Romania Military

F 35 n-are cu ce…

…adica n-are tun, asa ca mai usor cu misiunile de tip CAS macar pentru urmatorii patru ani. Problema?! Un nenorocit de soft! De fapt are un tun  rotativ de tip Gatling cu patru tevi de 25mm, frumos si luat de americani de AV-8B (modificat un pic) si transplantat pe F 35 da deocamdata nu prea merge, adica nu prea trage,  ca “el” nu merge ci zboara!

Asadar si prin urmare desi F 35 ar trebui sa devina operational in USMC in 2015 si in US Air Force in 2016 aeronava nu va putea sa-si foloseasca tunul decat prin 2019. Motivul tine de faptul ca softul actual nu permite folosirea tunului, o rezolvare in acest sens fiind disponibila, zice Pentagonul, abia prin 2019. Dar chiar daca isi va putea folosi Gatlingul cu patru tevi ce folos, se intreaba carcotasii, atat timp cat rezerva de munitie este mai mult simbolica – 182 de proiectile in varianta F 35A si cate 220 de proiectile pentru variantele “B” si”C”, la o cadenta de 3300 proiectile/minut?

Tunul folosit pe F 35 este un GAU-22/A, versiunea cu patru tevi a GAU-12/U Equalizer folosit de USMC pe AV-8B. Acum F 35A va avea tunul in fuzelaj, in timp ce versiunile “B” si “C”  vor avea optiunea de a folosi tunul intr-un container extern, precum IARul 99 nostru stramosesc.

Practic tunul F 35 va putea fi folosit cam 4 secunde de foc continu si cu asta… la realimentare!

“There will be no gun until [the Joint Strike Fighter’s Block] 3F [software], there is no software to support it now or for the next four-ish years,” a spus un oficial al Air Force, apropiat programului F-35  “Block 3F is slated for release in 2019, but who knows how much that will slip?”

“The problem”, ca sa zicem asa, este ca F 35-ul ar trebui sa inlocuiasca in serviciul activ aparate precum: F-16, AV-8B, F/A 18 Hornet si bineinteles celebrul A-10 Warthog, dar deocamdata n-are tun si chiar cand va avea cantitatea redusa de munitie l-a facut pe un oficial al US Air Forces sa comenteze zambind: “Speram ca pilotul sa nu rateze!”

Iar problemele sunt mult mai mari de atat si de aceasta data nu vorbim de un australian nebun J ci de declaratii ale pilotilor americani care l-au zburat si testat deja.

Astfel pilotii Varului nostru de peste ocean nu par deloc bucurosi sa schimbe avioanele generatiei a IV cu mult-laudatul JSF din mai multe motive:

  1. JSFul nu are posibilitatea sa marcheze o tinta sau sa asigure suport infanteriei in cazul in care fortele inamice sunt periculos de aproape (“danger close” situations cum zic americanii). “Lack of forward firing ordnance in a CAS supporting aircraft is a major handicap, CAS fights are more fluid than air interdiction, friendlies and targets move… Oftentimes quickly. The ability to mark the target with rockets and attack the same target 10 seconds later is crucial.”
  2. Manevrabilitatea. Aici pilotii americani se plang de doua “defecte”: primul F 35 este mai putin manevrabil decat avioanele rusesti de generatie 4++ sau decat cele europene, pilotii spun ca F 35 efectiv nu “stie” sa vireze – practic o face foarte incet – iar aparatul s-a dovedit destul de greu, in ciuda celui mai puternic motor disponibil, astfel inca este dispus la pierdere de viteza si in acelasi timp are o acceleratie insuficient de mare pentru a fugi sau a ajunge repede intr-o pozitie favorabila.
  3. F 35 nu poate transporta rachete pentru aparare cu raza scurta de tip AIM -9X daca se vrea sa zboare in mod stealth, astfel ca avionul este “blestemat” sa lupte doar BVR, de la mare distanta fata de inamic. “The JSF is so heavy, it won’t accelerate fast enough to get back up to fighting speed,” a spus un alt pilot al Air Force. “Bottom line is that it will only be a BVR [beyond visual range] airplane. They will not have a large enough air-to-air [missile] load to be on the leading edge”

In inchieiere, declaratia unui oficial de rang inalt implicat in programul JSF: “From an air-to-air standpoint, an argument could be made that the F-35A not having a functional gun—or any gun, for that matter—will have little to no impact. Heck, it only has 180 rounds anyway. I would be lying if I said there exists any plausible tactical air-to-air scenario where the F-35 will need to employ the gun. Personally, I just don’t see it ever happening and think they should have saved the weight [by getting rid of the gun altogether].”

Acelasi oficial:

“To me, the more disturbing aspect of this delay is that it represents yet another clear indication that the program is in serious trouble. Lockheed Martin is clearly in a situation where they are scrambling to keep their collective noses above the waterline, and they are looking to push non-critical systems to the right in a moment of desperation.”

 

Acum poate intelegeti, cei care nu pricepeau, de ce am tot scris ca F 35 va fi candva un superavion, dar in nici un caz nu se va putea compara cu F 16. Astfel F 35 va fi puternic doar in cadrul sistemului american integrat de lupta, alaturi de alte avioane, radare, ECM, sateliti, rachete, etc, etc, dar nu va fi la fel de folositor si usor de utilizat de catre natiunile mici, sau macar nu va fi la fel de eficient si “bun la toate” precum F 16…

Americanii si-au croit un avion pe masura puterii lor militare si logistice si trebuie sa intelegem ca tehnologia militara a viitorului va fi din din ce in ce mai scumpa si mai putin disponibila pentru tarile mai mici, care tari ar trebui sa se orienteze spre programe multi-nationale in domeniul apararii si operarea in comun a unui segment din ce in ce mai larg al tehnicii de lupta viitoare.

 

GeorgeGMT

Exit mobile version