Romania Military

Leclerc XLR Scorpion

Sursa foto:globalsecurity.org

India doreste sa cumpere 1770 de tancuri si cu mult optimism a lansat o RiF inca din iunie anul trecut. Tot la fel de optimisti, rusii au raspuns veseli cu T 14 Armata (o varianta special dedicata Indiei), iar optimismul rusesc este real, practic intreaga flota de tancuri indiana este ruseasca: T 72 si varianta sa construita in India, T 90 si varianta sa fabricata in India. Arjunul indian nu merita luat in calcul cum nu-l ia in serios nici Armata Indiana.

Ok, pana aici toate bune si normale, rusii cred inca ca sunt victoriosi inainte sa se dea startul si au motive sa creada asta.

Dar necazul bate la usa si din ce era odata piata indiana de armament pentru Rusia, totul tinde sa se naruie din cauza francezilor. Mai intai si mai intai, galicii nostri colegi de continent, Alianta si UE s-au dus dus in India cu Rafale. Si Rafale a placut la indieni (cum de-a lungul timpului le-a placut si Jaguarul sau Mirageul).

Mai apoi s-au dus francii cu Rafale M in loc de MiG 29K si in curand Rafale M va incepe testele la sol in India. Cel mai probabil ca le va placea la indieni.

Francezii merg mai departe si ofera toate cele Indiei: submarine nucleare Barracuda, motoare de aviatie (pentru elicoptere si avioane de antrenament avansat) si Dumnezeu stie ce mai ofera Parisul.

Dar, conform presei indiene, care citeaza un site galic, Nexter a trimis un e-mail catre New Delhi cu o intrebare. Nu vrea, la o adica, guvernul indian sa arunce un ochi pe schitele tancului Leclerc modernizat, cunoscut si sub numele de Leclerc XLR?!

Tragem noi acum un pic pe dreapta si va spunem ca cele 1700 de tancuri noi ar fi sa fie intru inlocuirea mai vechilor T 72M/M1 aflate in dotare Armatei Indiene. In acelasi timp “XLR” este un program de modernizare prin care tancurile Leclerc frantuzesti vor trece pana in 2028. Practic Franta isi modernizeaza flota de Leclerc si, amabila, ii intreaba si pe indienii (cei mai noi cei mai buni prieteni ai francezilor) daca nu sunt interesati, ca tot au deschis cutia de scule.

Plecam de pe loc si mergem mai departe. In Franta este vorba despre 200 de tancuri si 18 vehicule tehnice de recuperare pe sasiu de Leclerc. Toata modernizarea inseamna cam 330 de milioane de euro, o suma chiar foarte decenta, doar ca in cazul francezilor, acestia au deja tancurile.

Lasam un pic la o parte Leclercul in sine si pachetul de modernizare si revenim la rusi.

Ei bine exista un motiv pentru care Rusia a castigat detasat in India orice contract pentru furnizarea de tancuri si anume cerinta de baza a armatei locale privind o masa maxima in jurul a 50 de tone. De asemenea tancurile trebuie sa dispuna de o foarte mare mobilitate in teren greu, iar prin mobilitate intelegem: tancul sa poata folosi o infrastructura precara, neamenajata, sa poata folosi podurile asa cum sunt, ansamblul tanc-tralier-cap tractor sa nu depaseasca un anumit tonaj, tancurile sa fie sprintene si sa poata aborda pante ridicate fata de tonajul tancului etc.

Ca sa va dau un exemplu de ceea ce nu inseamna mobilitate, avem WW2 si ultima ofensiva a Germaniei pe Frontul de Vest – Ardeni. In prim plan avem tancul King Tiger. Ei bine, desi respectivul tanc era cu adevarat infiorator pentru Aliati, realitatea terenului, sub-motorizarea si mai ales gabaritul enorm au facut ca majoritatea vehiculelor sa fie lasate pe marginea drumurilor de propriile lor echipaje, fara sa fi fost lovite de inamic. Pur simplu au ramas fara combustibil, drumurile erau mult prea inguste pentru ele, sau nu au putut sustine masa enorma a tancurilor si cu asta basta, germanii au ramas fara King Tiger inca inainte de a ajunge sa lupte cu tancurile americane sau britanice. Geaba ai tancurile daca nu poti ajunge cu ele acolo unde ai treaba…

Asadar, tancurile rusesti sunt din start mult mai potrivite pentru relieful indian decat tancurile vestice. Rusii au tancuri cu o masa maxima in jurul a 45-50 de tone, cele occidentale sar lejer de 60 de tone.

Doar ca T 14 Armata este ceva mai greu, undeva la 55 de tone, adica exact cat Leclercul si aici se schimba paradigma.

In cazul particular al Leclerc acesta este, evident, mai scump decat un T 90, nu stim cum sta fata de T 14. O alta problema este complexitatea Leclerc fata de un T 90. Se stie deja ca indienii au avut destule probleme cu asimilarea licentei pentru T 90, in conditiile in care aveau deja experienta cu fabricarea T 72. Ori sa treci de la T 90 la Leclerc e lucru mare si deosebit de greu.

Un avantaj ar fi ca T 14 este un tanc diferit si pe cale de consecinta nimeni nu stie cum va functiona, pe cand Leclercul este deja un program care a trecut prin toate cele, inclusiv prin razboi si are, cum ar veni, o experienta suficienta ca sa te bazezi pe el.

Tancul francezilor este fabricat de cei de la Nexter, are un tun de calibrul 120mm si 52 de calibre, motor diesel de 1500cp si este singurul tanc occidental cu sistem automat de incarcare. Echipajul unui Leclerc are trei militari.

Modernizarea la standardul XLR inseamna adaugarea unui nou pachete de blindaj modular atat pe tanc cat si pe turela, o turela automata dotata cu mitraliera, un nou sistem de comunicatii, un nou sistem informational in lupta etc.

Si ca lucrurile sa fie clare, se spune ca guvernul Indian ar fi contactat Nexter si a intrebat-o de sanatate. Francezii, politicosi, doar au raspuns.

Pentru rusi ar fi o lovitura cu adevarat naucitoare sa piarda piata tancurilor din India, cu tot ceea ce inseamna ea: tancuri, piese de schimb, tunuri, proiectile pentru tancuri, rachete lansate pe teava.

Ca sa intelegem cat de crunta ar fi lovitura, India este cea mai mare operatoare de tancuri T 90 (+1000 de tancuri T90S), nu Rusia, asadar o parte importanta din industria rusa de tancuri, componente, munitie etc lucreaza pentru India.

Iar de aceasta data T-urile rusesti chiar au un rival in Leclercul farncezilor, macar din punctul de vedere al masei tancului francez si al disponibilitatii probabile a Parisului de face un transfer semnificativ de tehnologie, asta si pentru ca dupa 2030 este asteptat noul tanc european care va inlocui Leclercul. O afacere pe masura vanzarii de catre italieni catre Turcia a elicopterului de atac Mangusta, in conditiile in care Italia dezvolta deja un nou elicopter de atac.

PS India nu a trimis RiF doar francezilor ci multor producatori de tancuri, iar intentia lor este ca viitorul car de lupta sa intre in productie la inceputul aniilor 2030, asadar deocamdata discutam despre intentii, tatonari etc, nimic concret in viitorul apropiat.

Exit mobile version