Romania Military

Carpathian Pumas, ultimele ore de zbor – Cer Senin

În această dimineață, ca de zeci de ori în ultimul an, un elicopter IAR-330 L-RM a decolat pentru o misiune de cercetare și însoțire convoi, pe binecunoscută rută ZEBRA. Ca de obicei, militarii ONU de la sol s-au bucurat când ne-au văzut survolând zona, și suntem siguri că nici prin cap nu le-ar fi trecut că pentru noi este ultima data când îi însoțim prin lungul lor drum prin deșert.

De câteva zile, abia simțit, un fior de nerăbdare se amestecă în ritmul zilnic: pe 15 octombrie se încheie mandatul de un an al detașamentului Carpathian Pumas, iar astăzi, 14 octombrie, este ultima zi de misiuni. Printre echipaje se vorbește deja de câteva zile, cu o veselie ușor melancolică, despre “ultimul zbor pe cerul Africii”.

Luna septembrie parcă a trecut pe nesimțite, o perioadă plină cu multe zboruri, care au continuat la fel până în ultimul minut. Dacă săptămâna precedentă am executat 11 misiuni (zboruri de cercetare, transport, sprijin convoi) și o evacuare medicală aeriană a unui militar ONU aflat în teren într-o misiune de patrulare, luni la prânz stația a răsunat anunțând o solicitare pentru Forța de Reacție Rapidă (QRF). În baza noastră e liniște, dar situația politică și de securitate a Mali-ului își menține efervescența.Un bilanț sumar ne dezvăluie că în ultimul an elicopterele românești au parcurs mai mult de 1200 de ore de zbor în această zonă subsahariană, executând aproximativ 300 de misiuni de zbor, dintre care 18 MEDEVAC, cu o rotire a detașamentului la jumătatea intervalului.

Dacă în această dimineață s-a executat ultima misiune de cercetare și escortare a convoiului logistic, ultima decolare în cadrul misiunii ONU a avut de fapt loc la amiază, în cadrul unui exercițiu de tip „HotLoad” în sprijinul partenerului german. Asemenea exerciții s-au desfășurat periodic, pentru ca militarii care se roteau în cadrul Forței de Reacție Rapidă să fie familiarizați cu procedurile de îmbarcare/debarcare, evacuare de urgență din aeronavă, configurația de transport și nu în ultimul rând pentru acomodarea cu senzația de zbor, totul cu echipament complet, la aproape 40 de grade Celsius.

Chiar dacă misiunea se încheie în câteva ore, parcă tot e prea devreme să vorbim despre cifrele finale… tură de serviciu va fi la datorie până la miezul nopții, așa că încă mai avem timp pentru un ultim MEDEVAC sau QRF!

#CarpathianPumas #MINUSMA #ONU #Mali

CER SENIN – Revista Forţelor Aeriene – Facebook
Exit mobile version