Romania Military

MiG-ul 23. Sau…povestea unui esec.

Scor in lupta…116(132) la 1.

Inceputul.

In mai multe tari se faceau cercetari pentru realizarea unui avion care sa necesite distanta scurta de decolare sau decolare verticala, Franta cu Dassault Balzac, Anglia cu P-1127 Kestrel, RFG cu F-104 Zell.

Biroul  MiG incepe si el lucrul la un nou avion. Paradoxal, in ce priveste progresul tehnic, a fost realizat numai datorita imbunatatirii performantelor MiG-ului 21 si nu din alt motiv, primul MiG-23 avand aripi delta si motoarele de pe MiG-21DPD. Datorita multiplelor problema aparute in urma celor 14 zboruri de incercare, avionul este trecut in “rezerva”. Dorinta fiind pentru  un avion cu capacitate STOL, biroul de cercetare OKB-MiG formeaza o noua echipa. In opinia inginerilor singura optiune acceptabila era geometria variabila, pentru ca decolarea-aterizarea se putea face la viteze mici cu aripa depliata, iar la unghiuri de sageata mari avionul putea atinge Mach 2,3. Prizele de admisie laterale, la inceput, sunt “imprumutate”de la Mirage, semicirculare, apoi este copiat sistemul dreptunghiular de la F-4 Phantom, cu atata precizie, incat apar si orificiile de absorbtie ale startului limita.

Acest avion se vroia a fi un vanator de mare capacitate si manevrabilitate, superior tuturor aparatelor precedente ale biroului MiG, dar in cel mai bun caz se poate confirma ca performantele MiG-ului 23 au ramas constante, din unele surse chiar inferioare, MiG-ului 21.

 

 Motivele? Mai multe…

Geometria variabila oferea aparatului posibilitatea fixarii aripii in 3 pozitii:16 grade, 45 grade si 72 grade, acestea nefiind insa suficiente pentru imbunatatirea calitatilor in zborul acrobatic. In lupta aeriana cele 2 pozitii extreme erau excluse, la 16 grade din cauza suprasarcinii exista riscul cedarii aripilor (deficiente de material si constructive) iar la 72 grade nu exista suficienta suprafata portanta pentru executarea manevrelor. In pozitia 45 grade,  deoarece la o suprasarcina de 9 G s-au fisurat bolturile de legatura ale aripii, se limiteaza la 8 G simpla comanda si 7 G dubla comanda. Trenul de de aterizare ceda foarte des, inclusiv pe piste betonate, fiind astfel exclusa folosirea pistelor de campanie. Acrosarea rezervorului suplimentar de 1 200 l, obliga de asemenea o pozitie fixa a aripii deoarece nu au putut fi rezolvate problemele mecanismului de dirijare a rezervorului in sensul glisarii aripilor.

S-a ajuns astfel ca un avion nou, plin de “promisiuni”, sa nu fie mai bun cu aproape nimic ca MiG-ul 21, care era incomparabil mai ieftin.

MiG-23 Flogger in lupta.

A fost avionul care s-a prezentat cu cele mai proaste rezultate in urma conflictelor la care a participat. Au fost distruse intre 116 si 132 de avioane, reusind doborarea unuia singur, o statistica infioratoare.

 

 Afganistan.

In razboiul din Afganistan, desi aviatia pakistaneza era neutra, au exista si “exceptii”… 2 MiG-23 sunt doborate de F-16 pakistaneze, iar intre 34 si 40 de avioane sunt  distruse de rebeli cu arme AA.

Angola.

Incepand cu 1985 in razboiul civil din Angola apar MiG-uri 23 pilotate de aviatori cubanezi. In luptele aeriene din zona, pilotii din Africa de Sud doboara 1 MiG-23 iar luptatorii UNITA alte 6 cu rachete Stinger. Un pilot cubanez reuseste avarierea unui Mirage-F1CZ cu o racheta R-60.

 

Etiopia/Eritreea.

Revolutionarii din Eritreea reusesc doborarea a 4 MiG-23 etiopiene cu rachete sol-aer.

 

Libia.

Libia ataca Ciadul, sunt distruse la sol  3 MiG-23 de trupele statului atacat. Deasupra Golfului Sidra, 2 F-14 ale US Navy doboara 2 MiG-23. In razboiul dintre Egipt si Libia din 1977 este doborat 1 MiG-23. In razboiul civil din 2011 sunt distruse 6 avioane MiG-23, 1 in aer si 5 la sol.

 

Irak.

In primul Razboi din Golf sunt doborate de catre F-15 ale USAF 8 Mig-23, la sol fiind distruse alte 10 avioane. Are loc prima si singura victorie a acestui tip de avion… este doborat 1 F-18.

 

Sudan.

Din avioanele MiG-23 imprumutate de Libia Sudanului, 4 sunt distruse la sol iar 3 sunt doborate de catre gherilele SPLA cu rachete Stinger.

 

Siria.

Aviatia siriana a pierdut in luptele cu israelienii 32 de MiG-uri 23.

 

Accidente.

In 1984, generalul Robert Bond moare, prabusindu-se cu un MiG-23. In 1989 un MiG-23MF decolat de la o baza sovietica stationata in Polonia, are o problema tehnica, pilotul catapultandu-se. Avionul, aflat pe pilot automat, traverseaza toata Europa, prabusindu-se in orasul Belgian Wevelgem, unde omoara o persoana.

In 1990 un MiG-23 indian se prabuseste dupa catapultarea pilotului, pe o sosea aglomerata din zona orasului Mecrut, omorand cca.50 de oameni.

 

Incidente.

In 1991 pilotul cubanez Orestez Lorenzo Perez dezerteaza in SUA cu un MiG-23 BN. Avionul este returnat a doua zi. De mentionat ca era pilot de MiG-21 si a zburat pentru prima data in simpla comanda pe un MiG-23.

In 1980, 2 MiG-uri 23MS libiene dezerteaza, unul find distrus in momentul aterizarii pe baza aeriana de la Castelsilano din Sicilia, datorita infarctului pilotului, al doilea aterizand in Cipru. In 1988 alte 4 MiG-23 dezerteaza in Egipt, fiind returnate ulterior.

In 1990, 9 MiG-23 irakiene, 1 UB, 4 ML si 4BN, dezerteaza in Iran.

In 1989, 1 MiG-23ML sirian dezerteaza, aterizand pe baza israelina de la Mogiddo.

Cam aceasta este pe scurt, povestea celui mai lipsit de performante in lupta avion MiG.

 

Pavel

 

 

 

 

Exit mobile version