IAR 80, renasterea pasarei Phoenix

ANUNT IMPORTANT, ANUNT IMPORTANT.

Un grup de entuziasti si-a propus reconstruirea avionului IAR 80. Principalul initiator e un tinar aeromodelist si la trup curat, cum zice poetul, care a investit sute si sute de ore in modelarea avionului, dupa documente vechi, sau relevarea pieselor din avioanele expuse la muzee.
Personal am fost absolut fascinat de acest tanar.

 

Model 3D IAR 80

Ii invitam pe toti care doresc sa participe la acest proiect, evident deocamdata e doar munca voluntar/patriotica. Avem nevoie de toate specialitatile, nu numai de aviatie, de la electricieni, motoristi si pina la specialisti in marketing.

Doritorii pot scrie pe acest site. 

Voi reveni in viitorul apropiat cu amanunte.

La Neamtu-Tiganu.ro

74 de comentarii:

  1. Wow !
    You made my day ! 🙂

  2. Off Topic
    Proiectul TBT 8×8 AGILIS cu Rheinmetall de la Moreni revine in actualitate.
    „Vom vedea în perioada imediat următoare, mă refer la o săptămână, maximum două, cum construim proiectul în ansamblul său, cu management, cu societate mixtă, etc”, a precizat ministrul Economiei, Mihai Fifor, ieri dupa o vizită la Uzina Mecanică Mija, Uzina de Produse Speciale Dragomirești și Automecanica Moreni.
    https://www.agerpres.ro/economie/2017/08/11/ministrul-economiei-gandim-dambovita-ca-un-hub-al-industriei-de-aparare-din-romania-16-21-39

  3. Scara 1:1 funcțională? Ar fi fantastic ! Este echivalentul la Spitfire in Anglia. Când este pe cer toți de opresc in respect și privesc. Un simbol national uitat!

  4. De unde motorul?
    De pe un AN 2 spar [utea lua insa e in 9 cilindri si are un dimanetru nitel mai mare…
    PZL-3S are 7 cilindi, diametru mai mic dar numa 500-600 cp.
    Ma rpg s=-ar putea cauta in Anglia un bechi motor Alvis leonida sin 14 cilinderi insa ala avea dimaetru mai mic …
    Poate totusi un twin wasp .. dar iar diametrul (dimaetru; conteaza .. rezistenta la inaintare)

  5. Daca se face o organizatie cu statut juridic pentru acest scop, promit ca donez si eu din putinul meu niste banuti sa vad acest avion renascut 🙂

    • Și eu aș dori să susțin prin donații/cotizații această frumoasă inițiativă în cazul în care va reuși să se coaguleze într-o organizație cu caracter juridic.

      Mulți dintre noi cred că au avut în adolescență sau tinerețe astfel de inițiative care însă, unele au murit în fașă iar altele au fost ucise de diverse „asocieri”.

  6. P.S. Este genul de proiect care poate atrage usor un partener comercial gen RedBull, va recomand sa cautati astfel de sponsori

  7. Exista o mica piata a avioanelor din WWII, numite warbirds.
    Cele mai celebre, zboara in diverse airshow-uri sau sunt expuse in muzee, fiind de fapt avioane originale reconditionate. Fiind fabricate in serii foarte mari in timpul razboiului, s-au pastrat exemplare aproape intregi.
    De asemenea s-au construit pentru piloti pasionati replici la scara , de obicei 3/4 sau 1/2, inclusiv in varianta kit , cu motoare mult mai mici : Spitfire, P 51,care sunt vandute la preturi rezonabile. fara a avea o valoare istorica.
    Avioanele replica la scara 1/1 sunt destul de putine, doua din ele fiind fabricate in Romania.
    S-au construit replici 1/1 dupa YAK 11 (YAK 3U) la Avioane Craiova in anii ’90 (circa 10 buc – inclusiv proiectarea), replici fiind construite si de Yakovlev cu documentatia originala.

    https://www.rumaniamilitary.ro/yak-ul-3u-construit-la-avioane-craiova-a-batut-recorduri-mondiale-de-viteza-la-clasa-sa-in-2011

    Un alt proiect a fost initiat de firma germana Flugwerk, care a realizat circa 20 de Focke-Wulf 190, structura fiind fabricata la Aerostar Bacau. Avioanele sunt echipate cu motoare rusesti Ash 82 T, in varianta chinezeasca.
    http://ww2modelairplanekits.com/flugwerks-fw-190/
    In cazul replicilor se incearca respectarea documentatiei originale, in primul rand aspectul exterior, dar avionica e moderna, iar motorul este unul asemanator.
    Pentru IAR 80, probabil motorul utilizabil este un Prat&Whitney R 1830, dublu stea cu 14 cilindri, asemanator cu motorul IAR K -14. motor folosit si pentru replica YAK 11.

  8. Probabil o replica statica. O replica functionala se face doar intr- o fabrica, eventual prin modificarea aspectului unuis existent gen iak 52. Reglementarile privind siguranta aeronautica si testele de rezistenta sunt dure si obligatorii.

  9. Poate peste ani se va gandi cineva sa faca la Aerostar si o copie de Mig 21 , presupun ca va ramane un clasic si s-ar putea sa existe unele cereri ! E posibil ca cei de la Aerostar sa cunosca suficient despre avion cat sa poata se se ocupe de un asemenea proiect .

  10. dar mapn-ul de ce lipsete din ecuatie?…ca de la sarbatorit si aniversat nu se abtine.

  11. Gabriel IANCIC

    Buna ziua tuturor. Gabriel IANCIC ma numesc. Sunt de profesie inginer de aviatie si locuiesc in Canada. Informatiile dumneavoastra nu sunt chiar precise insa…daca banuiesc corect cine sunteti urma sa ne cuoastem cit de curind la indrumarea fostului dumneavoastra director. Ca sa lamurim lucrurile fac urmatoarele precizari:
    – da, exista o echipa de aproximativ 20 oameni pe care o conduc si care si-a propus reproiectarea si fabricarea unui IAR-80 in stare de zbor in USA.
    – ideea imi apartine in totatlitate si este mult mai mult de explicat cum s-a ajuns la stadiul in care suntem insa as prefera ca „zvonurile pe net” sa fie verificate inainte sa fie publicate;
    – desigur ca tot ce ati enumerat mai sus sunt doar…parti esentiale insa nu si suficiente pentru a realiza un avion de peste 3 mil USD. Nu imi propun sa dau acum aici explicatii cum am ajuns la aceasta suma insa…posibil costurile sa treaca de aceasta valoare;
    – da, in echipa mea fac parte de de la entuziasti, proiectanti, ingineri de aviatie, piloti de vinatoare si acrobati si chiar fosti directori de fabrici din Romania si USA si Canada sub indrumarea carorara lucram insa…ce nu cunoasteti este ce este cel mai important…si anume „partea de peste ocean” care fabrica, testeaza in zbor si prezinta ulterior avionul in USA si Canada sa airshow-uri.
    – legislatia precara din Romania ne obliga sa fabricam si zburam acest avion in USA si Canada in mare masura insa…am avansat discutii deja de al aduce pe o perioada de 1 an in Romania in vederea prezentarii in zbor la airshow-uri. Acest lucru se va intimpla NUMAI DACA AUTORITATILE ROMANE VOR SATISFACE DORINTELE ORGANIZATIEI NOASTRE NORD AMERICANE.
    – un ultim lucru pe care vreau sa il precizez este ca ORICINE CU BUNE INTENTII ESTE BINE VENIT IN PROIECTUL MEU INSA TREBUIE SA RESPECTE UN NIVEL DE PROFESIONALISM RIDICAT MAI ALES CA OAMENII CARE AU PUS SUFLET SI SUSTIN ACEST PROIECT MERITA TOT RESPECTUL;
    – motivele pentru care inca nu am facut public acest proiect sunt multiple insa cel mai important este ca inca…lucram cu toate resursele la definitivarea desenelor de executie ale avionului. Documentatia incompleta a ingreunat mult acest proces.
    – cei care doresc mai multe detalii pot sa ma contacteze personal pe adresa de email: gabrieliancic@yahoo.com dau pe pagina mea de Facebook: GABRIEL IANCIC.
    Va multumesc pentru intelegere,
    Ing. Gabriel IANCIC

  12. Gabriel IANCIC

    PS. Am mare nevoie in echipa noastra de un specialist in animatie 3D gen: https://youtu.be/cTTWeSCUoXw
    Tare mult ne ajuta in acest moment daca cineva specialist in domeniu ne poate da o mina de ajuto cu realizarea unui clip similar cu asamblarea 3D a unui IAR-80.

    Asa cum a spus dl. Grigore (caruia personal ii multumesc si pe aceasta cale, fiind unul dintre coordonatorii de proiect) multi din echipa suntem specialisti in aviatie si pot sa va asigur ca acest avion va respecta toate normele de safety pe care le indeplineste orice avion din clasa lui insa VA FI FABRICAT NUMAI IN USA SI CANADA…NICIDECUM IN ROMANIA…si asta trebuie sa o spun cu parerere de rau. Sunt mte considerente care au stat la baza acestei decizii printre care: safety, calitate si experienta fabricantilor de warbirds.

    Un mic amanunt fac public aici pentru moment ca sa clarificam problema motorului. O sa folosim motorul de 14 cilindrii de pe DC-3 si B-24 – R-1830 care difera destul de putin fata de K-14. Am luat in calcul toate considerentele necesare in alegerea acestui motor si mai ales „safety first”.

    Va multumesc pentru interes si intelegere,

    Ing. Gabriel IANCIC

  13. Succes domnule Iancic !

    • Gabriel IANCIC

      Va multumesc

      • Sa va fie de bine, pt mine deja e de interes zero acest proiect, v-au trebuit doar doua postari sa ma convingeti. Din pacate acest avion va fi un warbird american ceva, nicidecum IAR-ul nostru 80. Pacat, v-as fi putut ajuta eu cu animatia aia 3D dar din pacate ar trebui sa va tarifez la nivel de Romania, ori nu sunt sigur ca va permiteti.

      • Si daca reusiti sa puneti la punct documentatia tehnica si sa facut un mare pas inainte
        Personal inteleg ca din pacate posibilitatile de a duce la bun sfarsit un astfel de proiect sunt mult mai mari in SUA atat datorita legislatiei cat si datorita existentei unor firme specializate in astfel de constructii

        • Intr-adevar legislatia romana nu e pregatita pt. un asemenea tip de avion, in schimb cind e vorba de fabricatie te contrazic, inca exista in Ro destui specialisti care ar putea fabrica asa ceva in conditii de calitate corespunzatoare. Sa nu uitam ca e vorba de o structura simpla, grinzi cu zabrele sudate, in partea din fata a fuselajului, structura clasica in rest. Nici sistemele nu sunt prea sofisticate.
          dar e vorba de bani, bani care nu se gasesc in Ro.

  14. Multumim ca va ganditi la noi,din pacate pt. dvs.si organizatia nord americana acum santem cam ocupati cu tranzitia de la epoca bronzului la cea a fierului.
    PS.Multumim si pt link pe youtube fara el multi baieti pe aici nici nu stiau ce meserie au.

  15. Are dreptate domnul Iancic sà întreprindà proiectul în SUA, cu toate cà va fi mai scump decât în România.
    Evità problemele administrative si va avea prezenta unor numerosi subcontractanti profesionisti în materie. Dar mai ales evità si atmosfera de invidie si cârcotasii care si-au manifestat deja veninul aici scurt timp dupà postarea dumnealui.

  16. nici nu am inceput bine si deja sunt neintelegeri!
    Mi-am imaginat ca vor apare sensibilitati Romania-America. Am impresia ca si d-lui Iancic nu prea-i convine ca am luat hora inainte.

    Totusi, planul meu este urmatorul:
    -executia documentatiei de executie, incl. o mare parte din documentatia de calcul si de insotire se va face in Ro.
    -pregatirea de fabricatie si fabricatia se vor executa in USA/Canada.
    -Probele statice, eventual dinamice USA
    -zborurile de incercare si certificare USA/Canada.
    -executia unui nr. de 4-5 avioane, poate chiar mai multe daca exista piata, din care cel putin unul ar trebui sa ramina in Romania.
    -in paralel executia unui aeromodel zburator scara 1/4.

    Desigur o mare problema e motorul, este imposibil de a reconstrui motorul original, deci se va folosi un motor asemanator, vezi ce spune d-l Iancic, fapt care insa va „murdari” un pic imaginea de avion original.

    P.S Am o mica speranta ca-n acest proiect se vor implica si niste institutii romanesti, eventual INCAS, sau bacauanii de la Aerostar, Armata, Aeroclubul roman, Muzeul de istorie, etc. sau se vor gasi ceva banuti, pe la multii imbogatiti.
    De fapt de aceea am facut acest apel, suparindu-i un pic pe prietenii nostrii de peste ocean.

    • Nu e imposibil sà reconstruiesti motorul original. Chestie de timp si bani.
      Am cunoscut o persoanà, vizitând atelierul sàu, care a reconstituit un singur motor V12 Matra si care a fost si montat cu succes în vehiculul respectiv. A avut totusi planurile detaliate de la inginerii care proiectaserà motorul.

    • NU mai apelati la institutiile statului roman. Nu o vor face decat cu sloganul
      „Da’ mie ce imi iese?!”. Cat despre bogatii de pe aici, Dumnezeu cu mila. De aia se face avionul in America. Plus legislatia complet haotica sau restrictiva.

    • Ca si persoana implicata in acest proiect, incerc sa fac o prezentare foarte pragmatica .

      Etapele realizarii unui poiect de avion din aceasta categorie sunt urmatoarele :

      1 – realizarea unei documentatii de constructie cat mai complete : in cazul IAR 80, bazata cat mai mult pe cea originala (existenta in proportie foarte mare )

      Pentru a putea zbura este nevoie de un motor disponibil, respectiv Pratt&Whitney R 1830, cat mai asemanator cu originalul.
      Astfel de motoare se gasesc de vanzare cu 0 ore dupa RK, la preutri in jur de 50-60000 $.
      Reparatia unui motor K 14 este dificila , costisitoare si ineficienta.

      Proiectul implica un calcul complet de rezistenta, mecanica avionului si desene de ansamblu si de executie ( pe scurt).
      Este vorba in primul rand de celula-motor si cel putin instalatiile : tren. hidraulica, combustibil, comenzi, elctrica. Pentru a putea zbura, avionul are nevoie de avionica moderna. Cabina va fi diferita de cea originala din motive tehnice. necesare zborului in conditii actuale.

      Desi pare ciudat, la warbirds replica, cu indulgenta unanim acceptata, este necesara placuta originala de inregistrare si documentele care atesta istoria avionului respectiv.
      Important este ca publicul sa poata vedea un avion ce zboara, cat mai asemanator cu originalul. Detaliile sunt mai putin importante la un air show, prezentarea pentru public fiind de fapt scopul realizarii unei replici zburatoare.

      2 – documentatia de pregatire de fabricatie cu toata sdv-istica necesara, conceputa in functie de dotarile fabricantului

      3- realizarea pregatirii de fabricatie si constructia prototipului

      4 – teste la sol, teste in zbor si certificarea la categoria avion experimental (conform reglementarilor FAA sau CAA), cel mai permisiv fiind sistemul din SUA Din nefericire in Romania, este aproape imposibil de realizat asa ceva, intru-cat nu avem asemenea legislatie inca.

      5 – exploatarea avionului prin prezentari in air show-uri, exemplare pentru muzee specializate, vanzarea catre colectionari.(nu din Ro – aici se colectioneaza alt gen de bunuri si active ).

      Treptat se formeaza cu greu o echipa de voluntari, cu frecusurile initiale inerente, cu oameni aflati pe fusuri orare diferite, experienta si cunostinte diverse, greu sa se intalneasca face to face. pe scurt greu de armonizat deocamdata. Importanta este realizarea sinergiei.

      Articolul a avut ca scop tocmai atragerea de participanti, dar, in mod normal, este nevoie de mai multe detalii despre proiect.

      Deocamdata proiectul este in etapa 1, realizararea documentatiei de constructie, fara a exista nici o finantare.
      Din acest motiv se cauta voluntari,
      Proiectul nu porneste de la 0, in acest moment existand o mare parte din documentatie de structura deja realizata in 3D de oameni care au facut o munca extraordinara .(vezi articolul)

      In momentul cand va fi aproape gata proiectul, desigur este necesara realizarea de prezentari si marketing agresiv pentru obtinerea de finantari si promovare.
      Fara bani, chiar cu un proiect complet pe masa, nu se poate face alt pas mai departe.
      Oricum, un proiect complet, in care sunt implicati si specialisti cu experienta, e mai mult decat nimic.

      Referitor la institutiile statului, un mare avantaj ar fi ca INCAS, ca parte voluntara, sa verifice si sa certifice proiectul. Nu ar fi un efort foarte mare.
      Ramane o problema de vointa.

      Cand vor apare banii, proiectul va incepe sa prinda viata, finatatorul avand cuvantul decisiv despre , unde , cand si cum va fi construit, exploatat …..

      Deocamdata , fara faza 1 de realizare a proiectului complet, totul este doar un vis frumos.

      Visul se bazeaza totusi pe niste realizari existente :

      – Focke Wulf 190 a carui structura a fost facuta de Aerostar
      – YAK 3U, proiectat si realizat ca strucutura si o parte din instalatii la Avioane Craiova
      Avionul are recordul de viteza la clasa sa, echipat si exploatat de o echipa din SUA

      https://vimeo.com/30833749

      Cele doua proiecte au avut marketing, certificare si finantare externa, nici un avion din cele doua nefiind prezent la airshowuri in Romania.

      Nici pentru IAR 80, nu cred ca situatia poate fi diferita.

      Important este ca se incearca ceva in mod profesionist.

      In concluzie, in mod simplu si logic, trebuie facut intai proiectul, fara bani. urmand apoi pasii necesari…

      Si ca sa termin intr-un spirit optimist, mai jos sunt etapele clasice in realizarea unui proiect complex , etape pe care le-am intalnit aproape fara exceptie in viata reala :

      1. Enthusiasm,
      2. Disillusionment,
      3. Panic and hysteria,
      4. Hunt for the guilty,
      5. Punishment of the innocent, and
      6. Reward for the uninvolved.

  17. Catre „Un Roman”

    Cred ca daca, din racla ar fi putu vorbi v.c.tudor ar fi scris mot’a’mo . Ingimfarea , impreuna cu prostia , merg intotdeauna mina’n mina. Alegeti-va alta porecla, ca ne faceti de ris pe noi, ceilalti romini ce nu nu batem cu caramida’n piept , de dragul lelii.
    Fiind atit de bun, adica supra-calificat, dupa cum va autocalificati,incercati sa animati 3D, cum trintiti mucii’n fasole.
    Din cauza unor indivizi de tipul dumneavoastra, adevaratii specialisti si-au parasit tara !
    Sa va fie rusine !

    • @ menumorut – tu ma cunosti pe mine? Stii cine sunt, ce pot, cat pot? A nu? Atunci mananca-ti rahaturile de tip slogan politicianist ieftin in alta parte. Esti plecat pt ca ai fugit de greu, ai parasit corabia la greu prietene. Cum iti permiti tu sa dai vina pe mine ca te-ai cacarat tu afara, fara sa stii nimic despre mine? Pai eu si unii ca mine mai tinem tara asta cat de cat pe linia de plutire, ca sa ai tu unde sa te intorci in vacanta la parinti bai urat mirositorule. Cum ar fi daca am pleca toti? Ce nu-ti convine, ca gandesc si ma exprim altfel decat tine? Scoate-ti capul din fund, inca traim libertatea de exprimare, nu am injurat nu am jignit pe nimeni… pana la tine.

      • Sunt convins ca poti raspunde si fara sa utilizezi cuvinte gen „urat mirositor”. De altfel chiar tu recunosti ca pana la Menumoruth nu ai injurat sau jignit pe nimeni.
        Ar fi preferabil nici sa nu o mai faci pe viitor… 🙂
        Hai sa incercam sa nu transformam rubrica de comentarii intr-un maidan de mahala! Multumesc!
        P.S. Am preferat sa-ti las comentariul ne-editat astfel incat sa inteleaga si restul lumii ce nu dorim de la ei atunci cand comenteaza pe site.

      • Nu e permisibil sa abordezi un astfel de limbaj pe topic ce acopera o bucata din istoria noastra. Putin respect.
        Chiar daca in unele privinte tind sa fiu de acord, nu-ti impune ideile cu coltii. Faci mai mult rau. Ia un Emocalm.

    • @ „roman” se scrie cu „a” nu cu „i” cum l-ai scris tu, iarta-ma dar unii dintre noi mai tin inca la corectitudinea gramaticala, care nu se uita daca ai invatat-o… chiar daca traiesti printre straini
      *editat de Razvan Mihaeanu, luati o pauza.

  18. GABRIEL IANCIC

    Cu tot respectul pentru toti pasionatii romani de aviatie aduc citeva lamuriri:
    – nimeni nu a luat-o nimanui inainte. M-as bucura sa vad mai multe IAR-80 la start…insa…repet…fabricarea chiar si a unui singur exemplar este foarte costisitoare. Proiectul meu este discutat cu Tom Kurtz – General Manager la Fighter Factory in Virginia Beach cu 2 ani in urma. Toata echipa mea a asteptat cu sufletul la gura „2 aprobari” de la Tom si Andrej Janik in Canada care au fabricat si intretinut peste 100 de warbirds in stare de zbor, de la celebrul Mosquito si Me-262 pina la Mustang, Spitfire si Corsair la Military Aviation Museum in Virginia si Vintage Wings in Canada daca…numai cu „frinturile de planuri” gasite putem sa fabricam un avion. Cu Andrej lucrez ca voluntar sub indrumarea lui la Waterloo Warbirds la MiG-15, L-29, T-33, Vampire…etc. Am o experienta de peste 4 ani in warbirds. Pe pagina mea de facebook gasiti mai multe detalii.
    – mi se rupe sufletul ca roman ca trebuie sa il fabric in USA insa daca aveti timp si rabdare cititi blogul domnului Grigore Leoveanu (fost director la Avioane Craiova) o sa ramineti mirati cum 5 ani de zile a fost anchetat pentru ca in Romania din rautate este usor sa faci rau. Cum e posibil sa spui ca un Yak-11 fabricat la Avioane Craiova va transporta droguri in Columbia? AM TOATA STIMA PENTRU ACEST INGINER DE AVIATIE SI VA POT ANUNTA CA ACEST PROIECT NU PLEACA LA FABRICANTUL AMERICAN PINA CIND DINSUL NU CONSIDERA CA AVEM TOT ESTE GATA DE FABRICATIE. Realizarile dinsului sunt fenomenale in acest domeniu. Efectiv ca sa nu avem probleme cu legislatia ambigua in Romania il fabricam in USA si Canada. Finantarea tot de acolo nu de la hotii care fura din bugetul statului roman. SE FABRICA DOAR CU FINANTARE PRIVATA.
    – Ingineri de la INCAS fac parte din echipa mea ca voluntari alaturi de noi;
    – Nu trebuie sa conving pe nimeni de nimic. Suntem doar iubitori de IAR-80 ROMANESC 100% care am gasit pentru moment singura varianta de a mai avea vreunul in zbor. Daca oricine altcineva poate sa fabrice altul in lume, ORIUNDE, are toata admiratia mea;
    -ne chinuim enorm ca sa ajungem sa stringem banii pentru fabricatie. Nici nu va puteti imagina cit efort este din partea tutror colegilor mei pentru a realiza acest proiect. Zile si nopti nedormite ginduri, calcule;
    – NU EXISTA PLANURI DE EXECUTIE COMPLETE, avem doar schite tehnice si o echipa de proiectanti care il realizeaza pe baza modelului 3D;
    – pilotul de incercare al acestui avion este un renumit Demo Pilot pe P-51 Mustang (avind peste 1000 ore de zbor numai pe acest aparat) cu o vasta experienta in lumea airshow-urilor. Colegii mei de echipa au vazut cind l-am intervievat (le-am prezentat doar lor pentru moment un scurt videoclip). Poate chiar sa si il fabrice detinind o mica fabrica de warbirds;
    – ne dorim cu tot sufletul sa vedem cel putin unul zburind insa pentru moment pina la lansarea oficiala a proiectului am sa va rog sa mai aveti rabdare. Discutiile in contradictoriu nu ajuta pe nimeni. Scopul nostru este unic: SA VEDEM IN ZBOR UN IAR-80;
    – ultimul lucru pe care vi-l reamintesc este faptul ca daca dupa ’89 se dorea fabricarea unui IAR-80 capabil de zbor se putea realiza, fabriciile de aviatie din Romania fiind inca de stat. NIMENI NU A FACUT NIMIC CONCRET IN ACEASTA PRIVINTA. Stati de vorba cu scriitorul si istoricul de aviatie Dan Antoniu sa vedeti cum a trebuit ca realizatorii sa dea capacele de la culbutori jos de la motor ca sa se poata inchida capotele la macheta de la muzeu. Este trist ce se intimpla in Romania insa aceasta este realitatea.
    – rog pe toata lumea sa inceteze cu orice fel de rautati pentru ca nu ajuta cu nimic la realizarea acestul avion. Aveti adresa mea de email gabrieliancic@yahoo.com. Mai mult decit atit va stau la dispozitie si la telefon la +14436259709. AVEM CELE MAI BUNE INTENTII SA FABRICAM ACEST AVION. Dan Stefanescu, „Iacar-ul acrobat” va fi pilotul de prezentare al avionului in Romania fiind participant activ in echipa de la infiintare.
    – orice nelamuriri cu drag va stau la dispozitie insa rog pe toata lumea sa inteleaga ca sunt citeva etape pe care trebuie sa le atingem pina vom anunta oficial acest proiect.

    Va multumesc pentru intelegere,

    Ing. Gabriel IANCIC

  19. Mult stimate ”Un Roman”

    Nu sunt deloc nici jignit, nici amărît și nici măcar supărat pe dumneata, ba chiar îți mulțumesc pentru faptul că ai răspuns la ”provocarea” scrisă mai sus de către mine.
    Offtopic ( cu scuzele de rigoare ):

    Nu am afirmat decât niște nimicuri despre dumneavoastră, dar din păcate acum vă cunosc foarte bine, și nu numai eu ci și toți cei care v-au citit.
    Dacă luați acum textele dumneavoastră în contrapartidă cu cele ale mele la comparat, din păcate pentru dumneavoastră , o să constatați, că am avut , cu părere de rău, dreptate. Aveți ”onoarea” să vă aflați pe lista mea cu persoanele ce nu trebuiesc citite. Cu un vocabular redus, un om nu poate să își exprime deloc , în scris ceea ce simte în interior, iar uneori este mai bine să nu o facă, asta, s-ar numi în limba română autocontrol al minții.
    Este patriotic să credeți despre dumneavoastră ceea ce credeți, cei șapte ani, dobândiți când eram mic, nu-mi permit să intervin, păcat doar de țara noastră …
    Nu mai încercați dueluri inegale în cuvinte, acele de brad nu înțeapă veverița …

    P.S.

    Tot respectul pentru ceea ce face-ți domnule inginer Gabriel Iancic, atât dumneavoastră , cât și echipei de entuziaști ce vă înconjoară.
    Sănătate și să auzim numai de bine !

  20. Mult succes domnule Inacic si echipei dvs. Sper sa ne lasati si pe noi entuziastii de aviatiei sa va ajutam, macar cu donatii.
    Daca imi permiteti un sfat, v-ar trebui neaparat si o echipa profesionista de PR. Sunt la fel de importanti intr-un proiect ca si inginerii si proiectantii.
    V-ar permite sa va faceti cunoscuti, sa obtineti finantare din Romania si chiar sa obtineti finantare de la stat. V-ar tine sustinatorii mai aproape si v-ar usura exploatarea.
    Cum sunteti deschizatori de drumuri la noi cu un astfel de proiect, sunt sigur ca interesul publicului si al presei va fi foarte mare. Poate obtineti si o schimbare de legislatie, cine stie
    Eu personal va tin pumnii si va rog sa ne tineti la curent cat de des se poate 🙂

  21. GABRIEL IANCIC

    Multumesc tutror celor care ne sustin. Am sa ma retrag din orice comentariu acum si concentrez doar pe proiect. Sunt foarte multe aspecte de luat in calcul la un proiect de o asemenea anvergura. Prefer sa aflati la momentul oficial al lansarii proiectului toate detaliile. Am sa revin atunci cu un anunt aici unde si cum puteti sa gasiti mai multe detalii.

    Va multumesc,

    Ing. Gabriel IANCIC

  22. Cand vad cate pasiuni starneste acest avion am un sentiment ciudat. Copil fiind, am crescut cu povesti de aerodrom, tatal meu, in tineretea lui, a fost pilot de vanatoare zburand pe mai multe aparate printre care si IAR 80 si IAR 81. Dar, la momentul respectiv eram foarte plictisit de povestile lui si nu intelegeam de ce era foarte respectat de ceilalti adulti din cartier. Acum datorita voua si acestui site am inteles cine a fost de fapt betivul ala de tata si de ce a „decazut” in asa hal in timpul copilariei mele. E greu sa ramai fara „aripi” 🙂

    • Cel mai bine ar fi sa pui pe „hartie” tot ce-ti amintesti din povestirile lui, despre ce simteai atunci si ce simti acum.
      Eventual poate gasesti si ceva documente, fotografii, sa le scanezi.
      Scrie si trimite-le la adresa de contact, poate iese ceva.

      Nu a fost nici primul nici ultimul care cade dupa ce termina cu zborul si ar fi pacat ca oamenii sa si-l aminteasca asa si sa nu stie povestea intreaga.

      • Când mà gândesc ce mà plictisea tata cu istorii de stàvilire ale atacurilor tancurilor rusesti (comandant de tun anti-tanc) sau istorii din muntii Tatra (unde avea de a face cu vechii aliati). Mic si prost, nu-mi aduc aminte nici de 10% din istoriile lui. Dumnezeu sà-l odihneascà !

        Si cu bunicu’ la fel ! „Hehehei mài tatà când eram eu la chitaiu’ !” zicea din când în când. M-au làmurit pàrintii cà nu stiu prin ce minune ajunsese în timpul primului ràzboi mondial prizonier la … chinezi. Habar n-am cum !

      • @Eroul Bula „Cel mai bine ar fi sa pui pe „hartie” tot ce-ti amintesti din povestirile lui, despre ce simteai atunci si ce simti acum”
        Nicio sansa. Sunt nascut in 69. A trecut prea mult timp. Am informatii si imagini vagi. Dumnezeule vorbim despre anii 70 🙂 in primii 10 ani din viata habar n-ai pe ce lume traiesti. Dar tin minte ca se plangea ca i s-a furat o multime de fotografii. O gagica ar fi fost vinovata. Daca o mai trai femeia aia nu cred ca realizeaza valoarea istorica acelor poze cu IAR-ul. Ia ramas doar o poza din armata cu acel veston, sau geaca din piele sper sa nu gresesc denumirea. Arata bine, impunator trebuie sa recunosc. Cineva mi-a spus odata ca tata avea fata de american. Ma amuzat atunci caracterizarea. Avea 2 trese parca deci locotenent dar a fost instructor de zbor si se lauda ca a dat tarii 5 generatii de piloti. Cred ca aveam vreo 16 ani cand, intr-o zi, intorcandu-ma acasa l-am vazut ca a scos din beci o valiza foarte veche plina de documente, unde era si libretul militar si diferite documente care atestau tot ce povestise el pana atunci in multiplele ocazii pe care le-a avut cand se ducea la carciuma. Acum acele documente s-au pierdut, casa era nationalizata el intre timp a murit iar eu am aflat dupa un an de moartea lui. Cam asta e povestea pe scurt. Intorcandu-ma in timp la acea valiza, mi-aduc aminte ca pentru prima data l-am vazut cu alti ochi. era un sentiment de respect pe care nu il mai avusesem pana atunci pentru el. Respect dar si furie in acelasi timp pentru ceea ce ajunsese. Mai tarziu am inteles ca, astia, Pilotii de vanatoare sunt foarte mandrii. Tata a fost mandru dar si foarte prost. S-a imbolnavit de plamani, i s-a interzis sa zboare, i s-a oferit grad mare si ramanerea in armata iar el a refuzat. A zis : ” Ori zbor ori plec din armata” si a plecat. Dar mintea ia ramas tot acolo. Cand a facut 40 de ani am venit eu pe lume. Copilul cere haine, papa, caldura in casa etc, iar el imi dadea povesti cu Clinceni, Bacau, motoare in stea, mitraliere care trageau prin palele elicelor, indiferent de turatie, unic in lume la vremea aceea, din cate am inteles s.a.m.d Dar trebuie sa recunosc ca el a fost prima persoana din viata mea care mi-a insuflat notiunea de Patrie, Nationalism si importanta tarii noastre in context istoric, cultural si geopolitic. Asta fac Militarii. Isi iubesc tara in primul rand
        Asta e. Acum dumnezeu sa-l ierte cred ca si eu l-am iertat.

  23. Cum ar veni ăsta e un fel de hobby? În genul recondiționării unei mașini de epocă? Avionul anilor 1940 redivivus? E prea sentimental, alunecăm în trecut, o să ajungem să plângem în hohote după regretatul IAR-80: „se duse maică, cum mai zbura el prin aer, și cu ce viteză….” Cred că prefer proiecte mai cerebrale, mai de viitor. Unii mai vor să meargă și înainte și închipuiți-vă că cele două direcții sunt contrarii.

    • Una n-o exclude pe cealalta.
      IAR-80/81 e o parte a istoriei noastre si este normal sa-l reconstruim pentru expozitii, muzee, demonstratii aeriene.
      Toate tarile normale la cap fac la fel iar asta nu le impiedica sa construiasca si avioane de ultima generatie.

    • Fara sa iti cunosti trecutul nu poti sa iti faci un viitor.

    • Nu sunt deloc directii contrarii, la fel cum nu e recomandat sa arzi cartea de istorie pe motiv ca unii vor sa mearga inainte.

      Constructia a catorva replici zburatoare de IAR-80 ar trebui sa fie finantata 100% de catre statul roman, nu ar costa mai mult de cateva milioane de euro iar banii aia nu trebuie dati toti deodata.

      E acelasi lucru cu reconditionarea unui castel vechi, doar ca mai important si mult mai ieftin. Mai important fiindca avem sute de castele si nu trebuie toate reconditionate deodata insa IAR-80 a fost o mare realizare romaneasca stearsa de catre comunisti din cartile de istorie si implicit din mentalul comun al poporului, si mai ieftin fiindca nu trebuie sa dai 30 de milioane per castel pentru 200 de castele ci doar vreo 3-4 milioane, dupa care aparatele se pot intretine din diverse surse de finantare cum ar fi de exemplu zboruri platite la showuri aviatice si donatii (gen 2%, ele fiind detinute de o fundatie).

      Chiar nu inteleg gandirea ta, oricat as incerca ! Tu esti pe aceeasi lungime de unda cu cineva care imi spunea ca ar trebui ars brick-ul Mircea si construita o nava moderna de scoala pentru marina militara. Oameni cu gandirea ta au distrus toate IAR-80-urile in anii ’50 de am ajuns in situatia asta, in timp ce altii si-au conservat avioanele Spitfire, Hurricane si chiar Messerschmitt.

      Chiar si asa, actiunea este intreprinsa de un grup de oameni din SUA si Canada, unii dintre ei nici macar nu sunt romani, asadar statul roman, cel care ar fi trebuit sa plateasca pentru toate astea, nici macar nu contribuie cu ceva…

      …si chiar si asa, comentezi ?

      Felicitari @omul, ai castigat premiul „Romanul Saptamanii”.

      • @sorin2 Eu cred ca @omul nu este destul de informat. Daca le-am spune oamenilor istoria acestui aparat, ar gandi altfel decat acum.
        Daca le-am spune ca acest avion a fost facut pe fuga 6-12 luni pt. ca razboiul batea la usa tare, asa, pe genunchi cum a fost el realizat a fost pe locul 4 in prima parte a razboiului,
        ca a fost facut de 6 ingineri toti din Basarabia iar mai tarziu unul dintre ei a lucrat la vestitul bombardier B-52 al americanilor, cu un aport important la realizarea acestui aparat, ca datorita IAR 80 am castigat batalia Marii Negre, Rusii supranumindu-l „maturoiul zburator” sigur ar gandi altfel si ar simti si mandrie.
        E bine sa fii mandru. Avem destule motive si mai ales ca face bine la moral si la sanatatea psihica

        • O carte pe care o recomand e Romanian Aces of World War 2, de Denes Bernad. La sfirsitul cartii e un tabel cu pilotii. S-ar putea sa-l vezi si petatal tau.

          Voi scana aceasta lista si o voi pune pe blogul meu.

          Toata stima!

          • @neamtu tiganu voi urmari blogul cu mult interes. Chiar daca ma indoiesc ca se va regasi pe lista.
            Stima si onoarea e de partea mea.
            Am urmarit cu mult interes povestile tale despre IAR-95. Au fost incredibile. Mi-au lasat un gust amar. E de inteles de ce 🙂

        • Nu cred ca il intereseaza, omul comenteaza despre munca unora care nici macar nu sunt romani, o fac in strainatate si pe banii altora. Adica, vociferarea suprema…

          Asta e ca si aia ca iti vin jandarmii sa-ti curete curtea in timp ce tu stai pe scaun, bei si te uiti la ei… dar nu te poti abtine sa nu-i iei si la misto: „hai baaa, mai repede !! uite, ala, ala e cel mai harnic !”

          https://youtu.be/3byseDmNPq0?t=68

          „Uite, Iancic, Grigore si Neamtu Tiganu, aia sunt shiei mai mounshituori, ia uita-ti-viii la iei !”

      • Eu am un proiect de viitor și tocmai lucrez la el. La revedere, și n-am cuvinte!

        • @ omul: Oamenii astia au spus ca vor sa faca, pe banii lor, un lucru. E treaba lor ce fac cu banii si cu timpul lor, asa cum e treaba dvs. in ce proiect de viitor va investiti energia. Nu v-a cerut nimeni sa va opriti din ce lucrati acum ca sa ajutati la proiectul IAR.

          Si, pot fi un pic rau sa spun ca indiferent de ce lucrati, nu e un proiect de viitor? De viitor ar fi un Logan pe hidrogen, de exemplu. Sau fuziunea la rece. Restul sunt doar povesti. N-are rost sa lucrati pe proiectul dvs, deoarece eu cred ca altele trebuie sa fie prioritatile.
          Cum e acum? Va simtiti mai bine cand v-am raspuns exact cum ati raspuns dvs?

          • Cold Fusion, vă mulțumesc pentru răspunsul decent, devine un rar avis, apropo de zbor. Am să mă explic. Se pun în practică prea multe proiecte vechi. Suntem plini de vechituri, oricum manipulăm toate rablele. Aceste proiecte vechi realizați că sunt copiate. „Cine are planurile (gata făcute)?” asta e întrebarea fatală. Și asta este o altă mare problemă, lipsa unei gândiri originale. Însăși IAR 80 a fost, așa se spune, copiat de colo și de colo, mai multe componente de la mai multe avioane asamblate împreună. Asta a fost situația atunci, timpurile, accept, venea războiul, era grabă mare. Avem însă acum în prezent un proiect pentru 2050? NU!!! Și atunci ne mai trebuie încă o vechitură, pe lângă alea care le avem deja? Fiecare se distrează pe banii lui, dar avem o conștiință a ceea ce lăsăm în urma noastră? Ăsta este un proiect ca să te distrezi, e pentru SHOW, e pentru SPECTACOL.

            Ar fi multe de spus, dar îmi răscolesc amintiri dureroase. Piloții nu sunt din oțel, iar vechiturile alea nu sunt avioane sigure. Căutați dacă aveți bunăvoință „Dispăruți dintre noi” ca să aveți un pic de idee cât sânge și câte lacrimi au curs pe ele, și dacă citiți s-ar putea să vă puneți mâinile în cap. Am avut un unchi, colonel de aviație, promoție de după război, instruit de un erou de război. Când s-a lăsat de zbor și l-au adus la Academie ca să predea, JUMĂTATE din promoția lui se prăbușise deja. Lucrurile astea mulți nu le știu.

            • Despre ce carte vorbești? Cine a scris-o? Poți să dai mai multe detalii?

              • Scuze pentru ambiguitate, nu e o carte, este un site, http://anap.pro-forum.us/t25-disparuti-dintre-noi

                Așa ca o concluzie de final.
                Lumea te vrea prost: dacă vrei să faci o rablă toți o să te pupe pe obrăjori și o să te scarpine în creștet, de fericiți că au găsit unul mai fraier ca ei. Dacă însă te apuci să faci o mașină de forumula 1, vor veni să te altoiască, cum de îndrăznești să le iei fața, îți vor da la cotoaie și îți te vor săpa de zor. Nu cred că un IAR-80 deranjează pe cineva, ba cred că e chiar o izbândă a modei retro, și cât timp mergem înapoi ca racul o să fie toți fericiți și zâmbăreți. Problema o să fie dacă facem ceva serios, nu circ.

                • @omul
                  Mai omule 🙂
                  Iarta-ma ca ma bag si eu ca musca dar ti-am vazut opinia pe care ti-o respect.
                  Iti inteleg perfect frustrarea, stiu ce zici, reiese ca ai o inima buna si te doare de Romania dar ai niste dragoni care iti ataca rationamentul.
                  Realizarea IAR 80 nu impiedica un eventual proiect pt. 2050.
                  Realizarea IAR 80 nu inseamna ca merem inapoi ca racul.
                  Realizarea IAR 80 nu inseamna numai circ. Si ca sa ma explic voi face o analogie:
                  Ca sa avem o idee despre istoria noastra, a Dacilor spre exemplu, trebuie sa sapam dupa sabii si coifuri. Ca sa avem o idee si mai bine bine definita, reconstituim sabia aia si coiful pe care il pui pe cap si sabia o ti in mana ca sa vezi cum era acum 2000 de ani. Sau nu mai e nevoie sa ne cunoastem istoria?
                  Pt. Dumnezeu realizarea IAR 80 nu inseamna ca vom dota armata Romana cu acest aparat. Circ zici? pai daca am avea macar 3 aparate, zburate de Lacari de exemplu, ar iesi niste show-uri de zile mari. Si filme de ce nu? ar iesi un film de razboi pe cinste din carlinga acestui aparat. Circul aduce bani pt statul Roman bani cu care cumpara F 35 Dracula 🙂 sa ma trezeasca cineva 🙂

        • @Omul 15 august 2017 at 21:43

          Nu doresc deloc să vă simțiți lezat. Necunoașterea istoriei naționale proprii , este ceva similar cu a fi cetățean din Noua Guinee care ești adus aici cu forța și obligat să trăiești în țara numită România.
          Datorită unor judecăți similare cu a dumneavoastră ( dar incomparabil mai nocive ), românii neaoși ce au rămas și rămîn autohtoni – bine-nțeles atașați pînă în urechi și limbă regimului comunistoid trecut, au reușit ca din 1945 și pîna astăzi, să distrugă ( să ardă ca naziștii ) documente ”burgheze”, manuscrise, hîrtii ”fără însemnătate”, în așa fel ca astăzi, să avem , cam 900 de ani de istorie națională neacoperită de nici un document de luat în serios …
          Și acum , se miră , cu mînie proletară pe site-uri, că dacă vine vreun porcar al satului , de undeva din Tansilvania cu vreo copie de document , din Budapesta,
          primește înapoi de la statul român vreo două castele, 3 comune și 500 ha de pădure …
          Istoria dacă nu este re-betonată încontinu, se modifică după bunul plac a celor care au bani și o rescriu, o retipăresc, o răspîndesc si peste 50 de ani o pretind ca adevărata istorie, în lipsa rușinoasă a unor contra-argumente viabile autohtone.
          IAR-80 este o fărîmă de istorie recentă. Comuniștii au șters-o în speranța că românii vor uita că rușii au furat fabrica de avioane din Brașov și au mutat-o în rusia dup război…
          Dacă cineva, pe banii proprii, dorește să refacă acest crîmpei de istorie națională , natural în altă țară, potentă financiar, nu trebuie să vă irite !
          Propriul d-voastră proiect de viitor , nu are nimic care să se amestece cu acest proiect. Și ca să fiu mai clar , poate sunteți de factură mai romantică, ceva de genul Jules Verne (vă flatez ?), acești oameni, o mînă, încearcă să facă ce a făcut un intreg birou de proiectare și o fabrică in 1938, nu cred că realizați dimensiunea proiectului …
          Vă urez succes la proiectul la care lucrați, dar aveți mare grijă, datorită necunoașterii istoriei, o știință absolut în afară fenomenului ingineresc, s-ar putea să realizați ceva ce s-a făcut deja de multă multă vreme …

  24. La scoala in momentul actual pentru „tinichigiu” aero (mecanic structura cred ca se cheama), va ajut cu ce pot pentru eventuale piese…. Muzeul Snecma (langa Paris) are planurile originale pt Gnome Rhone 14 K la nevoie. Am sunat zilele acestea.

  25. O initiativa laudabila.

  26. ma bag si eu ..ajut cam peste tot la mecanica tabla hidraulica electrica :))) dar unde ce si cum ..un nr de tel sau adresa de contact ??

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *