Romania Military

Chinezii se apropie de americani…

…vertiginos, ar spune unii, rachete de toate neamurile, avioane stealth (chiar doua modele), submarine, portavioane…

Portavioane?! Ce portavioane?! Pai au aproape doua, unul – ala ex-sovietic – resapat si revopsit, botezat „Liaoning” si scos pe apa inca din 2012, mai mult in scop de scolarizare a echipajelor si pilotilor, sustin ceainizii, iar din 2019 vor avea inca unul, copie imbunatatita dupa primul, in timp ce al treilea, mai avansat si mai clasic, se afla in constructie, fiind asteptat sa se alature flotei prin 2023.

Asadar aproape doua portavioane, in curand trei! China deja arata a mare putere maritima. Sau inca nu?!

Fara sa ne mai aplecam asupra tehnologiei folosite, aflam ca in sfarsit chinezii au un pilot (unul singur deocamdata) care a reusit sa efectueze o decolare/aterizare de pe un portavion aflat in mars pe timp de noapte.

Adevarat ca o astfel de realizare este mama tuturor manevrelor pe care un pilot de portavion le poate face, necesita timp indelungat de pregatire, calitati speciale si, bineinteles, nervi tari plus putin noroc.

Pana aici toata lauda programului chinezesc pentru dezvoltarea unei flote de portavioane, doar ca ramane de remarcat cat de greu este sa ai asa ceva, nemai-vorbind aici de cat costa.

Ei bine, proprietarii Marelui Zid au inceput sa-si scoleasca pilotii pentru portavioane inca din 2007, in 2011 prima promotie a fost livrata flotei, in prezent marina chineza dispunand de 40 de piloti de supersonic certificati pentru operatiuni de zi la bordul portavionului.

Dar nu aveau nici macar unul calificat sa zboare noaptea.

Cand s-au apucat sa surubareasca la „Liaoning” si sa-l faca din epava portavion operational, ivanii i-au avertizat ca vor avea nevoie de cel putin zece ani pana cand vor avea un portavion gata de lupta, incluzand aici un numar de piloti calificati. Acum, noi nu stim care este standardul in China, dar americanii au cam 1,5 piloti per avion pe portavioanele lor si putem presupune ca si chinezii vor avea cam tot atat.

„Liaoning” ar trebui sa opereze cam 24 de supersonice (J 15) si cum numarul de piloti operationali pe timp de zi este de 40, rezulta ca exista un mic excedent necesar insa pentru cel de-al doilea portavion.

La orizontul anului 2023, cand cel de-al treilea portavion – presupunem de tip CATOBAR – va fi lansat la apa, chinezii planuiesc sa aiba 200 de piloti certificati pentru zborul de zi/nopate.

Planurile Beijingului sunt sa detina cinci portavioane, nu este insa clar cam cand spera sa le aiba pe toate la dispozitie gata de lupta.

Asadar, pana la o confruntare – macar din priviri – cu US Navy va mai curge multa apa pe fluviul Galben, dar chinezii merg inainte si merg bine. Sunt oameni seriosi.

Adaug un mic update, cu permisiunea lui George, un clip „promotional”, foarte profi, foarte „emotionant” si „motivational”:

GeorgeGMT

Exit mobile version