Romania Military

J-23 si J-25 sau chinezii si gura lor mare…

J251-140330_copy1

J-25, concept artistic

Pe langa cunoscutele deja programe aflate in dezvoltare: J-20 si J 31, primele avioane de generatia a V-a chinezesti, se pare ca Beijingul trage tare in acest domeniu, pregatindu-se deja pentru inca doua avioane stealth.

Astfel media controlata de stat din China a anuntat, pe canale neoficiale, ca alte doua noi programe pentru dezvoltarea de avioane de generatia a V-a sunt in curs de cercetare-dezvoltare: J-23 ai J-25.

J-23

Dezvoltat de catre Shenyang Aviation Corporation se spune ca nu mai are nici o legatura cu tehnologia ruseasca, fiind un avion cu adevarat dezvoltat de catre industria chineza. J-23 este descris ca fiind un avion similar ca performante si scop F-22 Raptorului american si va fi un aparat care va putea infrunta de la egal la egal orice alt avion occidental de generatia a V-a, fiind destinat sa fie operat de catre Fortele Aeriene si de catre cele Navale, desi nu se specifica daca aparatul va avea si o varianta ambarcata.

J-23 este descris ca avand un fuzelaj mai lung si doua derive inclinate in forma de “V”, destul de similare cu ceea ce arata astazi Raptorul american. De asemenea chinezii au intentia sa-si doteze aparatul cu noile motoare rusesti 117 S de la Saturn, motoare cu tractiune vectoriala, si pe care China spera sa le poata construi local, desi nu este clar daca chinezii se gandesc sa cumpere licenta de la rusi sau au in intentie sa dezvolte ei un motor similar cu 117 S. Cat de similar ramane evident de vazut…

Deocamdata oficial chinezii nu vorbesc despre programul J-23, dar neoficial , anumiti responsabili militari sustin ca deja J-23 ar fi zburat in cateva exericitii militare pe post de avion inamic, datorita asemanarii sale cu F-22, lucru destul de greu de crezut si ma refer aici la faptul ca J-23 ar fi zburat deja.

 

J-25

Construit de catre Chengdu Aviation Corporation ar fi si mai si decat J-23, spun aceleasi surse, fiind gandit sa fie net superior americanului F-22 Raptor. Mai exact chinezii spun ca J-25 va fi capabil sa doboare in absolut orice circumstanta, adica cand vor muschii lor, un F-22.

J-25, poreclit “Ghost Bird” va fi in stare sa doboare un Raptor in doar cateva secunde de la observare, iar acest al patrulea avion chinezesc de generatia a V-a va fi cel mai performant stealth din lume in momentul in care va intra in dotare, si va fi construit pe baza printarii aditive, sau mai pe romaneste cu ajutorul printarii 3D, fiind daca vreti un avion construit la…imprimanta.

Tot presa (internetul de fapt) chineza spune ca J-25 va fi un avion pur sange de dominatie aeriana, similar Raptorului iar sarcina sa va fi asigurarea dominatiei Chinei in zona Pacificului de Vest si ar putea chiar sa devina viitorul avion de generatia a V-a pentru flota de portavioane chinezeasca, cel mai probabil se refera la proiectatele portavioane cu propulsie atomica de 100 de mii de tone.

OK, pana aici toate bune si frumoase, insa noi stim ca Poporul Marelui Zid inca importa motoare de la rusi, pentru ca lor nu le ies cum trebuie, iar tehnologia militara chineza este in inca zdravan ancorata in epoca copy-paste. Cam toate “maretele” lor tehnologii sunt de facto copiate si modificate dupa ce au gasit pe la rusi, europeni sau americani, deocamdata industria militara chineza nu dat dovada ca poate scoate produse macar similare cu cele rusesti/occidentale, proiectatesi dezvoltate local. Chiar si J-25 concept artistic, daca o fi real, aduce mult cu linia avioanelor Suhoi rusesti.

Ei au inca enorme probleme cu submarinele de productie proprie, asadar pana la dezvoltarea unui avion stealth care sa poata cat de cat zbura drept in fata unui F-22 Raptor, fara sa-i tremure toate imbinarile, cred ca mai sunt multe cincinale.

Din punctul meu de vedere J-23/25  ar putea fi de fapt un semnal negativ pentru China, in sensul ca J-20/31 nu s-au ridicat la asteptarile chinezilor si astfel au fost nevoiti ca pe baza invatamintelor din cele doua programe stealth mai vechi, sa dezvolte alte avioane, bazate pe tehnologii evoluate.

Astfel daca J-23 si J-25 se dovedesc a fi programe de sine statatoare (si daca exista cu adevarat) pentru dezvoltare de noi avioane de generatia a V-a, ar putea insemna ca J-20 si poate si J-31 au fost programe in cadrul carora chinezii au invatat din mers si cum nu rabdare, au pornit imediat alte doua programe superioare.

Ce va fi in viitor vom vedea, deocamdata insa pretentiile Beijingului, chiar daca sunt exprimate neoficial pe internet, mi se par halucinante si chiar putin obraznice. Nici macar rusii cu al lor PAK FA nu declara ca vor manca F-22ul pe paine.

O intrebare, retorica daca vreti, ma tot framanta de ceva vreme: stim cu totii ca Geely Motors a cumparat compania Volvo care era in faliment mai mult pentru accesul la tehnologie, asadar ma intreb daca Lockheed Martin ar trece printr-o astfel de situatie si in mod cu totul absurd, guvernul SUA ar fi de acord cu preluarea ei de catre o alta companie, cat ar fi Beijingul dispus sa ofere?! 🙂

 GeorgeGMT

Sursa: Asian Defence

 

Exit mobile version