Romania Military

Chiar sa aiba Rafale probleme in India?! Zvonurile sunt din ce in ce mai persistente.

Acum una din doua, ori Dassault chiar are probleme in India, ori partea indiana incearca sa puna presiune pe francezi in timpul negocierilor. Zvonurile privind o posibila relansare a competitiei, provin din doua surse distincte: Rusia si Germania, si nu sunt chiar noutati, ci doar destul de persistente.

Astfel primii care au aruncat soparla au fost rusii, cu al lor MIG 35, dati afara din competitie, intr-un mod destul de rusinos de indieni, inca din faza primara. Hindusii invocand slaba calitate a motoarelor si altele mai rele…

Asa ca ivanii au asteptat momentul si au trambitat primii, de fapt nu chiar primii, ca sunt probleme la semnarea contractului intre India si Franta, iar competitia ar putea fi relansata.

Rusii nu au fost primii, pentru ca in urma cu aproximativ 3 luni EADS, cam cu juma’ de gura este adevarat, vorbea despre unele neintelegeri in contractul pentru MMRCA, si se aducea vorbire despre o eventuala reevaluare a ofertelor. Oricum EADS-ul a declarat foarte promt ca ei nu considera contractual pierdut pana cand francezii nu semneaza.

Germania, pe de alta parte este nou intrata in clubul cobitorilor Dassault. Si germanii spun exact acelasi lucru: problem, problem, iar competitia s-ar putea relua. Bineinteles Germnaia tine partea Eurofighter-ului, unde este actionar major.

Iar daca tinem cont de situatia economica a Zonei Euro, putem intelege foarte bine ca un contracat care poate atinge chiar si 20 de miliarde de euro, este o tinta mult prea atractiva pentru toata lumea, pentru a fi ignorata, sau lasata balta. Si rusii si partenerii europeni din cadrul EADS sunt oameni foarte seriosi si stiu ca nimic nu este pierdut atata timp cat, macar teoretic, mai sunt sanse.

Toti se vor bate pana in ultima clipa, pentru slujbele oamenilor lor, pentru industria lor militara, tocmai pentru ca sunt oameni seriosi, iar cum principalii contractori din domeniul aparaii din UE, au in fata reduceri drastice ale bugetelor militare si reduceri la fel de dramatice ale comenzilor, Spania deja doreste sa renunte la un anumit numar de Typhoon, ne putem inchipui ca absolut nimeni nu va renunta.

Bineinteles ca nici francezii nu stau si se uita, si pe ei i-a lovit criza si ei au slujbe si industrii de salvat, asadar, din punctul meu foarte personal de vedere, aceste zvonuri ar putea fi lansate de partea indiana, in scopul convingerii francezilor sa fie ceva mai maleabili.

Si nu cred ca este vorba de bani, ci de tehnologie, dar nu tehnologia implicata in constructia Rafale in India, ci poate tehnologia nucleara, care se pare ca a avut un rol determinant in castigarea competitiei de catre Franta. Asa cum am scris mai demult, pe langa contractual pentru 126 de avioane Rafale, partea franceza se pare ar fi fost dipusa sa puna pe masa si accesul Indiei la tehnologia nucleara franceza, atat civila, cat si militara.

Ori de la anuntarea castigatorului pana acum, asupra Frantei au fost facute mari presiuni cu privire la acest fapt. Evident tot pe surse, se pare ca atat China cat si europenii au facut mare scandal vis-à-vis de posibilitatea ca India sa aiba un acces prea liber la tehnologia nucleara franceza. Iar cocosii galici au mai dat inapoi spre totala nemultumire a partii indiene.

Bineinteles ca totul la nivel neoficial.

Ce va fi si cum va fi, vom vedea, insa pentru mine aceste zvonuri nu sunt decat o parte a procesului de negociere in care fiecare parte incearca sa puna cat mai multa presiune pe cealalta.

 

Cititi si Typhoon versus Rafale, culisele victoriei franceze in India

 

Sursa: defencetalk

 

GeorgeGMT

 

Exit mobile version