Romania Military

F 16 MLU nu mai sunt de vanzare…

…ne informeaza locţiitorul şefului Direcţiei programe tehnice şi înzestrare din DpA, colonelul ing. Ilie Tiţa. Tarile membre NATO care opereaza acest model de F 16 nu mai au avioane disponibile in acest moment si de aici se nasc cateva intrebari:

Ar fi semn de crasa incompetenta, cu atat mai mult cu cat MApNul ne-a povestit(pe cand Dusa era ministru) cum au sondat ei mai multe piste si la sfarsit au ales varianta portugheza ca fiind cea mai favorabila noua, iar astazi ne spune ca nu mai sunt inca 12 avioane. Pai si atunci ce piste au sondat, cu cine au vorbit? Este greu de vrezut ca in urma cu 3-4 ani erau MLU-uri de vanzare iar astazi nu mai sunt, cu atat mai mult cu cat eu nu stiu ca vreo tara membra NATO sa fi vandut F 16 MLU…

Mai mult decat atat, la ce Dumnezeu au mai trimis cereri de informare oficiale cand totul s-ar fi putut rezolva mult mai simplu, prin discutii inter-ministeriale cu tarile NATO, fara solicitare oficiala, fara tam-tam?!

Adica nu-mi vine sa cred ca MApNul a dat drumul unei achizitii in trepte fara sa aiba siguranta existentei numarului necesar de avioane pe care dorea sa le cumpere! Pur si simplu nu-mi vine sa cred ca Romania n-a stiut din timp ca cele 12 aparate portugheze (de fapt doar 9 plus trei venite din SUA) erau singurele MLU-uri disponibile la vanzare in aceasta perioada!

 

# prima si cea mai evidenta, intoarcerea catre americanii, daca s-o mai putea repune pe sine intelegerea din 2008 pentru 24 de aparate F 16C/D Block 25, modernizate in SUA de catre Lockheed Martin si care – cu tot cu pachetul de armament si pregatirea pilotilor – ne ducea spre un milliard de euro. Daca americanii mai sunt dispusi sa ni le ofere.

# gasirea de avioane F 16 C/D, mai vedem ce Block, pe la alti aliati, desi C/Durile nu sunt chiar asa de usor de gasit pe piata. Grecia nu cred sa vanda in noul context geopolitic cu Turcia, Turcia nici ea nu cred sa vanda, Polonia nici atat, asadar de unde?

#O alta varianta, futurista spre schizofroida 🙂 ar fi ceva ce oricum avem in dotare, ceva despre care eu am mai amintit in urma cu vreu doua luni – adevarat la nivel de comentarii – vorbim aici de MiG 29 aflate pe Kogalniceanu si care mai au inca suficienta resursa.

Problema cu MiGurile este data de faptul ca aceste aparate trebuie sa treaca printr-o reparatie capitala si apoi prin modernizare. Ar mai fi si problema pilotilor si a tehnicienilor, dar in linii mari se poate, daca exista vointa.

Noi nu le putem repara, dar solutii ar fi: Polonia sau Ucraina, astfel inca aparatele sa fie readuse in stare de zbor, din punct de vedere tehnic si apoi modernizate la Aerostar.

Stiu ca pare SF, dar in acest context paraca ar fi mai SF sa ne asteptam sa cumparam F 16 C/D

# Bineinteles ca ar mai fi si solutia cu totul abracadabrandta a cumpararii a 24 de F 16 C/D Block 50/52 direct de la Lockheed Martin, asa cum ne indemna in vara reprezentantul companiei la BSDA. O fi avut yankeul gura aurita, “om avea si noi noroc odata-n viata si fortati de imprejurari sa ne trezim ori cu 12 MiG 29R ori cu 24 de F 16 C/D, noi sau sh?!

GeorgeGMT

Exit mobile version