Romania Military

Cu flexul prin monitoarele patriei. Astazi: Kogalniceanu – nava radar :) ))

Oricat mi-ar spune colegii de blog sa las monitoarele in pace trebuie sa recunosc ca nu ma pot abtine. Navele astea au un potential de modernizare/modificare atat de mare incat nu ai cum sa te gandesti ce-ai putea face pentru a le da o utilitate mai mare. Desigur, doar eu si inca vreo cativa ne gandim la asta pentru ca la nivel oficial e liniste si pace: “Nu sunt fonduri.”, “Lasa-le, domne, asa ca-s bune!”, “Oricum sunt perimate si va trebui sa le taiem.”

Cum raman la parerea ca navele din clasa Kogalniceanu sunt prea mari-vizibile pentru operatiuni front-line, mai potrivite pentru Brutari, si ca ar trebui sa opereze mai din spate (intr-un alt articol propuneam inlocuirea MLRS-urilor cu canistre de lansare pentru rachete cu bataie mai lunga: IMI Extra, Delilah, poate NSM-ultima am trecut-o acum), m-am gandit ca n-ar fi rau daca am utiliza nave din aceasta clasa pentru a crea un back-up mobil pentru reteaua de radare FPS-117 din zona litoralului.

Despre FPS-117 s-a scris aici pe blog destul si nu mai are rost sa reiau laudele despre cat de modern si performant este sistemul. Detalii gasiti aici: http://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed/data/ms2/documents/ground-based-air-surveillance/FPS117_brochure.pdf  si aici:  http://en.wikipedia.org/wiki/AN/FPS-117

Are o singura problema: e fix. Toata lumea stie unde sunt instalate si, intr-un prezumtiv conflict, vor fi printre primele obiective lovite, lipsindu-ne de un sistem de cercetare cu raza lunga.

 

Si americanii s-au gandit la problema asta si au scos un sistem oarecum mobil (de fapt, transportabil tactic), cu aceleasi performante, numit TPS-77. La acest sistem antena este instalata pe un trailer iar punctul de comanda, control, comunicatii si generatoarele aferente sunt instalate pe un alt trailer containerizat.

Timpul de instalare este de 30 minute, la fel si timpul de trecere din pozitia de lucru in cea de mars. Pentru antena aceasta presupune, in mare, demontarea suportilor antenei, culcarea acesteia pe trailer, apoi plierea ei catre centru, pentru a se incadra in latimea de gabarit a trailerului.

Sistemul TPS-77 cantareste cca 20 tone. Imagini aici: http://www.youtube.com/watch?v=ZSZJwZtyzWw si detalii aici: http://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed/data/ms2/documents/TPS-77-brochure.pdf.

si aici: http://www.mobileradar.org/Documents/TPS_77.pdf

N-ar fi mai simplu sa-l instalam pe Kogalniceanu? Ceva de genul:

 

 

Fig.1 Kogalniceanu cu FPS-117 / TPS-77 in pozitie de lucru

 

Fig.2 Kogalniceanu cu FPS-117 / TPS-77 in pozitie de mars.

Chiar daca nu va vine a crede, schita navei respecta proportiile, atat cat mi-a permis Word-ul, astfel incat sa ne putem face o idee. Cel mai greu a fost sa estimez inaltimea si latimea antenei pentru ca nu am gasit date nicaieri dar, oricum, ca latime nu depaseste latimea suprastructurii navei (cca 5-6m)

Solutia pe care am propus-o este evidenta din cel de-al doilea desen: pentru trecerea la pozitia de mars nu mai demontam nimic, pur si simplu rabatam ansamblul antenei peste suprastructura navei, cu ajutorul a doua telescoape.

Instalarea punctului de comanda, control, comunicatii si a generatoarelor aferente se poate face in locul fostelor lansatoare multiple si al loviturilor de rezerva., mult mai spatios decat containerul de la TPS-77.

 

Ce avantaje ar prezenta un astfel de sistem?

 In primul rand, vorbim de posibilitatea de mutare si intrare in functiune rapid, pentru completarea/inlocuirea retelelor fixe FPS-117 din SE Romaniei.

In al doilea rand, viteza de deplasare a monitoarelor (16 Noduri) este ceva mai mica decat a trailerelor cu TPS-77 pe sosea dar e mai mare decat viteza lor de deplasare pe camp si nu suporta comparatie la o eventuala deplasare in Delta Dunarii. Una peste alta, avantaj Kogalniceanu.

In al treilea rand, sistemul hidrografic din zona (Dunarea cu bratele Borcea si Macin, canalele Dunare-MN si Poarta Alba-Midia, zona lagunara si Delta Dunarii), coroborat cu raza mare de acoperire a radarului (470 km) ofera o multitudine de posibilitati de amplasare a navei, facand-o mai greu de descoperit.

In al patrulea rand, sistemul ofera o sansa de supravietuire mult mai mare daca luam in calcul ca dupa scanarea radar, decuplezi inalta si, simultan, nava se pune in miscare catre un alt punct. Pentru TPS-77 cele 30 minute necesare mutarii pot fi fatale, avand in vedere distanta pana la bazele “prietenilor”.

 

Cum asiguram protectia apropiata a navei?

 

Avand in vedere ca nava ar opera muuuult in spate nu mai are rost sa pastram turelele de 100 mm. Dam jos si 14,5mm, ca sunt degeaba, si turelele 2x30mm.

O varianta minimala de inarmare ar fi instalarea a doua sisteme 2x35mmVifor in locul turelelor de 100 mm(mi-a fost imposibil sa le desenez in word). Am mai instala doua sisteme Tetral (4xMistral) in locul special prevazut pentru Strela si doua teleoperabile 12,7mm + 2 Spike in locul actualelor turele de 30mm dar amplasate mult la exterior pentru a deschide la maximum unghiul de tragere spre prova si pupa (am schitat ceva in desen dar word-ul nu permite fineturi). Sistemul antiaerian ar putea fi integrat prin Skyguard, amplasat in locul radarului actual (nici pe asta nu l-am putut desena dar ati prins ideea).

O varianta mai puternic inarmata ar presupune si doua sisteme Spyder, amplasate in locul teleoperabilelor, eventual decalat, reamplasarea teleoperabilelor catre partea din fata a comenzii si amplasarea a inca doua teleoperabile 12,7mm + 2 Spike, ca la varianta initiala dar mai catre spatele suprastructurii. Ceva de genul asta:

Fig.3 Kogalniceanu cu FPS-117 / TPS-77 si cu muschi.

 

Dupa transformarea in nava radar, Kogalniceanu devine cu cca 35-40 tone mai usoara, in functie de varianta de inarmare, cu efecte benefice asupra pescajului, vitezei de deplasare si razei de actiune. Probabil, vreo 15 tone din cele disponibilizate le-as folosi pentru lestarea navei, in vederea cresterii stabilitatii. Poate e nevoie s-o mutam, pe mare, de la Constanta pe lacul Limanu (Mangalia) sau in Delta Dunarii. Oricum, prin eliminarea turelelor de 100mm si a sistemelor MLRS, cu rezerva aferenta de lovituri, centrul de greutate al navei a coborat semnificativ.

 

Acum, ca am pus FPS-117 / TPS-77 pe Kogalniceanu, m-as putea gandi si la un Gap Filler pe Brutar, dupa acelasi principiu, dar nu vreau sa rasucesc cutitul in rana 🙂 ))))))

 

Eroul Bula

Exit mobile version