Romania Military

Bulgaria asaltata de oferte dinspre Eurofighter

Dupa ce Germania a oferit avioane Typhoon Bulgariei cu cateva luni in urma, avioane incadrate intr-un pachete complex de armament si posibil si finantare, a venit acum randul Italiei sa ofere veciniilor nostri EF sh la doar 12.5 milioane de euro bucata.

Oferta este foarte clara: doar avioanele, fara armament, fara sisteme, fara pregatire si infrastructura. Dar totusi sunt Eurofighter, iar daca la acest pret per bucata adaugam inca 10-15 milioane de euro, modernizari si up-gradari, iese un avion foarte decent la un pret de putin peste 20 de milioane de euro.

Cu infrastructura si pilotii, s-ar putea ca targul oferit Bulgariei sa fie chiar mai ieftin dacat cele 9 F-16 A, contra a 375 milioane de euro, pe care Romania se gandeste sa le cumpere.

Daca bulgarii s-ar incumeta la 12 avioane, pretul platit doar pe avioane si modernizarea lor ar fi undeva la 250 de milioane, plus inca pe atat pentru antrenament si pregatire, plus cateva rachete, care oricum pot fi achizitonate pe parcurs, si…voila o afacere decente, deloc umilitoare. Si as pune pariu ca ambele oferte, si cea germana si cea italiana, vin cu un program de finantarea in spate, si sunt la fel de sigur ca ambele tari, ar fi dispuse la ceva investitii sau alte forme de comensare pentru Bulgaria.

Faptul ca Italia si Germania nici macar nu s-au obosit sa ne faca si noua o astfel de oferta, vorbeste de la sine despre imaginea pe care o avem in randul europenilor fata de achizitia de avioane.

Oricat de scump de operat ar fi EF-ul sunt convins ca Bulgaria si-ar permite sa opereze o escadrila formata din 12 avioane, si oricum, una este sa ai cateva rapandule antediluviene de F-16 aruncate de altii, si alta este sa operezi un avion modern si foarte bun, cedat de aliatii tai din surplusul lor…

Delegatia italiana va sosi la Sofia saptamana urmatoare, in timp ce germanii au purtat discutii cu partea bulgara  la International Air Show, desfasurat la Berlin intre 11-13 septembrie, iar Cancelarul german, Angela Merkel, a declarat ca se asteapta la un raspuns foarte curand.

Sursa: Otbrana.com

Acum stau si ma gandesc, de cand am auzit tarasenia cu 9 avioane portugheze, cam ce am putea face noi cu un numar atat de redus de aeronave?! Din cele noua bucati cate duble vor fi, daca vor fi, maxim 1-2 bucati, cu toate ca nu prea cred sa primim duble, dar sa zicem ca primim.

Ce facem noi cu 7-8 avioane?! In mod clar mentenenta ceva mai elaborata nu vom putea face, pentru un numar atat de mic de avioane, asa ca vom fi nevoiti sa le suim pe trailere si la polaci sau turci cu ele, sa le facem ITP-ul. Aerostarul nu poate integra intretinerea unui nou tip de avion la doar cateva bucati.

In al doilea rand, cate dintre cele 9 vor fi gata de misiune, in orice moment?! Eu as paria pe patru bucati, pentru ca nici o aviatie din lume nu are un grad de disponibilitate al flotei de 100%. Asadar vom da 375 milioane de euro pentru patru avioane opertionale?! Cati piloti vom avea la noua aparate, cum vom face trecerea daca nu vom avea duble?!

Iar ideea de multirol trebuie scoasa definitiv din discutie! F-16 block 15 nu este multirol, si oricum la cateva aparate, insasi denumirea de aviatie de lupta trebuie schimbata, in cea de Politie Aeriana. Poate le punem si ceva girofaruri, iar vara le trimitem sa patruleze autostrada spre mare!

Dar ma rog sa zicem ca luam 9 bucati…Care este de fapt planul?! Ce va urma dupa cele noua bucati?! Va mai urma ceva?! 500 de milioane de dolari pentru cateva avioane ar avea un oarecare sens numai si numai daca aceasta achizitie ar fi urmata de altele.

Adica am cumpara acum 9 F-16, construim ceva infrastructura, ne pregatim pilotii si tehnicienii, ne obisnuim cu ele, iar mai tarziu, peste un an, mai cumparam cateva si tot asa…Numai in acest caz cele noua avioane ar avea un amarat de sens, numai ca planul, daca chiar exista unul, este se pare secret.

Numai ca avand ceva experienta cu diriguitorii nostri, ma indoiesc foarte sincer ca un astfel de plan, sau macar un plan, oricare ar fi el, este in spatele acestei ideei demne de filmele mute.

GeorgeGMT

Exit mobile version