Romania Military

CAIC Z-10 si Z-19 Harbin livrate catre armata chineza

Un nou lot de elicoptere CAIC W/Z-10 a fost livrat in toamna trecuta catre Grupul de armate nr. 13 al comandamentului teatrului de operatii vest al fortelor terestre chineze, finalizand astfel livrarile prevazute catre flota aeriana a fortelor terestre chineze. Livrarea a aut loc pentru aniversarea a 30 de ani de la infiintarea aviatiei fortelor terestre chineze, aviatie care s-a bazat pentru mai bine de doua decenii pe versiunea WZ-9 a Eurocopter AS565 Panther pana la intrarea in serviciu incepand cu 2011 a elicopterului de atac W/Z-10 (aparut in public abia in 2012, cu ocazia Zhuhai Airshow).

WZ-10 cu toate cele acrosate…

WZ-10 este ceea ce au reusit chinezii cu sprijin rusesc (biroul Kamov), sa mestereasca pentru inlocuirea platformei WZ-9/Panther in rol de elicopter de atac dedicat, folosind initial motoare americane PT6C-67C  Pratt & Whitney Canada si apoi WZ-9 de 1350CP fiecare (ceea ce la o masa de 5,5t gol si 7t plin este usor submotorizat comparativ chiar si cu  IAR-330 Puma care la o masa similara are motoare de 1575CP). Noul motor WZ16/Ardiden 3C, in colaborare cu Safran, dezvoltat pentru varianta chineza AC352 a elicopterului Airbus H1-175(primul zbor cu noul motor al AC352 a avut loc in 20 decembrie 2016), va oferi cu 50% mai multa putere iar datorita unui rotor special (cu cap Spheriflex ) si celor 5 pale (Type 95KT) din multiple straturi de spuma compozita ranforsata cu 4 straturi din aliaj de titan pe bordul de atac, elicopterul reuseste sa atinga o viteza maxima de 300km/h si un plafon de 6400m. Ansamblul rotor-pale beneficiaza de tehnologie chinezeasca de ultima ora (cat propriu si cat spionaj, nu vom sti), producatorii sustinand ca au redus costurile energetice de fabricatie cu 90% si ciclurile cu 5/6, ceea ce le-ar face echivalente ale celor occidentale, o masura imediata fiind retrofitul si pe modele mai vechi de elicoptere din inventarul chinezesc, printre care si WZ-9 sau EC175 / Z-15.

Schema interna WZ-10

Desi initial se dorea o solutie fenestron, datorita puterii disipate mai mari necesare acestei configuratii dar si masei crescute si costurilor mai mari de constructie si exploatare, s-a preferat in final o solutie de rotor conventional cu 2 perechi de pale ne-echidistante, similar cu Apache, pale construite din 11 straturi de fibra de sticla rezistenta la impact de gloante (probabil pana la cal. 7,62mm).

WZ-10 are si capacitate de lupta aer-aer, fiind insa usor inferior lui WZ-9 la puterea motoarelor si sarcina utila, insa superior la manevrabilitate si protectie. Elicopterul are cabina tandem cu parbriz rezistent la impact de proiectile pana la cal. 12,7mm, fuselajul fiind acoperit cu materiale compozite rezistente la impact. Desi nu are tehnologie stealth, s-a dat atentie sectiunii radar a elicopterului si s-au aplicat vopseluri absorbante radar, iar in plus au fos treduse emisiile electromagnetice, inclusiv prin inlocuirea altimetrului radar cu unul laser, probabil israelian.

Elicopterul era prevazut a fi dotat si cu un radar milimetric (lungime de unda 8mm) de control al focului, denumit YH (Yu Huo), destinat rachetei de atac de dimensiuni reduse C-701, sistemul fiind prezentat prima oara in 2000 de catre Sichuan Aerospace Industries Co., insa n-a fost terminat pana la inceperea productiei de serie. Radarul digital solid-state complet compact cu o singura antena, de doar 69,5kg (comparativ cu Arbalet-ul FH-101 rusesc de 150kg si cu 2 antene), poate fi instalat pe rotor si este similar ca si instalare cu radarul cu scanare mecanica AN/APG-78 al AH-64D Apache Longbow, insa superior, fiind dintr-o generatie mai noua.

Senzorii WZ-10

Sistemul de razboi electronic YH-96, integreaza radarul YH cu receptorii de iluminare si avertizare radar, cu senzorii de iluminare laser si cu sistemele de sprijin electronic si cel de contramasuri electronice. Elicopterul are integrat si un sistem de bruiaj in infrarosu iar la nevoie poate acrosa pe pilonii de arme si containere de navigatie si tintire Blue Sky (de lupta in orice conditii meteo, continand radar de urmarire a terenului, FLIR, unitate de control a mediului, generator auxiliar si computer ambarcat), container de bruiaj pentru autoprotectie de tip BM/KG300G sau container de recunoastere KZ900.

Armamentul lui WZ-10 este coordonat de vizoarele si afisajele de pe castile pilotilor, derivate din cele ale WZ-9 si dezvoltate de 613th Research Institute, similar cu Honeywell M142 Integrated Helmet and Display Sighting System (IHADSS) de pe AH-64 Apache sau cu Thales TopOwl.

Casca WZ-10

Armamentul este divers, putand integra atat sisteme rusesti cat si occidentale datorita universal data bus GJV-289A (compatibil cu ambele standarde), insa foarte interesanta este diversitatea de arme care pot fi integrate in turela frontala, toate produse in China: tun gatling QJG 02 cal. 14,5mm ( poate trage 3600 lovituri/minut), tun cal.23mm alimentat cu banda, tun automat cal. 30mm derivat din rusescul 2A72 (cel mai fiabil si usor de operat), cel mai puternic fiind o copie locala (cu reverse-engineering) a M242 Bushmaster cal.25mm, insa cu probleme de fiabilitate, ca arma secundara alaturi de mitraliere cal. 7,62mm, 12,7mm sau 14,7mm  putand fi instalat un lansator de grenade cal. 30mm sau 40mm.

QJG-02 cal. 14,5mm – gatling

Alaturi de W/Z-10 va intra in curand in serviciu elicopterul de cercetare si atac usor cu caracteristici „stealth” W/Z-19 Harbin (mai compact si usor decat primul) si care este urmas direct al W/Z-9W, concept autohton in colaborare cu Eurocopter, refolosind componente ale WZ-9, inclusiv motoarele de tip Zhuzhou WZ-8/ licenta Turbomeca Arriel de 940CP fiecare. Z-19 va trebui sa lucreze in tandem cu Z-10, sa asigure recunoastere si neutralizarea unor tinte inainte de sosirea „cavaleriei grele”.

Cu o masa gol de doar 2,35 tone si una plin de 4,5tone, Harbin este de 2 ori mai usor decat Z-10, fiind capabil de un plafon de 6km si o viteza maxima de 280 km/h. De asemenea, Z-19 pastreaza rotorul anticuplu fenestron al WZ-9, ceea ce ii ofera silentiozitate crescuta.

Z-19 Harbin

Armamentul instalabil pe 4 piloni este ghidat de o turela electro-optica cu telemetru laser aflata in bot similara cu cea a Z-10, conectata la castile pilotilor cu vizoare de tintire avansate dar si de un radar AESA milimetric de ghidare a tragerii cu racheta antitanc Norinco AKD-10 (racheta dezvoltata pentru WZ-9 si WZ-19, echipate cu acelasi radar), instalabil pe arborele rotorului, o versiune mai compacta a celui destinat lui Z-10.

Variante de inarmare WZ-19

Echipajul este protejat de placi de blindaj compozit si scaune rezistente la impact, configuratia cabinei fiind putin diferita fata de a Z-10.

Primul zbor al Z-19 a avut loc in 2011 si a fost prezentat public in 2012, intrand intre timp si in dotarea armatei chineze. Daca livrarile de Z-10 deja s-au incheiat pentru anumite categorii de forte ale armatei chineze, productia de Z-19 abia daca trecea de 80 de exemplare la sfarsitul lui 2014…

Z-19 cu radarul milimetric pe rotor

Z-10 vs Z-19

Ca si dimensiuni, masa si performanta, WZ-10 CAIC pare sa fie in aceeasi categorie cu EC665 Tigre, AH-1Z Viper sau HAL LCH, in timp ce WZ-19 este din categorie cu T129 Mangusta/Atak sau Kawasaki OH-1. Ambele sunt propuse si la export, Pakistanul fiind primul utilizator, cu 3 exemplare de evaluare al WZ-10, care au costat probabil peste 20 mil.$ bucata (posibil si pana la 45 mil.$ in functie de echipare). In cazul Z-19, pretul nu este inca cunoscut…

Si un pic de Z19 video…

 

Marius Zgureanu

Surse:

Wikipedia

CAIC Z-10 Attack Helicopter

Quwa.org

Defence.pk

Exit mobile version