Romania Military

FA-50 Block2 pentru Polonia

Se asteapta ca primul lot de 12 aeronave coreene KAI FA-50 Block 10 ( denumite si GF = Gap Filler) Golden Eagle sa fie livrate polonezilor pana la sfarsitul lui 2023, o prima livrare fiind planificata in august. Primul FA-50 pentru polonezi a iesit pe portile uzinei in 9 iunie, urmand a fi supus testarii pana la sfarsitul lui iulie si livrat catre client in august. Primul lot de piloti polonezi a fost trimis deja la formare in noiembrie 2022.

Astfel fortele aeriene poloneze pot incepe rapid acomodarea in exploatare cu noua aeronava, pana la sosirea celorlalte loturi.

Lotul urmator, de 36 de aeronave in standardul FA-50 Block 20, va fi livrat intre 2025 si 2026.

Odata incheiata si aceasta livrare, lotul initial va fi intra in modernizarea la acelasi standard Block 20 PL.

Varianta  FA-50PL integreaza containere Sniper ATP, racheta aer-aer AIM-120 AMRAAM dar si un radar AESA de tip  Phantom Strike al Raytheon, precum si un kit de realimentare in zbor de tip „Probe and Drogue”. Kitul de realimentare in zbor, desi penalizat de un debit mai scazut de combustibil, ofera posibilitatea realimentarii aeronavelor intre ele: Buddy-To-Buddy.

Producatorul lauda radarul Phantom Strike ca fiind la jumatate din masa si dimensiunile unor sisteme echivalente pentru aeronavele de lupta, consumand si semnificativ mai putina energie. Totul pentru a incapea in conul de dimensiuni mai reduse si pentru a fi mai putin gurmand, performantele fiind si ele proportionale cu aceste cerinte, bineinteles. Racit cu aer in loc de lichid, radarul in banda X beneficiaza de tehnologia semiconductorilor cu nitrit de galiu si procesor cu receptor/excitator integrat (CHIRP), avand capacitate de functionare multimod, cu formare de fascicul digital, ghidaj si tintire intercalate  aer/sol.  Radarul va intra in paine incepand cu 2025, cam in acelasi timp cu noul radar APG-85 AESA al Northrop pentru F-35.

Phantom Strike – modelizare

Cu doar o saptamana inainte de comanda polonezilor, sud-coreenii de la LIG Nex1 au dezvaluit propriul radar AESA in banda X ESR-500A, devenind favoritul pentru modernizarea F/A-50 autohtone, si putand concura la export sistemul Phantom. In oferta KAI T/FA-50 se mai afla si israelianul ELTA EL/M-052 AESA, oferit si Columbiei integrat cu racheta Derby.

Ca si dimensiuni si motorizare, KAI FA-50 este similar cu JAS-39 Gripen C/D, fiind semnificativ inferior la viteza (Mach 1,5 vs Mach2), la raza de actiune (1850km vs 3200km), la masa maxima la decolare (2 tone diferenta) si la capacitatea si varietatea armamentului ambarcat. Alte mici diferente, marginale, tot in favoarea Gripen, sunt la capitolul plafon maxim de zbor, suprasarcina maxima admisa. Posibil si pachetul de senzori sa favorizeze Gripen, neavand inca suficiente informatii sa comparam spre exemplu radarele nou anuntate pentru FA-50 cu Selex ES-05 Raven AESA al Gripen… Sa comparam cu F-16, nu prea mai are rost, avand deja referinta Gripen. Am mai discutat cate ceva aici: FA-50 pentru Malaezia .

 

Se pare ca decidentii polonezi au optat pentru FA-50 datorita calendarului de livrare extrem de agresiv convenit cu sud-coreenii, calendar care nu ar fi putut fi respectat nici de Lockheed-Martin cu al sau F-16 si nici de JAS-39 Gripen-ul suedez. FA-50 va umple golul lasat in fortele aeriene poloneze de retragerea escadrilelor de aeronve de origine sovietica de tip SU-22 si MIG-29.

Noi nu avem problema asta, F-16 A/B MLU fiind inca disponibil in cifre semnificative in urmatorii ani, cand mare parte din Europa occidentala il retrage pentru a trece pe F-35.

Polonezii par interesati si in colaborarea pentru KF-21 Boramae, facand glume la adresa steagului indonezian pictat pe fuselaj pentru a marca contributia acestora cu 20% la costurile programului contra licentei pentru 48 de aeronave, ca fiind de fapt steagul polonez rasturnat.

 

 

Marius Zgureanu

 

 

Surse:

Altair-com-pl/news_id=40108

The Weekly Debrief: F/A-50 Pushes Gallium Nitride Radars Into Mainstream | Aviation Week Network

Updates On The FA-50PL And Poland’s Interest in KF-21 Block II

 

 

 

 

 

Exit mobile version