Romania Military

BSDA amanunte…

Continui, mai in dataliu de aceasta data, cu ce s-a intamplat ieri:

Bell Helicopter. Americanii n-au venit in Romania sa-si plimbe simulatorul ci dimpotriva au venit cu ditamai delegatia, cu oferte si se pare ca si cu ceva promisiuni facute. Pare absurd ca RoAF sa cumpere Bell AH-1Z Viper?! Si mie imi pare la fel dar texanii erau macar moderat optimisti si isi invatasera lectia din anii “90.

Ei au in vedere o afacere de tip “primul venit primul servit” si ofera cooperare industriala si chiar finantare pentru proiect, doar ca au pe lista lor cel putin cinci tari europene si prima care va misca va castiga si cooperarea industriala. Prin “cooperare industriala” putem intelege atat fabricatia locala a elicopterelor (pentru piata locala si pentru terti) cat si alt tip de investitii. Din punctul meu de vedere, Textron (Bell apartine companiei Textron) are de gand sa-si relanseze divizia de elicoptere militare, cauta piata, cauta un loc unde sa le vanda dar sa le si fabrice, cauta de fapt un partener european (o baza europeana) pentru crearea unei noi piete, care mai apoi sa sustina vanzarile si produsele Bell in aceasta parte de lume.

Asta este senzatia mea. Americanii sunt agresivi si cauta un partener. Prima tara care se implica ar putea castiga nu numai elicoptere de atac performante dar mai ales o baza industriala pentru viitor. Poate ma insel dar cred ca viitorul imi va da dreptate si sper sa nu ratam si acum, pentru ca Dracula poate reveni din morti.

Saab. Suedezii au venit chititi pe modernizarea fregatelor, pe termen scurt si pe constructia celor patru corvete, pe termen lung, doar ca ei nu au in Romania nici o baza industriala astfel ca, conform unor surse proprii si ne-proprii, Saab si Damen ar putea sa bata palma si impreuna sa inainteze o oferta pentru modernizarea celor doua fregate.

Un parteneriat (ipotetic deocamdata, pentru ca se asteapta etapa a II-a) intre cele doua companii nu ar fi de ajuns, daca tinem cont doar de faptul ca Saab nu poate oferi solutii proprii pe zona luptei anti-racheta sau anti-aeriana (are insa posibilitatea sa integreze sisteme straine), dar in mod clar modernizarea celor doua nave va fi un efort de echipa, in care la care vor pune umarul mai multe companii. In umbra Saab/Damen sta – bineinteles –  BAE Systems o companie care are cam de toate, inclusiv lobby, basca ca este proiectanta celor doua nave. Are insa si preturi mari.

Un avantaj major al BAE ar putea sa rezulte din suma pusa la bataie de Romania. Practic cele aproape 900 de milioane de lei sunt maruntis pentru doua fregate chele de 5000 tone, dar americano-britanicii de la BAE au la dispozitie sisteme de armament si nu numai demontate deja de pe navele britanice Type 22/23 si asta ar putea conta. In acelasi timp insa, surse apropiate competitiei sustin ca MApN a exclus de la bun inceput orice sistem second-hand…

Bineinteles ca este doar o opinie personala, nesustinuta de absolut nimic, dar nu cred ca cineva intreg la minte si cat de cat informat poate crede ca cele doua nave vor beneficia : de rachete AA, sisteme anti-nava, sisteme anti-racheta, sistem integrat de lupta, sonar tractat, plus revitalizarea navelor din punct de vedere strict mecanic (la cel mai inalt nivel tehnologic) in banii astia. Undeva se va face un compromis sau chiar mai multe.

Deie Domnul sa gresesc.

TBT 8×8. Aici Patria are o oferta nebuloasa pentru mine, in sensul ca finlandezii vor sa vanda transportourl, ofera si licenta nu stiu insa ce au pus pe masa din punctul de vedere al cooperarii industrial. In mod clar este un TAB solid, bine articulat si am fi norocosi sa-l avem in dotare sis a-l fabricam in tara.

Necesarul de transportoare ramane la 1050 de bucati (600 – 8×8 si 450 – 4×4) dar deocamdata, se pare, va fi lansata prima etapa cu o oferta de achizitie de 200 de bucati 8×8, nu stim inca in ce configuratii.

Iveco Super AV este si el la randul sau un contracandidat de luat in seama, mai ales ca “macaraonarii” au pus deja pe masa o oferta de colaborare “beton” de beton”, totul la un pret mai mult deact permnisiv si au oferit un parteneriat similar cu cel oferit de Saab Romaniei daca am fi cumparat Gripen E/F (pentru cine isi mai adduce aminte).

Al treilea producator pomenit de directorul Romarm, Floarea Serban, este mai ascuns, insa stim ca si el este tot european,  ar putea fi Mowag, pentru ca germanii de la Rheinmetall par a fi iesit din cursa…

Insa toate cele trei sunt inferioare SAUR 2 la nivel de propulsie pe apa, acolo unde romanii au folosit un sistem  “water jet”, pe cand ceilalti folosesc elice libere. Ori in zona Deltei, dar chiar si pe rauri, este util sa ai un sistem de propulsie cat mai manevrabil si cai mai putin susceptibil la blocare.

 

Aaaa si era acolo si o machete  IAR 99TD, de fapt un mock-up de simulator, cu radarul AESA Selex- Vixen (de carton), cu botul alungit, avea chiar si un simulacru de IRST, etc, la standul INCAS. Am ras si am trecut mai departe, printre explicatiile “savante” ale cuiva de la institut cum sa vedeti domne ce avion scoatem din el. Parerea lui…

Elicopterele Puma. Aici vestile sunt macar bunicele. Astfel, Socatul care era prezent la expozitia tocmai ce iesise (in urma cu cateva luni) de la reparatii si prelungirea resursei. Cei doi membrii ai echipajului erau multumiti de aparat desi orele castigate  prin prelungire nu par a chiar foarte multe. Toate Pumele noastre sufera de pe urma sub-motorizarii, mai ales cele navale, carora niste motoare mai puternice le-ar fi prins extrem de bine.

Tot la Naval se asteapta inca cele 18 torpile calibru redus, dar sansa este ca asteptarea sa nu fie foarte lunga, in rest tot sistemul pentru lupta ASW este integrat, gata de lupta si mult mai smecher decat credeam eu c-ar fi. Aviz Kilo modernizat de la Sevastopol 🙂 …

AIRBUS. Ei bine eu n-am fost la europeni, dar au fost altii si investitia celor de la AIRBUS in Romania pare din ce in ce mai serioasa si mai dadatoare de speranta. Francezii sunt aici sa ramana, sa se dezvolte, sa creeze locuri de munca, sa scolarizeze tineri, adica exact ceea ce lipseste astazi economiei nationale: companii mari, cu forta financiara, companii serioase si care vin la noi sa ramana.

                                                                    Airbus H 215

Va recomand un articol despre AIRBUS pe SuntemRomania. Articolul, din punctul de vedere al informatiilor,  nu-i spectaculos, nu ofera informatii noi dar reuseste sa “ecranizeze” genul de afacere/investitie care in timp va ridica economia nationala, genul de afacere de care avem noi nevoie.

SAUR 2. Am fost la el, am pus pe mana pe carcasa, l-am privit ca pe un vechi prieten. Din pacate steaua lui a apus inainte sa se nasca, dar cu toate astea imi ramane la fel de drag. E Saurul nostru, construit de noi, poate ultimul transportor romanesc…

GeorgeGMT

Exit mobile version