Romania Military

Lectiile angajarii tancului Leclerc in Yemen

Traducere dupa articol (datat 2 décembrie 2016) al adjudant Guillaume Paris, instructor specialist la Scoala de Cavalerie

Printre blindatele desfasurate in cadrul conflictului din Yemen, inceput in 2015, s-a aflat si tancul AMX-56 Leclerc in versiunea tropicalizata, desfasurat in numar de 70-80 de bucati de catre Emiratele Arabe Unite. A fost prima desfasurare a AMX-56 in lupta reala, proba de foc. Emiratele detin 388 de tancuri Leclerc si 46 de vehicule de recuperare pe acelasi sasiu. Diferenta majora fata de versiunea franceza este propulsia: motor EuroPowerPack de 1100 kW MT883 diesel al MTU (care a necesitat modifcarea compartimentului motor si a trapelor de acces), la care se adauga un generator auxiliar diesel, aer-conditionat actionat mecanic de motor, fara a folosi curent electric.

Leclerc Trop

In Yemen conditiile luptei urbane nu au fost respectate de sauditi, mai ales la inceputul conflictului, nefiind executate corect pregatirile pentru atacul cu unitati blindate iar odata atacate unitatile in avans panicau si rupeau lupta, abandonand echipamentul.

Pregatirea pentru lupta a echipajelor de Leclerc a fost in schimb una adecvata, acestea antrenandu-se in simulator, familiarizandu-se cu kit-ul Azur de lupta urbana, desi nu toate tancurile il aveau, si executand exercitii de tragere, in special pentru familiarizarea cu noul obuz exploziv OE F1. Majoritatea exercitiilor de manevra in zone urbane, desertice sau montane au fost efectuate in taberele de la Hamra si Thouban. Doar 13 Leclerc au fost echipate cu sistemul de protectie urbana Azur, in versiune incompleta.

Standard, AZUR instalat in completare pe Leclerc nivel  de echipare S2, este compus din:

 

Pozitia protectiei la AZUR

Sistemul instalat pe tancurile Emiratelor contine doar grilajul anti-RPG in spatele sasiului si al turelei, placi anti-coktail Molotov in zona grilei motorului si canal de comunicatii wireless cu pana la 3 statii de infanterie. Dupa ce au cumparat lotul initial in 2011, emiratezii au cerut loturi suplimentare de AZUR insa comanda nu a putut fi satisfacuta, ele nefiind fabricate in serie si ne-existand pe stoc in Franta.

 

Leclerc Trop „fugarit” de infanterie

 

Misiunile primite in Yemen au fost variate, tancurile Leclerc fiind impartite in doua batalioane in cadrul unei brigazi care continea si un batalion mecanizat dotat cu BMP3 si o baterie de artilerie echipata cu Rhino G6.

Leclerc cu Azur

Unitatile dotate cu Leclerc au actionat ofensiv in timpul bataliei pentru Aden (martie-iulie 2015), fiind desfasurate in zona urbana si periurbana, apoi la capturarea bazei aeriene Al-Anad. Primul batalion a intrat apoi in pozitie defensiva acompaniata de contra-atacuri in zona urbana si montana pentru a anihila amenintarile rebele din vecinatatea bazei. Al doilea batalion a fost apoi implicat in actiuni ofensive in zona muntoasa Ma’rib si cea urbana a Sabr, dar cu rezultate putin vizibile. Tancurile au servit cu precadere in roluri secundare, de sprijin cu foc a infanteriei sau protectie pentru puncte de comanda.

 

Sprijinul logistic a fost asigurat aerian si maritim, prin portul Aden dupa capturarea Al Anab, si apoi terestru. In 3 luni de lupta, un batalion de AMX-56 a putut consuma, in medie, 200 de obuze cal. 120mm de trei tipuri diferite.

Leclerc cu trena nisipoasa

 

Leclerc-urile au fost expuse la foc inamic precis dar cel mai mult au suferit din cauza nisipului care a afectat fiabilitatea armamentului (rateuri la mitralierele cal. 7,62mm si 12,7mm) si a motorului, iar relieful stancos a dus la degradarea accelerata a patinelor senilelor, mergand pana la afectarea celorlalte elemente ale trenului de rulare, cum e cazul galetului de antrenare. Nisipul, antrenat spre partea din spate a sasiului in deplasare, a dus la pene ale electro-ventilatoarelor de dez-prafuire a motorului.

Galetul de antrenare la AMX-56 Leclerc

 

Tirul inamic a vizat in special optica vizorului comandantkit pentru lupta urbana leclercului si tragatorului, in special cu arme de precizie. Armamentul de pe plafon a fost mitraliat, ducand la sectionarea unor cabluri de actionare/tragere sau la perforarea corpului armelor. Unele tancuri au fost angajate cu foc cu arme grele in partea din spate, pentru a scoate din uz grupul motopropulsor. Tancurile Leclerc au fost victime, in 3 cazuri, ale unor mine antitanc/IED, fara a avea victime umane. Toate cele 3 tancuri au putut fi reparate.

Vizor panoramic comandant, tip HL-80 cu termoviziune si telemetru LASER care coordoneaza si mitraliera FNMAG cal. 7,62mm teleoperata in cadrul sistemului ATO (Armement Télé-Opéré)

In schimb a fost si un caz de Leclerc neutralizat de o racheta antitanc. Incarcatura cumulativa a traversat partea frontala, ucigand soferul si ranind comandantul la picioare. Tipul rachetei nu a fost identificat precis, insa din imaginile publicate de rebeli se pare ca nu este vorba de Kornet ci este cel mai probabil vorba de AT5/B Konkurs M. Tancul a fost repus in uz dupa reparatie, nici un element apartinand sistemului de armament nefiind atins.

Sauditii au pierdut la randul lor 9 tancuri M1A2 Abrams, tot datorita tirurilor antitanc.

Sistemul de comunicati francez ambarcat pe Leclerc a fost tinta bruiajului, tentativelor de intruziune sau interceptarilor.

Sistemul de detectie si contramasuri pe Leclerc – pozitionare

 

Pentru Leclerc, punctele slabe ar putea fi remediate in primul rand prin adaugarea unui sistem de protectie activa similar LEDS sau blindaj reactiv cu un principiu asemanator Relikt-ului rusesc, alte sisteme active posibil candidat fiind IronFist si AMAP-ADS.

Un sistem de soft kill, de tip « Kit Balistique de Contre Mesure », mixand DAL si bruiaj de banda larga ar putea fi interesant de asemenea. Sistemul de inspiratie franceza « Détecteur d’Optique Pointé » (DOP) JD3 instalat pe ZTZ99, a fost utilizat prima data pe « Sniper alley » in Sarajevo, in timpul razboiului bosniac, captand in maniera multidirectionala LASER-ele emise de amenintari si retrimitandu-le un puls semnificativ mai puternic, pentru a « praji » receptorul.

In concluzie, tancurile Leclerc au avut o disponibilitate operationala mai mult decat satisfacatoare, fara pierderi iremediabile in material, unicul caz soldat cu pierderi umane permitand identificarea lacunelor de protectie.

 

Despre Leclerc am mai discutat, inclusiv despre posibilele lacune de protectie, dar utilizarea in lupta, chiar si limitata si impotriva unora mai slab echipati, a putut confirma anumite presupuneri. Ramane de vazut daca mutantul «Leoclerc » va fi cu adevarat transpus in productie, putand compensa anumite minusuri ale sasiului mai usor de Leclerc, sau va ramanae doar o miscare mediatica.

 

Marius Zgureanu

 

Surse :

http://ultimaratio-blog.org/archives/8148

https://www.inetres.com/gp/military/cv/US_tank_doctrine.html

Exit mobile version