Romania Military

Ce avioane F-16 vrea România să cumpere de la portughezi. Surse militare, pentru Gândul: ”Sunt în stoc, sunt în stare impecabilă şi sunt upgradate”

NOBLE ANVIL

 

O comisie tehnică a Ministerului Apărării va pleca săptămâna aceasta în Portugalia, pentru a evalua în amănunt avioanele multirol F-16 de producţie americană, pe care România intenţionează să le cumpere la mâna a doua, de la forţele aeriene portugheze. Ministrul Mircea Duşa urmează să definitiveze negocierile cu omologul său portughez, José Pedro Aguiar-Branco, aşa cum a fost mandatat de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, informează Ministerul Apărării, la solicitarea gândul.

 

„În funcţie de negocieri, programul se derulează pe o perioadă mai îndelungată de timp, cu tranşe anuale, care vizează atât modernizarea avioanelor, pregătirea piloţilor, achiziţionarea separată a avionicii acesteia şi a sistemului de război electronic, precum şi alte măsuri de natură organizatorică. Detaliile financiare nu au fost încă stabilite, fiind parte a procesului de negociere”, au mai explicat reprezentanţii Ministerului Apărării, pentru gândul.

Comisia tehnică va sta în Portugalia în jur de o săptămână. După ce experţii tehnici îşi vor da avizul pe aparatele de zbor, urmează ca ministrul Mircea Duşa să negocieze direct cu omologul său portughez, apoi urmează ca oferta să fie aproabată în CSAT şi în final să se ia decizia de achiziţie, au explicat surse din MApN care sunt paşii administrativi care urmează.

 

Negocierile cu Portugalia au început de anul trecut, în mandatul ministrului liberal Corneliu Dobriţoiu. Atunci, ministrul Dobriţoiu a anunţat că discuţiile vizau achiziţia a  12 aparate F-16 second-hand, în cadrul unui contract de 670 de milioane de euro . Aparatele ar fi costat 120 de milioane de euro, iar restul contractului, până la suma totală, ar fi inclus suportul logistic. Diferenţa de preţ, de 550 de milioane de euro, ar fi fost aceeaşi şi în cazul achiziţiei unor avioane F-16 noi. Planul din 2012 presupunea plata avioanelor în tranşe eşalonate pe 5 ani, deci un efort bugetar sustenabil pentru MApN.

 

O comisie tehnică s-a deplasat şi în 2012, pe vremea ministrului Dobriţoiu, în Portugalia, pentru a evalua avioanele. Era vorba fie de 12, fie de 24 de avioane. Ele sunt în stoc, menţinute în stare impecabilă şi upgradate la standardul Block 40. Portughezii le vând pentru că au o datorie publică foarte mare, forţele lor aeriene nu sunt încântate că trebuie să le vândă, însă e o problemă internă a lor. Este ultimul tren pentru România să achiziţioneze avioane F-16, pentru că piaţa este închisă”, au declarat surse apropiate negocierilor din MapN, pentru gândul.

În 2012, un alt stat care oferea avioane F-16 second hand pentru România a fost Olanda, însă acestea au fost vândute Iordaniei, pentru că România nu avea la dispoziţie banii necesari pentru achiziţie.

 

Gandul

Continuarea articolului il gasiti pe sursa, insa trebuie citit cu destula atentie si asta datorita faptului ca anumite date prezentate sunt destul de eronate. Ceea ce trebuie retinut este stirea despre pista portugheza. Fata de aprecierea ca avioanele ar fi deja modernizate, se face probabil referire la faptul ca avioanele sunt F-16MLU, adica mare modernizare n-ar fi.

Mai trebuie tinut cont si de faptul ca vorbim de F-16 A un avion care a avut ceva probleme structurale la viata lui si care destul de probabil ar putea veni cu anumite restrictii la zbor.

Exit mobile version