Romania Military

Ce vor pune indienii pe noul lor portavion?

Se pare ca nu mai vor tot MiG 29K – ne referim aici la viitorul portavion clasic indian INS Vishal, cel de 65 de mii de tone – ci se uita spre alte zari.

Va fi, cel mai probabil unul occidental, presa indiana dand ca favoriti F/A -18 Super Hornet E/F (unde Boeing deja cauta sa-si deschida o fabrica in Bangalore), Rafale M (India are deja 36 de Rafale si se gandeste sa mai cumpere inca 36 pentru fortele sale aeriene) si Gripen E navalizat, un proiect fezabil in care si Brazilia ar putea fi interesata (intre timp brazilienii au anuntat ca vor renunta la singurul lor portavion in urmatorii trei ani), un proiect care este insa strict legat de castigarea de catre Saab a contractului pentru dotarea Indiei cu un avion mediu multirol cu un singur motor, care sa fie integrat in India.

Cererea este de 57 de aparate „multi-role carrier-borne fighters (MRCBF)” adica numarul de avioane pe care se presupune ca-l va avea la bord un portavion de 65 de mii de tone, dar numarul acestora ar putea creste in viitor.

Deocamdata INS Vikrant, portavion aflat in constructie – copie a INS Vikramadytia – va opera tot MiG 29K, noua competitie este destinata viitorului portavion indian INS Vishal, nava care ar trebui sa fie operationala prin 2025 si care va fi in mod sigur un portavion clasic de tip CATOBAR, similar celor americane, cu un tonaj de 65 mii de tone.

Ca principalii pretendentii am avea:

Rafale M, un avion modern, aflat deja in dotarea IAF in varianta sa de baza. Avantaje: indienii il au deja in dotare, Rafale M este deja operational la bordul portavionului Charles de Gaulle

Gripen E navalizat. Aici discutam discutii deocamadata. In primul rand ar trebui ca Saab sa castige programul de dotare a aviatiei indiene cu un nou avion mutlirol mediu cu un singur motor. Mai apoi trebuie sa dezvolte versiunea navala. Dezavantaje: Gripen are un singur motor, marina indiana se uita dupa un aparat bi-motor, deocamdata Gripen n-are nici in clin nici in maneca cu India si nici cu aviatia navala. Avantaje: ar fii fost Brazilia, care ar la un moment dat a fost interesata sa-si modernizeze portavionul. Intre timp s-a hotarat sa-l dea la fier vechi.

F/A 18 Super Hornet E/F. Un avion nascut pentru lupta pe mare, poate cel mai „experimentat” dintre toate, un aparat robust care a  dovedit ca „stie” si ca „poate”, problema apare la capitolul transfer de tehnologie, pentru ca indienii vor ca cele 57 de avioane sa fie fabricate in India, ori americanii si transferul de tehnologie militara nu sunt chiar cei mai buni prieteni

MiG 29K. Putin probabil dupa necazurile pe care indienii le au deja cu aparatele lor, cu motaorele, cu fiabilitatea, etc. Putin probabil.

 

In rest vedem ce-o iesi…

GeorgeGMT

Exit mobile version