Romania Military

J 20 vs F 22

Unii vor zambi, altii vor rade de-a binelea, pe motiv ca daca rusii se chinuie cu T 50ul lor ce pretentii sa avem noi de la chinezi, care chinezi inca mai produc copii neautorizate ale unor avioane rusesti si cumpara Suhoi 35 sau S 400. Ori daca le cumpara e clar ca inca nu pot produce tehnologia militara pe care ivanii o scot relaxati la vanzare, iar ivanii nu sunt nici ei icoana de inchinat tehnologica mai ales in materie de avioane de generatie  a cincea…

Doar ca daca rusii au probleme financiare, chinezii nu au (deocamdata) si daca ai bani, vei dezvolta si tehnologia (pana la urma), dar haideti sa aruncam o privire asupra primului (si celui mai avansat) avion de generatia a cincea chinezesc: Y 20 Black Eagle vs F 22 Raptor (nu radeti mah 🙂 ).

Astfel “ceainizul” este un  avion de superioritate aeriana (oare?!)  – la fel ca Raptorul, are fuselaj de tip delta/canard cu pronuntate caracteristici stealth. In acest moment cele patru prototipuri construite folosesc motoare rusesti turbofan Saturn AL-31 (123kN forta), iar in viitor se presupune ca vor fi dotate cu motoare chinezesti Xian WS-15, aflate acum in dezvoltare si care ar trebui sa produca 197kN (fata de Pratt & Whitney F119 care echipeaza F 22 – 160kN), dar…

Acest “dar” are legatura cu emisia in infra-rosu a motoarelor rusesti si chinezesti (adica tot rusesti) si va fi de vazut daca chinezii vor reusi sa mascheze aceasta semnatura la fel de eficient precum americanii sau europenii. Asa cum ati vazut cu totii avioanele rusesti (de la Su 27 pana la Su 34 si Su 35) au motoarele mult iesite in afara fuzelajului, in timp ce aparatele americane si europene au motoarele carenate, afara ramand doar ajutajul.

Acest lucru este pus de unii pe seama problemelor pe care rusii le-ar avea cu racirea motorului in interiorul fuzelajului si atunci folosesc cu incredere racirea cu aer, naturala, lasand pur si simplu motorul in afara “caroseriei”. Aceasta schema de proiectare ruseasca are insa mari deficiente cand un avion de-al lor este luat la tinta de o racheta ghidata in IR americana sau europeana, tinta fiind foarte vizibila si inca de la foarte mare departare. Se spune  chiar ca un sistem IRST american de pe F 15 poate detecta un avion rusesc de la peste 100 de km, iar sistemul instalat pe F 16 romanesti – LITENING sau SNIPER (AN/AAQ-33) – poate si el sa-i „vada” pe rusi, inca de la decolare, chiar daca aparatul romanesc zboara la limiuta ZEE a Romaniei (poate exageram un pic), iar rusul se ridica de la Sevastopol.

Inchidem paranteza si observam ca la J 20 chinezii au mai carenat un pic motorul, mult mai carenat decat la Su 35 sa spunem, dar ramane de vazut daca noul lor motor va fi la fel de “discret” in IR precum F 119 de pe Raptor.

Ca masa, J 20 pleaca de la 19,5 to gol si urca pana la + 36 de tone masa maxima, nu foarte greu daca ne raportam la marimea aparatului. Dpdv al lunigimii si al anvergurii aripilor J 20 este similar F 22, in principiu “chinezul” ar fi ceva mai usor. La nivel de arie a aripilor, ambele avioane sunt identice: 78m2.

Acum intram pe zona presupunerilor.

J 20 are si el cala interna pentru armament si presupunem, din poze si estimari de marime ale armelor chinezesti, ca „Vulturul” din Bejing ar putea sa duca intern pana la sase rachete aer-aer cu raza lunga (echivalentul Meteor sau AIM 120), plus doua rachete cu raza medie ghidate in IR. La fel si Raptorul, cu diferenta ca americanul are tun de bord, chinezeul inca nu, sau nu se vede inca.

La nivel de combustibil Raptorul poate lua la bord, in rezervoare interne 8 tone si-un pic, J 20 peste 11 tone, de unde poate si lungimea mai mare a J 20, presupunem doar.

La capitolul “invizibilitate radar”, J 20 par a fi din categoria stealth – mediu, avand un profil mai “invizibil” din fata, dar mai usor de prins din lateral, sus-jos si din spate. Problemele “chinezului” par a veni din sectiunea derivelor – destul de ne-stealth si a motoarelor – veche problema ruseasca, iar aici chinezii mai au de lucru destul de mult.

Insa problema compararii J 20 cu F 22 provine din tactica. Adica inca nu stim daca aparatul chinezesc va fi un aparat multirol, de superioritate aeriana,  sau doar un “fighter-bomber”, caz in care esential ar fi ca sectiunea fata sa fie cat mai stealth, restul contand mai putin.

Pe de alta parte si manevrabilitatea sa poate fi pusa sub semnul intrebarii, daca nu de arhitectura aerodinamica, macar de motoarele rusesti destul de slabe. Aparatul, asa cum il vedem astazi, pare proiectat pentru supermanevrabilite, dar nu stim exact ce gandesc chinezii.

 

Si ajungem la esenta problemei: ce fel de avion este J 20?

Pentru ca totul depinde de modul (tactica) in care s-au gandit sa-l foloseasca. Daca J 20 este proiectat sa loveasca BVR avioanele de generatie 4++ occidentale (aici ar avea avantajul de a fi stealth vazut din fata), daca este prevazut ca aparatul sa atace prin surprindere apararea inamica de la sol, navele de lupta, atunci ar putea fi o surpriza foarte neplacuta, daca insa va fi desemnat ca avion multirol, adica inclusiv pentru lupta aeriana, atunci vom vedea daca neajunsurile lui il vor dobora sau nu.

Aparatul este un pic mai mare si ceva mai greu decat F 22 Raptor, transporta mult combustibil intern, astfel ca este posibil ca J 20 sa fie la origine un fighter-bomber mai smecher, capabil sa angajeze si aparate inamice de la mare distanta, cu conditia obligatorie ca el sa fie cel care are “vederea” mai buna…

Pana la urma avem de asteptat si vom vedea cum isi va folosi Beijingul avionul, cum le vor iesi motoarele, cat de stealth va fi J 20. Posibil ca si „inrolarea” lui sa aiba legatura cu ce le va iesi pana la urma. Daca iese „belea” il fac avion de vanatoare, daca iese mai miop il fac fighter-bomber si incearca cu urmatorul…

Oricum tehnologia chineza evolueaza si chiar daca J 20 nu va fi la nivelul F 22 Raptor este totusi un imens pas inainte si imens peste ce stiu astazi indienii sa faca cu LCA Tejasul lor cu tot.

Insa trebuie sa reamintim ca atunci cand comparam cap-la-cap doua avioane de lupta facem o treaba aproape copilareasca. O astfel de comparatie era corecta in Primul Razboi Mondial, mai putin in cel de-al doilea si complet nejustificata astazi, datorita integrarii.

Astfel orice forta aeriana este in fapt o rotita in imensul angrenaj al sistemului national de aparare, iar avionul este o rotita chiar si mai mica.

Nu poti compara direct J 20 vs F 22 pentru ca fiecare din avioane este in esenta doar un vector, pe langa multi altii, in sistemul integrat de razboi aerian/antiaerian al respectivei natiuni.

F 22 Raptor nu pleaca la vanatoare libera deasupra Chinei ci are in spate radare, sateliti, tactica, sisteme de razboi electronic, alte avioane (F 35, F 15, F/A 18 SH, AWACS), o intreaga infrastructura de comunicatii, diverse categorii de arme.

J 20 cam la fel, astfel ca o comparatie directa nu-si prea are rostul decat dpdv strict tehnic, ingineresc daca vreti, dar fara prea mare legatura cu eficacitatea acestor avioane in mediul real al unui conflict adevarat…

Pentru ca mai mult decat calitatiile lor tehnice, aerodinamice, motoare sau stealth, conteza sistemul integrat din care fac parte, armele de care dispun (si calitatea acestora) radarele si contramsurile elctronice  si in functie de acestea se va hotara cine moare si cine apuca sa povesteasca ceva nepotiilor…

GeorgeGMT

Exit mobile version