Romania Military

KF-X isi vede radarul

Si speram noi sa nu fuga precum marmota americanilor cand isi vede umbra.

Astfel, cu ocazia unei ceremonii, prototipul radarului AESA care va echipa avionul de generatia a V-a coreean KF-X a fost prezentat oficial. Dezvoltarea radarului are o foarte stransa legatura cu refuzul partii americane de a furniza tehnologii sensibile necesare construirii unui radar in Coreea, refuz care a devenit foarte ferm prin 2015.

Pusi in fata faptului implinit, coreenii s-au apucat sa-si dezvolte un radar cu propriile lor puteri, cei de la Hanwha Systems ocupandu-se de radar si cei de la LIG Nex1 avand partea de softwareul in sarcina.

Ce si cum, cert este ca pana la urma se pare ca le-a iesit (nici n-ar fi de mirare) si au ajuns la stadiul de prototip.

Deocamdata stim ca radarul AESA al celor de la Hanwha are o mie de unitati de emisie-receptie, teste reale fiind conduse in 2019 in Africa de Sud, rezultatalele sunt macar bune atat pentru detectia tintelor aeriene cat si a celor terestre sau maritime.

Acuma, daca radarul le iese cum trebuie ambitiile sunt mari si se are in vedere montarea lui si la bordul aparatelor F 15K sau a mai indigenului KAI T 50.

Despre KF-X stim ca va fi un bi-motor, ca va folosi o motorizare americana GE F414 (motoarele vor fi insa produse in Coreea de catre Hanwha) si va avea primul zbor undeva prin 2021.

Si uite-asa coreenii au tratat refuzul americanilor de le furniza tehnologie cu demnitate si inteligenta: s-au apucat ei sa-si dezvolte un radar AESA autohton, care radar n-o fi el la nivelul celor americane, dar inceputul este important si vointa de a face ceva. Mai apoi, tehnologia se va maturiza, lucrurile vor evolua iar coreenii vor avea propria lor familie de radare.

Maine-poimaine se vor apuca poate si de motoare, pentru ca asa fac oamenii seriosi, invata, pun de-o parte, investesc in viitor si devin o natiune serioasa si de sine statatoare.

Cert este ca pana acum doar americanii si rusii au (vor avea in cazul ivanilor) aparate de generatia a V-a dotate cu motoare dedicate, coreenii folosesc mai banalul F414, iar turcii (mult in urma coreenilor) soparlesc motorul de pe F 16 in asteptatrea unui iluzoriu motor dezvoltat si fabricat la ei in batatura.

GeorgeGMT

Exit mobile version