Romania Military

F 35:OH NO !NOT AGAIN!

F35Ap2-p11

Potrivit US Air Force in a doua jumatate a anului ar urma sa fie declarata capacitatea initiala operationala (IOC) pentru primul lot de F 35 A, urmand ca in anul fiscal 2018  sa fie data o comanda ferma pentru achizitia a 500 de aparate. Si vestile bune se opresc aici!

Un nou raport publicat de directorul de incercari operationale si evaluare (DOT&E)  citeaza o multitudine de noi probleme cu care F 35 se confrunta, cum ar fi probleme de proiectare care au un impact negativ auspra aerodinamicii in zbor, nenumarate  ,,bug-uri” software, ingropate in 8 milioane de linii de cod ale F 35, plus in  cele 24 de milioane de linii de cod ale software-uli de intretinere si logistica la sol. Raportul DOT&E sugereaza ca orice  comanda inainte de 2022 ar fi prematura.

Intr o analiza amanuntita a celor de la  Project on Government Oversigh asupra raportului DOT&E, acestia au scos in evidenta principalele defecte:

– Probleme la sistemul de control al zborului, in momentul in care acesta este impins la limite, situatie foarte posibila in cazul unei lupte aeriene. Aeronava trepideaza atat de mult incat pilotul are dificultati la citirea afisajului montat pe casca, care se presupune ca ar trebui sa-i ofere pilotului un avantaj in ceea ce priveste Situational Awareness(SA).

– Din cele 97 de deficiente semnificative de siguranta recunoscute de catre DOT&E, 27 dintre ele fac parte din categoria I,care pot provoca moartea, rani grave, ori daune majore asupra sistemului de arme in sine sau sa restrictioneze in mod critic capacitatile de lupta avute  in vedere de U.S. Air Forces.

– Alaturi de software-ul problematic avut la bordul aeronavelor F 35, care si-a  incasat  doza de critici, nici software-ul de intretinere si logistica la sol cunoscut sub numele (Sistem Autonom Logistics Information) ALIS nu o duce mai bine. Raportul DOT&E constata ca ALIS in momentul in care face un test, nu e in stare sa diferentieze subansamblele bune de cele care necesita reparatii. Atunci cand ALIS executa un control al intregului sistem, acesta indica probleme de intretinere care pur si simplu nu exista, testele aratand ca 80%(!) din problemele raportate sau dovedit a fi false, punand astfel in dificultate echipa de intretinere, aeronava ramanand la sol pana cand echipa verifica manual toate erorile. Asta inseamna ca daca lucrurile nu se imbunatatesc in mod dramatic aproape jumatate din flota preconizata de 2400 de aeronave ar urma sa fie retinuta la sol datorita problemelor de mentenanta.

Aici ar mai fi de mentionat si problemele scaunului, care pentru piloti sub 85kg se poate dovedi mortal in caz de catapultare…

Cu toate acestea programul continua sa avanseze spre capacitatea initiala operationala  (IOC) deoarece, potrivit DOT&E, oficialii responsabili cu evaluarea pun pe pauza testele critice lasandule la finalul programului de testare ori modificand baremul, astfel incat F35 sa se poata incadra. Astfel, in urma testelor efectuate de  Marine Corps,  in urma carora  au declarat F 35 B IOC in  11 din cele 12 teste concepute pentru a evalua capacitatea aeronavei de a indentifica si lovi o tinta cu o arma, echipa de testare a intervenit pentru a ajuta avionul sa obtina punctajul minim de trecere al testelor.

Separat de studiul DOT&E un alt raport care a circulat in ultima saptamana prezinta o eroare in software-ul radarului ce interfereaza  cu capacitatea sistemului de a ramane on-line in timpul zborului. Astefel, pilotii sunt obligati sa reporneasca radarul periodic in timpul zborului, in gluma fiind spus pilotii sunt nevoiti sa execute  un Ctrl + Alt + Delete la cel mai sofisticat avion de lupta din lume in timp ce zboara!

F-35 este cel mai costisitor program de armament dezvoltat vreodata de Pentagon, costurile fiind estimate la 398,6 miliarde de dolari pentru 2.443 de aparate, adica 163 de milioane de dolari pe unitate. Acest avion ‘invizibil’, construit de Lockheed Martin si declarat a fi de a cincea generatie, este proiectat sa fie de sase ori mai eficient decat avioanele actuale în misiunile de lupta aeriana si de supraveghere si de opt ori mai eficace în atacul la sol, potrivit celor care l-au conceput.

Sursa: fortune.com

 

Ionut B.

Exit mobile version