Romania Military

Airbus Tiger cam vai de el

tiger helicopers

Australienii, cel putin, regreta amarnic imprudenta de a-l cumpara, dar acum ce sa faca?!

The Australia National Audit Office (ANAO) a eliberat un raport de 64 de pagini despre cat de proasta a fost decizia achizitionarii Tiger pe post de elicopter de recunoastere inarmat si detaliaza numai putin de 76 de probleme aparute in exploatare, din care 60 sunt considerate critice. Unele mai mici altele dea dreptul jenante, adica elicopterul pur si simplu nu poate face ceea ce a fost proiectat sa faca.

The Tiger helicopter fleet has not yet delivered the original capability expected by the Australian Government, and continues to experience higher than expected sustainment costs and lower than expected aircraft availability,” se plang “cancgurii”, se plang baietii de la antipozi cui vrea sa-i asculte.

Una peste alta Tiger este considerat o platforma cu totul imatura (elicopterul a fost selectionat in 2001) si datorita acestui lucru, in medie, doar 3,5 aparate 🙂 sunt gata de lupta, dintr-un total de 16, cand de fapt Airbus s-a jurat – cu ocazia semnarii contractului – ca 12 aparate vor fi gata oricand sa se ia de piept cu cine vor australienii sa se ia, realitate este insa cam cruda.

Mergem mai departe si aflam ca nici operationalizarea “ventilatoarelor” nu a mers chiar conform contractului, atfel  Initial Operational Release a fost atinsa cu 40 de luni mai traziu decat se prevedea, iar Final Operational Capability cu o “foarte mica intarziere” de 82 de luni.

Dar astea nu sunt toate belele pe care australienii si le-au bagat singuri in casa cu ocazia achizitiei. Costurile de operare sunt si ele muuuult peste previziuni, astfel de la un cost cu operarea prevazut de 571 milioane de dolari australieni, intre 2004 si 2019, s-a ajuns la 921 de milioane de dolari australieni doar pana in 2016, iar ora de zbor, evaluat de Airbus la 20 de mii de dolari australieni, a ajuns repejor la 30335 dolari australieni…

Nici pe zona sistemelor de arme Tiger nu straluceste, ba dimpotriva, comisia de audit a remarcat cu regret ca elicopterul nu poate efectiv sa comunice cu sistemul de comunicatii al armatei si astfel folosirea lui ca aeronava de cercetare cam iese din discutie. Este nevoie de alti bani, alta distractie pentru ca si comunicatiile sa fie ok.

De asemenea un Tiger australian si unul nemetesc s-au apucat sa lanseze rachete nedirijate (PRND) fara ca nimeni sa dea comanda, nu stie inca motivul. Tot la capitolul “dureri de cap si pareri de rau”, australienii au constatat cu profunda durere in suflet si buzunare ca desi ei au rachete anti-tanc Hellfire, care pot atinge tinte la 8km distanta, sistemul de achizitie a tintei de pe Tiger “nu vede” decat pana la 4 km…

Asa ca Tiger va fi dat dracului si retras din dotare undeva spre 2020, iar Australia va cumpara un alt elicopter de atac greu, preferabil AH 64 E Guardian, zic si io, nu dau cu paru”…

Aviz amatorilor, cica „cangurii” le dau si pe degeaba numa sa gaseasca un suflet de crestin care sa plateasca transportul. Dezavantajul pentru noi ar consta in faptul ca Tigerul australian are mansa pe dreapta 🙂 , altfel ar fi o achizitie in ton cu Panhardurile, HAWKul, Gepardul cel analogic si fregatele golase, adica in ton cu traditia noastra intru arme…dezarmate 🙂 !

GeorgeGMT

Exit mobile version