Romania Military

Buletin naval. Ce mai fac granzii: prioritizează programe și schimbă modul în care duc lupta anti-mină

Conform celor de la USNI News, US Navy a decis ordinea în care va implementa trei proiecte cruciale pentru viitorul său: F/A-XX, viitorul avion de vânătoare și bombardament, va fi primul și va intra în serviciu în anii 2030. Va urma proiectul DDG(X), înlocuitorul crucișătoarelor de clasă Ticonderoga și al distrugătoarelor de clasă Arleigh Burke. Ultimul va fi proiectul SSN(X), viitorul submarin nuclear de atac care va înlocui actualele Virginia și Seawolf.

Prioritatea Zero în acest moment o constituie submarinele nucleare purtătoare de rachete balistice – SSBN, navele clasei Columbia. Aflate în construcție, submarinele clasei Columbia vor înlocui navele de clasă Ohio aflate astăzi în serviciu și vor constitui principalul element de descurajare nucleară al SUA. Acestea sunt construite în paralel cu cele britanice (clasa Dreadnought), ambele clase având în comun modulul ce cuprinde tuburile de lansare a rachetei balistice, inclusiv racheta.

Viziunea de generație VI a lui Northrop Grumman

S-a vorbit mult de viitorul avion de supremație aeriană din generația a VI-a. Aviația și marina dezvoltă proiecte separate deși îmi este greu să cred că informațiile nu sunt împărtășite de cele două ramuri ale armatei americane.

Programul Next Generation Air Dominance – NGAD nu este doar proiectul unui nou avion de vânătoare-bombardament, unul care păstrează pentru moment pilotul la bord. Americanii susțin că, de fapt, acest program include mai multe sisteme, cu sau fără pilot la bord, primul produs al acestui program fiind MQ-25A Stingray, cisterna aeriană fără pilot care va degreva avioanele F/A-18 de misiunile de realimentare în aer. Acest program a fost atribuit Boeing și este într-un stadiu destul de avansat, prima cisternă urmând a deveni operațională la bordul portavioanelor US Navy în 2025.

Putem bănui că, pe lângă cisternele MQ-25A, americanii intenționează să dezvolte în cadrul aceluiași program și un sistem aerian de luptă fără pilot (UCAV – Unmanned Combat Air Vehicle) care să acompanieze în misiune viitorul F/A-XX. Se vorbește foarte mult despre asta în ultima vreme și, de asemenea, s-a și experimentat foarte mult cu tot felul de aeronave. Unul dintre primele programe care a inclus mai multe premiere – X47B, s-a desfășurat în deceniul trecut și mă gândesc că americanii n-au stat degeaba de-atunci…

Decizia de a dezvolta NGAD poate părea puțin surprinzătoare în condițiile în care F-35C de-abia a început să intre în inventarul US Navy. Cu toate acestea, US Navy continuă să cumpere F-35C și F-35B (pentru corpul pușcașilor marini) în paralel cu finanțarea NGAD. De pildă, pentru anul fiscal 2023 (la americani anul fiscal federal se termină pe 30 septembrie), Congresul a aprobat finanțarea a 16 F-35C (cu 3 mai multe decât a cerut US Navy), 15 F-35B și… 8 Super Hornet-uri, deși US Navy nu a cerut niciunul. Pe principiul să fie, să mânce și gurița alora de la Boeing ceva… Conform celor de la Lockheed Martin, US Navy plănuiește să achiziționeze 273 de F-35C, pe lângă cele care vor fi operate de USMC. De altfel, aceștia din urmă au operaționalizat F-35C în ianuarie 2022. US Navy au fost ceva mai rapizi, Argonauții devenind operaționali în august 2021, la bordul USS Carl Vinson. Cu această ocazie, americanii au inaugurat flotila aeriană a viitorului compusă din: F-35C, F/A-18E/F, EA-18G, E-2D și CMV-22. În această combinație, F/A-XX va înlocui F/A-18E/F și, probabil, EA-18G.

Între timp, DARPA rafinează conceptul de „stealth” și lucrează la un nou sistem de control al zborului pe bază de jeturi de aer care va înlocui clasicele suprafețe de control – eleroanele, profundorul etc șamd. Pentru unii e deja SF…

Viziunea lui Lockheed Martin

Revenind la nave, se lucrează la definirea cerințelor operaționale pe care viitorul DDG(X) va trebui să le îndeplinească. În acest moment știm că vom avea o nouă cocă, mai mare decât actualele DDG-51 Arleigh Burke. Primele randări ne arată un plan de forme mai puțin avangardist decât cel al lui DDG-1000 Zumwalt, probabil un compromis între capacitățile de mascare pasivă („stealth”) și calitățile nautice și manevriere. Știm însă cu certitudine că DDG(X) va prelua sistemul de propulsie Integrated Electric Propulsion (IEP) de la Zumwalt capabil să producă 78,5 MW. Sistemul de management al luptei va fi Aegis iar radarul principal va fi SPY-6 sau o evoluție a acestora. Se vorbește și de rachete hipersonice și de arme cu energie dirijată și rămâne de văzut ce vor mai pune americanii pe ele. Până atunci vor produce DDG-51 Arleigh Burke Flight III care înlocuiesc și crucisătoarele de clasă Ticonderoga a căror retragere din serviciu a început deja.

Primele schițe DDG(X)

Ultimele vor fi submarinele nucleare de atac – SSN(X). Linia de producție pentru Virginia „duduie” iar US Navy încearcă să crească producția de la două la trei unități pe an. Despre SSN(X) primele declarații ne spun că US Navy vrea un vânător serios, ceva mai degrabă în genul Seawolf decât în genul Virginia. Se încearcă și valorificarea experienței care va fi dobândite cu submarinele clasei Columbia.

Trecem la britanici. Conform celor de la NavyLookout, aceștia au achiziționat recent două nave comerciale, MV Topaz Tangaroa (construită în România) și MV Island Crown care vor fi transformate, prima în navă mamă pentru dronele necesare activităților de supraveghere și protecție a infrastructurii aflate pe fundul oceanelor iar cea de-a doua în navă mamă pentru dronele cu care Royal Navy va duce lupta împotriva minelor marine.

Topaz Tangaroa

Cele două nave provin din zona de Oil & Gas și vor fi operate de Royal Fleet Auxiliary, nu de Royal Navy. Se pare că britanicii vor fi primii care vor operaționaliza noul concept de luptă împotriva minelor, concept bazat pe vehicule autonome/radiocomandate fără echipaj care vor intra în câmpul de mine fiind dislocate de pe o navă mamă. Spre deosebire de ceilalți (americanii folosesc ca navă mamă LCS Independence iar francezii, belgienii și olandezii vor folosi o navă mamă special proiectată în acest scop), britanicii au ales niște nave comerciale care vor fi vopsite gri și vor primi echipamente militare de comunicații și control și armament ușor. Și tot britanicii cred că sunt primii care vor operaționaliza o navă dedicată infrastructurii submarine, una extrem de importantă de altfel.

Exit mobile version