F-35, 10 ani de la primul zbor: „Adir” aterizeaza in Israel

In data de 12 decembrie 2016 a avut loc ceremonia de sosire in „Tara Sfanta” a primelor 2 F-35 israeliene.

f-35-arrives-in-israel00004

Printre cei prezenti nominalizam pe premierul Benjamin Netanyahu, presedintele Rubi Rivlin, ministrul apararii Avigdor Liberman, seful statului major – generalul Gadi Eisenkot, comandantul aviatiei militare – generalul Amir Eschel, instelati ai IDF si Fortelor Aeriene Israeliene, precum si secretarul apararii Ashton Carter si ambasadorul Dan Shapiro, reprezentanti ai Lockheed Martin.

La un deceniu de la primul zbor, LM a fost foarte hotarata sa implementeze cat mai repede predarea catre Israel a primelor F-35. Planurile initiale constau dintr-un centru de antrenament la Luke AFB, similar cu cele ale olandezilor, australienilor etc…dar decidentii au hotarat ca este mult mai avantajos ca Israelul sa puna mana pe multiroalele invizibile de ultima generatie mult mai devreme.

Cele doua aparate sosite ieri – cu o intarziere de 3 ore din cauza…cetii – vor face parte din escadrila „Vulturul Auriu”, care a avut in componenta F-16A/B pana la desfiintarea  din urma cu cativa ani. De precizat ca personalul IAF care a petrecut cateva luni la Luke AFB nu a zburat cu aceste avioane, acest lucru va fi facut de pilotii israelieni la ei acasa.

f-35-arrives-in-israel00003

Premierul Benjamin Netanyahu a tinut sa salute in cuvantarea sa sosirea lui F-35 la baza aeriana Nevatim, situata in desertul Negev, in ciuda posibililor nori negri ce vin din partea presedintelui-ales Donald Trump, care recent a dat drumul din nou pasaricii albastre (Tweeter) in care a ciripit impotriva costurilor si intarzierilor programului.

F-35 este destinat sa devina stalpul central al strategiei aeriene a Israelului, fiind considerat unul dintre cele mai avansate avioane de lupta din lume, capabil sa infrunte chiar si cele mai puternice baterii de rachete antiaeriene, aici incluzand si S-300 rusesti (sa nu uitam si de S-400), care au fost achizitionate recent de Iran si care sunt folosite in Siria (aduse dupa ce Turcia a doborat  un Su-24M in urma cu mai bine de un an), unde recent aparate de zbor ale IAF au fost raportate de media ca executand misiuni de bombardament chiar si impotriva Damascului.

Fotografii: Yissachar Ruas

 

104 comentarii:

  1. Iaca un semn ca o fi ceva de capul „amaratelor” alora de F35…
    In conditiile in care LM este listata, declaratiile lui Trump nu pica prea bine, fapt demonstrat de scaderea cu vreo 3% a actiunilor LM.
    Asa cum nici declaratiile privind Boeing si al ei nou Air Force One n-au picat prea bine pe bursa…

    • Tu ai impresia ca acea combinatie irezistibila intre Becali si Vadim(varianta americana), gandeste aspectele astea inainte sa scoate cava pe gura? 🙂

      Si e culmea, ca omul asta vine fix din mediul de afaceri, dar nu il intereseaza nicicum lucrul asta!

      • Poti sa zici orice despre el, dar prost nu e. As vrea sa stiu si eu cand mai face anunturi din astea sa cumpar niste actiuni Boeing care vor creste la loc destul de repede, mai ales dupa un anunt de genu’ vindem 80 de avioane la Iran Air sau nu stiu cate Apache la UAE…

  2. Bravo lor ca vor ce e mai bun pentru aviatia lor. In schimb, romanii, au ales sa achizitioneze avioane in genul celor pe care israelienii le-au retras de cativa ani.

    Mentalitatea noastre este extrem de paguboasa…..viitorul este F 35, nu F 16. Dar noi am redefinit termenul de ‘Inapoi in viitor’! 🙂

  3. Da, da , stati sa vedem daca mai vedem si restu de „amarate ” de F16 . Sa vedem ce vor vrea pentru armata noii conducatori , noii guvernanti .

    • Dragnea a spus azi ca l-a rugat pe Ciolos sa amane cu un an toate taierile de taxe programate de codul fiscal, ceea ce ma face totusi sa cred ca nu vor umbla la cei 2% din PIB catre aparare. Sper sa nu ma insel!

  4. Corect pentru moment AJUNGE CU INARMAREA!

    • Parca-l aud pe ceausescu – si pe ponta…
      Si ce ati vrea, sa cumparam vaselina, sa intre bocancul mai usor?! Ce n-ar da ucrainienii sa fi facut lucrurile altfel…
      Inarmarea aduce cu ea si tehnologie, locuri de munca!

      • Pai majoritatea tehnologiei pe care o avem la indemana noi, civilii in ziua de azi provine de la cercetarea in domeniul militar.
        Dar de la impiedicatii astia care ne conduc nu ai la ce sa te astepti in afara de gauri grosolane in buget nejustificate.

        • Repet, spune-le asta ucrainienilor! Si ei au inca industria, pe care noi am tocat-o la fier vechi!
          Ruginiturile SH pe care le avem tin la respect un adversar de talia noastra! Si in jur avem numai si numai ‘pretini’. Si ‘pretini ai pretinilor’!

  5. In loc de F-35, SUA mai bine ar fi produs F-22 pentru export. Raptorul chiar e o bijuterie de avion.

    • Bijuteria asta cam are tendinta sa crape in ultima vreme .

      • F 22 la fel cu SR 71, F 117A, B 2 si inca cateva aparate de varf nu sunt de vanzare in afara US oricati bani ai avea

        In anii 90 japonezii au oferit 180 mld pt. licenta F 117A, americanii au refuzat

        Ce este interesant este faptu ca multi de la noi consideră ca f 35 este peste F 22
        Au la baza pretu de smen al lui 35
        Ar insemna, la mintea mea, ca americanii ar vinde un produs mai bun si ar accepta sa ramana cu un produs mai nashpa

        F 22 este pt. superioritate aeriană fiind produs pt. înlocuirea altui pradator F 15
        Capacitățile lui 22 sunt la mintea mea peste 35

  6. E doar parerea mea or relatia pe care o are SUA cu Israel este mult mai stransa de cat al oricarui alt aliat .

    • Israel are o semnificaţie afectivă pentru americani şi ar trebui şi românii să preţuiască mai mult ţara în care s-a întrupat Mântuitorul Hristos.

    • @Stefanita.Si nu gresesti cu nimic, asa este. Sa nu uitam ca Hey’ Ha’Avir/Fortele Aeriene Israeliene au fost primul client extern pentru F-16, in 1980, ceea ce spune multe. F-16 a avut si „bolile copilariei”, asa cum au astazi F-22/35, insa acestea s-au rezolvat in timp. Cand l-au prezentat oficial in Europa pe F-16, Le Bourget, iunie 1974, multi experti au ras -„un pitic”. Ulterior si-au dat seama ca cel”mai mic vanator din lume” e…”universal”. Si de aici a urmat succesul comercial. Cred ca-n viitor si F-35 se va bucura de succes si, foarte probabil, F-22 ramane loco, doar pentru SUA. Parerea mea!

    • Nope. Nici pe departe nu beneficiaza de „intimitatea” dintre USA, UK, Canada si Australia.

    • Un aliat cu nabadai, dar care are cea mai puternica si influenta „diaspora” din lume, cel mai puternic lobby etnic din SUA (si Europa as spune) si multa multa… asabiyyah, adica solidaritate. Daca faci un recensamant printre CEO la Hollywood, ziaristi influenti, CEO la Fortune 500, neoconi, intelligentsia Partidului Democrat, profesorii universitari, populatia de studenti in Ivy League, Curtea Suprema etc etc, vei avea niste surprize interesante de la 2% din populatia americana si 0,2% din cea a lumii.

      Cat despre nabadai:
      https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Liberty_incident
      https://en.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Pollard

      Ce nu spune wikipedia si spune jurnalistul Seymour Hersh este ca informatiile lui Pollard date Israelului au ajuns la sovietici in schimbul permiterii migrarii evreilor rusi spre Israel, pt a rezolva temporar problema demografica si politica a statului.

      https://cryptome.org/jya/traitor.htm

  7. F-35… scump, ultramodern şi imposibil de cumpărat de către România cu banii jos şi mai ales cu offset. Poate in secolul următor.

  8. ,,Costul programului de avioane de lupta F-35 produse de Lockheed Martin este prea mare, a declarat luni Donald Trump. Presedintele ales a promis ca miliarde dolari „pot si vor fi salvate in ianuarie”, scrie Reuters.”
    http://www.hotnews.ro/stiri-international-21466759-trump-costul-programului-35-iesit-sub-control-miliarde-dolari-vor-salvate-ianuarie.htm?nomobile=

  9. offtopic: stie cineva de ce pe resboiu.ro nu se mai posteaza nimic?

  10. Ma scuzati ca deranjez, dar nu am gasit un articol mai propice… tocmai am primit un e-mail de la cineva si am ramas fara suflare… cred ca e foarte important de tinut cont de el pe viitor… si de analizat in profunzime…

    Karen Smith – Efectul biologic la musulmani după 50 de generaţii
    de căsătorii ȋntre veri primari

    Citind acest articol, înţelegem de ce este numit Planul Kalergi,
    planul genocidului europenilor. Nikolai Sennels este un psiholog danez care
    a realizat o amplă investigaţie asupra unei probleme puţin cunoscută din
    lumea musulmană: rezultatele dezastruoase ale endogamiei provocată de
    căsătoriile între veri primari.

    Această practică a fost interzisă în tradiţia iudeo-creștină
    încă din timpul lui Moise, dar de la Mahomed până azi este ceva obişnuit în
    lumea musulmană şi va continua să fie fiindcă Mohamed este ultimul exemplu
    şi autoritate asupra modului de viaţă musulman, inclusiv căsătoria.

    Endogamia în lumea musulmană a făcut practic un rău ireversibil
    rezervei genetice musulmane, un rău foarte mare inteligenţei, bunului simţ
    şi sănătăţii.

    Sennels spune că aproape jumătate din toţi musulmanii din lume
    sunt endogamici. În Pakistan, 70%, inclusiv în Anglia, mai mult de jumătate
    din imigranţii pakistanezi sunt căsătoriţi cu veri primari. În Danemarca
    numărul de imigranţi pakistanezi este în jur de 40%.

    Numărul endogamicilor este devastator în alte ţări musulmane
    importante: 67% în Arabia Saudită, 64% în Iordania şi Kuwait, 63% în Sudan,
    60% în Irak, şi 54% în Emiratele Arabe.

    După BBC, endogamia explică de ce 33% dintre copiii pakistanezi
    din Anglia se nasc cu trasformări genetice recesive, existând riscul morţii
    datorită malformaţiilor. Alte consecinţe ale endogamiei includ creşterea de
    100% a riscului de moarte intrauterină şi 50% posibilitatea să moară copilul
    la naştere.

    Diminuarea capacităţii intelectuale este o altă consecinţă
    devastatoare a căsătoriilor între veri.

    Investigaţiile lui Sennels arată că fiii rezultaţi din aceste
    căsătorii au coeficientul intelectual mai mic cu 10-16 puncte şi abilităţile
    sociale se dezvoltă mult mai încet la copiii endogamici. Riscul de a avea un
    coeficient intelectual mai mic de 70 şi a fi clasificat ca „retardat” este
    de 400% la copiii endogamici.

    În Danemarca, imigranţii musulmani sunt cam 300% predispuşi să
    nu treacă probele de intrare în armată daneză.

    Sennels spune: „Capacitatea de a se bucura şi de a produce
    cunoaştere şi gândire abstractă este pur și simplu mai mică în lumea
    islamică.”

    El observă că-n lumea arabă se traduc doar 330 de cărţi în
    fiecare an, aproximativ 20% din ceea ce face numai Grecia. În ultimii 1200
    de ani ai Islamului, doar 100.000 de cărţi au fost traduse în arabă, ceea ce
    face Spania într-un an.

    Şapte din 10 turci nu au citit niciodată o carte. Sennels
    subliniază dificultăţile pe care acest fapt le creează pentru musulmanii
    care doresc să reuşească în Occident: „Un IQ mai mic, împreună cu o religie
    care interzice gândirea critică, cu siguranţă vor face mai dificil pentru
    mulţi musulmani să reuşească în societăţile noastre cu cunoştinţele de
    înaltă tehnologie.”

    Numai nouă musulmani au câştigat Premiul Nobel iar cinci dintre
    ei au primit Premiul pentru Pace. Revista Nature arată că numai 10% din
    media mondială în investigare ştiinţifică vine din ţări musulmane şi se
    măsoară pe articol la un milion de locuitori.

    În Danemarca, țara de origine a lui Sennels , copiii musulmani
    sunt extrem de numeroşi în rândul celor cu nevoi speciale.

    O treime din bugetul pentru şcolile daneze este consumată de
    educaţia specială.

    În Copenhaga, 51% la 70% dintre copiii piperniciţi, cu
    dizabilităţi, sunt de origine străină, capacitatea de învăţare este grav
    afectată. Studiile indică faptul că 64% dintre elevii cu părinţi arabi
    continuă să fie analfabeţi după 10 ani în sistemul şcolar danez.

    Rata de abandon şcolar a imigranţilor în şcolile daneze este de
    două ori mai mare decât a danezilor. Boala psihică este, de asemenea, un
    produs.

    Cu cât este mai apropiată ruda de sânge, cu atât este mai mare
    riscul de schizofrenie. Riscul crescut de demență ar putea explica de ce mai
    mult de 40% dintre criminalii nebuni din punct de vedere clinic din
    Danemarca sunt imigranţi.

    În SUA cam la fel.
    Potrivit lui Sennels, „Un studiu bazat pe 300.000 de americani
    arată că majoritatea musulmanilor din SUA au un venit mai mic, sunt mai
    puţin educaţi şi au locuri de muncă mai rele decât populaţia pe ansamblu.”

    Sennels spune: Nu încape nicio îndoială că tradiţia căsătoriilor
    între rude, veri primari, la musulmani le-a distrus rezerva genetică.
    Primii, şi cele mai mari victime ale Islamului, sunt musulmanii. Simpla
    compasiune iudeo-creştină pentru musulmani şi simţul realităţii pentru a
    proteja civilizaţia occidentală de ravagiile Islamului dictează o opoziţie
    viguroasă împotriva răspândirii acestei ideologii întunecate şi periculoase.

    Aceste realităţi dure trebuie să fie luate în considerare atunci
    când stabilim politici publice care se ocupă cu imigraţia din ţările
    musulmane şi construirea de moschei

    .
    Sursa: Karen Smith – Efectul biologic la musulmani după 50 de
    generaţii…

    • 1. 50 de generatii inseamna aproximativ 1650 de ani (sunt 3 generatii la 100 de ani). Cam grea matematica pentru autorul studiului la care faceti referire.
      2. endogamia este o practica frecventa la musulmani, dar nu numai. Conditii care tin de istoria lor a facut ca evreii europeni sa fie nevoiti a-si alege un partener dintre rude (comunitatile evreesti din orasele europene erau mici si de multe ori pe fuga). Or acest lucru a facut ca frecventa bolilor genetice la ei sa fie mai mare decat la alte popoare. Nu degeaba exista zicala „Niemann-Pick copilul mic, copilul mare Crohn are” (ambele boli sunt cumplite). Din cauza aceasta, in Israel, genetica (ramura a medicinei) este foarte dezvoltata. Din cate stiu eu, sunt destui evrei care au primit premiul Nobel.
      3. endogamia a fost practicata inclusiv la noi. S-au facut studii genealogice care au avut in vedere intregi sate romanesti din tot spatiul romanesti si ghici rezultatul: toti sunt rude, mai mult sau mai putin apropiate. E si normal acest lucru atata timp cat sute de ani la rand s-au casatorit in satul lor, iar satul lor era minuscul. Tiganii se confrunta cu aceeasi problema. Aristocratia la fel. Cu mai bine de 100 de ani in urma s-a facut un studiu privitor la inaintasii regelui Carol I: are stramosi provenind doar din 35 de familii, in cei aproape 1000 de ani de atestare documentara.

  11. Fotografii mai clare ale celor douà avioane la escala din Azore :
    http://militaryaviationreview.com/first-two-israeli-f-35as-arrive-at-lajes

    Altfel :

    Israelul are un ajutor militar american de 33 de milliarde de dolari (alte surse dau 38 miliarde) pentru perioada 2019-2028. De unde o „preferintà” pentru cumpàrarea amaterialului american, cà altundeva nu au voie sà foloseascà ajutorul. Si dacà trebuie sà ia american, ce alte avioane multirol sà ia decât F-35 ?De altfel încà 17 F-35 au fost comandate recent :
    http://www.middleeasteye.net/news/israel-orders-17-more-f-35-stealth-warplanes-us-588029331

  12. Aceste 2 F35 au ajuns pe aripile lor, sau tractate cum se obisnuieste in ultimul timp pe la muricani? Si ca sa aterizeze 2 in israel cate au fost la decolare? :))
    Acuma lasand gluma la o parte spunea cineva pe aici ca aceste avioane ar fi antidotul la sistemele S300/S400 rusesti din siria-fals.
    Sistemul S400 are radarul de iluminare a tintei „Nebo M”, complementate de ” Resonance NM1″ , „Gama C3M” special gadite pentru stealth-uri. Au puterea si capacitatea de iluminare pentru o tinta cu un RCS de 0.001 adica aprox. cat o minge de golf cu frecventa in spectru larg pe doua benzi. Adaugandu-se reteaua complexa de radare multiband cu spectru larg ce o au momentan rusii im siria e foarte putin probabil/aproape de 0 sansele ca 2 avioane sa poata puna probleme sistemelor rusesti chiar si in conditii de bruiaj.
    Acestea vor fi bune potriva iranului,egiptului si siriei dupa ce vor pleca rusii de acolo daca vor mai pleca vreodata.

    • S-400 a fost adus in Siria doar pentru a calibra sistemul împotriva F-22 si F-35. E prima data cand Raptorul vede actiune, era pacat sa rateze ocazia.

    • Oricum, stealth e doar un mit. F-117 Nighthawk a fost doborat de un jaf de S-125 Neva din anii 60′. Romania isi pensionase sistemul S-125 in 1998 deoarece era considerat mult prea depasit. :)) S-125 a mai doborat la vremea lui si avioane gen Mirage F1, F-16, F-4E, A-4 etc.

      • Turcu' si pistolu'

        Si io zic ca hamericanii sa-si distruga singuri toate avioanele inainte de a fi incadrati de vreun sistem S-390 sau mai rau S-400. Sau sa le predea intacte rusilor pentru ca n-au nicio sansa!

      • Celebru S-125 a doborat doar unul si ala dintr-un cumul de intamplari fericite pentru rachetisti.Cele ~44 de F-117 au avut 850 de misiuni deasupra Iugoslaviei iar apararea AA a doborat unul si asta s-a datorat conditilor meteo, coincidentei ca sarbii au deschsi radarul cand si-a deschis si avionul trapa bombelor etc. De cate ori s-au mai repetat aceste conditii? Stealth-ul este un mit pentru impotentii care nu sunt in stare sa realizeze un aparat stealth nici macar la nivelul generatiei 1 (F-117) daramite generatia 3-4 (F-22, F-35). Ce mancati voi cu S-400 care doboara tot ce zboara cand proiectantii lui n-au habar care sunt parametrii reali ai de invizibilitate radar pt avioanele F-22 si F-35. Maretul S400 n-a fost in stare sa prinda niste Popeye trase de evrei spre Damasc dar dau de pamant cu F-22, despre ce vorbesti. Pe langa raritati si lozinci de marketing fornaite pe nas altceva nu aveti.

        • „apararea AA a doborat unul si asta s-a datorat conditiilor meteo, coincidentei ca sarbii au deschis radarul cand si-a deschis si avionul trapa bombelor”

          N-a fost vorba de o concidenta. Respectiva unitate de rachete a fost informata in timp util ca la ora respectiva, in zona respectiva urma sa zboare avionul respectiv. Scurgerea de informatii s-a datorat unui ofiter de legatura francez depe langa americani. Inclusiv ofiterul care a condus acea unitate de rachete a declarat intr-un interviu ca fost informat din timp asupra traseului pe care aeronava urma sa il aiba.

          • Norocul si coincidenta exista pentru ca Zoltan Dani nu avea de unde sa stie cand isi deschid pilotii trapa bombelor, pt ca pana la urma desi cunosteau traseul asta le-a permis sa-l incadreze.

            • Realizezi ce „performante” sunt radarele acelea? Sa fie informat din timp ca pe acolo va trece X avion, sa isi amplaseze din timp echipamentul, sa astepte pregatit pe pozitie… Al naibii, oare toate razboaiele s-au desfusurat in asemenea conditii? Sa astepti la panda inamicul in timp ce acesta iti transforma tara in moloz… Iar la sfarsit sa trambitezi sus si tare ca l-ai invins, desi ai cedat teritorii, ca ai tehnica superioara de lupta, desi el a facut prapad la tine in curte.

    • O ce frumos, cand auzd cate poate faca acest sistem ma intreb cat de prosti suntem toti si nu ne sinucidem , se pare ca nu mai trebuie sa traim, rusi le fac pe toate cu sistemul asta, pana si respira in locul nostru,… hop stai asa, se pare ca marele sistem nu stie sa faca diferenta intre o pasare (un pic mai mare decat o minge de golf) si un avion de vanatoare la joasa inaltime, oare ce or fi miile de puctulete de pe dipley-ul radar, avioane sau pasarele (si nu vorbesc de cele de pe centura Bucurestiului)…. hai ma nu o dati in balarii……

      • Prietene faza cu pasarile e un mit pentru copii. Radarele stabilesc si viteza de zbor al obiectului.in cazul avioanelor viteza nu poatr fi mai mica de 350km/h din motive de portanta. Zi-mi tu mie ce pasare are viteza asta si eu promit ca dau o naveta de bere.

      • Orice radar Doppler poate sa faca difetenta dintre obiecte care zboara cu viteze mari/supersonice si obiecte lente cum sunt pasarile.

        Oricum, gandind logic, daca un S 125 facut in anii 60 poate sa doboare un avion stealth cu greutate, un S400 contemporan ar trebui sa se descurce lejer cu orice tip de avion.

        • Mai incet cu pianul pe scari……ar trebui sa cititi mai multe despre incidentul di Yu si fantasticul S125 facut in ani ’60 (apropo si acel stealth cu greutate era tot conceptie ’60-’70) iar cu o floare nu se face primavara (nici macar araba) iar in privinta radar vs pasarele la fel mai aveti de studiat, ca si indiciu, chiar aici pe acest „shait” a fost un articol mai de mult in care se explica un pic mai deteliat care este problema acestor radare cu posibilitate de a depista „totul” , se pare ca ‘pasaricile” astea sunt un adversar de temut…….dar stiti ceva, este ultima oara cand va raspund, nu de alta dar accept sa ma „cert” pe net cu cineva care chiar a citit f. multe in domeniu ( de exemplu WW) dar nu are rost sa ma cert cu voi…..mai cititi…macar pe aici pe net…..

        • Sa zicem ca sarbii au avut noroc cu cele 2 F117 lovite. Unul s-a prabusit si, zic americanii ca fost detectat cad a deschis trapele pentru lansarea bombelor, iar al 2 lea care a fost lovit dar nu s-a prabusit a fost detectat din cauza apei de ploaie de pe suprafata avionului. Oricum ar fi ele erau tahnologia anilor 90 iar AA sarba a anilor 60.

          • Tehnologia F-117 era de sfarsit de anii ’70 inceput de anii ’80 nu din 1990. F-117 au intrat in serviciul USAF undeva pe la 1981 „The maiden flight of the Nighthawk took place in 1981, and the aircraft achieved initial operating capability status in 1983.[1] The Nighthawk was shrouded in secrecy until it was revealed to the public in 1988.[4]
            Si tu si Ghici cine o luati rau de tot pe aratura. Doborarea F-117 nu s-a datorat performantelor tehnicii ci norocului, intamplarii.

            • S 125 a intrat in activitate in 1961. F-117 a intrat in activitate in 1983. Sunt 22 de ani diferenta.
              Nu a fost nici o intamplare. Daca vei citi mai mult despre acest incident vei afla ca Zoltan Dani avea un sistem bine pus la punct de detectare si a reusit sa doboare F 117 in timp ce era vanat de sistemul de detectie radar NATO ceea ce-l impiedica sa tina radarul pornit mai mult de cateva minute.
              F 117 e la fel de stealth ca f 22 sau f 35.

              • Da un sistem cu pandari. Si da a fost noroc ca daca il deschidea mai tarziu sau inainte de deschiderea trapelor in intervalul lui de siguranta nu ar mai fi fost toata galagia de azi cu avionul stealth doborat. Pur noroc ca Dani nu stia cand isi deschid aia trapele.

                • Plus ca sistemul sarbilor nu era ala din 1960 ci cel upgradat in 1978 si la inceputul anilor 80 pt protectia rachetelor antiradiatie.

                  • anla sistemul ala anti rachete anti radiatie la radarele alea p18 spoon rest – era o gluma proasta
                    Erau 2 radare cuplate, care se opreau pe rand sa pice harmul intre ele
                    Nu era nici un upgrade practic, era ceva procedura

                • Cum sa fie noroc cand in afara de F 117 doborat a mai fost un F 117 cu daune substantiale care a reusit sa scape. Sarbii aveau un sistem bine pus la punct pentru ce aparatura de 2 lei aveau.

                  • Ala fost avariat. Gandeste-te, 2 aparate din 850 de misiuni.Daca intr-adevar stealthul era si ar fi asa de ineficient de ce n-au avut mai multe pierderi.Plus ce a mai spus si RD mai sus, cartitele din NATO care au dat sarbilor traseele misiunilor NATO.

                    • Da, asta este varianta cea mai folosita a legendei, cum ca un of. francez ar fi scapat traseele misiunilor NATO catre sarbi, de fapt eu am auzit de trei variante povestite de ofiterul sarb Zoltan Dani ( care intre timp a devenit cetatean ungur cu acte in regula).
                      Pe de alta parte nu am auzit niciodata de vreun ofiter judecat pentru aceasta problema, deci versiunea aceasta mi se pare destul de subtire, in plus NATO ar fi trebuit sa aiba pierderi imense si din celalate aeronave (ca doar nu foloseau sarbi informatia doar pt. F-117)

                  • Iar al doilea a fost compromis de condensul depus pe fuselaj si zborul la joasa inaltime ce i-a permis operatorului rachetei sa-l incadreze. Am mai spus stealth-ul nu presupune invulnerabilitate ci o rata de pierderi extrem de redusa. Cat inseamna 2 avioane din 44, procentual vorbind?

                  • @GuessWho, daca aveau un sistem atat de bine pus la punct de ce nu au doborat decat 1? doar unul a cazut jos si au putut sa se laude cu el
                    Unul inseamna coincidenta si factori externi, noroc, spionaj, etc

        • Este o diferenta intre radarele de descoperire/ alarmare si cele de urmarire a tintei. Una este ca lucreaza in benzi de frecvente diferite si a doua problema este ca cele de urmarire pot actiona de la distante mai mici decat primele si in doar in conditiile unor tinte cu o amprenta radar de o anumita dimensiune.
          Problema cu stealthul pt radarele de urmarire este aceea ca prin natura armamentului si tacticilor folosite avioanel stealth ajung foarte rar in zona de risc pentru ele.Ele nu sunt concepute ca fiind invulnerabile ci pentru a asigura o rata de pierderi cat mai mica in conditiile unei aparari AA supraaglomerate („stratificate”). Faptul ca niste rachete de croaziera evreiesti au penetrat „bula” de interdictie facuta de rusi spune multe despre „ultraeficientele” sisteme AA rusesti. Ma intreb daca le-or fi vazut pe radare. Doppler sau nu.

          • Odata cu cresterea puterii de procesare a semnalului, un radar pe UHF poate obtine o rezolutie destul de buna chiar de la distante mari. Ideea e ca radarul UHF nu trebuie decat sa ghideze racheta in zona avionului. Cand se apropie destul de mult de avion capul radar al rachetei obtine radar lock destul de usor.

            • Vise, vrei sa spui ca ghidezi o racheta spre un stol de pasari unde ar putea fi un stealth dupa care racheta isi alege tinta? Nu cred ca merge asa pentru ca altfel sistemele AA nu ar mai avea radar de achizitie a tintei (TAR) ca ala nu-i pus de florile marului acolo. Pe langa asta radarulrachetei nu cred ca este destul de puternic ca sa faca achizitia tintei pe un stealth.

              • Radarul UHF poate functiona ca radar de achizitie la nevoie.
                Odata ce ai adus racheta destul de aproape de tinta stealth pana si o racheta cu cap infrarosu poate gasi si elimina un avion „invizibil”.

                • O fi cum zici tu dar omiti niste elemente. Radarul tau UHF o fi cand asta dar doar de la o anumita distanta, pe o amprenta radar de o anumita marime si in nici un caz pe una de marimea unei mingi de tenis. In afara de asta EWS-ul avionului stealth iti prinde emisia cu mult timp inainte sa-l vezi tu iar cand ajungi tu sa-l vezi pe radar ca o pasare el stie demult ca esti acolo si il cauti. Mai departe putem fabula in legatura cu ce ar putea sa se intample.

                  • Oricum noi speculam acum despre detalii clasificate. Va mai trece mult timp pana sa avem imaginea completa despre eficacitatea stealth/antistealth Nu cred ca in Siria se va ajunge la vreo confruntare intre S400/F22.
                    Aici ma opresc. Stima si respect ! Esti un bun partener de conversatie.

    • Habar n-ai ce vorbesti, inghiti pe nemestecate ce-ti livreaza rusii. La nivelul actual al tehnicii ca sa poti face tracking pe o tinta cu RCS-ul dat de tine, dupa brosurile marketingului rusesc, iti trebuie antene pentru radare in banda X de cativa KM patrati ca suprafata. Cat de mari sunt antenele sistemelor multibanda rusesti?

  13. Problema radarelor rusesti este ca nu au cum sa fie calibrate si operatorii nu stiu ce sa caute cu acel radar , pt simplul motiv ca Rusia nu detine un avion stealth pe care sa calibreze radarul . Dau la peste cu o undita mica de copil in mijlocul oceanului pacific . Se vorbeste de RCS si marimea lui , care nu se cunoaste cu siguranta la avioanele stealth , sunt sisteme de razboi electronic care poate imbunatati RCS etc etc .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *