Romania Military

Considerente privind achizitia multirolului….prin optica unui pasionat

Cockpit Lancer A

O sa incep, si o sa fie linia generala a articolului, nu prezentand strict datele tehnice si calitatile aeronavelor implicate,

in primul rand datele tehnice sunt secret militar si nu pot fi decat  aproximative. Trebuie sa avem in vedere de la ce se pleaca, unde se ajunge si unde speram sa se ajunga, undeva la orizontul 2018-2020.

Asadar de unde se pleaca: de la MIG 21 Lancer, care cu cele trei variante, modificari, upgradari facute de RoAF prin intermediul Aerostar, cu partenerii implicati, au adus MIG-ul 21 variantele M si MF la standardul cerut de un multirol NATO, dar cu „limitarile” mostenite de la platforma initiala. Acum bine, e un avion de atac capabil de penetrare „la joasa” cu mach 1,2 efectiv, datorita avionicii, pe timp de zi si noapte, un vanator capabil de mach 2 si lansare de rachete la un unghi destul de mare fata de axa longitudinala, datorita in principal castii DASH,fapt ce suplineste putin faptul ca nu are o raza de viraj buna, nici instantanee, nici sustinuta, precum avioanele de generatia a 4-a si, combinat cu faptul ca radarul ar fi capabil sa lanseze rachete BVR, ce ar fi putut fi achizitionate, faceau din Lancer un avion destul de capabil pentru zona noastra.

 Cockpit Lancer C

Iar acum dezavantajele: cu o raza de actiune modesta, fara posibilitatea de realimentare in zbor, cu resursa la limita, a fost o solutie stop gap, buna la vremea ei. Cel mai mare dezavantaj, din punctul meu de vedere, sunt cele „numai” 5 puncte de acrosaj, care in cazul anumitor misiuni impune folosirea de multe avioane, cu toate incovenientele ce le implica, de la marirea riscurilor, de necesitatea de a forma pilotii in a zbura in formatii foarte stranse samd.

Acum sa luam candidatii cu sanse, F 16 si Gripen.

O sa incep cu considerente pentru Gripen: un avion nou cu o rezistenta structurala foarte buna, datorita folosirii de materiale noi, intre ele foarte multe compozite, fapt ce ii da si o amprenta radar destul de redusa, manevrabilitate foarte buna si componente fiabile, multe din ele comune sau provenind de la furnizori consacrati si recunoscuti din SUA, UE.

Detalii acces Lancer

 Detalii reparatii F-13 nr. 706 de la SAFA Boboc…

….si, prin amabilitatea unui foarte bun prieten, o poza cu o rezolutie mai buna

E un aparat conceput pentru un rol mai mult  defensiv, gandit a fi operat in principal independent, de o tara neutra si adaptat cerintelor NATO si cel mai important, probabil ultimul avion din clasa lui fabricat de SAAB.

F 16, un avion aflat la capatul dezvoltarii, nu pentru ca  nu ar putea fi imbunatatit, ci pentru ca modificarile care s-ar impune ar fi prea profunde si nu s-ar justifica, dar un avion cu unele calitati „incontestabile”. A fost un avion conceput in epoca „revenirii manevrabilitatii” la jet-figtere si e „special conceput” pentru asta. Cu o cabina cu o vizibilitate exceptionala, unica as spune intre concurenti, si o ergonomie a cabinei ce a marcat epoca, e un avion foarte bun pentru lupta aeriana apropiata, atac la vedere. Folosit de foarte multe natiuni, unele membre NATO, s-a dovedit a fi foarte fiabil in functionare, chiar daca nu e prea adaptat pentru a functiona de pe piste fara prea multa intretinere si necesita un suport ceva mai important pentru a fi operat, decat Gripen.

  Acces sistem radar F-16

 Cockpit F-16 A

Cockpit F-16 dubla, partea spate

Acum amandoua sunt comparabile din punct de vedere al punctelor de acrosare, greutatii utile si raza de actiune, viteza maxima, atat la inaltime cat si joasa, le fac potrivite pentru RoAF.

Ca un considerent final trebuie pus in balanta un aspect: amandoua presupun trecera pe un sistem de arma nou, ce presupune costuri initiale mai mari, dar cu o diferenta, adoptarea unui sistem nou peste cativa ani, chiar in numar mic(24 aparate), e posibila numai in cazul F 16, Gripen nu are prevazut un urmas, cum am spus la inceput …Gripen e ultimul dintre mohicani pentru SAAB si atunci alte costuri pentru acceptarea, operarea unui sistem nou…a nu se confunda ca daca au motoare asemanatoare, avem aceleasi manuale de reparatii…

Un fabricant ce-ti acorda facilitati de reparatii primare pentru un motor ce-l operezi, nu ti le ofera pentru toate variantele, ca dupa aia pierde clienti.

F-16 cockpit

Deci legandu-ne de Gripen ne legam de un sistem neutru, fara continuitate, nici macar nu e „apartinand UE militare NATO” precum Eurofighter….

Ca sa nu inchei prea abrupt, urez cer senin RoAF…si un salut tuturor pasionatilor de aviatie din Romania!

 Gripen inarmat in varianta aer-aer

  Gripen cu armament mixt

HMCS F-16

 MIG-21 Lancer C, lansand o racheta aer-aer Magic

Niko

Exit mobile version