Romania Military

FGFA (PAK FA) vs Rafale?!

 

Indienii nu sunt absolut deloc multumiti de noul avion ruso-indian de generatie a V-a pe care cele doua tari il dezvolta impreuna, intr-un program finantat in parti egale de India si Rusia. Mai exact indienii nu mai au incredere ca avionul rusesc de generatia a V-a va avea performantele pe care rusii le-au promis. Mai mult decat atat, intelegerea initiala intre cele doua tari avea la baza conditia ca Rusia si India sa aiba acces total si egal la intreaga tehnologie necesara fabricarii avionului.

India chiar urma sa-si construiasca propria sa varianta a PAK FA numita FGFA, care varianta urma sa stea la baza dezvoltarii pe mai departe a unui avion indian 100% de generatia a V-a, program numit Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA).

Intr-o intalnire care avut loc pe 24 decembrie, Gokul Chandra Pati, secretar de stat pentru productia industriei de aparare a declarat ca avionul pe care urmeza sa-l primeasca Aviatia Indiana este mai slab decat se asteptau, atat ca performante cat si din punct de vedere tehnic formuland mai multe obiectiuni fata de mersul programului, primele trei “dureri” ale indienilor fiind:

  1. Motorul current al PAK FA, AL-41F1 este doar unul usor modernizat de pe Suhoi 30MKI – AL 31 ;
  2. Motorul este prea scump, inadecvat si nu dezvolta suficienta putere;
  3. Rusii sunt foarte incapatanati in a impartasii partenerilor indieni anumite carateristici foarte importante in economia generala a proiectarii avionului si tinand cont ca India plateste 6 miliarde de dolari R&D bugetul apararii este foarte tensionat fara ca viitorul sa aduca vreun beneficiu marcant.

Pe 15 ianuarie Fortele Aeriene Indiene si-au reluat “atacul” asupra Ministerului Apararii de la New Delhi, comandantul adjunct al acestei structuri a declarat ca FGFA are un motor cu o fiabilitate scazuta, un radar inadecvat, in timp ce caracteristicele stealth sunt ca vai mama lor, in timp ce rusii refuza in continuare sa puna toate datele tehnice pe masa, iar pretul aparatului va fi exorbitant la data intrarii sale in serviciul operational.

Acum daca privim cu seriozitate programul PAK FA nu putem sa nu-i dam dreptate generalului indian. Americanii au bagat sute de miliarde de dolari in F-35 si abia-abia il pun pe picioare cu o gramada de probleme pe cap, iar lumea se astepta ca rusii sa faca acelasi lucru cu cateva zeci de miliarde de dolari in doar cativa ani?!

Cu atat mai mult cu cat Rusiei ii lipseste capacitatea industriala de nivel high-tech de care americanii dispun si de asemenea si experienta pentru avioane stealth in timp ce yankeii sunt cu F-35 la a patra generatie de astfel de avioane: F-117, B-2, F-22. In mod sigur PAK FA/FGFA nu va fi la nivelul F-35 tehnic vorbind si nici avionica nu se poate ridica la ceea ce va avea F-35 cand va intra in serviciul operational, pentru ca este imposibil ca americanii sa aiba nevoie de 400 de miliarde de dolari pentru cercetare-dezvoltare si productia primelor aparate, iar rusii sa reusesca acelasi lucru, avand un start mult mai prost, fara experienta, la un pret de zeci de milirade si intr-un timp record…

Ori programul PAK FA va avea mari intarzeri la intrarea in productia de serie, ori acest aparat va fi cel mult mediocru, fiind insa baza de plecare pentru un alt program rusesc care sa duca la un avion de generatie aV-a cu adevarat performanta. Si cred ca din acest motiv, slaba competitivitate, rusii au fost dispusi sa primeasca pe oricine in program. Astfel pe langa India, Rusia a invitat si Brazilia, oferindu-se sa faca chiar si transfer tehnologic, ori daca rusii sunt gata sa vand a o tehnologie au in mod sigur in dezvoltare ceva mult mai performant decat ceea ce vand.

Astfel PAK FA s-ar putea sa fie doar un demonstrator ceva mai scump si care va intra pana la urma in dotare, dar bataia pestelui pe termen lung, va fi fi ori o modernizare substatiala ori altceva…

Revenind acum la scandalul dintre IAF si Ministerul Apararii Indian, rusii in acord cu ministerul au spus ca actualul motor nu este cel care va dota FGFA si ca este folosit doar pentru zborurile de probe pe avioanele de test. Radarul, pe de alta parte, va fi o coproductie indo-rusa si va fi net superior celui aflat acum pe avioanele de teste, insa trebuie sa stim ca indienii au cerinte mai mari decat rusii in privinta performantelor noului lor avion.

Exista zvonuri precum ca programul FGFA ar fi in competitie financiara neoficiala cu MMRCA-Rafale si ca IAF-ul ar dori sa-si asigure finantarea pentru achizitia si producerea avionului franntuzesc in fata in fata PAK FA, de aici si disensiunile intre MoD-ul indian si oficialii Fortelor Aeriene.

Sursa: Asian-defense

George GMT

Exit mobile version