Ce vor pune indienii pe noul lor portavion?

Se pare ca nu mai vor tot MiG 29K – ne referim aici la viitorul portavion clasic indian INS Vishal, cel de 65 de mii de tone – ci se uita spre alte zari.

Va fi, cel mai probabil unul occidental, presa indiana dand ca favoriti F/A -18 Super Hornet E/F (unde Boeing deja cauta sa-si deschida o fabrica in Bangalore), Rafale M (India are deja 36 de Rafale si se gandeste sa mai cumpere inca 36 pentru fortele sale aeriene) si Gripen E navalizat, un proiect fezabil in care si Brazilia ar putea fi interesata (intre timp brazilienii au anuntat ca vor renunta la singurul lor portavion in urmatorii trei ani), un proiect care este insa strict legat de castigarea de catre Saab a contractului pentru dotarea Indiei cu un avion mediu multirol cu un singur motor, care sa fie integrat in India.

Cererea este de 57 de aparate „multi-role carrier-borne fighters (MRCBF)” adica numarul de avioane pe care se presupune ca-l va avea la bord un portavion de 65 de mii de tone, dar numarul acestora ar putea creste in viitor.

Deocamdata INS Vikrant, portavion aflat in constructie – copie a INS Vikramadytia – va opera tot MiG 29K, noua competitie este destinata viitorului portavion indian INS Vishal, nava care ar trebui sa fie operationala prin 2025 si care va fi in mod sigur un portavion clasic de tip CATOBAR, similar celor americane, cu un tonaj de 65 mii de tone.

Ca principalii pretendentii am avea:

Rafale M, un avion modern, aflat deja in dotarea IAF in varianta sa de baza. Avantaje: indienii il au deja in dotare, Rafale M este deja operational la bordul portavionului Charles de Gaulle

Gripen E navalizat. Aici discutam discutii deocamadata. In primul rand ar trebui ca Saab sa castige programul de dotare a aviatiei indiene cu un nou avion mutlirol mediu cu un singur motor. Mai apoi trebuie sa dezvolte versiunea navala. Dezavantaje: Gripen are un singur motor, marina indiana se uita dupa un aparat bi-motor, deocamdata Gripen n-are nici in clin nici in maneca cu India si nici cu aviatia navala. Avantaje: ar fii fost Brazilia, care ar la un moment dat a fost interesata sa-si modernizeze portavionul. Intre timp s-a hotarat sa-l dea la fier vechi.

F/A 18 Super Hornet E/F. Un avion nascut pentru lupta pe mare, poate cel mai „experimentat” dintre toate, un aparat robust care a  dovedit ca „stie” si ca „poate”, problema apare la capitolul transfer de tehnologie, pentru ca indienii vor ca cele 57 de avioane sa fie fabricate in India, ori americanii si transferul de tehnologie militara nu sunt chiar cei mai buni prieteni

MiG 29K. Putin probabil dupa necazurile pe care indienii le au deja cu aparatele lor, cu motaorele, cu fiabilitatea, etc. Putin probabil.

MiG –(urile) 29K chiar mai slabe decat le stiam noi pe alea clasice

 

In rest vedem ce-o iesi…

GeorgeGMT

10 comentarii:

  1. Daca indienii sunt destepti, vor lua tot Rafale pentru portavion. Plus ca, daca sunt buni negociatori, poate vor obtine si ceva transfer de tehnologie de la francezi.

    • Cuvantul indieni si destepti nu au loc in aceeasi propozitie. Ei cauta probabil sa cumpere un avion ce nu il au deja, sunt colectionari. Oare de IAR 99 nu au nevoie sau de IAR 93? Asa pentru diversitate si sa nu fie acuzati de discriminare. Posibil sa fie oameni destepti, sunt atacati de rusi, folosesc tehnica americana, sunt atacati de americani, merg pe tehnica ruseasca, sunt atacati de chineji, folosesc tehnica europeana si tot asa.

    • eu cred ca singurii dispusi sa faca transfer de tehnologie sunt suedezii.
      Acestia dorind sa intre pe cat mai multe piete, sunt foarte „amabili”

  2. Gripen clar iese din discutie o versiune nedezvoltata si un singur motor
    dar Rafale M un avion modern capabil si cu care sunt deja familiari
    si probabil francezi nu au obiceiurile mai proaste ale rusilor cand vine vorba de exportul de arme si plus suportul oferit

  3. Gripen E este versiunea navalizata?

    cred ca aceasta este cea mai buna solutie datorita dimensiunilor ceva mai mici ale avionului.
    un avantaj este faptul ca indienii, daca aleg Gripen-ul, pot pune mai multe avioane pe port-avion.

    Gripen-ul avand dimensiuni nult mai reduse decat F/A18 SuperHornet (aproape la jumatate…)

    • @Chipp, exista varianta navalizata? din cate stiu eu nu, sau nu inca. In plu suedezii nu prea stiu sa dea spaga, asa ca slabe sanse. Eu as paria pe Rafale M, chiar daca e scump. Scump, dar bun, plus ca au deja

  4. De ce nu optiunea Su-33 in cazul rusilor in locul Mig-29K de care sunt nemultumiti?
    In plus Su-33 are aceleasi avantaje precum Rafale, ambele fiind in dotarea aviatiei, Rafale cu varianta C/B si Su-33 care este din aceeasi familie cu Su-30MKI.
    SuperHornet as alege de la americani doar daca ar aproba si vanzarea la varianta EA-18G Growler, dar si E-2D Advanced Hawkeye, pe care s-ar putea sa-l vanda neconditionat de achizitia multirolului.

  5. Te tot întrebi de ceva vreme dar ei știu de mult timp și probabil ți ai da seama și tu dacă te ai gândi mai atent și ai studia și ceva reprezentanți de pe la noi ai mandrului popor indian ce își parchează merțanul în fața palatului și apoi dorm în cort, ei bine, ca sa nu o mai lungesc vor pune pe portavioane ….. bărci de salvare made în China. Haide pa

  6. viespea aia cel mai „dovedit „avion dintre cele enumerate,eu pe el as pune banii…dar acum depinde ce vor indienii si ce ofera yankeii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *