Romania Military

Autovehicule 4×4 blindate

Asa cum deja au observat marea majoritate, licitatia pentru vehicule 4×4 tactice, daca nu este neaparat cu dedicatie, nu prea este nici pentru Arquus. Franco-Suedezii  – si daca printr-un artificiu procedural vor putea considera intreaga gama de vehicule fabricate – tot nu cred  sa ajunga la cifra solicitata in caietul de sarcini (ma indoiesc ca in ultimii 7 ani au produs atatea vehicule per ansamblu, inclusiv socotind si eventuale upgrad-uri la VAB 4×4 ). Chiar si daca gasesc un artificiu sa “introduca” cumva si Pindad Komodo in toare variatiile (produs sub licenta lor in Indonezia).

GDLS Europe cu al lor Eagle 4×4 (in toate iteratiile, modele, variantele) tot nu ajung la nivelul solicitat ca si productie in ultimi 7 ani, decat daca eventual vor lua in considerare si modelele Eagle 6×6, Duro 4×4 si Duro 6×6 insa si asa nu toate modelele comandate in ultimii ani sunt si produse, asa ca…

Rheinmetall + KMW + Achleitner de asemenea nu au un output al fabricatiei de RMMV  / AMPV la nivelul solicitat de MApN in caietul de sarcini (ca si fapt divers, nemtii au cel mai mare parc de GDLS Eagle). Eventual daca vor cumula inclusiv comenzile de Dingo, YAK (variant lor dupa GDLS Duro), Fennek si Fuchs (inclusiv upgrade-uri si modernizari).

In final e foarte probabil sa ramana doi competitori: Nurol Makina si unul din producatorii JTLV care va dori sa vina (Oshkosh sau AM General). O intrebare insa persista in cazul JTLV: proprietarul proiectului (IP / know how) este guvernul american. Cum se va proceda in acest caz? Cine va solicita dreptul de a participa la licitatie cu JTLV? Cine va solicita acceptul ca acesta sa poata fi modificat eventual conform cerintelor MApN si cine va da dreptul de fabricatie pentru subcontractorii si colaboratorii romani, conform cerintelor din caietul de sarcini?

Daca cei de la Nurol Makina ve San. A.Ş. pun cap la cap comenzile avute pentru modelele NMS 4×4 (Ungaria, Qatar, Turcia, Uzbekistan) cu cele pentru modelul Ejder Yalcin, Ilgaz 2 in toate variantele, este foarte probabil sa ajunga la cantitatea minima impusa de caietul de sarcini.

Toate acestea sunt 4×4 (Ejder Yalcin ca si gabarit se aproprie de un 6×6 si greutatea cam depaseste 14 tone) si Nurol Makina are capacitatea de a personaliza una din aceste masini, conform cerintelor MApN

In final competita NU este in termeni de cine ar putea sa furnizeze cea mai buna masina, cea mai potrivita pentru nevoile armatei, care sa corespunda cerintelor tactice actuale si viitoare, ci care din potentialii producatori are capacitatea de a incheia mai rapid acorduri de colaborare si subcontractare ca sa poata sa se califice la faza urmatoare procedurala.

IAT

Exit mobile version