Romania Military

Bumerang

bumerang

Noul si revolutionarul (pentru armata rusa) transportor blindat amfibiu Bumerang a intrat spre mijlocul verii in etapa finala de testare, iar prima masina de lupta (cod intern K 16) va fi livrata armatei spre sfarsitul acestui an, urmand ca in 2017 noul TAB sa intre masiv in dotare, odata cu inceperea productiei de seria la uzina Arzamass.

Asa cum am mai scris Bumerangul este un transportor blindat cu totul diferit de tot ce au produs sovieticii/rusii pana acum, din cel putin trei puncte de vedere:

-in primul rand K 16 va avea motorul dispus in fata-dreapta;

-intrarea/iesirea din vehicul se face prin spatele acestuia, pe o trapa hidraulica, ca la orice transportor modern, un imens avantaj in lupta atunci cand soldatii vor iesi din TAB la adapostul acestuia si nu pe lateralele masini precum la vechile TABuri sovietice;

-TABul va dispune de o turela telecomandata dotata cu un mix de arme: tun automat, mitraliera, aruncator de grenade, rachete AT, etc, fata de predecesoarele sale care aveau clasica mitraliera AA de 14,5mm.

Rusii au mers mai departe, urmand practic trendul mondial si toate vehiculele din familia Bumerang (sasiul va fi folosit pentru o gama mai larga de vehicule militare) vor fi rezistente la mine, podea in “V” si asta deoarece in Armata Rosie militarii preferau sa calatoreasca mai degraba pe transportor, decat in interiorul carcasei blindate, pentru ca se temeau mai mult de mine decat de atacul mujahedinilor (ne referim la Afganistan, dar aceasta “predilectie “ se poate vedea si in imaginiile din Cecenia sau din Georgia si Ucraina).

Ca date generale, Bumerangul “stie”: transportor blindat 8×8, amfibiu, viteza maxima pe asfalt – 100km/h, viteza maxima pe apa – 11km/h, autonomie – 800km. TAB-ul a fost proiectat sa fie folosit de toate ramurile fortelor militare ruse si astfel vehiculul poate infrunta si valuri mai mari, urmand sa intre si in dotarea infanteriei marine unde va fi folosit pe mare, in drum spre Constanta 🙂 🙂  .

Un lucru cu totul neobisnuit, pentru o masina militara ruseasca, K 16 a fost descris ca fiind foarte confortabil pentru ocupantii sai. Bineinteles ca Bumerangul va intra in dotare intr-o mare varietate de modele: vehicul de comanda, ambulanta, transportor de munitie, vehicul pentru razboi electronic, etc insa masa totala a vehciului, in orice configuratie ar fi, nu trebuie sa depaseasca 20 de tone…

Ideea este ca acesta sa-si pastreze caracteristicile dinamice, pe uscat si pe apa, astfel ca desi s-a incercat nu a fost aprobata varianta cu tun de 152mm, datorita masei prea mari.

Rusii au testat deja si o varianta mai “dura”, un fel TAB de batalie, daca-imi permiteti expresia – Bumerang-BM. Acest “BM” este fratele cel mare al familiei si este dotat in standard cu tun automat – 2A42 – calibrul 30mm – raza 4km si 500 proiectile la bord, doua mitraliere PKTM de 7,62 – 1500m raza si 1500 de cartuse, doua lansatoare duble dotate cu rachete AT “Kornet” – raza 8-10 km, in functie de model. Vehiculul nu transporta trupe la bordul sau, doar echipajul format din doi oameni.

Bumerang – BM are in dotare si diversi senzori (camera IR, senzori atmosferici, etc) plus echipament aditional de comunicatii, echipamente pentru razboi electronic , etc.

Aceasta turela multifunctionala (cea pentru varianta BM) s-ar putea sa fie folosita si la bordul MLI-ului Kurganets-25, iar rusii dezvolta acum o nou turela – Epokha, care va fi gata pana la sfarsitul acestui deceniu si va echipa Kurganets-BM.

Bumerangul va mai avea un frate, ceva mai musculos, cunoscut deocamdata doar dupa indicativ: K-17. Acesta va fi (doar atat se stie) un vehicul blindat 8×8, pe platforma Bumerang, destinat sustinerii infanteriei si se aude ca ar dispune de un tun de 57mm sau chiar de unul de 125mm. Adica un fel de tun de asalt…

Asadar rusii au invatat in sfarsit sa construiasca transportoare blindate moderne, au grija de confortul echipajului si incearca sa obtina cat mai mult de la aceeasi platforma.

Acum, din punctul meu de vedere, rusii au dreptate cand merg pe un transportor blindat mai usor (in jurul unei mase de 20 to) si nu occidentalii care tind sa duca masa TABurilor spre 25 si chiar dincolo de 30 de tone, pierzand totodata si caracteristica amfibie a vehiculului. Dar fiecare cu parerea lui.

Pana la urma sa nu confundam transportorul blindat pe roti cu masina de lupta a infanteriei pe senile, iar daca incercam sa prindem doi iepuri dintr-odata – adica un vehicul mai ieftin si mai simplu pe roti, dar cu o masa si un nivel de protectie tipic unui MLI – s-ar putea sa obtinem ceva mediocru in ambele cazuri.

Un TAB greu si scump, neamfibiu, dar care in nici un caz nu va avea forta de patrundere in teren greu a unui MLI pe senile. Adica nici cal nici magar dar …multirol. Ma gandesc cum ar putea sa tina pasul, in teren foarte greu, Boxerul german cu Leopard 2 si cum iti asiguri capul de pod, in cazul traversarii prin lupta a unui rau mai mare, daca tu nu posezi vehicule blindate amfibii?!

Cum cureti malul celalalt de inamic? Doar cu aviatia si artileria?! Istoria razboaielor ne arata ca unitatile de infanterie bine pregatite nu prea pot fi scoase din transee doar cu artileria, mai trebuie si infanterie, tancuri, blindate.

Bataliile de la Monte Casino si Caen – din cel de-al doilea razboi mondial – stau marturie ca aviatia si artileria sunt limitate in fata unui inamic bine pregatit si asezat temeinic pe un teren cunoscut.

GeorgeGMT

Exit mobile version