Romania Military

Ce s-a intamplat cu elicopterele IAR 330 Puma…

Comunicatul MApN:

“Marţi, 17 martie a.c, în timpul unui zbor de antrenament, echipajul unui elicopter IAR-330 PUMA al Bazei 90 Transport Aerian a sesizat vibraţii peste limita normală şi a acţionat conform procedurilor în vigoare.

 După aterizare, în urma verificărilor, s-a constatat fisurarea unei pale a elicei anticuplu. Niciun membru al echipajului nu a fost rănit.

 O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene anchetează circumstanţele producerii evenimentului. În acest moment, elicopterele IAR-330 sunt oprite de la zbor până când vor fi stabilite cauzele incidentului”,

In plus fata de comunicatul oficial al SMFA-ului astazi mai putem adauga urmatoarele:

– echipajul a actionat corect si rapid, aducand elicopterul la sol pe un teren ales din aer. Adica pilotii nu s-au pierdut cu firea, au gandit si evaluat situatia cu mult sange rece

– elicopterul nu a suferit alte avarii, iar echipajul n-a avut nimic,

– s-a produs o cedare de material la una dintre palele rotorului anticuplu (RAC),

– cedarea aceea este neobisnuita – nu cunosc sa se mai fi intamplat asa ceva…

– elicopterele Puma din tara au fost oprite temporar de la zbor pentru verificari ale integritatii structurale ale palelor RAC si rotorului portant prin metode noninvazive (ultrasunete) in scopul depistarii eventualelor microfisuri din invelisul palei si din structura interioara,

– cedarea de material nu era ceva ce putea fi prevazut,

– cu siguranta nu a existat ceva inaintea zborului, pentru ca se face inspectie vizuala inainte si dupa pornirea elicopterului de catre echipaj (mecanic de botd + cei doi piloti), iar vibratia s-ar fii simtit imediar, deci cedarea de material a aparut in aer,

-din ce stiu eu este foarte probabil sa nu se produca pale de elicopter la Ghimbav, ele fiind, caz in care ar intra mai multe altele in ecuatie…

Asadar, spre deosebire de accidentul in urma caruia au murit 9 militari, de aceasta data echipajul a actionat impecabil, aeronava fiind “vinovata”, insa nici aici nu putem da vina pe echipajul de intretinere de la sol, pur si simplu s-a intamplat.

Pacat ca MApN nu ne-a spus cine era la mansa sa-i cinstim cum se cuvine talentul si extraordinarul sange rece cu care cei doi piloti au adus aeronava la sol fara alte probleme. Bine ca au scapat cu viata.

GeorgeGMT

Exit mobile version