Romania Military

ARQUUS Sherpa

 

In data de 4 Mai am dat raspuns invitatiei la sediul ARQUUS, fosta Renault Trucks Defence, (carora le multumim pentru amabilitatee, timpul si combustibilul cheltuite) de langa Versailles pentru a asista la un drivetest in poligon cu o parte a gamei lor de vehicule militare: Sherpa 2 Light, Fortress si VAB 6×6 MK3.

In fata sediului se aflau expuse, in afara de cele deja 3 mentionate, un Sherpa APC (versiune pentru jandarmerie) si Bastion.Aici o mica galerie cu fotografii:

Apoi ni s-au inmanat casti si ne-am imbarcat, la alegere, in cele 3 vehicule mentionate la inceput, care s-au indreptat spre poligonul de teste de vizavi.

In poligon s-au facut teste de urcare si coborare in rampa de 50% si cateva ture de pista, inclusiv cu inclinare laterala, dupa cum se vede in filmarile scurte de mai jos:

vazut din interior:

si un pic de VAB 6×6 Mark3:

Cateva cuvinte despre Sherpa 2 Light…

Versiunea prezentata noua era tropicalizata, avand o clima suplimentara montata in plafon, in fata chepengului statiei de armament.

De asemenea avea blindaj balistic suplimentar pentru nivel 2 STANAG 4569 compus din placi suplimentare de otel pe exterior si captuseala kevlar, insa nu avea montata protectia antimina sub burta. La acest nivel de protectie, vehiculul atinge o masa de aproape 11 tone. Motorul respectivei versiuni de echipare este un Deutz de 215 Cp, fiind disponibile si alte motorizari, pana la 275 Cp.

Fisa tehnica a Sherpa 2/ Light:

Acest vehicul este oferta ARQUUS la RFI-ul trimis de MApN pentru dotarea cu 1059 vehicule 4×4 -„Autovehicule tactice blindate de tip ușor” (ATBTU)” – in categoria de 7,5 tone. Nu este foarte clara forma in care se va desfasura competitia pentru achizitia MApN.

ARQUUS include in oferta sa de colaborare industriala realizarea in tara noastra a pana la 70% din fabricatia vehiculelor oferite Romaniei.

Daca versiunea Light poate duce pana la 5 militari, versiunea Sherpa APC are loc pentru dublul efectivului, cea din poze fiind in configuratie similara cu a jandarmeriei franceze.

 

Pentru a mentiona si VAB-ul 6×6 MK3, cei prezenti au fost impresionati de agilitatea cu care se misca in poligon.

Si asta desi versiunea MK3,prezentata prima oara la Eurosatory 2012, a luat serios in greutate fata de prima versiune, urcand de la 14 la 20 de tone. Acesta este pretul protectiei suplimentare de pana la nivel 4 balistic si antimina STANAG 4569, fata de cea de baza nivel 2. Protectia suplimentara este alcatuita din placi de blindaj de otel montate cu bolturi pe exterior si kevlar. Saur 2 ar necesita o solutie similara daca s-ar vrea cresterea nivelului de protectie, insa nu exista cerere si nici bani de investit intr-o astfel de dezvoltare.

 

Vehiculul VAB MK3 prezentat in poligon nu avea kitul antimina instalat sub burta, doar locasul rotilor fiind ranforsat contra minelor. Detalii VAB:

 

O alta versiune de protejare a VAB era MEXAS, cu rezistenta contra munitiei cal. 12,7mm.

 

Sarcina utila este de 7,5 tone iar vehiculul ramane amfibiu pana la 18,2 tone, la 20 de tone fiind nevoie de aproximativ o ora de pregatire speciala cum ar fi montarea placii antival, demontarea cutiilor din zona elicilor propulsoare si adaugarea unor flotoare gonflable pentru recuperarea flotabilitatii.

In versiunea transportor de trupe, VAB 6×6 poate transporta pana la 10 militari, la care se adauga soferul si comandantul in compartimentul din fata. Versiunea pe care am incercat-o in poligon era cea VCI (Véhicule de Combat de l’Infanterie), cu 7 locuri + locul tragatorului in compartimentul trupei.

Reamintim ca VAB 4×4 din dotarea armatei franceze au inceput sa fie inlocuite de VBMR Griffon 6×6, un vehicul blindat pe platforma de camion, cu o masa de 25 de tone si neamfibiu.

 

Cei 500 de militari francezi dislocati in Romania in cadrul misiunii Aigle sunt echipati cu vehicule fabricate de ARQUUS, de urmatoarele tipuri: VAB (Véhicule Avant Blindé), VBL (Véhicule Blindé Léger) și PVP (Petit Véhicule Protégé, avand si noi in dotare acest vehicul).

 

Chiar la plecarea de la sediul ARQUUS, am mai surprins ceva interesant in parcare:

 

Marius Zgureanu

Exit mobile version