Romania Military

Anularea licitatiei pentru drone clasa a II-a

Intr-un moment tensionat, cu razboi la Marea Neagra si cu Insula Serpilor ocupata de rusi, MApN s-a acoperit din nou de glorie anuland inca o licitatie critica pentru inzestrare. Chiar a debordat de dezinvoltura! Da, este vorba de licitatia pentru UAS de clasa II, cu masa pana la 600kg, in cadrul careia se dorea cumpararea a pana la 7 « sisteme tactic-operative », contract estimat la 277 milioane dolari plus TVA…

UAS de clasa 2 in tabela de clasificare NATO:

Doar ca, asa cum scriu si cei de la Hotnews, pe langa faptul ca cerintele au fost de la inceput astfel scrise incat doar 2 producatori, cu variante ale aceluiasi produs, s-au calificat, mai exista o cerinta pe care produsul oferit de cei ramasi in cursa se pare ca nu avea cum sa o indeplineasca. Este vorba de faptul ca: «MApN solicita standardele STANAG 4660 și 7085 pentru diferite tipuri de comunicații, număr de legături de date ale dronei și posibilitatea ca drona să poată fi controlată direct de o terță parte prin comunicații criptate. » Aceasta corespundea carnetului de sarcini al primului model de UAV Watchkeeper cu care s-au inzestrat fortele armate ale Marii Britanii, iar standardul respectiv este considerat invechit. In locul respectivului, producatorul a incercat sa oferteze o solutie pe norma STANAG 4586, considerata echivalenta. » . Sau aproape… Deci daca tot s-a demonstrat ca cerinta era imbatranita (si dpdv al produsului), de ce nu s-a acceptat inlocuirea cu noul standard propus sau altul? Era nesatisfacatoare varianta respectiva ? Nu erau suficiente date pentru a fi analizata solutia propusa ?

Legat de standardele respective, am mai aflat ca :

« In 2012 the system received the STANAG 7085 certification by the Joint Interoperability Test Command (JITC), making the TMA 6000 the first European terminal of its kind to obtain certification in the United States. With this certification the TMA 6000 has officially demonstrated its capacity to transmit all types of data (navigation, video, images) to the US-made manpack terminals (ROVER) in service with NATO ground forces. Thales is due to complete a study that will assess the possibility of integrating its Thales Modem for Air (TMA) 6000 wideband airborne Ku-band datalink terminal on the WK450 Watchkeeper UAV. The program is studying the replacement of the Cubic Tactical Common Datalink (TCDL) currently employed with Watchkeeper, with the wideband link. U-Tacs, the JV between Thales and Elbit responsible for the aircraft development and production is also part of the study. ”

Thales Modem for Air (TMA) 6000

Iar in 2015 situatia era urmatoarea:

“Through a joint effort between IAI and Thales, Thales’s TMA6000 data link terminal was integrated with Elbit Systems’ Elisra Radio Frequency Modules and antennas, on board the Heron UAS system and successfully demonstrated in flight in Israel. Supporting data throughput capability up to 137 Mb/s the Ku-band TMA 6000 datalink complies with NATO STANdard Agreement (STANAG) 7085 – the waveform standard for real-time transmission of videos, images and other Intelligence Surveillance Reconnaissance (ISR) data from on-board sensors to dedicated ISR stations.” Se observa mai sus ca Thales a lucrat de prin 2012 la o solutie de inlocuire a echipamentului de comunicatii britanic. Si ar mai exista informatii din unele surse ca nici britanicii nu ar fi folosit sistemul la intreaga capacitate propusa de standardele respective.

Statia de control de la sol

Responsabilii din MApN nu au fost de acord cu solutia propusa pentru echivalarea in carnetul de sarcini a cerintei, ceea ce a dus in final la anularea licitatiei. Soutia oferita prin norma STANAG4586 pare sa se refera la compatibilizarea comunicatiilor intre statiile de baza pentru a putea interopera, pe cand cerinta initiala insemna compatibilizarea completa a comunicatiilor intre statiile de baza si UAV-urile britanice si romanesti.

Ansamblul sistemelor de comunicatii si standardelor integrate in Watchkeeper (Sursa: Thales)

Singura varianta in care s-ar fi putut indeplini complet carnetul de sarcini pe cererea normei si echipamentelor initiale, ar fi fost probabil prin cumpararea stocului de echipamente vechi din inventarul britanic, respectivul nemaifiind produs astazi. Asta ar veni la pachet si cu bataia mai redusa a datalinkului pana la 140 de kilometri.

Deci cerinta ar fi fost o copiere adliteram (si cu ceva adaugiri) a cerintelor britanice de acum mai bine de 15 ani…

Asta ca sa observam diferenta fata de licitatia de vehicule blindate usoare 4×4, unde cerinta era din viitor, specificand un motor euro 5 care nu exista la nici un produs militar (acum exista, chiar si Euro 6)… Dar poate acesta era si interesul MApN, ca la un moment dat sa poata fi aprovizionat din stocurile britanice, caci acele WatchKeeper sunt majoritar stocate si putin folosite. Reamintim ca britanicii au achizitionat 54 de drone Watchkeeper, livrate pana dupa 2018, cand s-a si facut operationalizarea lor completa.Posibil ca 7 sisteme sunt suficiente pentru un pachet de initiere, dar insuficient pentru nevoile armatei romane, mai ales cu un razboi in desfasurare la Marea Neagra si cu apropierea rusilor la nici 50 de kilometri de litoralul nostru. De remarcat si ritmul in care ucrainenii au pierdut dronele lor in conflictul in curs… Ne-am astepta de asemenea ca MApN sa fi urmarit si analizat parcursul vietii operationale a produsului finit din inventarul britanic si a modului si functionalitatilor utilizate, in cadrul studiului ofertelor tehnice depuse.

Bun, trecand dincolo de punctul anularii licitatiei si avand in vedere urgenta achizitiei, ce va face MApN ?

O ia de la zero cu un nou carnet de sarcini ? Cu exceptia standardului invechit, carnetul de sarcini al licitatiei e inca de actualitate? De ce nu ar mai fi ?   S-a dat de inteles ca s-ar avea in vedere si o achizitie guvern-guvern fie de echipamente uzate, second-hand, fie noi, dar neproduse local. Elbit (si Thales ?) par sa fie dispusi si la o astfel de solutie guvern-guvern, mentinand si pachetul de productie locala. Tot ei sustin ca intreg pachetul de functionalitati al dronei a fost discutat si optimizat pe cerintele MApN.   Din acest moment, ar putea aparea si alti ofertanti, absenti la momentul licitatiei, profitand de « rasucirea » MApN si o elasticitate mai mare pe cerinte?

Ar fi interesat MApN sa dea « vrabia » din mana pe « cioara » de pe gard ?

Este un alt produs, potrivit si recomandat din punct de vedere al raportului pret/performanta-fiabilitate (maturitate) pentru MApN ? Daca in acest moment MApN porneste o achizitie in regim de urgenta cu un produs care nu a fost evaluat si optimizat pe cerintele noastre tocmai din cauze de timp, pripeala asta ar putea sa ne coste… Dar nici timp nu mai avem… doar daca planul ascuns nu e cumva sa amanam la nesfarsit achizitia, pe modelul corvetelor. Ca poate nu mai trebuie!   Si oricum ne apara NATO !

Marius Zgureanu

Exit mobile version