Mai sunt si altii care vor camioane…

…sa vedem insa cum fac de chiar reusesc sa si cumpere, sa aflam adica ce se afla dincolo de moarte…aaa pardon, doream a scrie, dincolo de PDFurile noastre traditionale.

Si luam un caz, asa la intamplare, sa zicem, sa cantarim: Germania! Nemtii si-au pus in cap sa-si innoiasca parcul de camioane militare  si pe cale de consecinta (ca vorba aia au si de unde alege) au batut palma cu cei de la Rheinmetall MAN Military Vehicles pentru +2200 de vehicule din familia HX2 pe parcursul a sapte ani, pentru o suma totala de 900 milioane de euro (cu tot cu TVA).

MAN HX 2 in varianta 8×8

Un prim lot de 558 de camioane a si fost comandat pentru 240 milioane de euro, cu livrari intre 2018 si 2021.

Si ca sa nu creada lumea ca nemtii au numai Mercedesuri si-si schimba camioanele precum altii PDFurile, aducem la cunostiinta onoratei noastre audiente urmatoarea realitate; noile camioane HX2 vor inlocui caminoanele MAN KAT 1, intrate in dotarea Bundeswehr in urma cu 40 de ani! Nu-i nimic deosebit aici, un camion e un camion nu-i cine stie ce mare trehnologie, dar am facut aceasta precizare vis-à-vis de tragicul accident de la noi in care a fost implicat un camion militar romanesc DAC 665T, camion pe care toata presa l-a categorisit ca fiind “vechi”.

MAN KAT 1 in varianta de 5 tone

Ei bine, nou sigur nu era, dar daca se va dovedi ca a fost defectiune tehnica, apai nu din cauza varstei s-a intamplat nenorocirea ci din cauze mult mai “pamantene”, cum ar fi lipsa pieselor de schimb in principal, convins fiind ca mecanici armatei isi fac treaba daca au cu ce.

Revenind la nemti, Rheinmetall MAN si camioane HX2, ei bine aceasta familie de vehicule dispune de variante de la 4×4 la 10×10 si este o familie de camioane proiectata special pentru uz militar cu peste 10 mii de unitati vandute deja prin toata lumea.

Acuma si eu, ca amaratul de se uita prin gardul bogatilor, ma gandesc ca si noi am putea face la fel ca germanii, lansand o comanda de 2000 de camioane – in diferite configuratii – pe 10 ani, sa zicem, si atunci am arata si noi a oameni seriosi pentru ca daca logistica nu e apoi chiar nimic nu e…

Si daca tot zice nea premierul asta nou ca Rheinmetall + TBT 8×8 = Love, adica ca-i program d-ala strategic, nu putem sa ne lipim si de niste camioane nemtesti fabricate la ROMAN Brasov?! Ca tot motoare MAN au…

Dam si noi 8-900 de milioane de euro (in 10-12 ani), o parte importanta se intorc direct la buget, alta parte (la fel de importanta) indirect, mai dam de lucru la oameni, mai dezvoltam si noi industria, poate chiar mai atragem investitii.

Germanii platesc fara TVA 760 de milioane de euro, asadar efortul bugetar pentru noi ar fi de 760 de milioane de euro – pe motiv ca TVAul se intoarce in totalitate la buget – si daca impartim pe 10-12 ani avem undeva intre 63 si 76 milioane de euro efort anual. Pare asa de mult, cand la noi un km de asa-zisa autostrada, care se surpa inainte de inaugurare, costa si 20 de milioane de euro?! Eu zic ca nu-i mult deloc, sumele sunt fezabile, vointa sa fie…

Mai facem un calcul; dupa recentele cresteri de salarii si sume forfetare pentru parlamentari, romanii platesc lunar per cap de „ales” cam 3900 de euro, fara sa mai punem aici si restul cheltuielilor (deplasari externe, masini, alte achizitii, pensiile speciale ale dumnealor etc), inmultind suma cu numarul total de…alesi (465 bucati in viu) ajungem la frumoasa suma de 1,8 milioane de euro pe luna si 21,7 milioane de euro per an.

Acum, eu nu sustin sa terminam cu astia si sa cumparam camioane militare doar constat ca daca triplam banii consumati de 465 de oameni intr-un an capatuim MApNul cu peste 2000 de camioane nou-noute, dam de lucru la sute de romani adevarati, punem pe picioare o uzina, mai punem o piatra la temelia industriei nationale si pana la urma chiar ne alegem cu ceva de pe urma banilor scosi tot de noi din buzunare…

GeorgeGMT

38 de comentarii:

    • Din pacate la noi interesul este doar la cine da comision mai mare…
      Cu un pic de vointa am putea face Camioane sau macar motoare si punti in Romania iar ca offset sa construim masini de pompieri sau ambulante in loc sa le importam de pe cine stie unde…

  1. Cristian IONITA

    La Brasov, ca si in multe alte locatii pe locul fabricii de camioane acum troneaza malluri. dar nu asta e buba … vointa sa fie ca locuri ptr ridicat hale de productie se gaseste.

  2. Pa nemti 2200 camioane MAN costa 900 milioane euro pe 10 ani . La noi 2.200 camioane costa la o licitatie 1.500 miloane euro cu tva, comisioane , micile atenti si pretul camioanelor

  3. Made in Austria

  4. Mda , ar cam fi de profitat de cei de la Rheinmetall pt. o gama mai mare de vehicule ,daca nu cumva vor si americanii sa puna de-o colaborare la cele pamantene .

  5. Parca vad ca luam noi MAN-urile de 40 de ani pe care le retrag nemtii: „Da’ ce-au domne? Sunt vechi dar sunt in stare buna, sunt fiabile, ieftine. Care-i problema?”

    • capatu satului

      la criteriile mentionate se adauga faptul ca probabil au primit botezu focului si sunt interoperabile nato,
      botezu focului si interoperabilitatea nato am inteles ca doboara orice problema de eficienta in lupta, fiabilitate sau cost,

      toti producatorii de camioane evropeni au construit camioane noi militare inclusiv Kamaz, Tartra, polonejii si ungurii

      noi suntem ca intodeauna nepregatiti, la fel cu WW1, WW2, etc.,
      conducatorii nu au avut niciodata nici o vina,
      si cum sa fie de vina atata timp cat pt. meritele deosebite in pregatirea de lupta s-a facut ziua rejelui, s-au dezvelit atatea busturi si nume de bulevarde, etc,
      si ce daca au murit atatia soldati nevinovati pt. somnu conducatorilor,
      pai sa plateasca daca vor reje, palavrament si restu;

      bonus pt. efortu `ntelectual al palavramentarilor li s-au majorat sumele acordate fiecaruia;

      toti producatorii evropeni de camioane au luat exemplu de la Oshkosh si au modificat camioanele militare:
      la mintea mea, principalele modificari vizează schimbarea pozitiei radiatoarelor in spatele cabinei, mutarea motorului mai in spate si protejarea acestuia fata de atacul minelor, modificarea barii fata pt. marirea unghiului de atac si protejarea transmisiei, modificarea platformei transportoare prin ridicarea acesteia in vederea protejarii impotriva minelor a soldatilor sau a incarcaturii, cresterea protectiei cabinei prin aplicarea unui blindaj, sistem de control al aerului din cabina, etc.,

      noi stam linistiti,
      am auzit ca toate problemele vin de la soros care i-ar fi legat cununiile lui dracnea, i-ar fi citit acatistu la Patriarhie si i-ar fi dat argintu viu aceluiasi dracnea,
      ceea ce este intr-adevar o amenintare la adresa sigurantei nationale care merita un raspuns pe masura,
      zic si io ca ar trebui sesizat csatu, mapnu si smgu

      daca am inteles bine, se prea poate sa ma insel la Roman sunt bani doar pt. tuningu amantelor patronului dupa cum relatează presa tabloida,

      cu putin efort s-ar putea reproiecta platforma 6×6 si 8×8, poate asa ar prinde ceva si la export,
      fabrica asta s-a construit cu efort, au fost facute planuri, proiecte, etc, ar fi pacat sa dispara si ea,

      altfel ajungem din nou la stalin si poporu rus fericire ne-a adus.

      • De ce ar trebui că aceste mijloace de transport să fie blindate? Dacă sunt blindate sunt transportoare blindate! Ori vorbim despre camioane ori despre blindate.
        Camioanele românești din seria DAC, cu o remotorizare (motor + cutie de viteză) și adaptarea unui sistem modular pentru caroserie/ container ar face fata încă două trei decenii.
        Camioanele militare se evidențiază prin capacitate offroad, robustețe, simplitate constructiva, piese de schimb și subansamble compatibile pentru toate modelele din seria respectivă.

        • Cum zicea un general:
          Nu intra tancul unde intra Dacul.

          Roman produce si camioane blindate 26.410 DFAEG (6X6) folosite la artilerie.

          Camioanele blindate usor, ne trebuie si noua cateva (1 din 10?), se pot utiliza ca sa transporti ceva in zone mai caldute si de acolo, pt. cele calde ar trebui sa avem APC/IFV-uri. Ceva in genul 26.410 DFAEG este suficient (Protecţie balistică nivel 1 STANG 4569 pentru glonţ şi mine antipersonal):
          http://www.roman.ro/fisa_produs.php?prodfile=40&lang=ro
          Asa ceva ar trebui sa dezvoltam si pt. orient (cu o protectie IED mai buna). Cred ca merge modificat 26.410 astfel incat sa poti sa ii poti monta usor kituri, daca clientul doreste o protectie mai buna pui kit.

          Sunt totusi incarcaturi care nu pot fi transportate cu APC-uri si acolo trebuie camioane care sa ofere o protectie mai buna dar ar fi ceva mai limitat. Cum am scris se mai pot aplica si kituri de protectie.

          • Capătu satului

            La mintea mea, cabina ar trebui mutată mai in fata raportat la axa fata macar cu 15- 20 cm
            Blindaju usor de pe cabina, rezervoare, bara fata si din zona inferioara a sasiului are maxim 1,5 tone
            Ceea ce este nesemnificativ la noile motoare care au un cuplu si o putere superioara
            Blindaju trebuie pus ca o forma minima de respect pt. viata soldaților, greutatea in plus este nesemnificativa

  6. Este o realitate ca noi nu prea reusim sa alocam bani pt. a cumpara piese autovehiculelor. A fost si un articol postat pe site, consumabile si vaselina cam asta este mentenanta, rar se mai cumpara si componente.
    Si eu suspectez, in cazul accidentului, lipsa banilor pt. o mentenanta cum trebuie dar asa ceva nu se va recunoaste nici o data.

    Nu ar fi o idee buna sa se “produca” un camion aflat daja in productie in alta tara, s-ar face mai mult asamblare deoarece fluxurile de productie sunt deja stabilitate cu firme care deja creaza piesele, reliazarea unora la noi este foarte dificila (inclusiv datorita unor contracte de exclusivitate).

    Cum s-ar face doar asemblare importam si preturile/costurile inclusiv pt. mentenanta care vor fi mult, mult mai mari dact daca s-ar produce aici. Noi nu reusim sa le mentinem pe ale noastare in functiune dar sa mai adugam “costuri germane”.

    In cazul Agilis este altceva, fiind proiectat, de si la noi, nu exista fluxuri stabilite asa ca producatorii romani pot sa realizeze acele componete.

    Adaugam un cost suplimentar la mentenanta intr-un domeniu in care nu este necesar (cu toti dorim tehnica din vest dar nu se poate sa o intretinem cu bugete din est. Nici macar in vest nu mai este posibil, toti incearca reducerea costurilor).

  7. aici eu sustin varianta mai hard-core.
    cu toate riscurile as „forta/indruma” ministerele sa foloseasca produsele autohtone daca exista aceasta varianta.
    avem roman la brasov atunci camionale si autoutilitarele de la mapn si interne sa fie ROMAN nu iveco plus inca vreo trei producatori externi daca se poate.
    avem duster,logan si sandero atunci ce dracu cauta polo in dotarea politiei?!
    importuri doar unde exista deficit in piata interna sau doar la schimb cu alte produse si/sau servicii gen eu cumpar de la tine ace tu cumperi de la mine ață sau imi facilitezi niste deal-uri economice la tine in zona,variante sunt.

    • Niciuna din cele enumerate de tine nu sunt bune…fara suparare, dar in primul rand conteaza ca vehiculul sa fie bun pentru ceea ce trebuie sa faca…nu cred ca un autoturism cu puterea motorului sub 150 cp e bun de ceva pentru politie…mai ales Logan 1.2 sau Polo 1.2…Din pacate, masinile din dotarea politiei romane sunt bune doar de patrulare…si cam atat. Dar si asa, decat o Dacia 1310 ruginita si vai de mama ei, de la Politia Militara (vazuta de mine ieri in Bucuresti), e bun si un Logan.

      • ci ce trebuie sa faca politia romana?!…sa parteuleze colegule.

        • pe carpelile de autostrada poate sa-si traga cate un audi sau ceva mai special dar nici asa nu cred.sunt prea scurte pentru urmarire in viteza,te blocheaza in drum cu alte avhipaje.
          de curiozitate sunt curios daca imagistica asta de doi lei cu audi si porsche pe autostrada nu sunt niste servicii „colaterale”pentru achizitii de la anumiti dealeri si importatori.

      • avem nevoie de microbuze la elevi?!…perfect
        mergi la ford europa cu fabrica la craiova si renault cu fabrica dacia la mioveni si cumperi de acolo ca au asemenea produse in portofoliu,macar asa de rusine si obraz ca nu le faci autostrazile alea decare au nevoie…ca poate iti pleaca dracului de aici si ai sa resimti in economie.nu cumperi opel movano la jandarmerie care este un renault master rebranduit ca sa ingrasi dealei si importatori alesi pe spranceana.sa mai amintesc de administratiile locale si transportul in comun?!

        • Bre @psycho,
          Eu te suspectez ca vrei sa atentezi la parandaratul politicienilor si la bunastarea importatorilor….
          Rusinicaaaaa !

          In alta ordine de idei, nu mai bine faci autostrazile, si le ceru celor doi producatori sa o puna si de o productie de van-uri, ca „e bune” si trebuie la multi: scolare, ambulanta, jandatmerie, smurd,…..

          Eu mai visator ca tine…. 🙂

    • beeei,va ataca hecarii dela mapn.
      am pierdut cateva comentarii la gata?trebuie le compun din nou.

    • Iti sugerez sa lansezi ideea asta pe Tehnomil, sa vedem ce raspuns primesti acolo 🙂 .
      Ce poate face un Roman ce nu poate face un Tatra? Sa comanzi numai de la intern inseamna sa denaturezi piata.

      • Da’ ce poate sa faca Tatra in plus ?
        A, gata, m-am prins…..
        Poate sa ia banii din impozitele si accizele platite de mine si sa o duca cehu’ si mai bine.
        Si nu inteleg treaba cu Tehnomil…

        • Se intampla ca oamenii pe acolo tin mult la regulile pietei.
          De ce da Roman faliment? Poate pt ca nu produce chestii bune, nu?

          • Poate nu da faliment pt ca e o uzină (mă rog, ce a mai rămas) care poate produce „chestii” utile pt apărare ?
            Si apărarea și regulile pieții nu se „înțeleg” întotdeauna…

            Zic si eu…..

            • De ce se bazeaza numai pe comenzi interne? Nu au auzit ca sunt si altii care folosesc camioane?

              • Urmând firul logic, fac și altii armament și munitii de infanterie ,șamd.
                Ai un pic de răbdare, timpul și tupeul de politician le rezolvă pe toate. 🙁

                • Eu ti-am spus bre: simte-te liber sa iti largesti forumurile pe care comentezi 🙂 . Desigur ca fac si altii. Ba chiar mai bune…..

                  • Eu comentez mai rar….
                    Nu am cunoștințe temeinice de economie sau tehnica.
                    Dar pot spune ca si pe Tehnomil se sustine producție locala, pe cât se poate.
                    Cel puțin așa am înțeles din comment-uri….oricum sunt păreri , și păreri…..
                    Dar matematica nu minte și 1+1=2 tot timpul….
                    E clar ca nu suntem saudiți să stăm pe un purcoi de petrol, așa că trebuie să păzim locurile de muncă, și să investim cu cap, cu ochii la ceea ce se întoarce și multiplică în economie….

                    Părerea mea, hâc….

                    • Eu nu iti spun ca sunt Gica contra. Eu iti spun pt ca sunt pareri si pareri. Trebuie sa te pui in piele unui Min al whatever, si sa te gandesti : „Bai, ala daca ridica problema (spre ex vreo „expert” de pe la B1, RTV, etc”), eu ce as putea sa ii raspund? „. Evident, nu ii poti spune ca e prost (primul instinct) ca sa ii motivezi.
                      Spre exemplu, desi mi-ar placea de minune sa comande camioanele vietii de la Roman (eventual in colaborare cu Rhein sau MAN), tare mi-ar fi teama sa nu se sifoneze din ei pt amanta (sau amantul, ca nu stii niciodata…), pt ca asa se obisnuieste la noi (iar genul lui Nicolae nu sunt chiar ingeri, vb vine). Si acest exces inseamna ori camioane prost facute, or excesiv de scumpe. Poate da, poate nu, dar trebuie sa iti pui intrebarea asta. Iar cand ceri camioane facute aici, sa descrii un mecanism de cumparare care sa previna treaba asta.
                      Hic-ul de la sfarsit e hallmark sharky. Daca esti sharky, de ce nu zici? 🙂 Ca nu patesti nimic. Iar daca nu esti, vezi sa nu platesti drept de autor 🙂 .

          • e cu dus intors,orice guvern isi apara economia intr-un fel sau altul…mai la vedere sau nu dar de facut o fac.ca noi suntem mai deontologi ca deontologii si ne impacam cu ideea ca nu se poate face nimic e alta problema.

  8. Sincer mie-mi place designul la cabinele de pe camioanele romanesti DAC-ROMAN, mai ales la cele mai noi, cum au fost pe la cele mai recente EXPO-MIL-uri si cred ca nu ar trebui renuntat la designul acestor cabine plus sa dea Dumnezeu ca MAPN-ul sa dea o comanda cat mai repede de camioane si MRAP la ROMAN Brasov si JLTV la fostele uzine ARO din Campul-Lung Muscel, cu licente de preferintza!!!

  9. Mai cumpara si ceva macarale de la Liebherr:
    http://www.vertikal.net/en/news/story/28492/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *