Romania Military

MWARI va fi dezvoltat in parteneriat cu Boeing

Se numeste asa fiindca este din Africa de Sud, unde Mwari este o divinitate din mitologia locala.

Avionul este varianta militara a lui  AHRLAC (Advanced High performance Reconaissance Light aircraft ), proiectat si dezvoltat de grupul Paramount, impreuna cu Aerosud,  fiind primul proiect 100% sud-african. Ca o curiozitate, Aerosud a modernizat un Super Mirage F1 la inceputul anilor ’90, dotandu-l cu motor Klimov RD -33 (erau sub embargou din vest ), noroc ca pana la urma au cumparat Gripen.

Aerosud s-a dezvoltat foarte mult prin programul NIPP (National Industrial Participation Programme), care este de fapt obligatia de off-set in Africa de Sud pentru achizitii de peste 10 mil $. Astfel cand liniile aeriene sud-africane SAA au achizitionat avioane de la Boeing sau Airbus, Aerosud a primit contracte de executie diverse componente, utilaje si know-how.

In prezent Aerosud are 660 angajati, o cifra de afaceri de 70 mil $/an si este furnizor pentru Airbus 67% din productie  si 27% pentru Boeing.

Paramonut produce vehicule blindate : MaverickMbombeMatador si Marauder, dezvoltand joint-ventures cu productie locala in India pentru Matador, in Azerbaijan pentru Marauder, Iordania si Kazastan pentru Mbombe, Au fost foarte flexibili, intelegand necesitatea productiei locale in diverse tari din Asia si Orientul Mijlociu,

Paramount a inceput un parteneriat cu Boeing pentru dezvoltarea AHRLAC in varianta militara Mwari. Boeing va realiza propria varianta de echipare cu sistem integrat pentru ISR (Intelligence, surveillance, reconnaissance ) si capabilitati de atac usor la sol.  Gigantul american este interesat si de promovarea acestui avion simplu, robust si usor de intretinut.

Poate nu este de loc intamplator, daca tinem cont de faptul ca doua batrane OV-10 Bronco au fost modernizate de Boeing cu 20 mil $ in 2012  la cererea UASF si apoi au fost trimise in Siria contra ISIS in 2015, unde au efectuat 130 iesiri din care  120 misiuni de lupta.

Scopul declarat a fost cel de a verifica daca un avion turboprop , asigura eficienta in misiuni in cooperare cu trupele de la sol.

Nu au fost publicate concluziile, dar faptul ca Boeing este interesat in proiectul Mwari, inseamna ceva. Oricum USAF a cerut o suplimentare de buget in valoare de 8 mil $ pentru a testa avioane turboprop in 2017. Interesul este de a testa avioane existente, reluand practic programul OA-X denumit si LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance), care initial a ales Super Tucano si apoi a fost blocat datorita contestatiilor celor de la Beechcraft AT-6B . Cerinta a fost de 100 aparate .

Proiectul AHRLAC a inceput acum 5 ani, iar in acest moment s-a construit o uzina cu o suprafata de 15 000 m2, ce va incepe productia anul acesta , avand capacitatea maxima de 2 avioane pe luna, cu posibilitate de dublare a ritmului de productie.

Primul zbor a avut loc in  2014 si s-au produs doua prototipuri.

PROIECTAREA A INCEPUT IN SEPTEMBRIE 2011 SI PRIMUL ZBOR S-A EFECTUAT PE 13 AUGUST 2014.  CONFORM DECLARATIILOR PARAMOUNT, ECHIPA CE A FACUT PROIECTAREA SI EXECUTIA PROTOTIPULUI A FOST FORMATA DIN 60 INGINERI SI TEHNICIENI, INSUMAND 315 000 ORE MANOPERA . DIN CELE 6 000 REPERE STRUCTURA  , 98% SUNT EXECUTATE LOCAL .

Programele folosite in proiectare sunt Catia V5  Enovia Smarteam Plus si MSC NASTRAN/PASTRAN.   S-au folosit conceptele moderne   design for manufacturability   care permite fabricatia fara folosirea de gabarite de asamblare (jigless), iar calapoadele pentru piesele de tabla se pot folosi direct la productia de serie.

Carcteristici tehnice :
– lungime 10.3 m
– anvergura  11.9 m
– inaltime         4 m
– masa gol      2 000 kg
– masa maxima decolare  3 800 kg
– motor PT6A-66  950 CP
– viteza maxima 500 km/h
– distanta maxima zbor 2130 km
– plafon max. 9450 m
– autonomie de zbor 7 – 10 ore
– sarcina utila 800 kg
Scaune Martin Baker Mk 16

Avionica
– sistem EO/IR  Airbus ARGUS II  cu INS si GPS
– display (HUD) pe casca cu senzori de miscare a capului
– scanner IR Thales AVNI
– ELINT/COMINT  (si pentru celulare)
– RWR

Armament
– tun F2 20mm
– 6 puncte acrosare
– rachete Mokopa anti-tanc
– bombe Mk 81,Mk 82 ghidate GPS
– limite  +7 g/- 4g

AHRLAC este o platorma simpla, cu structura clasica, usor de intretinut si avand costuri de explaoatare minime. Compartimentul foarte mare de sub cabina poate gazdui echipamente electonice in diverse configuratii.

Tipuri de misiuni :

– civile : supraveghere conducte petrol sau gaze, asistenta in caz de dezastre , anti-grindina, detectie poluare, supraveghere EEZ, combatere contrabanda, supraveghere zone forestiere

– training – are avantajul ca nu are elicea in fata, vizibilitatea fiind ca cea dintr-un jet trainer

– militare : supraveghere frontiere, COINELINT,COMINT, recunoastere , atac usor la sol

Probabil varianta de echipare militara realizata de Boeing va imbunatati mult actuala configuratie propusa.

Pretul tinta este de 10 mil $ in varianta de baza.

 

AHRLAC este un program ambitios , realizat de o firma mica, fara mare experienta sau traditie.

Proiectul a inceput fara a exista o cerinta ferma initiala de la un potential client. Finantarea este 100% privata.

Piata tintita este cea a UAV-urilor si a unor tipuri de elicoptere. Marketingul este agresiv : expozitii si targuri, interviuri la CNNTV5 si probabil contactele lui Paramount din vanzarea de vehicule blindate. Se spera a avea un numar mare de comenzi, in conditiile in care majoritatea misunilor de lupta  din lume constau in acest moment in actiuni contra insurgentilor  (dotati cu mitraliera de pe Hilux !). Sud africanii chiar  au o mare experienta in astfel de misiuni. Se ofera si productie locala in tara clientului.

 

Deocamdata o mare relizare este cooperarea cu Boeing , un lucru remarcabil pentru un proiect nou al unei ambitioase companii africane.  A demarat cu programele de offset , a reusit sa asigure calitatea si preturi competitive pentru marii producatori de avioane si acum si-a proiectat. realizat si testat propriul produs  inovativ si diferentiat de concurenta de nisa, construind  inclusiv un nou spatiu de productie.

Bravo lor !

PS.Ma intristez cand ma gandesc la …… al nostru.

 

Grigore Leoveanu

 

Exit mobile version