F-35 a executat cu succes primele trageri cu ASRAAM al MBDA

 

Avionul de luptă F-35 Lightning II stealth a executat cu succes primele exerciţii de tragere cu ASRAAM (Advanced Short Range Air-to-Air Missile) produs de MBDA. Aceste exerciţii sunt primele când o rachetă proiectată de britanici a fost lansată de pe un F-35 Joint Strike Fighter, şi prima dată când o rachetă care nu a fost produsă în SUA a fost trasă de pe acest avion.
Exerciţiile s-au desfăşurat sub coordonarea Naval Air Station Patuxent River şi a Edwards Air Force Base din SUA, acestea constând atât în exerciţii de zbor cât şi în trageri cu ASRAAM, care s-au desfăşurat cu succes.
MBDA are în desfăşurare un contract, atribuit în 2016, pentru a produce rachete aer-aer de mare precizie ghidate prin infra-red (IR) pentru avioanele F-35 britanice. Motorul mare al ASRAAM precum şi designul aerodinamic îi dă o înaltă capacitate cinematică, care oferă performanţe superioare în stadiul final comparat cu rachetele ghidate prin IR din alte ţări.
Exerciţiile au fost conduse de echipele integrate de teste la Patuxent şi la Edwards, şi au inclus Lockheed Martin, BAE Systems, MBDA şi Northrop Grumman.
Munca de dezvoltare a studiilor s-a realizat în cadrul programului de integrare al ASRAAM pentru avioanele britanice F-35. Aceste activităţi de integrare vor duce curând la operaţionalizarea avioanelor de către Marea Britanie.
MBDA are de asemenea un contract pentru ASRAAM Capability Sustainment Programme (CSP) care va construi rachete reîncărcabile pentru avioanele Eurofighter Typhoon ale Forţelor Regale Aeriene. CSP utilizează aspectul comun al ASRAAM cu familia de rachete CAMM, fiind de asemenea cumpărat de Marina şi Armata Regală pentru a obţine costuri reduse pentru toate forţele armate ale Marii Britanii.

Despre ASRAAM

ASRAAM (Advanced Short Range Air-to-Air Missile) sau AIM 132 in USAF, este o racheta aer-aer ghidata in IR cu o raza impresionanta. In acest moment ASRAAMul se afla in dotarea Australiei, Marii Britanii si a Indiei, in unele cazuri ca inlocuitoare a AIM-9 Sidewinder.

Cu toate ca inlocuieste AIM-9, ASRAAM ul nu este o racheta care sa fie proiectata pentru a inlocui Sidewinderul, asa cum este de exemplu IRIS-T ci a fost conceputa pentru a umple un gol de raza de actiune.

Astfel ASRAAMul este la ora actuala racheta cu ghidare in IR cu (probabil) cea mai lunga raza de actiune, +50km, si are ca scop sa ofera avionului lansator posibilitatea angajarii inamiului inainte ca acesta sa-l poata angaja pe el cu arme similare (ghidate in IR, de mare manevrabilitate).

Practic un avion occidental, inarmat ideal, pentru lupta aer-aer, ar trebui sa aiba la bord AIM-9/IRIS-T pentru lupta apropiata pana in 30km, apoi ASRAAM, pentru lupta la medie distanta (dar pana ca avionul inimic sa poata detecta in IR si lansa rachetele cu raza scurta (de exemplu R 73) si mai apoi AIM 120/Meteor pentru lupta la distanta (150km).

ASRAAM poate nu este fa fel de manevrabila precum IRIS T sau AIM-9X dar nu asta se urmarea ci pur si simplu s-a incercat umplerea unui gol in angajarea aeronavelor inamice pe raza medie. Racheta poate manevra pana la o suprasarcina de 50G, fata de 60G la IRIS T.

ASRAAM (varianta modernizata) va deveni operationala (in UK) pe Eurofighter in 2018 si pe F 35B din 2022.

Sursa: MBDA

14 comentarii:

  1. Nu are si Mica in varianta IR tot +50 km raza de actiune?

  2. Despre economia războiului de lungă durată. Un articol pe temea asta ar fi bine-venit. Exemplul unui general american – https://www.facebook.com/NowThisFuture/videos/1479869232054252/

  3. Oare i se va permite Turciei dotarea cu F 35?stie careva ceva?

    • Ramane de vazut. Momentan treaba decurge normal. Turcia e destul de implicata in program. Produce diverse componente pentru aparat incluzand si partea centrala a fuzelajului.

  4. Astia de la MBDA chiar sunt peste tot, nu-i asa?….

  5. Cred ca vor produce piese simple fara sa aiba acces la aparatura complexa!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *