritat sigur merita, puterea de foc este pana la urma una dintre principalele atuuri ale oricarui vehicul militar, nu stiu daca merita din punctul de vedere al compromisurilor care trebuiesc facute: masa, pret, nivel de protectie.

Cum dotarea cu tun de 30mm este o conditia clara a MApN putem sa concluzionam ca armata prefera o putere de foc mai mare in detrimentul protectiei si al unui numar mai mare de militari transportati iar pana la urma armata hotareste ce-i trebuie.

In declaratiile Rheinmetall se specifica ca Agilis va avea un nivel de protectie mediu, impotriva armelor de foc calibrul mic, asta poate insemna pana la 7,62mm? Pana la 12,7mm? Adica STANAG 3, cu posibilitatea cresterii acestuia prin adaugarea unui sistem modular de protectie. Dar daca-i montezi kitul pentru protectie suplimentara mai pluteste?

Acesta nu este un articol care sa reproseze ceva cuiva, ci exprima pur si simplu cateva nedumeriri la care sper sa gasim impreuna raspunsul. Speram sa ajungem sa producem in tara si turela Lance si sistemele aferente, inclusiv tunul, insa dupa atata timp stat pe “uscat” parca nu ne mai vine a crede prea usor tot ce ni se povesteste…

Marius Zgureanu

GeorgeGMT

Exit mobile version