Romania Military

Francezii au o dilema

 

„MBT”-ul franco – german

Si este una serioasa, dar mai intai contextul.

Din motive politice (armata europeana) si pe considerente strict financiare (am vazut in cazul programului JSF cat costa sa dezvolti un avion nou), Parisul si Berlinul au batut palma pentru dezvoltarea in comun a mai multor sisteme de arme foarte complexe.

Pana acum s-a anuntat ca cele doua tari vor coopera pentru viitorul tanc european si pentru viitorul avion multirol de generatia a V (poate direct a VI-a?). A aparut chiar si un hibrid intre Leopard si Leclerc, sasiul de la primul, turela de la al doilea, pe post de demonstrator pentru viitorul MBT.

Dar francezii au o problema potentiala cu Germania pe motiv ca, din cand in cand, Berlinul se supara pe anumite tari si interzice exportul de armament catre acestea. Cand face acest lucru nici alte tari nu mai pot exporta arme catre respectiva tara daca folosesc componente produse de companii germane.

Acesta ar fi contextul general, trebuie sa-si puna banii la comun, dar mai apoi sunt legati unii de altii si in cazul vanzarii catre teri, ori se stie deja Germania are ce are cu Arabia Saudita (a refuzat sa vanda catre tara din Golf cateva sute de tancuri Leopard), cateodata cu Turcia etc.

Franta in schimb nu prea pune sufletul la astfel de fineturi, ca doar erau gata-gata sa le vanda nave de asalt chiar rusilor, iar pe de alta parte, tarile arabe sunt clienti traditionali ai industriei de aparare din Hexagon, acolo mergand cantitati mari de armament. Rafale, de exemplu, s-a vandut in Egipt si Qatar, tari unde democratia si drepturile omului sunt mai mult decat firave.

Adevarat ca si Berlinul vinde in Egipt submarine si corvete, mai vinde si prin alte parti, dar ideea de baza este ca odata ce sistemul de armament va fi o coproductie, Parisul isi va pierde libertatea de miscare in alegerea clientilor, asta daca nu cumva va exista o intelegere intre cele doua tari prin care nici una dintre ele nu va putea bloca exporturile celeilalte, totusi greu de crezut ca parlamentul german va accepta sa-i fie mainile legate pe probleme de politica externa.

Si aceasta este doar una dintre dileme. Sa nu uitam ca francezii au avut colaborari cu alte tari dar si un istoric in care s-au retras, pe diverse motive, din alte programe. Eurofighter este cel mai recent exemplu, Parisul s-a retras in primul rand datorita faptului ca a dorit ca producatorul sau (Safran) sa aiba controlul asupra motorului. S-a dorit ca Franta sa aiba un motor performant numai al ei, iar acest motor echipeaza astazi Rafale.

Cum se vor intelege cu germanii?

GeorgeGMT

Exit mobile version