Romania Military

Lockheed Martin vs Saab

In programul de dotare cu un avion mutlirol “single-engine”  produs in India – Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA), ministrul apararii, Manohar Parrikar, vine cu noi detalii.

Astfel, oficialul indian a subliniat inca o data ca in selectia ofertelor se va avea in vedere mai ales disponibilitatea partenerului extern de a transfera tehnologia fabricarii aparatului (si a sistemelor sale avionica in principal) catre industria indiana si ca acest program se va dezvolta pe baza principiului parteneriatului strategic intre India si guvernul tarii companiei castigatoare.

Al doilea cel mai important criteriu va fi pretul.

Un inalt oficial al fortelor aeriene indiene a completat: „We will submit a new acceptance of necessity proposal for new single engine fighters to Ministry of Defense in the next four months, and will request to fast-pace this new program. IAF will put up a demand for 200 new single engine fighters to be made in India, which will easily cost around $45 million apiece without weaponry.”

Asadar  un minim de 200 de aparate (credem noi ca este vorba de o perioada de maximum 15 ani).

In 2017 se asteapta ca guvernul indian sa desemneze companiile proprii care vor lua parte la program, iar in 2018 oferta va fi lansata pe piata, urmand ca in 2021 sa se semneze contractul (de tip guvern-guvern).

Iar in privinta “pretendentilor” chiar nu sunt emotii si nelamuriri, practic doar doua companii pot oferi un aparat multirol modern dotat cu un singur motor si acestea sunt: Lockheed Martin cu F 16 block 70 si Saab cu al sau Gripen E.

Tehnic

Daca stam si ne uitam la fiecare in parte, suedezii par a fi favoriti din mai multe motive. Primul ar fi ca Gripen E este, cum s-ar spune pe la noi, viu, zboara si este gata de productie (de fapt mai are cateva luni pana la zborul inaugural pe motiv de schimbare de avionica – softuri –  cu una mai moderna), in linii mari “E/F”ul suedezilor va fi perfect operational la orizontul anilor 2020 si in dotarea Braziliei si Suediei, basca ca brazilienii au in vedere si dezvoltarea in viitor a unui Gripen naval, iar indienii au si in vedere constructia unui portavion clasic…

Urmasii vikingilor vor avea asadar ce arata…

Americanii in schimb nu au la indemana un F 16 Block 70 pentru ca dezvoltarea acestuia e scumpa rau. Adevarat ca Block 70 este un Block 60 (dezvoltat pentru arabii din Emirate) adus la zi cu noi tehnologii si avionica, dar chiar si asa nu au un Block 70 sa-l arate fizic, nu pot arata cateva aparate gata de zbor, testate cu armamentul integrat. Si pentru orice client una este o masina pe hartie alta una in care te poti urca si pleca cu ea acasa.

Politic

Acestea ar fi argumentele tehnice si desi Saabul poate parea in vantaj (de fapt chiar este), suedezii ajung in frunte mai ales in faza argumentelor politice.

Americanii, oricat de mult ar dori ei sa mentina F 16 in viata, au niste oprelisti politice destul de severe, asa cum s-au dovedit a fi dea lungul timpului.

Adica hindusii vor fara discutie ca avionul sa se construiasca la ei in tara printr-un transfer tehnologic cat mai total si ne referim aici nu doar la aeronava in sine ci mai ales la motoare, senzori, radare si dracu mai stie ce vor ei sa integreze.

Ori aici este “calcaiul lui Ahile” in oferta americana, pentru ca orice ar spune yankeii eu nu cred ca acestia vor fi de acord sa le ofere indieniilor un F 16 Block 70 la pachet, cu licente si transfer de tehnologie pe model Suhoi Su 30MKI. Nu cred in veci ca Congresul va fi de acord, probabil nici Pentagonul, ca tehnologie americana de ultima ora (daca ne gandim doar la radrul AESA si la motoare) sa fie dipsonibilizata pentru indieni si amici lor rusii…

Cel mai probabil, nici suedezii nu vor putea sa ofere chiar totul (Saabul este si el, pana la urma, un integrator), posibil ca nici in cazul scandinavilor radarul de la Selex si motoarele fabricate sub licenta americana sa nu fie de vanzare, dar tot probabil ca oferta suedeza sa fie mai ampla decat cea pe care americanii o vor putea face.

Pe de alta parte americanii ar putea sa aduca in discutie si alte tehnologii, fara legatura cu programul de dotare cu avioane, cum ar fi catapultele pentru viitorul portavion clasic indian si alte chesti interesante, tot asa cum s-a zvonit ca francezii au castigat competitia MMRCA cu Rafale si datorita promisiunilor Parisului in transferul de tehnologie nucleara catre India.

Una peste alta apare clar ca pe piata indiana vor fi doar doi concurenti, americanii si suedezii, pentru ca restul lumii nu are efectiv ce sa ofere, cu exceptia rusilor care sustin in continuare ca ar putea sa dezvolte un avion mutlirol (NB pe banii hindusilor) cu un singur motor foarte performant, dar cine-i mai crede pe ivani?!

Iar “razboiul” declaratiilor deja a inceput, Saab anuntand ca este gata la investitii majore in India intru sustinerea dezvoltarii “”future-ready aerospace ecosystem”, daca Gripen E va fi alesul. Suedezii pluseaza si asigura va vor construi in India o uzina ultra-moderna pentru fabricarea locala a Gripen.

Bineinteles ca nu stim cat anume din Gripen E va fi transferat in India cum nu stim nici ce planuri au americanii cu al lor F 16.

Acum,  cu anuntarea unui minim de 200 de aparate ne asteptam ca cele doua companii (impreuna cu guvernele lor) sa-si imbunatateasca drastic oferta, desi in mod clar, in ambele cazuri, nu totul va fi de vanzare.

Una peste alta Saab pare semnificativ mai bine plasata in aceasta cursa, dar americanii, ramasi cu linia de fabricatie a F 16 (impreuna cu sute de furnizori) goala si fara comenzi sunt si ei disperati, iar la vremuri grele se cer masuri drastice.

Ramane de vazut care dintre cele doua companii vor reusi sa-si induplece guvernele sa fie mai conciliante, aici americanii fiind intr-un usor avantaj ei trebuind sa discute doar cu guvernul lor, F 16 este un aparat construit integral in Statele Unite (inlcusiv avionica, radarul si armamentul), pe cand Saab ar avea de furca si cu guverne straine datorita faptului ca Gripen contine si componente care nu sunt 100% suedeze, a se vedea cazul Gripen in Argentina unde Londra a refuzat pur si simplu sa fie de acord cu tranzactia, iar radarul AESA al Gripen E nu este suedez ci european…

 

PS In prezent (conform unor oficiali indieni) ar fi luata in discutie chiar o noua comanda pentru un numar suplimentar de aparate multirol Rafale, direct din Franta, asta dupa ce India a semnat un contract pentru 35 de avioane contra a 8,8 miliarde de dolari.

GeorgeGMT

Exit mobile version